Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

75 d slår nedi fartsdumper

Startet av kribull, søndag 02. april 2017, klokken 07:29

« forrige - neste »

kribull

Lånte en ny 2017 modell s 75 d fra butikk jeg vurderer å kjøpe.
På turen slo den nedi fartsdumper selv om jeg tok de veldig sakte.
Ble skeptisk...
Noen erfaringer her?
Tesla Modell S75D

BømloBjørn

Luft eller vanlige fjærer på denne bilen?

Har en 16 facelift 70D m/luft. Har ikke vert nedi noe fartsdump ennå, men nå har jeg lagret alle fartsdumper i nærområdet og den setter bilen til High...

petersv

Stål er høyere enn luft på standard høyde. Skal er uansett ikke en spesielt lav bil.

Øyvind.h

Slo nedi under på midten, eller de små vindavviserne som sitter rett i forkant av fordekkene?

Stål med 1 pers i er ikke en lav bil, selv om Model S er ganske spesiell mtp. at den er omtrent like lav under hele bilens underside. I motsetning til fossilbiler som gjerne har en ganske variabel avstand fra undersiden og ned til bakken.

Faren min kjører 70D med stål. Han synes den fungerer fint, men skulle nok ønske seg noe høyere bil eller luft en gang i blant. S`ene jeg har hatt har alltid stått i low. Slått nedi et par ganger i året kanskje :) Heves kun fast ett sted - innkjørselen hos mine foreldre. Men der går 70D`en med stål fint over uten å slå nedi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

kribull

#4
Takk for svar.
Slo nedi i midten.
Det var vanlig fjærer, vil ikke ha luft.
Kjennes ikke bra når bilen slår/skraper nedi da.
Tesla Modell S75D

fredag

Sitat fra: kribull på søndag 02. april 2017, klokken 07:29
Lånte en ny 2017 modell s 75 d fra butikk jeg vurderer å kjøpe.
På turen slo den nedi fartsdumper selv om jeg tok de veldig sakte.
Ble skeptisk...
Noen erfaringer her?

La meg gjette: Fartdumpene utenfor butikken på Rud (Bærum)?

Jeg hever alltid bilen før jeg kjører den bakken der.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

MyMuffin

Jeg hadde nylig en loaner 70D fra Drammen.
Denne hadde stålfjærer og var utvilsomt lavere enn min S60 (2014) med stålfjærer.

Har en mur kant som jeg parkerer inntil hjemme, så jeg fikk ett godt sammenligningsgrunnlag, og det var tydelig at loaneren var 3-4 cm lavere, om ikke mer.

Samme felg og dekk størrelse.

Forsøkte å spørre om den var senket, men det kunne ikke tesla svare på.

Kan det være at nyere utgaver har fått ett litt lavere utgangspunkt? Det hadde jeg faktisk foretrukket for jeg synes min org. S60 sitter litt for høyt ift. hjulbuen mot hjulene.



2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Muffinman

Subbet også nedi på midten med en september 2016 70D med luft på et sted hvor egne biler, også med luft går lett over. Tror kanskje noe er endret. Synes også de nye bilene ser litt lavere ut, men har tilskrevet det synsbedrag ifm nedlakkering og annen front. Synes også det er vanskelig å skille biler med stålfjærer fra de med luft bare ved å se på dem i forhold til tidlige biler. Da stod alltid de med stål "på stylter", ihvertfall når det ikke satt noen i.

kribull

#8
Fartsdumpen ved Rud var en av dem ja, fæl dump.

Hva er bakkeklaringen på modell s 75d?
Går det ann å heve den permanent f.eks 2cm? (uten luft)

Oppfølgingsspørsmål blir vel:
Tåler bilen å slå/skraper nedi?
Hvis ikke går det på garantien? evt. hvor dyr blir servicen?

Bortsett fra det var bilen tipptopp  8)
Tesla Modell S75D

keepitsimple

Jeg har en 2016 facelift med standard fjær. Den er veldig lav og neste gang blir det luft pga det. Hver fortau, parkering, fartsdumper er en risiko (slått i 2 ganger mitt under bilen på 3 måneder..)
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

kribull

Tesla Modell S75D

Jejl

Fartshumper høyere enn 10cm er det bare til ringe inn å klage på til de som er ansvarlige for veien. Var en her i distriktet som kjøpte en Lexus med 11cm bakkeklaring. Kommunen måtte komme å høvle ned alle fartshumpene i gata.
Ingen fartshumper skal være over 10 cm.

Knut Røe

Der syndes det myyyyye.
Sikker på at noen her i byen er både 30 og 40 cm høye, ikke uvanlig i hele tatt.
Men helt latterlig.

Elbil2000

Ingen bunnpanne som kan gå hull på så det er bare å kjøre på :D
P100D

pwb

Sitat fra: tiger`n på søndag 02. april 2017, klokken 18:39
Der syndes det myyyyye.
Sikker på at noen her i byen er både 30 og 40 cm høye, ikke uvanlig i hele tatt.
Men helt latterlig.

Så det du sier er at en Nissan X-Trail ville satt seg fast på fartsdumpene siden den har 20cm bakkeklaring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA