Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takstativ

Startet av bobakka, onsdag 29. mars 2017, klokken 19:10

« forrige - neste »

Toalmar

Blir helt klart ingen montering her i gården nei


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

02jan

Da har jeg festet mitt sykkelstativ forsvarlig etter min kunnskap. Stativet er montert ,som det skal på en små-bil. Men siden i3 har plastikkluke/spoiler, så er stativet festet med sperrebånd godkjent for 125kg til fastmontert festeanordning i bilen(bagasjerom).

Spørsmålet da et det slik at en SUV med 100kg gipsplater på takstativ ,surret fast med tau på takstativ, er lovelig.
Mens min i3 med fastmontert sykkel (10kg) på thule 992 stativ fastmontert med sperrebånd (talje) vil være ulovelig?

Vurdere å dra innom biltilsynet for å få dette avklart, da jeg nå er avhengig av å frakte sykkel. Alternativt er selvfølgelig å selge i3 (men det har jeg ikke lyst til ,og poenget med miljø blir en liten vits ).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Jeronan

#77
It's not only about legal and illegal (though very important!).

It's also the risk of destroying your spoiler, since it's connected with just 5 pins on the backdoor. That band isn't helping much, since it's putting a lot of downward pressure on the spoiler. I can clearly see that in your picture.
The spoiler is exceeding the doorframe on the top, so the red band is pressing straight on the entire spoiler!

So when you start loading bike(s) on it and start driving on the E6 (for example) with strong winds, the forces on those clamps and band (and thus on the spoiler) will be a lot more than the 10kg of your bike.
The pins can break under the pressure and the whole spoiler can come loose...... I don't want to know what will happen then when you drive in traffic on the highway.

I have the same problem with my Volvo V60, that also has a plastic spoiler on top of the backdoor. The whole door is aluminium, but since the spoiler is exceeding the top of the frame of the door, the top clamps here too will rest solely on the plastic spoiler and as such I cannot use such a system there either.

Luckily my V60 has a hook, so I just bought a bike rack system for on the hook and be done with it.

Sure, it would have been nice to use the i3 to transport our bikes for "Sykkeltur" in weekends and avoid "bompenger" and fuel costs, but it is what it is. It's just a downside of this car you have to accept!

People need to investigate more before buying a car. Other electric cars, like Nissan Leaf and Opel Ampera-E (just example) have official roof racks (takstativ) you can buy.
So if having a "takstativ" on your electric car was THAT important, you should not have bought the BMW i3 and opt for one of the other electric cars that do support it.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

02jan

Stativet sitter godt fast. Ingen knirkelyder selv over trikkeskinner i Oslo.

Skulle det falle av, så må bakdøra rives vekk. Isåfall ville den e henge og slenge bak bilen.

Større sjangse at en bil mister eksosanlegg eller at sykkel faller av stativ.

Var en bil med godkjent sykkelstativ på kule, som mistet 2 sykler ved avkjøring ring3(Rikshospitalet) i sommer, ingen dramatikk i det , da jeg holder avstand til bil foran.

Skal ta turen innom biltilsynet og høre hva de ser som godt nok sikret.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Rapid

Tipper tilsynet vil bemerke at det mangler lysbjelke...eller har du funnet en løsning på det?

02jan

Har lys bjelke, ser at det ikke er veldig vanlig å bruke på andre biler med sykkelstativ.

Viser i utgangspunktet kun stativet montert, for vurdering av sikring.
At det går å feste sykkel på stativet er likt uavhengig battteribil eller ikke.

* ja når/hvis jeg skal kjøpe meg stasjonsvognbil i 2022, skal jeg dobbeltsjekke at det er mulig å legge der baksete og at hjulene tåler vann.....
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

jche

Lysbjelke er påbudt hvis lys og/eller skilt er tildekt av last bakpå bilen. Men er ikke mange som bryr seg om det nei...

Men hvis kontroll eller ulykke kan det skape problemer vil jeg tro.

02jan

Men hvordan er det dette sykkelstativ dekker til lyktene eller skiltet .....

Problemstillingen her er ikke lys,  en om det er festet forsvarlig.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Klykken

Tror nok en sykkel vil dekke til lysene litt, så det er ikke selve stativet som står i veien.

Ser solid ut dette, bortsett fra stroppen som ser litt "hjemmelaget ut" ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

brako79

Hvor kobler man eventuelt på en lysbjelke?
///Mvh
Kristian
'21 ID.4 1st
'17 e-Golf
venter på '22 iv80X
-
'10 BMW F800ST

Ingeniøren

Sitat fra: brako79 på onsdag 13. september 2017, klokken 18:16
Hvor kobler man eventuelt på en lysbjelke?

Godt spørsmål. Dette er vel tiltenkt bil med hengerfeste - et stykke til det kommer på i3  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

02jan

lysplata henter strømmen fra samme ledninger, som gir lys i bakluka.

* men feil fokus , problemet er ikke om i3 kan lage lys i en ekstern lysplate.

Hvor ofte ser vi biler med slik plate utenpå sykkelstativ ?
Hva er problemet med å se lysene gjennom spilene i sykkelhjul ,se bilde?
Kan også ta av felgene , så er evt problemet med dårlig sikt til baklampene løst.



Ble også påkjørt bakfra av en SUV i sommer, ring 2 Oslo , lå bak og ireterte seg over at jeg kjørte i fartsgrense ( dette var uten sykkelstativ), allikevel fikk jeg en ubehagelig dytt. SUV en stakk av, hadde det ikke vært for at jeg hadde et lite barn i bilen, så hadde jeg tatt opp jakten.
Har ofte store biler nærme bakparten på min lille drittbil, med sykkel slengende bakpå, kan det jo tenkes at noen klarer å holde normal avstand.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Kverna

Beklager bump, men Thule har testet ut sugekoppfester til feks takbokser for biler som ikke kan bruke normalt stativ. Fungerer som bare rakkern både i fart og festet på veggen på lageret over flere mnd. Problemet er når Ola og Kari skal montere dette på en skitten og isete bil kvelden før avreise uten å vite hvordan, derfor blir ikke dette systemet solgt idag.

Har også selv drevet endel med industrikvalitets sugekopper ifbm bilfotografering, og de sugekoppene kan du bare glemme å få av med mindre du slipper ut vakuumet på riktig måte
2015 BMW i3 rex

SveinJ

Passerte en hvit i3 på motorveien sør for Rygge i går, med to kajakker på taket! Den var i motgående kjørefelt så jeg kunne ikke se hvordan eller med de var festet til bilen.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Trond.m

Sitat fra: SveinJ på fredag 09. august 2019, klokken 07:43
Passerte en hvit i3 på motorveien sør for Rygge i går, med to kajakker på taket! Den var i motgående kjørefelt så jeg kunne ikke se hvordan eller med de var festet til bilen.
Den ville nok Polititet også gjerne tatt en kikk på. Høres ikke helt trygt ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA