Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mine ønsker for Model 3

Startet av Cowboystrekk, torsdag 06. april 2017, klokken 08:21

« forrige - neste »

Cowboystrekk

For å unngå en del av problematikken til Model S kunne jeg ønska meg:
- Mcpherson hjuloppheng: Gjennomprøvd og betydelig mer holdbart enn TMS sitt.
- Mekanisk åpning av dører når du trykker på dørhendelen, mindre som kan gå feil, lettere elektronikk etc.
- Mulighet for mindre dekkdimensjoner mtp pris, rullemotstand, mindre kostbare reparasjoner av felger. Hadde vært supert å kunne hatt på f.eks 17" på vinter for komfort og 18\19" om sommeren.
- Hengerfeste uten luftfjæring, håper inderlig på dette mtp på vedlikehold, feil etc.
- At åpningen til trunken blir en del større enn hva vi har sett på videoene.
- Klimaanlegg som prioriterer å varme kupeen med spillvarme fra varmesløyfa fremfor å på død og liv gi oss 30 kW regen i stedet for 20 kW regen. Tror totalforbruket og rekkevidda, spesielt på kortere turer vil nyte godt av det.

Kommer sikkert på mer etter hvert :)

Er veldig usikker på om jeg skal legge inn reservasjon eller ikke med 3 barn, men frister litt. Straks ferdig med barnevogn og de 2 største kan sitte uten bilseter (2,6 og 8 år).
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Counterpointer


Counterpointer

Mitt ønske er enkelt og greit Hud, kunne gjerne droppet hele Ap styret til fordel for dette

ganton

Hvis å projisere info på vinduet funger så bra som du mener, lyskilden ala pico projector er ganske billig, hvorfor har ikke alle biler HUD ?? Æ bare spørr? :-)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Counterpointer

Sitat fra: ganton på fredag 07. april 2017, klokken 08:23
Hvis å projisere info på vinduet funger så bra som du mener, lyskilden ala pico projector er ganske billig, hvorfor har ikke alle biler HUD ?? Æ bare spørr? :-)
Det er vel fordi det ikke har fungert optimalt tidligere.

Men utviklingen går videre og det har vært vist ganske mye fine systemer som er spennende.

Løsningen blir vel kanskje å ha mobildock rett bak rattet der speedometer er nå

DrNox

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 06. april 2017, klokken 08:21
For å unngå en del av problematikken til Model S kunne jeg ønska meg:
- Mcpherson hjuloppheng: Gjennomprøvd og betydelig mer holdbart enn TMS sitt.
- Mekanisk åpning av dører når du trykker på dørhendelen, mindre som kan gå feil, lettere elektronikk etc.
- Mulighet for mindre dekkdimensjoner mtp pris, rullemotstand, mindre kostbare reparasjoner av felger. Hadde vært supert å kunne hatt på f.eks 17" på vinter for komfort og 18\19" om sommeren.
- Hengerfeste uten luftfjæring, håper inderlig på dette mtp på vedlikehold, feil etc.
- At åpningen til trunken blir en del større enn hva vi har sett på videoene.
- Klimaanlegg som prioriterer å varme kupeen med spillvarme fra varmesløyfa fremfor å på død og liv gi oss 30 kW regen i stedet for 20 kW regen. Tror totalforbruket og rekkevidda, spesielt på kortere turer vil nyte godt av det.

Kommer sikkert på mer etter hvert :)

Er veldig usikker på om jeg skal legge inn reservasjon eller ikke med 3 barn, men frister litt. Straks ferdig med barnevogn og de 2 største kan sitte uten bilseter (2,6 og 8 år).
Er ikke luftfjæringen til Tesla god nok? Håper også på mer økonomiske felger og dekk.

Cowboystrekk

Greit med luftfjæring, men bør være mulig med hengerfeste uten å måtte ha det. Luftfjæring ryker tidvis og da blir det dyrt etter garantiperioden.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

sylwester

#8
Ikke noe vissvass.. Elon er et geni, men han har altså trumfet igjennom dårlig design fordi det er kult med håndtakene i S og dørene til X. Jeg håper indelig at 3 er såpass affordable at han ikke dytter inn noe som kommer til å forsinke produksjonen.

(Og når det er sagt så forstår jeg hvor det kommer fra. Jeg bruker tid og penger på helt crazy ting som jeg syns er kult noen ganger, men jeg får jo litt kjeft hvis det er arbeidsgivers tid og penger og de ikke innser hvor kult det er det jeg har gjort)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Lynet

Og du mener skrufjærer holder evig? Det er utrolig mye fjærbrudd, og de tar ofte å skader både dekk, felg og drivakselmansjett!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

DrNox

Hva koster det for å bytte ut en springfjær kontra en luftfjæring?

Brede

Vel.. Nå sitter vi her på hytta en gjeng og fire av oss har hatt biler med luftfjærer tidligere.
Personlig kostet jeg på min forrige bil (Land Rover Discovery 3) rundt 50k i vedlikehold på luftfjærer. To her har hatt Audi A6 med luft, begge har brukt mye på reparasjoner (en sier 40k, han andre vet ikke). Fjerdemann har Mercedes ML, har brukt 30k siste året på fjæringssystemet.

Felles for alle er at bilene har gått forholdsvis langt før problemer oppstår (og alle var selvsagt utenfor garanti).

Men ja.  Dyrt er det..   :(

Lynet

Å skifte skrufjær koster fra 1000 til 6000 år hjørne, men kan dra med seg følgeskader for mange tusen. Luft koster mer å reparere men holder lengre og har ingen følgeskader.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på lørdag 08. april 2017, klokken 14:22
Og du mener skrufjærer holder evig? Det er utrolig mye fjærbrudd, og de tar ofte å skader både dekk, felg og drivakselmansjett!

Istemmer. Vår gamle Touran fikk 2 fjærbrudd. Heldigvis ingen skader. Stedatteren har en Citröen C3, den fikk fjærbrudd som ødela ene dekket bak. Jettaen vi hadde før Touranen hadde vel 3 fjærbrudd mener jeg å huske.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rolf Gjerdsjø

#14
Mulig jeg har vært heldig, men jeg har på mine totalt 15 biler med vanlige fjærer aldri opplevd fjærbrudd, men opplevde forsåvidt ikke problemer med de to jeg hadde med hydraulisk fjæring heller. Selv om man aldri kan gardere seg, så er vedlikehold og å skifte gjærer som begynner å bli slitte et viktig stikkord.

Men selv om luftfjæring er fint, så er det en potensiell kostnadsbombe den dagen bilen er utenfor garanti. En Model 3 vil derfor veldig fort havne på dynga om det skjer der en Model S/X blir fikset opp, og det er også sånn at luftfjæring gjerne får en mye høyere pris relativt sett i forhold til hva bilen koster. Tipper det blir en mye lavere andel Model 3 med luftfjæring enn på de andre. I den grad jeg også skal prioritere utstyr, kommer denne langt ned på lista (med mindre det kreves pga hengerfeste).
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA