Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takstativ

Startet av bobakka, onsdag 29. mars 2017, klokken 19:10

« forrige - neste »

Toalmar

Sitat fra: 02jan på onsdag 26. april 2017, klokken 02:24
Da har jeg slettet mine innlegg og legger bilen ut på Finn.
Det var jo synd! Blir det fossilbil da eller annen elbil?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Fredde

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 25. april 2017, klokken 14:44
Sitat fra: Roman på tirsdag 25. april 2017, klokken 12:45
Sitat fra: 02jan på torsdag 06. april 2017, klokken 16:26
Har thule 992 sykkelstativ på min. Bestilte egnede braketter med rett vinkel og noe mer bredde en de som leveres standard...

Kunne du linket til stedet du bestilte disse?

You should NOT use that on the BMW i3. The backdoor is plastic and disappointingly flimsy! The spoiler is loosely glued/screwed onto the backdoor and will be subjected to a lot of stress.
The manuals clearly state that these bike holders should only be used on metal doors, not plastic!

I understand people like their BMW i3 and like to use it as their main car, but you should have investigated more before buying the car.

I could care less if you destroy your car with experiments, but going onto the open road with the risk of causing harm to others is irresponsible!

Either accept the car for what it is or sell it and buy a different car that supports your needs.

Det er jo litt rart at BMW har lagt en video som viser hvordan man kan transportere sykkel på bakluken, hvis den er så skrøpelig mener jeg?

https://youtu.be/juUN4BfTejQ

Klykken

#32
Den er jo festet med to sugekopper på bakruten som holder styret, og en jekkestropp innenfor luka som presser stanga mot bilen og setet mot nedre del av bagasjeluken slik som det ser ut. Lykke til med den i Norge.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jeronan

#33
Those are sucking clamps attached on the glass back window. Look closer.

Looks extremely dangerous how the bike is hanging there on the back and makes me extremely skeptical, especially in bad weather ( strong winds, strong temperature difference, mosture and pressure level difference during a single trip like in average Norwegian weather ).
Just check your backdoor closer and see how everything is glued together and all plastic.

But again, it's in the USA and they do crazy weird stuff with their cars all the time over there (not to mention misleading marketing videos) that is highly illegal here in Europe.

I wouldn't try that here at least. Guaranteed you will be pulled over and fined.

If these sucking clamps were approved in Norway, Biltema and Torshov bil would be selling them.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

HiperTypeR

Om du insisterer, her kan du bestille det:
https://vsport.no/#/products/sykkelstativ-verdens-minste.html

Bakluke i plast er vanlig i dag. Bl.a har Volvo V70 hatt det siden tidlig på 2000 tallet. Laget i SMC, som da gjør at en unngår de korrosjonsproblemene en ofte får på bakluken og reduserer høytmontert vekt.

Jeronan

#35
Sitat fra: HiperTypeR på onsdag 26. april 2017, klokken 13:41
Om du insisterer, her kan du bestille det:
https://vsport.no/#/products/sykkelstativ-verdens-minste.html

Bakluke i plast er vanlig i dag. Bl.a har Volvo V70 hatt det siden tidlig på 2000 tallet. Laget i SMC, som da gjør at en unngår de korrosjonsproblemene en ofte får på bakluken og reduserer høytmontert vekt.

This is just a private person importing Seasucker into Norway.

Go to any Biltema or Torshovbil and ask if they can order a sucking clamp system, like Seasucker for you and see what answer you get.
I take that answer any day over some private person that manages to slip the cracks in regulation.


PS. I have now send an email to Statsvegvesen with links to this online store, to get a definitive answer once and for all.
Since on one end you hear people being pulled over by Statsvegvesen and fined and on the other hand you have a store like this operating in Norway selling such a product people are being pulled over and fined for!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

HiperTypeR

Vsport AS er et firma like mye som Biltema er et. De er norsk forhandler av Seasucker. Biltema har selvsagt ikke disse produktene da de selger kun egne, eller no-name merkevarer (av varierende kvalitet......). Vakum brukes overalt til tunge løft i industri og byggenæring, så det er vel ingen tvil om det det fungerer. Det krever som alt annet lastsikringsutstyr at det monteres riktig, og belaste innenfor de begensingene satt for utstyret.
Mange svar i denne tråden er krisemaksimering, ubekreftete påstander og rykter om bøter for det ene og det andre.

Jeronan

#37
Sitat fra: HiperTypeR på onsdag 26. april 2017, klokken 15:02
Vsport AS er et firma like mye som Biltema er et. De er norsk forhandler av Seasucker. Biltema har selvsagt ikke disse produktene da de selger kun egne, eller no-name merkevarer (av varierende kvalitet......).

Biltema might not have been the best example, but you conveniently ignore Torshovbil and what about Bilxtra? Or any of the large car dealerships in Norway?
None of them are selling any form of sucking cup solutions for cars! Which should put up some red flags.

And Vsport AS is run by a single person doing it on the side. He is also selling as a privat forhandler on Finn and not as Firma.

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

HiperTypeR

Hvilke merker ulike butikker forhandler er kommersielle valg både fra butikk og leverandør. At forhandleren er liten betyr ikke at produktene ikke har høy kvalitet. Slik er det for svært mange nisjeprodukter. Merkelig argumentasjon at liten butikk betyr at produktene ikke holder mål.
BilXtra og Totshovbil er heller ikke spesielt gode eksempler da de kun forhandler Thule innen lastsikringsutstyr, og ikke har tatt inn produkter fra kvalitetsleverandører som Whispbar, Mont Blanc osv.

geear

Sitat fra: Jeronan på onsdag 26. april 2017, klokken 16:33
Sitat fra: HiperTypeR på onsdag 26. april 2017, klokken 15:02
Vsport AS er et firma like mye som Biltema er et. De er norsk forhandler av Seasucker. Biltema har selvsagt ikke disse produktene da de selger kun egne, eller no-name merkevarer (av varierende kvalitet......).

Biltema might not have been the best example, but you conveniently ignore Torshovbil and what about Bilxtra? Or any of the large car dealerships in Norway?
None of them are selling any form of sucking cup solutions for cars! Which should put up some red flags.

And Vsport AS is run by a single person doing it on the side. He is also selling as a privat forhandler on Finn and not as Firma.
http://road.cc/content/review/154825-seasucker-talon-bike-rack

Vind

Sitat fra: Jeronan på onsdag 26. april 2017, klokken 16:33
Sitat fra: HiperTypeR på onsdag 26. april 2017, klokken 15:02
Vsport AS er et firma like mye som Biltema er et. De er norsk forhandler av Seasucker. Biltema har selvsagt ikke disse produktene da de selger kun egne, eller no-name merkevarer (av varierende kvalitet......).

Biltema might not have been the best example, but you conveniently ignore Torshovbil and what about Bilxtra? Or any of the large car dealerships in Norway?
None of them are selling any form of sucking cup solutions for cars! Which should put up some red flags.

And Vsport AS is run by a single person doing it on the side. He is also selling as a privat forhandler on Finn and not as Firma.
Jeg er litt usikker på hva slags personlig vendetta du har mot "Seasucker" taktsativ.  Du henviser hele tiden til at man blir tatt til siden og bøtlagt.  Om du går lenger opp i tråden har jeg henvist til lovtekstene rundt taklast - og jeg har også snakket med mitt Biltilsyn om dette som har bekreftet at dette er riktig.

For å frakte en sykkel eller ski er dette fullt lovlig med dagens regelverk på en i3. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Autowinder

Lovverket sier fører selv er ansvarlig for at lasten er tilstrekkelig sikret. Det betyr at om noe skjer med last under kjøring, som løsne / falle av, er den ikke tilstrekkelig sikret, og fører må påregne bøter/gebyr. I praksis er det lite sjanse for at noen reagerer, med mindre fører treffer på en nidkjær kontrollør eller politi. Da vil kjøreforbud alene trolig være resultatet.
Kan du montere opp stativet med tre sugekopper ganske tørt, på en solid glassvegg og henge i det uten at det slipper, bør en sykkel eller ski gå fint.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Jeronan

I am still waiting for a response from Statsvegvesen.

I also tried to call them, but it's impossible to get through ( I gave up hanging in wait for over half hour. They don't call back either selecting that option). Guess they only have one person sitting at the phone or something.  >:(
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

02jan

Har ikke gitt opp i3, men håper det er lov til å feste sykkel på bakluke.
Isåfall vurderer jeg å bruke to seasucker kopper til ekstra feste TILL 992 stativet.

Har nå vært på diverse skiturene siste uke, her fra dagstur norefjell i helgen,28 mil ,totalt 40 min lading(3 stykk)  rakk omtrent ikke drikke kaffe.

Bilen har gått feilfritt, og en fryd å kjøre. Får ikke lov å selge bilen, madammen vil ta over da.

Med barn i bilen vil jeg ikke ha sykkel inne i kupé, heller ikke ski. Spørsmålet er om det er greit å ligge 1 sekund bak med 2.5tonn SUV å prøve å dytte meg opp i fart (dette opplever jeg ofte når jeg er ute å kjører med "liten tullebil på bygda"
Eller om det provoserer mere at jeg hekter på sykkel utvendig (forsvarlig).
Ved en påkjørsel av tung SUV er jeg sikker på at det ikke er bra med en stor sykkelramme eller skipose med slalåmski 10 cm fra 7 åringen i baksetet.
Kall meg uansvarlig sjåfør som ikke har lest alle bruksanvisninger, men aktiv sikkerhet ved kjøring er pri 1 for. In del.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Jeronan

Answer from Statsvegvesen:

Hi

I dont see that this system is any good.
The suctioncup is not a permenant mount and therefore you can not use this, you never know when it will come of.

Hilsen
xxx xxxxxx
Inspektør
Bergen Trafikkstasjon
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA