Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Europa

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 29. mars 2017, klokken 12:09

« forrige - neste »

RJK

Ladet ved hotell i Danmark på schuko-kontakt, fordi bilen min ikke ville ta strøm via Tesla destination charger, og trengte ikke noe adapter. Stod riktignok noe om at man kunne ta kontakt med resepsjonen dersom man trengte bistand. Dette var i høstferien. Tenker min schuko kommer med plugg for det tredje stikket, selv om jeg ikke minnes å måtte tenke på hvilken vei jeg plugget den inn.

Ellers er vel disse kjekk å ha for alle, uansett elbil man har:

https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/

PS! Du trenger ikke den vinklede i tillegg til de to andre, men er et alternativ til den første blå...
De er dessuten billiger i Sverige enn i Norge, ihvertfall i følge Jula sine nettsider, i tillegg til at den røde ikke fremkommer på den norske websiden.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jensosa

Tusen takk RJK.
Da skal jeg anskaffe meg disse to før ferieturen til Danmark.

E_S

Til alle som skal til Danmark med noe annet enn Tesla: Smått absurd høye priser på hurtiglading stort sett overalt. Tesla Supercharger er også noe dyrere (NOK 4/kWh) enn stort sett alle andre steder, men likevel langt under de prisene andre operatører driver med. Det må på bilferie planlegges så man trenger å lade absolutt minst mulig i Danmark. I Tyskland koster det NOK 3,50/kWh for Tesla Supercharger og med Maingau-app (enn så lenge!) det samme for Ionity (og mange andre).

Bare greit å være klar over at selv om det fremdeles koster mindre enn å kjøre fossilbil er det helt andre priser enn det man er vant til fra Norge. ;)

:)

Hansi

Hva med ting som ville gjort det enklere å være elbilist, f.eks.:
Hubject (https://www.hubject.com/en/)
Autocharge (https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/115012747127-Autocharge-)
Betaling med bankkort
Samlet Europeisk ladekart
..eller må man forvente å leke detektiv og skaffe seg diverse RFID-brikker og sjekke diverse nettsider for ladekart lenge fremover?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Arha

For turer i det dyre elbillandet Danmark kan det være en stor fordel å laste ned appen til Eins - Energie in Sachsen.  De har roaming med flere operatører i Europa og tilbyr lading til fastpris 32,25 cent i alle land.  I Danmark ser det ut som de har avtale med Clever og Virta/Eon, og skulle derfor ha god dekning til ca halv pris.  På samme måte som hos Maingau må bankkonto registreres med IBAN/BIC.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

GreenEyez

Utenom siste innlegget før mitt skulle man tro denne tråden handlet om lading i Danmark. Men bra tips dog.

Noen som har bestilt seg Shell Recharge sin ladebrikke/ladekort, registrert seg med IBAN og brukt det i Europa?

Hadde planlagt Europa-ferie i sommer.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

turfsurf

Sitat fra: GreenEyez på torsdag 02. april 2020, klokken 01:04
Noen som har bestilt seg Shell Recharge sin ladebrikke/ladekort, registrert seg med IBAN og brukt det i Europa?

Hadde planlagt Europa-ferie i sommer.
Har newmotion brikke registrert i Shell Recharge. Kan vel bruke kredittkort der?

Men sommerferie i Europa går vel ut...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Arha

Sitat fra: GreenEyez på torsdag 02. april 2020, klokken 01:04
Utenom siste innlegget før mitt skulle man tro denne tråden handlet om lading i Danmark. Men bra tips dog.

Noen som har bestilt seg Shell Recharge sin ladebrikke/ladekort, registrert seg med IBAN og brukt det i Europa?

Hadde planlagt Europa-ferie i sommer.

Jeg brukte dem en god del på Europatur sist sommer, da jeg fant at de for det meste var rimeligere enn både Plugsurfing og Chargemap.  Der hadde jeg lagt inn IBAN/BIC og skulle bli trukket automatisk.  Men på høsten kom det en mail med vedlagt faktura hvor de ba om å få betalt inn x antall kroner til en bankkonto, da de ikke hadde tilgang til å trekke fra norske kontoer ennå.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Amatøren

Har tysk nettbank for utenlandske ladeoperatører, N26 og bruker TransferWise til å sette penger inn på den kontoen.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

GreenEyez

Tre år etter at denne tråden ble startet er det fortsatt vanskelig å dra på elektrisk Europa-tur:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLFyX75WRjKUOoxbAqJ5Y6kVTz7Y8teOdc

Hjelper ikke særlig med Taycan med Ionity.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

RJK

Sitat fra: Jensosa på torsdag 06. februar 2020, klokken 13:34
Tusen takk RJK.
Da skal jeg anskaffe meg disse to før ferieturen til Danmark.

I disse Korona-tider, så kom jeg meg aldri innom Jula for å skaffe disse der, men var innom Bauhaus på Liertoppen i går (siden det er natt nå og passert midnatt), og der fant jeg begge adapterne til 149,- per stykk. De er nå kjøpt inn for egen del, selv om vi kanskje ikke får kjørt utenfor landegrensene i sommer.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Fikk vite i annen tråd at Biltema selger begge, og til lavere priser. 79,90 for blå versjon, 99,90 for rød versjon. Totalt 120 kroner billigere enn de ca 300 jeg ga.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA