Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

originale eller uoriginale vinterhjul til nye e-golf?

Startet av mkaut, mandag 03. april 2017, klokken 18:44

« forrige - neste »

mkaut

Jeg har fått tilbud på nye e-Golf som inneholder 15'' vinterhjul med Pirelli dekk (piggfrie) på Aspen felg for ca. 10.700,- kr. I nabobyen var det derimot 15'' Corvara felg og Continental dekk for 11.000,- kr med i pakken.
I prinsippet skulle det være gode priser, siden man slipper MVA, med er de det?
Hvor gode er egentlig felgene som man får i pakken og hvor mye koster tilsvarende fra en butikk?

Mao. lurer jeg på følgende:
- er det en god idé å bestille bilen med vinterhjul?
- hvis ja, hvilken av de to?
- og hvis ikke, hvilken dekk kan anbefales som en erstatning?
VW e-Golf 2017

Trond.m

#1
Jeg valgte å kjøpe Corvara 16" for 11.900. Kanskje 15" er mer fornuftig, men det blir veldig mye dekk. I etterkant fant jeg ut at e-Golf ikke bruker TPMS sensorer og da er ikke prisen spesielt gunstig. Men det er jo totalprisen som betyr noe, og et par tusen fra eller til er som en pølse i slaktetida  :)

Villedende pris på Corvara ser ut til å være 2200 kr/stk i 16".

https://www.volkswagenbutikken.no/shop/no/vw/volkswagen-original-16-corvara-felg-touran-5g0071496a8z8-p

Oddaa

Valgte også Corvara 16". Mulig det går an å spare et par tusenlapper og få uoriginale felger fra Langtvekkistan som flasser lakk etter 4 mnd...


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Trond.m

#3
Kan være en del å spare på en harrytur til Sverige forutsatt at disse har riktig ET mål.

https://www.dackvaruhuset.se/original-equipement-vw5sp-16x6-0-5112-et48-n57-1?utm_source=Criteo&utm_medium=Banner&utm_content=Produkter&utm_campaign=Criteo

Endret: Sjekket kjøretøyopplysninger på en 2017 e-Golf. ET er oppgitt til 46 mm.

Chivas

Sitat fra: TM på mandag 03. april 2017, klokken 21:47


Endret: Sjekket kjøretøyopplysninger på en 2017 e-Golf. ET er oppgitt til 46 mm.
Har de endret innpress på den nye? Nå har man vel litt å gå på, så de få mm har nok ingenting å si(?)

gamer73

Du taper STORT på det kjøpet! Kjøp testvinnerdekk fra din lokale dekkforhandler i størrelsen 15 eller 16 toms og 205 eller noe. Og putt dem på billigfelgene dem tilbyr. Det funker som en kule på vinteren og spes på en E-golf som ikke akkurat er en bmw M3 i 150km timen på autostradaen!

dekk og felg er omtrent dobbelt så dyrt hos merkeforhandler kontra dekkforhandlere.

gigafactory

Du kan jo bare sammenligne priser for komplette hjul på internett og så bestemme deg for om du syns mellomlegget blir for stort opp til originale felger. Det går nok an å prute litt på prisen på vinterhjulene om du gir inntrykk av at disse vinterhjulene kan velte hele kjøpet  ;) Trolig vil random billigfelger begynne å flasse et par år før.

Hvis du vil ha billige 15" hjul, så kan det f.eks. komme på ca 7000 inkl. frakt og bolter:

https://www.byttdekk.com/sok/car/id/komplette-hjul/Volkswagen/Golf/2014-2017/VII%20(AU)%20E-Golf.%20EV%20115%20(85kW)/0/DV/23734/?tid=60132&rid=36934#!price=492,1020&economy=B,A&rwinter=null&rprice=780,1130&rcolor=null&rbrand=null&rcategory=f

Oddaa

Sitat fra: gamer73 på tirsdag 04. april 2017, klokken 08:51
Du taper STORT på det kjøpet! Kjøp testvinnerdekk fra din lokale dekkforhandler i størrelsen 15 eller 16 toms og 205 eller noe. Og putt dem på billigfelgene dem tilbyr. Det funker som en kule på vinteren og spes på en E-golf som ikke akkurat er en bmw M3 i 150km timen på autostradaen!

dekk og felg er omtrent dobbelt så dyrt hos merkeforhandler kontra dekkforhandlere.
Begrenset hvor STORT det går an å tape på noe som koster 10-11k...

Jada, en kan som sagt spare noen få tusenlapper hvis en gir blaffen i kvalitet, men i den store sammenheng er beløpet etter min mening veldig lite og potensiell irritasjon stor. Kvalitetsfelger koster omtrent det samme hos dekkforhandler som hos merkeforhandler.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

Trond.m

Hv det er mulig å kjøpe originale Corvara 16 med Hakka R2 for 9000 kr, og samtidig ta en tur innom systembolaget og spare 500 kr, så er det verd en biltur på et par timer  ;)

gamer73

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 04. april 2017, klokken 18:51
Sitat fra: gamer73 på tirsdag 04. april 2017, klokken 08:51
Du taper STORT på det kjøpet! Kjøp testvinnerdekk fra din lokale dekkforhandler i størrelsen 15 eller 16 toms og 205 eller noe. Og putt dem på billigfelgene dem tilbyr. Det funker som en kule på vinteren og spes på en E-golf som ikke akkurat er en bmw M3 i 150km timen på autostradaen!

dekk og felg er omtrent dobbelt så dyrt hos merkeforhandler kontra dekkforhandlere.
Begrenset hvor STORT det går an å tape på noe som koster 10-11k...

Jada, en kan som sagt spare noen få tusenlapper hvis en gir blaffen i kvalitet, men i den store sammenheng er beløpet etter min mening veldig lite og potensiell irritasjon stor. Kvalitetsfelger koster omtrent det samme hos dekkforhandler som hos merkeforhandler.


Sent from my iPhone using Tapatalk

jupp men det eneste stedet man trenger kvalitet om vinteren er på selve dekket. Jeg mener jeg fikk et tilbud til dekk+felgpakke hos en lokal dekkforhandler. Det var 6k og det var med testvinner vinterdekk. Dette var i fjor. Da sparer man 4 tusen spenn! Vinterfelgene dem selger med E-golfen (aspen) er på ingen måte noe spesielt bra kvalitet og ser ut som billige felger fra 1980...omtrent som billige felger fra dekkfohandlere. Klart....om man får et EKSTRA par med dem E-golf orginalfelgene (dem man har på fra frabrikken..Astana?) for 10k så er jo det kanskej verd det, for dem er jo ganske stilig og av topp kvalitet, men som sagt...dem vanlige E-golf vinterfelg er noe stygt makkverk som på ingen måte er verd 10k

gamer73

Sitat fra: TM på tirsdag 04. april 2017, klokken 19:59
Hv det er mulig å kjøpe originale Corvara 16 med Hakka R2 for 9000 kr, og samtidig ta en tur innom systembolaget og spare 500 kr, så er det verd en biltur på et par timer  ;)

Etter min mening er disse felgene 1980 talls look og ganske stygg. Og da kan man liksågodt spare penger å kjøpe like stygge felger til 50% av prisen hos dekkforhandler.

PionerThink

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 04. april 2017, klokken 18:51
Jada, en kan som sagt spare noen få tusenlapper hvis en gir blaffen i kvalitet, men i den store sammenheng er beløpet etter min mening veldig lite og potensiell irritasjon stor. Kvalitetsfelger koster omtrent det samme hos dekkforhandler som hos merkeforhandler.

Bare pass på når dere kjøper såkalte "billigfelger" av alternative dekkforhandlere. Som Oddaa skriver kan dette føre til potensiell irritasjon senere da ikke alle faktisk tåler salt og bruk av høytrykkspyler >:(
Kjøpte et sett gjennom en bilselger(enmannsforetak) for noen år tilbake, og de holdt 3-4 år før de begynte å flasse ved senterkoppen.
Det er faktisk ikke alle som vil garantere at felgene er av vinterkvalitet pga veldig lav pris, så sjekk for all del om de tåler norsk vinter med tilhørende saltlake. Er ikke alle Europeiske land som har dette "føret" på vinteren, og da trenger ikke felgene være av en sånn kvalitet. Disse er også litt billigere naturlig nok ::)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Trond.m

#12
Bilen ser stort sett møkkete ut hele vinterhalvåret, så om felgene har litt 80-talls look, så bryr jeg mer ikke om det. Det viktigste er at de blir pene igjen når vinteren slipper taket i mars / april  ;)

Oddaa

Sitat fra: gamer73 på onsdag 05. april 2017, klokken 12:31
jupp men det eneste stedet man trenger kvalitet om vinteren er på selve dekket.
Ikke enig, jeg takler ikke felger som flasser lakk og korroderer etter 4 mnd. I verste fall kan de også begynne å lekke pga dette.

Legg merke til at mange felger ikke er merket som egnede til vinterbruk, det er det en grunn til.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

gamer73

Sitat fra: TM på onsdag 05. april 2017, klokken 15:06
Bilen ser stort sett møkkete ut hele vinterhalvåret, så om felgene har litt 80-talls look, så bryr jeg mer ikke om det. Det viktigste er at de blir pene igjen når vinteren slipper taket i mars / april  ;)

ja men det er da man putter på sommerdekk med orginalfelgene som er tøffe og IKKE har 80talls look;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA