Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

La batteriet hvile?

Startet av RoaldH, onsdag 29. mars 2017, klokken 11:53

« forrige - neste »

RoaldH

Er rimelig fersk ELbil eier og lurer på om det skåner batteriet å la det "hvile" et par timer etter langtur eller bare plugge rett inn så snart bilen er parkert? Teker på etter endt kjøring ikke når en må hurtiglade halveis til destinasjon, da får en urimelig lang reise tid :P
Karmøy
2015mod Mercedes-Benz B-Klasse Urban 250e

cra

Bare å plugge rett i. Varmt batteri gjør at det tar bedre til seg lading. Kanskje ikke så relevant på "hjemmelading"/saktelading, men definitivt på hurtiglading/Superlading.

Den generelle tommelfingerregelen er "Lad når du kan, kjør når du vil".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nr1rayner

Bruker du å slå av mobilen og la den hvile et par timer etter en samtale, før du setter den på lading..?  8)

Husk at du kjører en smartere bil nå, det finnes ingen olje, kjølevæske, turbo, eksosanlegg osv osv som skal kjøle seg ned.
Vet ikke om det finnes noen "magisk grense" for temp på batteriet, men normalt sett holder det seg godt innenfor det. Hvis tempen skulle bli høy vil bilen selv begrense hastighet på ladingen.
Som cra skriver, ved vanlig saktelading er ikke batteritemp en bekymring.

Jeg bruker å si "lad når du kan, ikke når du må", men cra's vinkling på det var jo også fin  :+1:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Hvis du kjører Leaf og det er minst 7 streker på batteritempmåleren så ville jeg latt det kjøle seg ned!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Rav4_EV

For å kjøle ned batteriet bør du plugge det inn snarest. Lading er en endoterm reaksjon og reduserer temperaturen.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

nr1rayner

#5
Sitat fra: tomrh på torsdag 30. mars 2017, klokken 21:52
Hvis du kjører Leaf og det er minst 7 streker på batteritempmåleren så ville jeg latt det kjøle seg ned!
Hvis det er snakk om hurtiglading kan jeg vel kanskje være enig.
Men, uansett, BMS (battery management system) vil prøve å bevare batteriet med å redusere ladekrafta.

Men for å komme så høyt har man vel mest sannsynlig stått ganske mye på hurtiglader og kanskje kjørt ganske hardt allerede.. Så man burde vel kanskje tenke litt preventivt FØR man kommer så høyt..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Electrix

Sitat fra: nr1rayner på fredag 31. mars 2017, klokken 21:36
Sitat fra: tomrh på torsdag 30. mars 2017, klokken 21:52
Hvis du kjører Leaf og det er minst 7 streker på batteritempmåleren så ville jeg latt det kjøle seg ned!
Hvis det er snakk om hurtiglading kan jeg vel kanskje være enig.
Men, uansett, BMS (battery management system) vil prøve å bevare batteriet med å redusere ladekrafta.

Men for å komme så høyt har man vel mest sannsynlig stått ganske mye på hurtiglader og kanskje kjørt ganske hardt allerede.. Så man burde vel kanskje tenke litt preventivt FØR man kommer så høyt..
Det å la bilen stå over tid med høy batteritemperatur eller 100% lading er to ting som hver for seg sliter på batteriet, og det ser ut til å være ekstra ille å kombinere disse to.

Derfor kan det være lurt å vente med å lade opp til det har roet ned temperaturen litt (dersom du ikke skal avgårde igjen om noen timer, men da blir det jo ikke stående på 100% uansett) .
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 30. mars 2017, klokken 22:17
For å kjøle ned batteriet bør du plugge det inn snarest. Lading er en endoterm reaksjon og reduserer temperaturen.
Hæ?
Alt jeg har lest og alt jeg har erfart tilsier at batteriet øker temperaturen når det lades. Kan du forklare dette litt bedre? legg gjerne ved noen linker.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

nr1rayner

@electrix
Nå trenger man jo ikke å fylle tanken helt full hver gang da..
Tomt batteri er visst heller ikke bra, så ankommer man med typ 5% og 7-8 streker vil jeg nå uansett tro det vil være bedre for batterihelsa å lade med 10A minst opp til 20% "med en gang", enn å la den hvile med 5% og varmt batteri, fordi man skal unngå 100% og varmt batteri...
Det tar uansett lang tid å kjøle ned den klumpen, og lading på 10A ser ikke akkurat ut til å tilføre nevneverdig med varme, batteritempen min økte med ca 0,5 C over 3 timers lading, utetemp rundt 0C, batteritemp ca 2C.

Men ankommer man med 30-50%, og skal være på stedet over natta eller lenger, ville jeg ikke stresset med å startet lading, samt at det muligens er fordelaktig å vente.

En vesentlig fordel med å ha minst 20% på tanken vs 5% er at bilen faktisk kan brukes.
Skal man hele tiden gå rundt å tenke på hva som er best for batteriet blir man sprø (sett at man ikke er det fra før da)...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Trekkoppbil

Jeg har det i meg at jeg skal lade så snart som mulig etter endt tur, og gjerne hurtiglade for å komme over 20%SOC. Stort høyere er det nok ikke noe vesentlig poeng i å gå, men jeg liker å lade litt mer for at bilen skal være klar til å kjøres, og man bør holde seg over 20% på neste tur.

Det er min fikse ide, som bygger på fordommer.

tomrh

Jeg har flere ganger kommer hjem på kvelden i vinterkulda etter VLBW, forsåvidt plugget i men med ladetimer slik at ladingen ikke har startet på mange timer. Har fremdeles 12 batteristrek og 86% SOH etter 116.000 km.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

erik e

Om man øker levetiden på batteriet vil levetiden på bileier bli redusert. Ikke tenk på bilen,den fikser dette .
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

sylwester

Sitat fra: tomrh på torsdag 27. april 2017, klokken 07:22
Jeg har flere ganger kommer hjem på kvelden i vinterkulda etter VLBW, forsåvidt plugget i men med ladetimer slik at ladingen ikke har startet på mange timer. Har fremdeles 12 batteristrek og 86% SOH etter 116.000 km.

Jeg syns det er rart at ikke Nissan ikke gjør slik som VW å har en minimumsgrense den lader opp til når den plugges i. Nå er jo VLBW 8% så det er jo ikke flatt. I praksis er nok det like ille som å ha den stående i 100% i noen timer, noe som skjer mye oftere.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

erik e

Er det ille og ha bilen ladet 100% noen timer?
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Burger

Jeg har tenkt, prøvd med litt 80% lading og bare gitt opp. Lader alltid til 100% når jeg kommer hjem, så får jeg heller ta en prosent eller to ekstra kapasitetstap over en god del år.

Det man kan si er at man ikke bør lagre bilen i flere uker ved 100%
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA