Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Smøring av bremser for dummies

Startet av HeltElektrisk, torsdag 30. mars 2017, klokken 19:19

« forrige - neste »

HeltElektrisk

God kveld!
Jeg, og mange med meg - ser ut til å slite litt med at bremsene på trillingene tidvis "lugger", lager ulyder osv.. og noen av dere på forumet har lansert løsninger som går på å "bruke bremsene" litt hardt innimellom  - samt å smøre opp bremsene i forbindelse med dekk-skift. Mener å ha sett kommentarer som "Jeg rengjør og smører bare bremsene når jeg likevel har dekkene av - tar meg fem minutter ekstra" ol. Problemet for min del er at jeg ikke aner hva som skal rengjøres og/eller smøres og enda viktigere - hvilke deler som en absolutt IKKE må smøre... (hvis det er noen av de også). Så: et hjertesukk til dere som har peiling på dette her, - nå i disse dekk-skifte-tider: Er det noen som kan forbarme seg over oss kunnskapsløse og legge ut en "guide for dummies" med noen bilder og enkle forklaringer slik at denne øvelsen blir noe også vi kan gjøres i forbindelse med dekk-skift?
Håper på rask og hjelpsom post fra noen! :) ::)
2021 - Tesla model Y
Hyundai Kona 2019 - 64 kw
Kia Soul EV 2016 - Titanium Silver
C-Zero 2011 - black

TB

Mykje er gjort ved å faktisk bruke bremsene - trykke hardt på bremsen - gjerne med bilen i N - slik at bremsene må gjere heile jobben.

Om det sit for fast til at det er nok å trimmme bremsene, søk etter skifte av bremseklosser finn du mange oppskrifter. Skal ikkje skryte på meg gode kunnskaper, men prinsippet er enkelt - klossene skal kunne gli lett, uten å sette seg fast inntil skivene.

Ikkje overdrive - ikkje søl fett på skivene, eller delen av klossene som går inntil skivene....

Om du demonterer - ikkje rør bremsepedalen når klossene er ute - stempelet vil komme ut, og må bli pressa eller skrues inn igjen. Er klossene slitt vil det være like greit å bytte dei.

https://www.elbildeler.com/produkt/mitsubishi/bremser-7/bremseklosser-foran-i-miev
https://www.skruvat.no/Bromsbelaggsats-P205713.aspx?gclid=Cj0KEQjw2fLGBRDopP-vg7PLgvsBEiQAUOnIXHNnm8H4m0kv98LAROs9BLyDDzvVw6lyvl6DpMobd-QaAtms8P8HAQ

https://delespesialisten.no/kunnskapsbase/hvordan-skifte-bremseklosser-pa-bilen-din/
http://www.tv2.no/a/3658906
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26542.msg452097.html#msg452097
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tomrh

#2
Det som ødelegger bremsene er rust. En kar på Leaf-forumet sprayer alt med sinkspray etter rengjøring og sier han ikke har problem med rust. Jeg har fulgt hans råd, jeg bruker denne sprayen fra Biltema: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/Zinkkallgalvanisering-2000023760/
(Sink virker slik at den oksideres før annet metall siden den er mer uedel i den galvaniske spenningsrekka, så den tar m.a.o. "støyten". :) )

Se her for bilder:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,26542.msg466358.html#msg466358

Ellers er det skivebremsene foran som trenger ettersyn (siden trommelbremsene bak er et lukket system), det generelle rådet er at glidepinnene smøres med litt kobberpasta slik at klossene glir lett. Dette gjøres grundig hver gang man bytter klosser ihvertfall, synes kanskje det er litt unødvendig å gjøre det hvert år slik noen anbefaler.(?)

Å bytte klosser er noe jeg alltid tidligere fikk gjort på verksted, men i fjor byttet jeg selv, det var enklere enn jeg trodde. Dørstokkmila er verst, å ikke komme i gang fordi man tviler på seg selv og sine ferdigheter. På youtube ligger det masse om hvordan bremser demonteres og smøres, klosser byttes etc. Prinsippet for skivebremser er likt på tvers av de fleste modeller, så kikk gjerne på andre biler. Etter å ha sett noen videosnutter føler man fort at man "kan det". :D Søk f.eks. på "brake pad replacement" og "brake caliper lubrication". Forskjellen fra mange av videoene er at de to skruene man skrur ut på caliperen på i-MiEV ikke er selve glidepinnene men noen korte skruer, les mer om det i tråden jeg lenket til.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

nr1rayner

Etter det du skriver tolker jeg det dit hen at du knapt har holdt i noe verktøy, og anbefaler derfor å overlate dette til profesjonelle.
Bremser er egentlig såre enkelt å skru på, men man MÅ vite hva man holder på med og gjøre det riktig.
Viktig å kjenne sine begrensninger, spesielt når man skal fikle med deler som holder bilen på veien og stopper den.
Tar jeg feil, og du har god teknisk innsikt og har kjelleren full av verktøy du vet å håndtere er det masse youtubefilmer å se på. South main auto har en kjempefin video om bremser, heter noe sånt som "brake hardware".
Kan du å skru bremser på 1 bil, kan du alle de andre også. Vel, kanskje sett bort fra siste skrik fra Tyskland med masse avanserte datagreier..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

