Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er nytt i model X vs S i praksis?

Startet av o.b.lix, tirsdag 28. mars 2017, klokken 21:58

« forrige - neste »

o.b.lix

Jeg fikk en ny X etter å ha kjørt S i to år og 100.000 km.

Noen forskjeller som jeg har merket meg:
- DAB har MYE bedre dekning i X. Ingen brudd annet enn i en og annen tunnel, slik var det ikke med S.
- Mye bedre med 4G/Lte i forhold til 3G. Anbefaler oppgradering.
- Setene er merkbart smalere enn to år gamle S-seter.
- Tilhengerfestet var krøkkete å sette på plass, men fulgte med koffert/bag til festet.
- Følger bare med blått adapter og schuko, fikk aldri tilbud på rødt adapter
- Vinduet foran er digg, viskere kunne vært bedre.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Bjoris

En har vel alltid måttet betale for rødt/blått adaptert, dvs du kan velge med enten rødt eller blått, skal du ha begge må du vel betale for begge?

Ellers, hvordan var bilen klargjort? Bærer det preg av hastverk nå rett før kvartalsslutt? Henter min i morgen kl. 10.00... Kjører den så direkte til dashkamera montering;)

Nasatech

- Større plass
- Lommer i dørene
- Elektrisk ladeluke
- Høyere seter (kan faktisk legge laptop vesken min under)
- mye, mye mer....

Har hatt Model S lånebil noen dager, og det det er helt merkelig etter å ha kjørt Model X siden august. Man føler man får taket i hodet!

tkjoerlaug


Øyvind.h

Det jeg setter pris på i X vs S er:
FWD – en sann glede å hjelpe unger inn/ut av bilen. Denne bilen er en drøm for småbarnsforeldre!
Tilhengerfeste – allerede brukt en gang etter 2,5 ukers eierskap.
Kunne lukke alle dører med nøkkelen (minus frunk)
Frontvinduet gir en luftig følelse tilsvarende Citroën Picasso og andre med samme vindu.
God plass til bagasje, selv med 7 personer i bilen!


Det jeg ikke liker på X vs S er:
En god del mer støy i X enn S
Litt mer uoversiktlig – birdview hadde vært knall på denne bilen
Hadde vært fint om rad 2 kunne legges ned, men veldig usikker på om jeg ville byttet bort den elektriske styringen som setene har.
Takstativ – hadde vært fint med muligheten, selv om Thule Easybase fungerer fint
Forsetene – litt kortere lårstøtte enn i S, og premium-skinnsetene holder ikke god nok kvalitet.
Hardere trykk på bremsepedalen trengs for å aktivere hill hold.
Understellet lider litt under vekten. Model S tar ujevnheter bedre samtidig som S`en også er mer presis og komfortabel.
Vet jeg kommer til å savne takluken på S`en når våren kommer. Den gigantiske takluken var helt nydelig og ble MYE brukt.
Litt slarkete solskjermer. Citroëns løsning virker mer fornuftig (egentlig ikke en S vs X sak)
Design – S`en har klart penere linjer enn X. Men X`en er kul den også, helt klart!

Før anskaffelsen av X var jeg helt sikker på at neste bil om 2-3 år blir S. Nå er jeg mer usikker. De har begge sine kvaliteter. Noe av det jeg trodde skulle være dårligere på X har vist seg å være bedre enn fryktet. Noe av det jeg satt pris på ved S`en er mindre viktig enn antatt.
Jeg er definitivt ikke der at jeg mener S`en er gammeldags/mange hakk under/bil 1.0 vs 2.0. Slike påstander faller etter mitt syn på sin egen urimelighet. Derimot bør smak og behov styre valg av modell. Småbarnsforeldre bør sterkt vurdere X over S. De som liker presisjon i understellet og får plassbehov/praktiske behov dekket med S bør sterkt vurdere S. Heldigvis helt valgfritt hva man går for :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS

@Øyvind H.

Etter 2.5 ukes eierskap, tør du å indikere hvor mye mer forbruk X har versus S på tilsvarende vei/forhold?

Tesla operer vel med ca 10% i forskjell, mens gjerne folk opplever 20%?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

o.b.lix

Setene er definitivt smalere i X enn i S, for meg som er godt polstret merker jeg det.

Enn så lenge virker ikke autodimming av lys eller skjerm, ei heller regnsensor. Dette savner jeg fra S. Men er en softwareting, så det kommer.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Nasatech

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 29. mars 2017, klokken 19:18
Setene er definitivt smalere i X enn i S, for meg som er godt polstret merker jeg det.

Enn så lenge virker ikke autodimming av lys eller skjerm, ei heller regnsensor. Dette savner jeg fra S. Men er en softwareting, så det kommer.

Ja, da har du vel AP2? Jeg har AP1 og det har fungert fra jeg fikk bilen min i august.

Jeg pusser opp ett hus og er veldig fornøyd med tilhenger. Tipper jeg har spart 60.000 i kontainer på å bruke henger. Er på "dynga" et par ganger i uken.

Hadde Model S 85 før (ikke D og ikke P) med 19" og så da at jeg lå på rundt 185 i gjennomsnitt på forbruk. Med Model X P90DL og 19" vinter og 22" sommer så er gjennomsnittet på rundt 250 med 3 måneder på 22" og 5 måneder på 19".

Øyvind.h

#8
Sitat fra: GOS på onsdag 29. mars 2017, klokken 16:00
@Øyvind H.

Etter 2.5 ukes eierskap, tør du å indikere hvor mye mer forbruk X har versus S på tilsvarende vei/forhold?

Tesla operer vel med ca 10% i forskjell, mens gjerne folk opplever 20%?

Hei.

Dessverre for tidlig å si noe nøyaktig. I april og mai skal jeg kjøre flere langturer som jeg tidligere har tatt med S`en, så da får jeg en god feeling med differansen.  Men jeg tror nok 10-30% anslaget står seg godt. 
Dvs. kanskje så lavt som 10% om man ligger i 60-70km/t. 30% om man holder 140km/t. Sånn roughly fingern i været :) Komfortfarten på motorvei ligger noe lavere med X enn S.

I farten finner jeg kun ett eksempel jeg har kjørt samme runden med begge, og her er forutsetningene litt forskjellige.
Gjelder Oslo-Elverum:
258Wh/km 10. mars 2017 Model X 90D
210Wh/km 19 desember 2014 Model S 85

EDIT: 237Wh/km sommeren 2016 med S90D med takboks.

Ser ut til at en X har omtrent samme forbruk som en S med takboks :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

En lidelse å kjøre 10 km og så vente 3-4 timer på kameramontering! Men snart klar nå, første inntrykket er veldig bra, men med digre sommerhjul baki har jeg ikke kjørt mer enn som en prest, mindre støy enn jeg fryktet (19 Nokian) og utrolig digg følelse med å sitte i denne cockpiten vs S!

Overleveringen var meget bra, fant en lite stripe som de fikset der og da og den ble helt borte, var helt i ytterlaget av lakken og ikke noe en kunne kjenne med neglen så jeg gikk altså veldig nøye over bilen. Ørlite mer lyd fra ene FWD enn den andre, men langt fra noe som oppfattes feil, bare litt forskjell i lyden...

Nasatech

Sitat fra: bjoris på torsdag 30. mars 2017, klokken 15:12
En lidelse å kjøre 10 km og så vente 3-4 timer på kameramontering! Men snart klar nå, første inntrykket er veldig bra, men med digre sommerhjul baki har jeg ikke kjørt mer enn som en prest, mindre støy enn jeg fryktet (19 Nokian) og utrolig digg følelse med å sitte i denne cockpiten vs S!

Overleveringen var meget bra, fant en lite stripe som de fikset der og da og den ble helt borte, var helt i ytterlaget av lakken og ikke noe en kunne kjenne med neglen så jeg gikk altså veldig nøye over bilen. Ørlite mer lyd fra ene FWD enn den andre, men langt fra noe som oppfattes feil, bare litt forskjell i lyden...

Hvordan kamera får du satt inn?

Øyvind.h

Sitat fra: GOS på onsdag 29. mars 2017, klokken 16:00
@Øyvind H.

Etter 2.5 ukes eierskap, tør du å indikere hvor mye mer forbruk X har versus S på tilsvarende vei/forhold?

Tesla operer vel med ca 10% i forskjell, mens gjerne folk opplever 20%?

Ta en titt på denne videoen. Det ser ut til at tommelfingerregelen min står seg bra. Riktignok S75D mot XP90D hvorav bakmotor 6% mindre effektiv og batteriet noe tyngre. Men tallene er ganske jevne og klare.

X er omtrent som S med en stor skiboks.

https://m.youtube.com/watch?v=5CtXMYmUN5s
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

#12
Sitat fra: Nasatech på torsdag 30. mars 2017, klokken 18:23
Sitat fra: bjoris på torsdag 30. mars 2017, klokken 15:12
En lidelse å kjøre 10 km og så vente 3-4 timer på kameramontering! Men snart klar nå, første inntrykket er veldig bra, men med digre sommerhjul baki har jeg ikke kjørt mer enn som en prest, mindre støy enn jeg fryktet (19 Nokian) og utrolig digg følelse med å sitte i denne cockpiten vs S!

Overleveringen var meget bra, fant en lite stripe som de fikset der og da og den ble helt borte, var helt i ytterlaget av lakken og ikke noe en kunne kjenne med neglen så jeg gikk altså veldig nøye over bilen. Ørlite mer lyd fra ene FWD enn den andre, men langt fra noe som oppfattes feil, bare litt forskjell i lyden...

Hvordan kamera får du satt inn?

DOD RC500S, til nå har det bare vært tull med dette kameraet og en skuffelse, har ikke tid til at ting ikke fungere...

Håper det er noe feil på mitt og at dette fungere bra for filmen er av god kvalitet (når det filmer).

Når det gjelder kvaliteten så er det bare fremme den er god, dvs veldig bra bak også, men ikke når det blir mørkt. Da blir det helt svart slik BlackVue ble (og som var grunnen til at jeg valgte DOD).

Det som irritere mest er likvel at ingenting av logikk fungere. Slår seg til og med av til slutt... G sensoer fungerer ikke, bevegelse fungerer ikke... Kan ikke helt utelukke at det er noe feil med monteringen, men antakelig er det sw i kamera.

Egentlig piss lei, la flere tusen ekstra og byttet inn BlackVue 650 som jeg hadde før i gml bil, det var ingen slike problem med det kameraet...

MEN, bilen er konge så dette er bare litt rusk i øye;)

Øyvind.h

Interessant. Vurderer selv sterkt DOD pga bedre kvalitet både bak og foran enn Blackvue 650. Har lest at DOD slår seg av etter 48 timer standby eller noe sånt? Men skal ellers være ganske likt Blackvue funksjonsmessig.

Om det ikke blir DOD går jeg for Thinkware denne gangen.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

#14
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 05. april 2017, klokken 18:15
Interessant. Vurderer selv sterkt DOD pga bedre kvalitet både bak og foran enn Blackvue 650. Har lest at DOD slår seg av etter 48 timer standby eller noe sånt? Men skal ellers være ganske likt Blackvue funksjonsmessig.

Om det ikke blir DOD går jeg for Thinkware denne gangen.
Ok, det visste jeg ikke!

Nå stod det ikke på 48 timer standby, det filmer hele tiden. Beveglese og G-sensor fungerer ikke.

Hugaas nevner nå at det ryktes SW update så er vel SW feil antakelig.

Men sliter litt med å anbefale DOD, det er flere ting, første er det tjukke ledninger som ikke var bra for X montasjen. I BlackV fikk de ledningene gjennom speilhuset, på DOD var det helt umulig og ledningen må "gå rundt" speilhuset. Limet som de brukte løsner så nå "henger det og slenger" det allerede..., men det går ann å få dette til greit nok, selvsagt med riktig festemidler. Venter på en slik kanal, men må uansett få en god løsning for ledningene rundt speilhuset. Videre så er det ikke vinkel på ledningene så de tar unødvendig stor plass.

Videre er kameraet bak dårlig i vanskelig lys (jeg vil si på nivå med BlackVue). Jeg hadde forventet like bra som fremme så da ble jo det litt skuffende...

Appen ser ok ut, men jeg mangler de fleste valgene som skal være mulig, som motion activation... PC programmet var ok.

Kvaliteten på filmingen både bak og fremme er veldig bra, fremme også i dårlig lys, selv om det til slutt blir mye støy, men det er i forhold der det øynene vil oppfattet det som så mørkt at du ikke ser hvor du går f.eks, men en liten lyskilde ett eller annet sted må til, det er ikke nattkamera heller:)

Vel, jeg er jo stuck med dette kameraet nå, men hadde valgt Thinkware eller BlackVue om jeg kunne valgt på nytt. Litt ironisk at jeg sendt tilbake ett helt nytt BV som jeg kjøpte til Sen som jeg solgt, så er nok litt derfor jeg er så grinete også, da det ble en masse pes, med ekspress sending etc for å rekke frem til den dagen jeg hentet bilen (jeg bor sånn til at det var veldig viktig å få det ordnet den dagen jeg hadde tatt fri)...

Good news er at vi får gode videoer fra den lange turen vi planlegger til sommeren... Bad news er at jeg ikke er sikker på at jeg får fanget på film om noe skjer med bilen... Typisk at det ikke filmer når noe skjer... Vi kjørte f.eks 60 km og ikke noe var på filmen, kameraet stod i standby hele tide...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA