Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Utfordringer med Renault Zoe 2012-2019 mod. Gjelder Q210, R240, Q90 og R90/R110

Startet av Lars C. Krogenæs, torsdag 30. mars 2017, klokken 09:13

« forrige - neste »

HCO

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 06. april 2017, klokken 13:29
Dette som AppleKnocker skriver er her feilinformasjon.
Dere skriver akkurat det samme... Det du kaller 1 kaller han 2A, og det du kaller 2 kaller han 2B.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

AppleKnocker

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 06. april 2017, klokken 13:29
Dette som AppleKnocker skriver er her feilinformasjon.

Nå tror jeg du har mistet sporet Kåre.

Den eneste forskjellen på det du sier og det jeg sier, er at jeg vet hvor mange ampere Zaptec Portable/ universallader med, mens du er usikker.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

ZOE

Sjekket vognkortet idag og det står ingenting om maks taklast selv om det står 0 på vegvesenappen. Da er det altså lov med taklast på zoe innenfor regler om ordentlig sikring av last

Kårepåsporet

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 06. april 2017, klokken 15:18
Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 06. april 2017, klokken 13:29
Dette som AppleKnocker skriver er her feilinformasjon.

Nå tror jeg du har mistet sporet Kåre.

Den eneste forskjellen på det du sier og det jeg sier, er at jeg vet hvor mange ampere Zaptec Portable/ universallader med, mens du er usikker.

Ja, du har rett.
Tidligere har du utelatt tilleggskostnaden, jeg forventet nok at du hadde gjort det denne gangen også.

AppleKnocker

Tidligere var det 1:1 bytte uten merkostnad i henhold til prislistene. Nå er det 7500. Om tre måneder er kanskje noe annet igjen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Trond.m

De skriver selv at den medfølgende ladestasjonen har en verdi på inntil 20.000. Da er det uforståelig at de har begynt å ta et tillegg på 7500 eks. mva for å levere Zaptec laderen. Det betyr at de priser den til 27.500 eks. mva. Man kan lurer på hva RBI tenker med. Hva er veiledende listepris på denne lade-"støvsugeren" i billig hardplast ??? :-1-:  De burde etter min mening ha subsidiert kundene ved å tilby Zaptec laderen til 7500 eks. mva også sammen med ladestasjon slik at de kan (nød)lade hvor som helst. Denne politikken gjør at de aldri får så stor markedsandel i Norge som i andre land. Det er en grunn til at Zoe til tross for markedets største batteri nærmest kan leveres på dagen.

Kårepåsporet

Jeg synes faktisk det er irriterende at ikke Renault kan komme med en "skikkelig" elbil.
Renault har nå så mange, etter min mening, vellykka biler designmessig. Hvorfor kan de ikke lage en elbil i samme leia? Kunne de levert feks Renault Clio med 40 mils rekkevidde eller Talisman, eller den SUV lignende, ja da hadde jeg kjøpt Renault på flekken.
Men størrelse, utseende, opplevelse i tillegg til ladeutfordringer og manglende hurtiglader, ja da blir minusene for mange. Det er bare rekkevidde igjen som pluss.....

HCO

Lars, er det noen spesiell grunn til at du ikke ønsker å redigere teksten i det tendensiøse førsteinnlegget? Nedenstående forslag gir akkurat samme mening, men uten "føleri".


Sitat fra: HCO på tirsdag 04. april 2017, klokken 11:29
Jeg har laget et forslag til endring av det innledende innlegget. Jeg mener at nedenstående tekst er like informativ for potensielle kjøpere, men uten synsing og tendensiøse formuleringer som kun er egnet til å skremme.
- - - -

Renault Zoe har noen særegenheter i forhold til lading og ladestrøm, som det er viktig å sette seg inn i før du eventuelt bestemmer deg for å anskaffe denne bilen.


Bakgrunn:

Renault Zoe har en «Kameleon-lader», som i utgangspunktet er en god idé, ved at den bl.a. kan lade bilen med relativt høy effekt hjemme og på de mange 11kW og 22kW ladestolpene som finnes på stadig flere steder, både langs veien og ved typiske destinasjoner (hoteller, spa etc.).

Hovedutfordringen med Kameleon-laderen er at den kun kan lade på vekselstrøm og kun på TN-strømnett. I Norge er det en annen variant av strømnett - IT - som er dominerende, selv om TN-system nå etableres i de fleste nye boligfelt og næringsbygg (kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/TN-nett).


Løsning for lading hjemme:

For å komme rundt utfordringen som nevnt ovenfor, selger Renault bilen inkludert ladestasjon til en verdi av ca. 20.000 kr (dersom man har IT-nett hjemme). Ved montering av ladestasjonen etableres en ny kurs i sikringsskapet, og det trekkes kabel fra sikringsskapet til en transformator som lager et lokalt TN-nett. Fra transformatoren trekkes kabel videre til dit du ønsker selve ladeuttaket.

For de som bor i bolig med felles garasjeanlegg kan det være komplisert å få montert denne ladestasjonen, også dersom garasjeanlegget ellers er tilrettelagt for lading. Det anbefales derfor å undersøke dette nøye.

Dersom man ikke har mulighet for å etablere ladestasjon hjemme, og dermed er avhengig av å lade på offentlige ladestasjoner (slike som er etablert i Oslo og andre steder), vil Zoe antakelig være et dårlig valg ettersom disse ladestasjonene typisk har IT-strømnett.


Løsning for lading på hytta eller ved besøk hos familie/venner:

Dersom man er avhengig av å «saktelade» på steder med IT-strømnett, for eksempel på hytta, kan man ikke benytte en ordinær ladekabel med «kladd», også kjent som «Mode2»-ladekabel. Man må i stedet anskaffe portabelt utstyr som lager et lokalt TN-nett, i likhet med løsningen for lading hjemme som nevnt ovenfor.

Renault sin egen løsning på dette er en svært kostbar «Zaptec Portable», men det finnes også alternativer til denne som koster mindre. Det mest kjente alternativet er nofuel.no sin sorte «ladekanne». I likhet med andre Mode2-ladekabler er disse portable løsningene begrenset til 10A strømtrekk.


Konklusjon

Dersom du setter deg inn i de ovennevnte begrensningene, står du godt rustet til å ta et kvalifisert valg mellom Zoe og de andre elbilene på markedet.

Obs! Per i dag leveres norske modeller av Zoe med 22kW som maksimal ladehastighet. Mange forumbrukere opplever dette som en større begrensning, spesielt for lengre turer, enn at man kun kan lade på TN-strømnett eller med særskilt ladeutstyr.


Se forøvrig:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32668.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,32808.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13367.0.html

[Signatur]


PS! Dette innlegget er ikke skrevet for å fraråde folk å kjøpe ZOE, men for å bidra til at potensielle kjøpere setter seg inn i problemstillingen. Det er mange på elbilforumet som har erfart at Renault sine forhandlere ikke forteller så mye om de spesielle utfordingene med å lade Zoe grunnet IT-nettet som er dominerende i Norge.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

AppleKnocker

Forum admin har bevist ved en rekke anledninger at han er så langt fra objektiv som det er mulig å bli. Der har du grunnen din.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

HCO

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 25. april 2017, klokken 16:04
Forum admin har bevist ved en rekke anledninger at han er så langt fra objektiv som det er mulig å bli. Der har du grunnen din.

Elbilforeningen er iferd med å bli Norges største bilistorganisasjon, og dette er dets offisielle forum. Vi kan vel ikke ha det sånn?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

jkirkebo

Sitat fra: HCO på tirsdag 25. april 2017, klokken 13:42
Lars, er det noen spesiell grunn til at du ikke ønsker å redigere teksten i det tendensiøse førsteinnlegget? Nedenstående forslag gir akkurat samme mening, men uten "føleri".

Det bør nok inn noe mer tekst i innlegget ja. Bl.a noe sånt:

"Renault Zoe kan ikke lade på Teslas destinasjonsladere, selv om disse er forsynt med 11kW eller 22kW TN-nett og skal være åpne for alle elbiler."

Ihvertfall virker det sånn etter alle rapportene om ladeproblemer på disse jeg har sett i det siste...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AppleKnocker

Godt forslag. I hvert fall hvis hensikten er å samle flest mulig anektoder og udokumenterte påstander om lading i en tråd. Og det virker jo som var formålet for forum admin her.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

THE

Det er andre 22 kW ladere som Zoe ikke vil lade på også. Har selv testet og rapportert Lade i Norge sitt 20 kW ladepunkt på Ljøsne i Lærdal. Her var det en dansk familie med Zoe på langtur som hadde planlagt med lading, men bilen ville ikke lade. Heldigvis fant de informasjon om ladestasjonen hjemme hos meg og fikk ladet på 11 kW i stedet.

Testet lader selv og ringte Lade i Norge for å rapportere feil, men tror ikke dette er fikset ennå. Nå er det heldigvis kommet mange Fortum ladestasjoner langs E16, så stasjonen på Ljøsne er ikke kritisk for å krysse Filefjell eller Hemsedal lenger.

Jeg vet også om flere både 11, 22 og 43 kW ladestasjoner som er, eller har vært, feilkoblet slik at Zoe ikke kan lade. Andre elbiler lader fint på AC fra de samme ladestasjonene, så det er dessverre ikke helt enkelt å tilfredsstille Zoe når det gjelder "strømkvalitet".

Enig med HCO om at teksten i første post bør skrives litt mer nøytralt, men jeg er i hovedsak enig i innholdet. Det er mange kompromiss men må ta når man kjøper elbil, men Zoe er nok den elbilen som krever grundigst vurdering av behov, fordeler og ulemper.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

boxer72

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. april 2017, klokken 20:08
Sitat fra: HCO på tirsdag 25. april 2017, klokken 13:42
Lars, er det noen spesiell grunn til at du ikke ønsker å redigere teksten i det tendensiøse førsteinnlegget? Nedenstående forslag gir akkurat samme mening, men uten "føleri".

Det bør nok inn noe mer tekst i innlegget ja. Bl.a noe sånt:

"Renault Zoe kan ikke lade på Teslas destinasjonsladere, selv om disse er forsynt med 11kW eller 22kW TN-nett og skal være åpne for alle elbiler."

Ihvertfall virker det sånn etter alle rapportene om ladeproblemer på disse jeg har sett i det siste...
Ladet  problemfritt på destinasjonsladerne (testet 2 av de 4  som er for all vehicle) som er satt opp på Charlottenberg igår 25/4 med min zoe (240)

Sent fra min Lenovo YT-X703F via Tapatalk

Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

HCO

Sitat fra: AppleKnocker på tirsdag 25. april 2017, klokken 16:04Forum admin har bevist ved en rekke anledninger at han er så langt fra objektiv som det er mulig å bli.

Det ser iallefall ut som han har klart å drepe all interesse for dette underforumet. Dette har vært et ganske aktivt underforum hele den tiden vi har eid Zoe, men nå er det dødt her.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA