Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

75 d slår nedi fartsdumper

Startet av kribull, søndag 02. april 2017, klokken 07:29

« forrige - neste »

MyMuffin

Sitat fra: Daniel80 på onsdag 14. juni 2017, klokken 09:27
Sitat fra: MyMuffin på onsdag 14. juni 2017, klokken 08:46
Har virkelig vært i tenkeboksen på ny S75D de siste ukene, mye grunnet rentekampanjen, savnet til 4x4 og mulig familieforøkelse i nær fremtid gjør at model 3 fort blir litt liten for en 2 barns familie.

Men dette holdepunktet ved den lavere klaringen på nye model S med stålfjæring gjør meg en smule skeptisk. Har ALDRI dumpet nedi med min S60 som har 155mm klaring. Men det blir vel fort noen skrammer på understellet med 134mm som nyere biler med stålfjæring har..

Lurer på hvor bra batteripakka holder mot den typisk dumpen/ skrapingen ved ujevne veier etc.

Jeg spurte selgeren om dette, og han sa at de første 4x4 versjonene kunne være utsatt for å slå nedi fordi de hadde plassert en motor forran, men brukt samme fjærer som standar RWD. Det var altså mere vekt forran som fjærene ikke alltid håndterte.   På de nye er det strammet opp med nye fjærer, så det skulle visst være minimal risiko for å slå nedi med nye stålfjærer. 
Personlig synes jeg det er noe tull at man ikke kan velge luft mot ekstra betaling da. Jeg har forsøkt og kranglet for å få det, men det er visst komplett umulig. Vurderer å kjøpe løse luftbelger fra 90D/100D og ettermontere :P Faens Tesla som skal være så kjip.. Irriterer meg egentlig fordi luft var ett av valgene som var viktig for meg, men har ikke råd til å gå 200.000,- opp i pris for å få det.

Risikoen er nok langtifra minimal selv om fjæringen har blitt strammere. den lange avstanden fra forhjulene til bakhjulene i kombinasjon med bare 134mm klaring gjør bilen veldig utsatt for å skrape nedi, både på ujevn vei, ferger og whatnot.

Tesla burde tatt seg selv litt i nakken her, dårlig å senke bilene og samtidig kreve at man velger en 200k dyrere utgave for å få luft.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

geear

Sitat fra: Sportswagoneer på mandag 05. juni 2017, klokken 21:20
... Ser også at enkelte bevisst velger ekstra høyt trykk (så 3,5 nevnt). Regner med at det primært er "hardere kjøreegenskaper" som ønskes? Andre årsaker?
Ruller lettere, lavere energiforbruk, og eventuelt også får man mindre sporing, dersom det er et problem.

Men så høyt trykk skal man være svært forsiktig med. Det kan være helt greit på kalde dekk, men med litt frisk kjøring blir det fort varme inni der. Jeg har sklidd av depotstrekka på Vålerbanen med to tynne svarte striper som resultat, etter at varmen i dekka hadde økt trykket med rundt 0,7 bar. Da var jeg rundt 3,5 bar og det ga altså ikke lenger skikkelig kontaktflate.

fonberg

Sitat fra: MyMuffin på onsdag 14. juni 2017, klokken 09:34
Sitat fra: Daniel80 på onsdag 14. juni 2017, klokken 09:27
Sitat fra: MyMuffin på onsdag 14. juni 2017, klokken 08:46
Har virkelig vært i tenkeboksen på ny S75D de siste ukene, mye grunnet rentekampanjen, savnet til 4x4 og mulig familieforøkelse i nær fremtid gjør at model 3 fort blir litt liten for en 2 barns familie.

Men dette holdepunktet ved den lavere klaringen på nye model S med stålfjæring gjør meg en smule skeptisk. Har ALDRI dumpet nedi med min S60 som har 155mm klaring. Men det blir vel fort noen skrammer på understellet med 134mm som nyere biler med stålfjæring har..

Lurer på hvor bra batteripakka holder mot den typisk dumpen/ skrapingen ved ujevne veier etc.

Jeg spurte selgeren om dette, og han sa at de første 4x4 versjonene kunne være utsatt for å slå nedi fordi de hadde plassert en motor forran, men brukt samme fjærer som standar RWD. Det var altså mere vekt forran som fjærene ikke alltid håndterte.   På de nye er det strammet opp med nye fjærer, så det skulle visst være minimal risiko for å slå nedi med nye stålfjærer. 
Personlig synes jeg det er noe tull at man ikke kan velge luft mot ekstra betaling da. Jeg har forsøkt og kranglet for å få det, men det er visst komplett umulig. Vurderer å kjøpe løse luftbelger fra 90D/100D og ettermontere :P Faens Tesla som skal være så kjip.. Irriterer meg egentlig fordi luft var ett av valgene som var viktig for meg, men har ikke råd til å gå 200.000,- opp i pris for å få det.

Risikoen er nok langtifra minimal selv om fjæringen har blitt strammere. den lange avstanden fra forhjulene til bakhjulene i kombinasjon med bare 134mm klaring gjør bilen veldig utsatt for å skrape nedi, både på ujevn vei, ferger og whatnot.

Tesla burde tatt seg selv litt i nakken her, dårlig å senke bilene og samtidig kreve at man velger en 200k dyrere utgave for å få luft.

Jeg ville mest sannsynlig bestilt ny S75D i dag, om den kunne fåes med luft. Med bakkeklaring låst til bare 134mm blir den uaktuell.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

rmr

Tror vi er mange som hadde bestilt S75D om den hadde vært med luft , steget opp til 100D for å få luft er for langt prismessig :(
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

SabreMan

Jeg bestemte meg for å droppe D delvis på grunn av bedre bakkeklaring uten. Jeg ville trolig valgt luft hvis det hadde vært mulig.
Model S 75. Bekreftet 20.07.17. Levert 29.09.17.


Navl1

Jeg var halveis til å bestille når muligheten for luft ble stoppet, så kuttet kjøpet etter det.
Veldig usikker på om det vil gå bra uten eller ei.
Har 14 cm bakkeklaring i dag, det har gått bra på alle veier jeg har kjørt, men da har jeg også en halvmeter mindre akselavstand, og mye lettere bil.
VW e-up 2017

Nissan Leaf 24kwh 2013, solgt 2017

rmr

Sitat fra: knut3448 på onsdag 14. juni 2017, klokken 11:38
75D med luft
https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E24GF151783?redirect=no

Evt 70D uten luft, men denne skal ha 145mm bakkeklaring
https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E22FF113712?redirect=no

75D med luft og AP1 ja.....skal jeg bytte ut min 85D med luft , så blir det ikke til en lik, med mindre batteri , hehe
S85D - solgt juni -17
S75D - utlevert 31/07-17

fonberg

Sitat fra: rmr på onsdag 14. juni 2017, klokken 12:15
Sitat fra: knut3448 på onsdag 14. juni 2017, klokken 11:38
75D med luft
https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E24GF151783?redirect=no

Evt 70D uten luft, men denne skal ha 145mm bakkeklaring
https://www.tesla.com/no_NO/used/5YJSA7E22FF113712?redirect=no

75D med luft og AP1 ja.....skal jeg bytte ut min 85D med luft , så blir det ikke til en lik, med mindre batteri , hehe

Samme her. Skulle jeg bytta min 85D til en 75D så måtte det vært fordi den har AP2 og de andre forbedringene som har kommet det siste året. Dvs. ny bil.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Sportswagoneer

Sitat fra: gr på onsdag 14. juni 2017, klokken 09:35
Jeg har sklidd av depotstrekka på Vålerbanen med to tynne svarte striper som resultat, etter at varmen i dekka hadde økt trykket med rundt 0,7 bar. Da var jeg rundt 3,5 bar og det ga altså ikke lenger skikkelig kontaktflate.

Var det med en Tesla? (Hvis du var opp 0,7 på 3,5 så lå du kaldt på 2,8. Høres lavt ut for en Tesla hvis 3,1 er spekk.)

Synes fortsatt det virker som om det kan være lurt å gå LITT opp på lufttrykket for å løfte bilen litt - men hadde ikke tenkt mer enn opp til ca. 0,2 bar over kaldt. 3,3 blir det da. Spekken er jo også laget med tanke på at dekkene blir varme - og sikkert med en viss margin...

TeslaK

Målte min nå og den er 132 mm på std (P85D). Målt under batteripakka - ikke på skinnene. Altså ikke laveste punkt. Jeg har aldri opplevd å måtte heve bilen for å komme over en fartsdump. Noen som har målt nye 75D uten luft?
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

Cookie Monster

#71
Nye 75D er oppført med 134mm klaring mot de gamle med stål som er 152.4mm. Det da med tom bil. Forskjellen er at din P85D med luft på standard ikke senker seg når du, passasjerer og last blir lagt til slik de gjør med stålfjærer.

2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

snd

P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Cookie Monster

Ja er bilen typegodkjent med den høyden skal den kunne kjøre over dumpene ;) Er mange fartsdumper som ikke følger reglene.
Har vurdert å klage til kommunen jeg bor også siden selv litt lavere standard biler som ikke er senket tar nedi de 30 sone dumpene der jeg bor.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

o.b.lix

Står i artikkel at fartshumper skal max være 10 cm, så da burde ikke bakkeklaring være et problem?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA