Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Europa

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 29. mars 2017, klokken 12:09

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: meiniac på fredag 13. oktober 2017, klokken 15:32
Merk at det hvis man ikke har Tesla eller Zoe i Danmark og skal lade på Type2, så blir effekten veldig begrenset. Jeg fikk ut 2,9KW. Klagde til leverandøren (Clever) som etter noen dager svarte med at de fikk ikke lov til å levere mere på én fase i Danmark.

LEAFen din kan da ikke lade på mer enn en fase uansett, og får 6.6kW da. Om du ladet på 11kW, ville du derimot ikke få spes mer enn 3kW. Og hvorfor vil Zoe / Tesla oppføre seg annerledes? Jeg fikk da uansett 11kW på i3en min i Danmark?

m

Tips til El-bil ferien i Danmark:
Det er veldig enkelt å lade med Clever ladekort, og ladestasjonene kommer tett nok langs hovedveiene.

Men det er lurt å tenke på at vi er i Danmark.
Her er det aldri mer enn en hurtigladestasjon om gangen, og det er en annen ladekultur.
I Ålborg måtte vi vente i ca en time på at en tilkoblet BMW i3 skulle lade de siste prosentene fra 92% til 100%. Eieren var ikke å se, og bilen hadde allerede vært tilkoblet i 1t og 10min da vi kom.
Ringte kundeservice for å høre om de kunne stoppe strømmen, og la meg lade med den andre kontakten. Det kunne/ville de ikke gjøre.
Da BMWen omsider var på 100% kunne jeg koble til min LEAF. Da var det 2 andre nordmenn i kø bak meg :P

På søndag møtte vi de to samme, norske el-bileierne, men da hadde vi nok strøm til å kjøre til den andre laderen i Ålborg :)

Ellers er El-biler en stor attraksjon. Alle peker og kikker når vi lader. Og mange kommer bort for å snakke med deg.
2018 -          Nissan e-NV200 Evalia 2018
2016 - 2018  Nissan Leaf 2014 US

Ipadjove

Snakket med en hyggelig dansk elbilist. Han hadde et Clever-abb der han beralte litt pr mnd og ladet da 'gratis' så mye som han ville. Da mister de litt det å stoppe ladingen når en har fått nok..

m

Sitat fra: Ipadjove på mandag 30. oktober 2017, klokken 20:31
Snakket med en hyggelig dansk elbilist. Han hadde et Clever-abb der han beralte litt pr mnd og ladet da 'gratis' så mye som han ville. Da mister de litt det å stoppe ladingen når en har fått nok..

Og med Clever betaler man for kWh, og ikke minutter som i Norge.
Så de har ingen grunn til å stoppe å lade på 60%.
2018 -          Nissan e-NV200 Evalia 2018
2016 - 2018  Nissan Leaf 2014 US

Jan Marius Evang

Sitat fra: meiniac på fredag 13. oktober 2017, klokken 15:32
Merk at det hvis man ikke har Tesla eller Zoe i Danmark og skal lade på Type2, så blir effekten veldig begrenset. Jeg fikk ut 2,9KW. Klagde til leverandøren (Clever) som etter noen dager svarte med at de fikk ikke lov til å levere mere på én fase i Danmark.

Da jeg var i Danmark i sommer kunne jeg lade hos e.on med 6.6kw. Må sjekke at ladestolpene er 22kw for at det skal funke.

Marius
e-NV200

Jensosa

Hei,
ser at mange anbefaler å ha med en rød cee og en blå cee kontakt som adapter på tur til Danmark blant annet. Hvor anbefales det å kjøpe slike overganger? Og er det noe annet en bør tenke på i den forbindelse?

Hilsen ny elbil eier.

jkirkebo

Sitat fra: Jensosa på mandag 03. februar 2020, klokken 15:09
Hei,
ser at mange anbefaler å ha med en rød cee og en blå cee kontakt som adapter på tur til Danmark blant annet. Hvor anbefales det å kjøpe slike overganger? Og er det noe annet en bør tenke på i den forbindelse?

Hilsen ny elbil eier.

Hvilken elbil har du? Det er ganske relevant.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jman76

Jeg er av og til på et sted i Sverige, hvor det kan bli behov for nødlading via schuko et par timer på dagtid på en utekontakt. Ladekladden trekker 10 A, Nissan Leaf.

På dette stedet er det også rikelig med røde CEE industrikontakter (400 V 16A?)

Er det mindre trygt å lade på disse med et slikt adapter (https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/) enn en ren schuko? Jeg tenker i utgangspunktet at industrikontakten kan ha mindre slitasje og være mer robust, men er i tvil...

Jensosa

@jkirkebo Jeg har en Jaguar I-Pace..

jkirkebo

Sitat fra: Jensosa på mandag 03. februar 2020, klokken 22:20
@jkirkebo Jeg har en Jaguar I-Pace..

Er du en av de som har fått Juice Booster med bilen, eller har du bare ladekabel med schuko-kontakt?

Det står også litt om I-Pace i denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=45937.100
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RJK

#25
Sitat fra: jman76 på mandag 03. februar 2020, klokken 16:23
Jeg er av og til på et sted i Sverige, hvor det kan bli behov for nødlading via schuko et par timer på dagtid på en utekontakt. Ladekladden trekker 10 A, Nissan Leaf.

På dette stedet er det også rikelig med røde CEE industrikontakter (400 V 16A?)

Er det mindre trygt å lade på disse med et slikt adapter (https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/cee/adaptrar-och-overgangar/overgangsadapter-400714/) enn en ren schuko? Jeg tenker i utgangspunktet at industrikontakten kan ha mindre slitasje og være mer robust, men er i tvil...

CEE er nok langt tryggere valg da de er dimensjonert for høyere last over tid, i forhold til en simpel chuko. Et annet punkt er at med rett lader og bil, så vil du "risikere" å dra mer strøm per time, slik at du fortere kommer deg videre.

F.eks. er min standard hjemmelader dimensjonert for 8, 10 og 12 A, men dersom man ikke er sikker på hva som er koblet til, så er det tryggeste å bruke den på laveste instilling.

Med en rød eller blå adapter ville jeg ikke være redd for å dra på med 12 A på samme laderen. 8 A tilsvarer 1,840 kW effekt ved 230 V, og 12 A er 2,760 kW. Forskjellen ligger i at med 1,840 kW, som tilsvarer 1,840 kWh per time, så tar det 34 timer fra tom til full bil, og med 2,760 kW som da gir 2,760 kWh per time, så bruker man rett over 23 timer å fullade fra tomt.

Har du adapter for blå eller rød CEE til schuko, så kan du altså greit trekke 12 A som gir 2,760 kW, og fylle bilen på 23 timer eller så. Men skal du ha full effekt bør du ha en ladekabel/adapter som går fra rød eller blå CEE til type 2, for å dra ut full støtte for 32 A lading, og da 7,4 kW. Da reduseres tiden til rundt 9 timer.

Nå bruker man sjeldent å gå helt tomt, så du bruker mindre tid i virkeligheten, men å kunne fylle batteriet på en natt, og derved våkne til fullt batteri, er veldig kjekt om du er på tur og skal kjøre langt. Ellers så er det selvsagt det viktigste å kunne få koblet til på tryggest mulig måte for både den du får låne strøm fra, og for din egen del.

Husk og at forskjellige biler støtter litt forskjellige mengder strøm på ombordlader, og selvsagt har forskjellig batterikapasitet, så tidene her er veiledende. Og så har man også problematikken med 1-fase vs 3-fase. Og sjekk for sikkerhets skyld at laderen din takler både 220-240 V og 400 V før du vurderer å koble den til en CEE, om du ikke er sikker på at den leverer 230 V.

Er dyre kabler å grille, om det er det eneste du gjør, ved å koble til feil volt i forhold til hva laderen din støtter. Men i utgangspunktet er ikke dette et problem med originale kabler men for akkurat din elbil.

Denne er grei lesing om du vil vite mere om dette:

https://gronnemil.no/ladeskolen-v2/

EDIT: Så nå at det sto Nissan Leaf. Da skal du selvsagt ha til type 1 eller ChaDeMo, og ikke type 2...

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jman76

#26
Takker for svar.

Da konkluderer jeg med at løsningen i alle fall ikke er noe mer skummel enn å lade på en småsliten schukokonktakt. Jeg lader aldri mer enn et par-tre timer om gangen med ladekladden og har et visst tilsyn, dette blir kun for litt småkjøring og komme seg til nærmeste hurtiglader. 

Det svenske adapteret til rød CEE gir vel 16 A 230V enfas ut, slik jeg skjønner.

RJK

Sitat fra: jman76 på tirsdag 04. februar 2020, klokken 08:34
Takker for svar.

Da konkluderer jeg med at løsningen i alle fall ikke er noe mer skummelt enn å lade på en småsliten schukokonktakt. Jeg lader aldri mer enn et par-tre timer om gangen med ladekladden og har et visst tilsyn, dette blir kun for litt småkjøring og komme seg til nærmeste hurtiglader. 

Det svenske adapteret til rød CEE gir vel 16 A 230V enfas ut, slik jeg skjønner.

Ja, slik jeg og forstår det, når den konverterer til Schuko, så blir det 230V enfase ut. Og her er uansett bilen din den største begrensningen, så det burde holde i lange baner.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Jensosa

Sitat fra: jkirkebo på mandag 03. februar 2020, klokken 22:30
Sitat fra: Jensosa på mandag 03. februar 2020, klokken 22:20
@jkirkebo Jeg har en Jaguar I-Pace..

Er du en av de som har fått Juice Booster med bilen, eller har du bare ladekabel med schuko-kontakt?

Det står også litt om I-Pace i denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=45937.100

Jeg har ikke fått Juice booster. Kun schuko-kontakt. Skulle jeg ha fått med Juice booster?

Jensosa

Setter pris på om noen har link til produktene som er kjekt å ha. Gjelder Jaguar I-Pace.

Tenker CEE blå/rød - gjerne overgang til type 2
Schukoadapter for danske forhold.

Evt hvilke norske butikker som har slike koblinger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA