Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takstativ

Startet av bobakka, onsdag 29. mars 2017, klokken 19:10

« forrige - neste »

Trond.m

Problemet er at å frakte slike gjenstander medfører risiko for de som er inne i bilen, forutsatt at lasten ikke er forsvarlig sikret. Så la oss håpe BMW gjør noe med dette i facelift utgaven, men jeg tviler på det. Synd, for det gjør at BMW i3 er vesentlig mindre egnet som eneste bil i husstanden enn for eksempel e-golf.

Jeronan

#16
Sitat fra: TM på onsdag 05. april 2017, klokken 15:47
Problemet er at å frakte slike gjenstander medfører risiko for de som er inne i bilen, forutsatt at lasten ikke er forsvarlig sikret. Så la oss håpe BMW gjør noe med dette i facelift utgaven, men jeg tviler på det. Synd, for det gjør at BMW i3 er vesentlig mindre egnet som eneste bil i husstanden enn for eksempel e-golf.

I agree. It seems to be some kind of compromise in using a carbonfiber body.

I myself was looking for a bike holder that would fit on the i3 on the back, like this one:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Lastholder/Sykkelholder-2000033966/

But I then discovered, together with the Biltema employee that the entire backdoor of the i3 is plastic! So you can't use a system like that either. :-/
So this Easter we had planned to take a trip with the i3 to the North west, but alas we will now use the Volvo V60 instead to be able to bring our son's bike along. I bought a hook bike holder instead.


The only safe and credible solution I have seen so far is this:
https://torkliftcentral.com/2014-2017-bmw-i3-ecohitch-reg/
But it requires quite a bit of effort to install and no idea if it can be shipped to Norway, if it's authorized in Norway and if it is, will require official installation by authorized garage, making this quite an expensive solution.

I will stick to the V60 for now if I need to transport stuff that doesn't fit in the i3.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

#17
Sitat fra: 02jan på torsdag 06. april 2017, klokken 16:26
Har thule 992 sykkelstativ på min. Bestilte egnede braketter med rett vinkel og noe mer bredde en de som leveres standard.

Rart hvis bilen er laget for ikke å ha slikt stativ bak ?

* har takstativ til kano på min 40 år gamle jeep med hardtopp av glassfiber.

Rart/puslete hvis jeg ikke skulle ha lov til å ha et paar langrennski på taket til i3, hvis det bøtelegges så får jeg sende inn bilen til pant.

* når garantitiden er over - tar det meg 3 minutter å bore noen hull i taket til egne takfester/rails.

BMW burde komme opp med noe alternativ løsning her nå som det gått noen år siden i3 ble introdusert. Jeg glemte å sjekke hva som stod i vognkortet da jeg kjøpe bilen ny (altid kjøpt brukt og sjekket vognkort) .

This is pretty much the same kind of system like the one sold at biltema (just that the Thule one is more bulky and pricey), but the metal clamp system is the same and should not be used on plastic!
Check the manual. In the one from Biltema it clearly said to be only used on metal (aluminium) doors and not plastic!

Due to the stress on the clamps, you risk warping the plastic over time and have the clamps come loose (and ruin the backdoor in the process)! The top spoiler on the i3 moves easily and is just loosely screwed onto the back door. It's all just plastic.

I can't even use this system on the Volvo V60 due to the plastic top spoiler and how it's positioned, so the top clamps can't get a grip on the aluminium frame of the door itself. I would ruin the whole top spoiler when tightening the clamps.

Just look at your own picture how the top bands go from the clamps. You put a lot of stress on the top spoiler and risk cracking it over time.
You're taking a big risk with that system on the i3. I sincerely hope it doesn't come lose when driving 100+ on the E6 / E18 !!
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Autowinder

Bore hull i taket etter garantitid på i3? Vi snakker om karbonfiber med potensielle svekkelser i struktur, eller alternativt svekkelser i limte øvrige komponenter? Be my guest, men jeg ville ikke gått inn på det. :(
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

geear

Sitat fra: Autowinder på fredag 07. april 2017, klokken 09:09
Bore hull i taket etter garantitid på i3? Vi snakker om karbonfiber med potensielle svekkelser i struktur, eller alternativt svekkelser i limte øvrige komponenter? Be my guest, men jeg ville ikke gått inn på det. :(
Uten å vite hvor vedkommende har tenkt å bore hull, så vil jeg allikevel si at det er null problem å bore hull i karbonfiber, men det kan være lurt å lime inn hylser i alu eller rustfritt stål (med en eller annen epoksy) for å fordele belastning og unngå delaminering. Fordel om det er hylsa som ligger an mot det du skal skru fast, slik at du unngår å bøye ut karbonfiberet.

Vind

Sitat fra: Jeronan på fredag 31. mars 2017, klokken 18:09
Sitat fra: Vind på fredag 31. mars 2017, klokken 17:10
Sitat fra: Jeronan på torsdag 30. mars 2017, klokken 14:16
Don't buy any "takstativ" with suction cups, as they have not been approved by Statsvegvesen and you risk being pulled over and receiving a big fine!

Heard from colleague at work that people have been pulled over recently by Statsvegvesen.
Dette er tull. 

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)
Kap. 45. Lastsikringsutstyr

15.
Taklastbærer (takgrind, skistativ o.l.).
Taklastbærer som skal monteres på biltak skal være tydelig og varig merket med fabrikantens eller leverandørens firmanavn eller varemerke og med tillatt last.

Siden det står 0 kilo i vognkortet på i3 vil man med en kontroll kun kunne ha moderat last på taket såsant dette er forsvarlig sikret.  En sykkel eller noen ski er innenfor definisjonen på moderat last.  En takboks eller koffert er ikke det.  Har tatt en telefon til biltilsynet for å sjekke dette.  Seasucker stativet er merket med produsent og tillatt last. (det er de jeg har)


Our Vognkort del1 of our Volvo V60 has a clear description of a taklast of max 70 kilo.

Our Vognkort del1 of our BMW i3 has no mention of taklast at all.

This means the BMW i3 is not allowed to have anything on the roof. If it's not mentioned in the Vognkort del1, then it's not allowed.

Any car that is able and allowed to have a "taklast" must have this described in Vognkort Del1. Even if it's just 20 kilos (like with small cars).
Det du skriver står ikke i kjøretøyforskriftene.  Hadde det stått 0 kg i vognkortet er det korrekt det du sier, men siden det ikke står noe i vognkortetdet så er det kjøretøyforskriftene som gjelder - dvs det er en vurdering.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-01-25-92/KAPITTEL_3#§3-2

For å være sikker så ringte jeg tidligere biltilsynet om dette som bekreftet dette for meg, ift til at last av noen ski eller en sykkel er tillatt, men f.eks en skiboks med last, eller tyngre last (som en stabel planker) ikke vil være det. 

Jeg mener helt klart at f.eks SeaSucker sykkelstativ er langt sikrere enn f.eks Thule baklukestativ som jeg tidligere har brukt på min Audi A2.

Skal man følge resonnementet ditt er det jo ikke definert vekt på bakluke heller.... -
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Jon Braathen

Har noen kjøpt og montert Ecohitch fra usa her på i3??
https://torkliftcentral.com/rving-and-towing/ecohitch/bmw/2014-2017-bmw-i3-ecohitch-reg
vurderer dette seriøst og har da mulighet til hekte på både sykkel og skistativ i tillegg til "bagasje" boks på hengerfestet.
Det  burde være lovlig også, så lenge en bruker lysbjelke og ikke henger på tilhengeren..
BMW i3 94Ah 2016
Reanult Zoe R240 2016 (kona)


Autowinder

Det er noe med at den bakdøra er delvis limt, og ikke er laget for å frakte sykler på.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Roman

Sitat fra: 02jan på torsdag 06. april 2017, klokken 16:26
Har thule 992 sykkelstativ på min. Bestilte egnede braketter med rett vinkel og noe mer bredde en de som leveres standard...

Kunne du linket til stedet du bestilte disse?


Jeronan

Sitat fra: Roman på tirsdag 25. april 2017, klokken 12:45
Sitat fra: 02jan på torsdag 06. april 2017, klokken 16:26
Har thule 992 sykkelstativ på min. Bestilte egnede braketter med rett vinkel og noe mer bredde en de som leveres standard...

Kunne du linket til stedet du bestilte disse?

You should NOT use that on the BMW i3. The backdoor is plastic and disappointingly flimsy! The spoiler is loosely glued/screwed onto the backdoor and will be subjected to a lot of stress.
The manuals clearly state that these bike holders should only be used on metal doors, not plastic!

I understand people like their BMW i3 and like to use it as their main car, but you should have investigated more before buying the car.

I could care less if you destroy your car with experiments, but going onto the open road with the risk of causing harm to others is irresponsible!

Either accept the car for what it is or sell it and buy a different car that supports your needs.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Klykken

Enig med Jeronan. Vær ansvarlige bilister...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3


02jan

Da har jeg slettet mine innlegg og legger bilen ut på Finn.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Ingeniøren

Sitat fra: 02jan på onsdag 26. april 2017, klokken 02:24
Da har jeg slettet mine innlegg og legger bilen ut på Finn.

Det var da voldsomt ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA