Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Egne erfaringer med I-MIEV

Startet av Focus, lørdag 29. januar 2011, klokken 20:02

« forrige - neste »

Focus

Test av I-MIEV idag første test godt kledd uten å bruke varmeapp.
Strekningen som ble kjørt var i flatt terreng ved ca +3 grader. hastighet likt fordelt mellom 50, 60 og 70 Km/t. Rekkevidde 118 Km da var det igjen 1 prikk.

Andre test var med behagelig temp i bilen ca 20 grader. Samme utetemperatur og terreng samme fordeling av hastighet, men i mørke med hovedlys på.
Rekkevidde 100 Km 2 prikker igjen.

Bilen er veldig god å kjøre oppfører seg helt som en vanlig bil. Kjørte i D og ble veldig imponert av regen systemet som virket helt likt en fosil bil som slipper gassen.
Det virket som om regen startet svakt og ble sterkere når pedalen ble helt sluppet.
Jeg ble og imponert over hvor presis gjenværende rekkevidde var, på Km riktig.
Det kan komme av at jeg kjørte veldig rolig og økonomisk.

...Nå kan det høres ut som mye skryt, men jeg har altså en Buddy som jeg har brukt frem til nå og det skal vel ikke så mye til for å forbedre kjøreopplevelsen fra den.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Pekaill

Sitat fra: I-MIEV på lørdag 29. januar 2011, klokken 20:02
Test av I-MIEV idag første test godt kledd uten å bruke varmeapp.
Strekningen som ble kjørt var i flatt terreng ved ca +3 grader. hastighet likt fordelt mellom 50, 60 og 70 Km/t. Rekkevidde 118 Km da var det igjen 1 prikk.

Andre test var med behagelig temp i bilen ca 20 grader. Samme utetemperatur og terreng samme fordeling av hastighet, men i mørke med hovedlys på.
Rekkevidde 100 Km 2 prikker igjen.

Bilen er veldig god å kjøre oppfører seg helt som en vanlig bil. Kjørte i D og ble veldig imponert av regen systemet som virket helt likt en fosil bil som slipper gassen.
Det virket som om regen startet svakt og ble sterkere når pedalen ble helt sluppet.
Jeg ble og imponert over hvor presis gjenværende rekkevidde var, på Km riktig.
Det kan komme av at jeg kjørte veldig rolig og økonomisk.

...Nå kan det høres ut som mye skryt, men jeg har altså en Buddy som jeg har brukt frem til nå og det skal vel ikke så mye til for å forbedre kjøreopplevelsen fra den.
Var kjørelengde som forventet slik som du testet bilen? Regner med du har mye erfaring siden du har en Buddy fra før.

Focus

Vet ikke om jeg synes den var som forventet.
Jeg ble jo litt skuffa når jeg før jeg hadde startet hadde en forventet rekkevidde på 114 Km. Hadde trodd at den skulle vist 150 eller noe slikt og at den sank relativt fort, men som jeg har sakt tidligere så var det veldig god samstemning med forventet og virkelig kjørelengde. Veldig tidlig i den første turen hadde den stilt seg inn på rett gjenværende. Jeg håper at start estimert lengde  vil øke etterhvert som batteriene blir "innkjørt" eller hva det heter og med stigende temperatur.

Jeg ble derimot positivt overasket da rekkevidden ikke ble mye kortere på andre testen med varme på.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

ducktolate

Jeg har nå også prøvekjørt i-Miev. Som over i 2-3 plussgrader. Til motsetning har jeg aldri kjørt elbil før. Jeg bor ganske langt fra jobb og ville se hvor langt jeg kom. Jeg kjørte uten varme, uten stereo og kun kjørelys.

Bilen var kjempemessig å kjøre, men jeg kom litt for kort til at jeg tør å kjøpe den i forhold til distanse til jobb. Jeg klarte rett over ni mil med rest på noen få km. Nesten 10mil, noe som blir akkurat litt for kort til meg. Jeg hadde som mål at jeg ikke skulle sinke trafikken, jeg blir selv irritert over folk som kjører under fartsgrensa. Samtidig skulle kjøre så økonomisk som jeg kan (mulig jeg har litt å lære..). Jeg kjørte stort sett i 60,70,80 og litt i 90. Noe som gjenspeiler min arb vei godt.

På sommerdekk og sommerføre tror jeg nok at det hadde vært tilstrekkelig kjørelengde. Uten at jeg har så mye greie på det så vil jeg tro myke piggfrie vinterdekk og kaldt vær ikke er noe gunstig.

Hadde det bare vært sommer hele året, eller aller helst at jeg har fått meg jobb litt nærmere...

Lars C. Krogenæs

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jkirkebo

Høres også ut som om Nissan Leaf kan være en god kandidat. Den bør klare kjørelengden uten problemer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Focus

Sitat fra: ducktolate på mandag 31. januar 2011, klokken 14:43
Bilen var kjempemessig å kjøre, men jeg kom litt for kort til at jeg tør å kjøpe den i forhold til distanse til jobb. Jeg klarte rett over ni mil med rest på noen få km. Nesten 10mil, noe som blir akkurat litt for kort til meg. Jeg hadde som mål at jeg ikke skulle sinke trafikken, jeg blir selv irritert over folk som kjører under fartsgrensa. Samtidig skulle kjøre så økonomisk som jeg kan (mulig jeg har litt å lære..). Jeg kjørte stort sett i 60,70,80 og litt i 90. Noe som gjenspeiler min arb vei godt.
Jeg vet ikke om dette stemmer fo I-MIEV,  men andre biler jeg har væt borti har et høyere drivstofforbruk til å begynne med.
Antar dette kommer av at lager og motor  osv må gå seg litt til. Jeg ser ikke bort fra at dette vil gjøre seg gjeldene med økt rekkevidde for elbil. Jeg har og blitt gjort oppmerksom på at estinert rekkevidde blir bereknet utfra tidligere kjøremønster slik at det tar litt tid før bilen lærer hvordan kjøremønsteret er. DVS at ved økonomisk kjøring burde rekkevidden øke etter hvert. Det gjenstår å se om dette stemmer.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA