Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takstativ

Startet av bobakka, onsdag 29. mars 2017, klokken 19:10

« forrige - neste »

Ingeniøren

Ok, men takstativer fester til railing eller "takrenne" er vel heller ikke permanent....

Nok om det, da tror jeg det er greit å forholde seg til det som står i vognkortet - null last på tak, og så får folk last på tak på eget ansvar. Regn dog ikke med at forsikringa dekker om noe skjer og det som værre er.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Jeronan

#46
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 04. mai 2017, klokken 06:42
Ok, men takstativer fester til railing eller "takrenne" er vel heller ikke permanent....

Nok om det, da tror jeg det er greit å forholde seg til det som står i vognkortet - null last på tak, og så får folk last på tak på eget ansvar. Regn dog ikke med at forsikringa dekker om noe skjer og det som værre er.

A good point! That is actually the biggest issue. Insurance coverage. You will not be covered when something happens.

PS. I also received a second answer from Statsvegvesen, since I responded that since it's illegal to use suction cup system on the car, that it should then also be illegal to sell them.

He responded that it was legal to sell them, but illegal to use them.  Typical screwed up laws. If something is illegal it should be illegal to be sold as well. /sigh
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Jeronan på torsdag 04. mai 2017, klokken 08:50
A good point! That is actually the biggest issue. Insurance coverage. You will not be covered when something happens.

PS. I also received a second answer from Statsvegvesen, since I responded that since it's illegal to use suction cup system on the car, that it should then also be illegal to sell them.

He responded that it was legal to sell them, but illegal to use them.  Typical screwed up laws. If something is illegal it should be illegal to be sold as well. /sigh
Hopefully you will, sooner rather than later, find out that not everything is your mission to control. Stop overparenting the world!

Klykken

Sitat fra: gr på tirsdag 09. mai 2017, klokken 10:58
Hopefully you will, sooner rather than later, find out that not everything is your mission to control. Stop overparenting the world!
Øh, hvis dette er ulovlig å bruke i Norge har han sin fulle rett til å vise sin misnøye mot de som trosser dette.

Tanken er vel det at en slik festeanordning har for mange usikkerhetsmomenter til at det er godkjent til bruk. Tenk deg den dagen du kræsjer med en i3 (eller hvilkensomhelst bil) som har festet skiboksen sin med sugekopper, og du får hele sulamitten slengt gjennom frontruta di. Den kvester både deg og passasjerer du måtte ha i bilen! Skiboksen blir som en glassfibertorpedo og innholdet som barberblader!

Og i3 i seg selv er som han sier ikke godkjent for taklast.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

#49
Det er synd konstruksjonen er slik at takstativ er vanskelig, men sykkel på bakdøren er jo vesentlig sikrere ved en kraftig oppbremsing eller kollisjon. Vil tro de tre glasselementene er limt til rammen med en type kompositt med feste og bruddstyrke vesentlig høyere enn standard hyllevare. Hengslene er vel ikke spesielt utsatt, siden karbon har større styrke enn stål, og da ligger vel den største utfordringen i takspoileren.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Jeronan

#50
Sitat fra: Autowinder på tirsdag 09. mai 2017, klokken 14:02
Det er synd konstruksjonen er slik at takstativ er vanskelig, men sykkel på bakdøren er jo vesentlig sikrere ved en kraftig oppbremsing eller kollisjon. Vil tro de tre glasselementene er limt til rammen med en type kompositt med feste og bruddstyrke vesentlig høyere enn standard hyllevare. Hengslene er vel ikke spesielt utsatt, siden karbon har større styrke enn stål, og da ligger vel den største utfordringen i takspoileren.

As far as I can understand and also see when inspecting our i3. Only the coupe frame is reinforced carbon fiber.
All outer panels are plastic.
The entire backdoor is plastic with glued glass panel. Only the hinges and the locking mechanism are metal. The spoiler is extremely flimsy.
So you can't use the bike mounts on the backdoor either, as the manuals clearly state to only use them on metal doors. The clams cause a lot of stress on the door and unsafe to use on plastic since it can warp under stress causing the clams to break free.

Like I posted earlier. The only solution I have seen so far and looks to be safe (since it's mounted directly to the main frame of the car) is this:
https://torkliftcentral.com/2014-2017-bmw-i3-ecohitch-reg/

The only problem is that it's based in the US. So...
1. You have to check if they are willing to ship to Norway, but if yes...
2. You have to talk to your BMW dealer if they are willing to mount it for you without voiding the warranty and/or cause problems with your insurance.
3. It's only a trailer hitch, so you still have to find and buy a compatible bike transporter mount that will fit on the hitch.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Autowinder

#51
I videoene fra BMWs Leipzig fabrikk på YouTube, jeg har sett fullversjonen et par ganger, er det vel ingen tvil om at dørrammene er av aluminium. Det er vanskelig å se om den monterte bakdøren er av aluminium siden den dekkes av monteringsroboten i det klippet. For meg ser det ut til på min bil, at det er henglser i karbon(fiber) under beskyttelsesdekslene i overkant av bakdøren. Spoileren bak er vel som øvrige paneler i lakkert plast, klipset fast med justerbare plastklips på flere punkter.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Jeronan

Sitat fra: Autowinder på torsdag 11. mai 2017, klokken 12:08
I videoene fra BMWs Leipzig fabrikk på YouTube, jeg har sett fullversjonen et par ganger, er det vel ingen tvil om at dørrammene er av aluminium. Det er vanskelig å se om den monterte bakdøren er av aluminium siden den dekkes av monteringsroboten i det klippet. For meg ser det ut til på min bil, at det er henglser i karbon(fiber) under beskyttelsesdekslene i overkant av bakdøren.

Ok might have seen it wrong if the hinges are carbon fiber and not metal, was indeed bit difficult to see due to the plastic protection covers.
But it doesn't matter really, since the backdoor panel itself is still plastic. So that is still a problem using the metal clamps of the bike hinge system on the backdoor of the i3. Not to mention the flimsy spoiler being in the way as well. :-/
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Autowinder

Beklager, min edit over med bilder :)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Autowinder

...og ja, enig i at bakdørspoileren er flimsy, må eventuelt legge spennbånd under denne, og håper resten holder ;)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Jeronan

#55
If I check that picture, it seems only panel 5 is aluminium, probably needed to secure the backdoor properly to the car via the hinges and reduce flex.

The main panel 4 seem to be plastic, which is exactly how it looks and feels when you open the backdoor and inspect it.
And that is the main problem, as that's where you set the 4 clamps ( two up and two down ).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Autowinder

Ja, jeg er helt enig med deg der. Jeg skal ikke ha sykkel eller annet på bakdøren uansett. Men her er mer informasjon til andre, om komponentene.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Jeronan

#57
Ugh.. that explains why the spoiler feels so flimsy and why you will want to be careful. Those clips can easily break under a bit of pressure. :-/
Thanks for posting this. Interesting to read.

EDIT: This afternoon I inspected the backdoor again and it's even worse actually. The spoiler is actually sticking out about 1cm on top.
So this means if you use that backdoor bike rack system, the top two clamps are basically hanging on the spoiler, which in turn is just attached with 5 plastic clips.
So basically the entire weight of the bike rack + mounted bikes are hanging on the spoiler. Extremely dangerous! :-/
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Milo

Jeg så denne i dag i Norge med Norske skilt. Noen som kjenner til hvordan dette lar seg gjøre?

Ingeniøren

Sitat fra: Milo på søndag 30. juli 2017, klokken 23:14
Jeg så denne i dag i Norge med Norske skilt. Noen som kjenner til hvordan dette lar seg gjøre?

Mulig det er denne: https://torkliftcentral.com/2014-2017-bmw-i3-ecohitch-reg/
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA