Skrevet av Emne: Ikke kjøp Renault Zoe før du har....  (Lest 76084 ganger)

moe696

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 32
    • Vis profil
Sv: Ikke kjøp Renault Zoe før du har....
« Svar #210 på: Lørdag 04. Mai 2019, klokken 17:25 »
Fikk testet hos svigers. Der virker det dessverre ikke. Da er det trolig jordfeil i garasjen i sameiet.

Ja ja....

Fansypantsy

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 45
    • Vis profil
Sv: Ikke kjøp Renault Zoe før du har....
« Svar #211 på: ſøndag 05. Mai 2019, klokken 12:49 »
Fungerer Zoe på Zapcharger Pro (ikke portable), får dette installert der vi bor nå?

TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2554
    • Vis profil
Sv: Ikke kjøp Renault Zoe før du har....
« Svar #212 på: Mandag 06. Mai 2019, klokken 15:58 »
Zaptec ZapCharger Pro er en standard ladeboks uten innebygget trafo, som portable har.

Har dere TN nett vil det fungere uten noen ekstra utstyr.

Men, har dere IT nett kreves en trafo.
Den kan stå foran ZapCharger, for hele anlegget. Lite trolig en slik blir installert, men teknisk mulig.

Du kan benytte ZapCharger portable etter ZapCharger. Trenger da en type 2 adapter til portable.

Eller en type 2 til Schuko og en ladebøtte som igjen kobles til bilen.

Så det er mulig, men ikke like enkelt som for de fleste andre merker.
Lørenskog
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt
Hyundai KONA electric 2019 (på venteliste siden 2017 til 2019.)

Marzo

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 64
    • Vis profil
Sv: Ikke kjøp Renault Zoe før du har....
« Svar #213 på: Mandag 06. Mai 2019, klokken 16:31 »
Vet ikke hvordan dere gjør med betaling for strøm, men pass på at ved bruk av trafo koblet til Zaptec pro så vil den ikke stoppe ladesyklusen bare ved å koble fra bilen. Man må også koble fra trafoen.

Og ved lastfordeling vil mange trafoer stoppe lading når spenningen faller under 7A.
Løsningen er derfor veldig ugunstig med mindre man betaler fastpris og kan få reservert kapasitet på feks 10A på egen kurs.

TB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2554
    • Vis profil
Sv: Ikke kjøp Renault Zoe før du har....
« Svar #214 på: Tirsdag 07. Mai 2019, klokken 17:00 »
Vet ikke hvordan dere gjør med betaling for strøm, men pass på at ved bruk av trafo koblet til Zaptec pro så vil den ikke stoppe ladesyklusen bare ved å koble fra bilen. Man må også koble fra trafoen.

Og ved lastfordeling vil mange trafoer stoppe lading når spenningen faller under 7A.
Løsningen er derfor veldig ugunstig med mindre man betaler fastpris og kan få reservert kapasitet på feks 10A på egen kurs.
Det stemmer som du skriver at ladesesjon ikke stopper. (Har ikke testa det selv, men fått det forklart av Zaptec.) Men, de fleste borettslag vil ta betalt pr. kWh, som en fordeling av kostnader (ikke salg av strøm) - og ikke antall til/frakoblinger. Da må en bare huske på at ta ut kabel "av og til" - slik at statistikken blir oppdatert. Om det glemmes kommer ikke noe forbruk i det hele i rapporten. (Det har eg testa med egen bil, står bilen koblet til så kommer ikke ladingen med i rapporten.)

Når det gjelder minimum 7A, det stemmer også, men det er Zoe som årsaken, ikke selve trafo. Kan løses ved å legge inn minimum 7 A - eller 10A som minimum. Med et fåtall Zoe vil ikke dette være noe stort problem.
Lørenskog
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt
Hyundai KONA electric 2019 (på venteliste siden 2017 til 2019.)

Kårepåsporet

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 811
    • Vis profil
Sv: Ikke kjøp Renault Zoe før du har....
« Svar #215 på: Lørdag 08. Juni 2019, klokken 09:05 »
Trenger ikke bruke mer tid på dette, TorC. Jeg har fått mine svar. Det må være lov til å stille spørsmål uten at man skal bli anklaget for å krangle. :)

Nå gjør jeg det jeg beskylder dere for å gjøre, og ironien i dette går meg ikke hus forbi...

Dere to kunne tatt alt dette på PM. Det er ikke relevant for tråden, og gjør at denne tråden blir ekstremt lang og medfører at de som vurderer Zoe blir skremt. Zoe er en fantastisk bil til sitt bruk, men når en tråd med 4-500 innlegg med "Ikke kjøp Zoe før [...]" er sticky så skremmer det folk.
Som Kårepåsporet er eksempel på:

Denne tråden er virkelig et bevis på at det er helt betimelig å tenke seg om mange ganger før en velger Zoe, frem til bilen takler å lade på alle nett, samt får mulighet til hurtiglading.

Her vises det at vedkommende neppe har lest gjennom tråden, og har kommet til en konklusjon det ikke er dekning for.


Jeg skulle virkelig ønske at en moderator kunne tatt seg tiden til å fjerne alle tullete innlegg i denne tråden slik at kun relevante innlegg ble stående igjen siden det er en sticky.

Jeg har sett på Zoe flere ganger, først i 2014, så i 2017, kona ville bare ikke ha bilen, jeg var kritisk mtp ladebegrensning. Vi har IT hjemme, og er derved avhengig av trafo for å få akseptabel ladehastighet. Men da koster det enten skjorta eller veier mye for å være sikret lading langs veien.
Feks hvis denne kjekke dukker opp: «Battery charging impossible».
Hvorfor trekker jeg frem denne? Jo, på tross av ovennevnte utfordringer, som er reelle, så hadde vi nå bestemt oss for å kjøpe en brukt Zoe som bil nummer to, når vi nå får TM3 med hengerfeste så kan fossilen skrotes.
Jeg hadde funnet «drømmebilen», 2,5 år gammel Zoe med Zapcharger, nesten ikke kjørt. Tar fly til Oslo. Bruktbilforhandler hadde dagen før jeg kom forsøkt å lade bilen på laderen de lader alle andre elbiler på i butikken, men det gikk ikke, sikringen gikk visstnok.
Så når jeg skulle ta en liten tur rundt kvartalet før jeg betalte og skulle kjøre 450 km hjem, så viser ovennevnte feilmelding.
Jeg kjørte tilbake til forhandler, han sa det var en ladestasjon i nærheten, jeg kjørte opp og forsøkte, nei, funka ikke.
Googla, forsøkte trikset med å stanse og låse bil, fem minutt, brukte nedtelling på mobil, tre ganger uten resultat.
Fredag før pinse er det hektisk. På tross av dette snur Motor Forum på Lillestrøm seg rundt og tar inn bilen, oppdatere programvare, sjekker ut ladekabel (jeg prøvde 43 kW lader også), joda, bilen var ok nå! Yess!
Jeg hadde spurt om min forhandler kunne høre om de kunne ta status på batteri i tillegg, å det skulle de. Når bilen stod på lading eller ett eller annet (jeg veltet hos min forhandler) så etter en stund smalt sikringen igjen......
Min forhandler var selvsagt havnet uforskyldt oppi dette, men han ga meg returbillett og kjørte meg til Gardermoen.
Jeg synes det er kjipt, bilen ser nesten ny ut, kjørt lite, lang gjenstående garanti osv osv osv, men hvis de nå får reparert bilen, hvor lenge funker den? Hvis en er uheldig å lader på en gatelader feks, er da bilen ødelagt igjen?
Ønsket om å kjøpe Zoe fikk seg en gedigen knekk! Det eneste fornuftige er vel å droppe Zoe for all fremtid, alle andre elbiler kan jo lades problemfritt overalt, bare en har 230 volt sikret med minimum 10A.
Hva mår garantien er utløpt og Motor Forum skal bruke en halv dag eller mer for å feilsøke pluss (ti)tusenvis i deler?
Jeg er i tvil, jeg har ikke gitt opp, men jeg tror jeg bør....