65lars

Vel.
Sjekket med et par verksteder, og også med kyndige menesker fra BilXtra og BilTema.
Svar - man trenger ikke, bør absolutt ikke "smøre bremsene" - dersom man da ikke bytter bremseklosser.  Foran.  Og bak. (På Zeroen min er det jo en gammeldags trommel...bak der)
:)
Trilling, bestilt KIA

TB

Sitat fra: 65lars på torsdag 13. april 2017, klokken 17:34
Sjekket med et par verksteder, og også med kyndige menesker fra BilXtra og BilTema.
Svar - man trenger ikke, bør absolutt ikke "smøre bremsene" - dersom man da ikke bytter bremseklosser.  Foran.  Og bak. (På Zeroen min er det jo en gammeldags trommel...bak der)
Prinsippet med å "smøre bremsene" er å sikre at klossene kan fritt bevege seg. Ikkje smørje bremseflata, men punktet der klossane er festa i calipper.

Når du bytter hjul, prøv å snu rundt framhjulene for å sjekke det går lett rundt. Når eg bytta no i starten av april var det tydelig motstand, spesielt på høgre side. Dette vil gi litt redusert rekkevidde og auke slitasjen på klosser og skriver.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

erik e

Alle verksteder "smører" bremser på mange biler daglig. På mange bilmerker er det rutine som oljeskift på service.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

65lars

Vel, det ovennevnte er bare hva jeg ble fortalt.
Hadde tenkt å skifte dekk i dag, men med 4 varmegrader ute takket jeg nei... :)

Men tenker på å ta ut klossene foran, vet ikke om det er nødvendig å engang åpne trommelen bak.
Skal selvfølgelig sjekke om alle hjulene går lett rundt, med brekket av.
Hva smører man med da?  Kobberpasta, Sølvpasta, Alu-pasta?
Går ut fra at vanlig CRC, WD-40 etc. er for tynt.  Har noe grafittsmøring, på sprayboks, men det blir vel også for tynt? :blank:
Trilling, bestilt KIA


TB

#9
Sitat fra: 65lars på fredag 14. april 2017, klokken 14:34
Men tenker på å ta ut klossene foran, vet ikke om det er nødvendig å engang åpne trommelen bak.
Skal selvfølgelig sjekke om alle hjulene går lett rundt, med brekket av.
Framme er det enkelt å sjekke, når hjulet er løfta frå bakken kan du dreie rundt.

Men, bak er det litt verre - på bakhjula er låst av tre ting: parkeringsbrems, parkerings lås og direktekobling mot motor via differensial. For å kunne dreie bakhjula må nok begge hjula bak bli løfta opp samtidig.

Etter det eg har forstått er feilen på trommel bak at dei kan sette seg fast under parkering - løsnar ved bruk av håndbrems.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

65lars

#10
Takk skal dere ha!
(Det er over 30 år siden jeg mekka på biler, for det meste amerikanere, men også et par av de første civic'ene, og det er over 15 år siden jeg mekka på tunge motorsykler (7 totalt), så er vel litt "rusten" her!  :) Sist gang jeg "oljet bremse-styret", mener jeg å huske at jeg bare brukte vanlig motor-olje... :-) )

Sjekket ut Bosch produktet, men kr. 350 var litt for mye for meg, så endte opp med å kjøpe en sprayboks med alu-pasta - selv om jeg tror det er litt tynt.  Får gjøre en bedre jobb til høsten igjen.

Satte bilen i fri, i dag, i en ekstremt slak nedoverbakke, og den rullet jo helt fritt, så tror ikke der er noe problemer med tromlene bak.  Har ikke sjekket om jeg har et jekk-feste på midten bak der, eller om jeg trenger to jekker.  (Og jeg er fristet til å ta av tromlene, bare for moro skyld!  :) )

Takk igjen, i morgen eller mandag blir det skifte!
Trilling, bestilt KIA

65lars

Hjul skiftet, uten problemer.  Bremse-smøring?  Vel, det høyre forhjulet rullet ikke like lett som det venstre (men det rullet fint), så jeg tok av bremseklossene der.  Vet ikke hva "fabrikken" brukte her, annet enn at det så ut som, føltes som, svart, tykk Grease.  Lot det være.
Til høsten blir det vel at jeg tar av alt, renser alt, foran og bak, og smører for vinteren.
Ikke noe rust å snakke om heller, så tror alt er bra for sommerhalvåret her!  :)
Trilling, bestilt KIA

pwb

Sitat fra: 65lars på lørdag 15. april 2017, klokken 16:41

Sjekket ut Bosch produktet, men kr. 350 var litt for mye for meg, så endte opp med å kjøpe en sprayboks med alu-pasta - selv om jeg tror det er litt tynt.  Får gjøre en bedre jobb til høsten igjen.


Det er derfor man har ebay, 110,- inkl frakt.

65lars

Takk - jeg må tenke litt på dette.
Har vært litt "allergisk" mot eBay de siste 4-5 årene, pga. produkter som aldri ankom, og produkter som ankom etter 6 uker, og deretter ikke virket.  Forbi "garanti-perioden" til eBay.  Samme dårlig erfaring med PayPal, dessverre.  Men ser jo at der er mye penger å spare.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=&_osacat=6028&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XBosch+Superfit.TRS0&_nkw=Bosch+Superfit&_sacat=6028

(PS: Har fremdeles ikke funnet ut hvordan man setter inn lenker her - i en tekst)   :)
Trilling, bestilt KIA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA