Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Smøremiddel til hjulmutter

Startet av keepitsimple, tirsdag 28. mars 2017, klokken 20:57

« forrige - neste »

keepitsimple

Noen som vet hva Tesla rekommenderer for smøremiddel? Jeg er vant til at dette spesifiseres, men finner det ikke noet sted. Det er jo viktig med tanke på korrosjon og eventuell reaksjon med bolt/mutter.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Hodetelefoner

Hvis du er vant til dette. Så skjønner du sikkert at det ikke skal benyttes. For da drar du i filler boltene.

o.b.lix

Tror man kan bruke kobberpasta eller noe slikt som ikke smører.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Knut Røe

Ikke bruk noe, blir feil tiltrekking når det ikke er friksjon i gjenger eller hode. Vet av mange som har knekt bolter eller ikke fått av igjen på diverse biler fordi de har smørt. Det som skjer er at det er null friksjon og man må dra veldig hardt før det sitter, mye strekk på bolten. Så tørker smøremiddelet og det setter seg som bare det.

keepitsimple

Hvis du ikke bruker noen form av smøring blir trekket +-50 % i bolten så da gir et moment knapt mening. Uten smøring burde Tesla spesifisere vinkeldragning istedenfor et moment. Spesifiserer virkelig Tesla 175 Nm uten smøring?
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

Lynet

Men det er forskjell på tørre nye gjenger og gjenger full av brunt dritt som heter rust.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

JorgenM

Jeg har dyppet spissen på skruene i sagkjedeolje i over 20 år, alltid funket bra det. Skifter dekk på 2-3 biler hver sesong.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

alda

Sitat fra: JorgenM på onsdag 29. mars 2017, klokken 10:16
Jeg har dyppet spissen på skruene i sagkjedeolje i over 20 år, alltid funket bra det. Skifter dekk på 2-3 biler hver sesong.
Samma här, har aldrig haft några problemer. Använder heller inte momentnyckel, har gått fint det oxå.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

JorgenM

Aldri momentnøkkel her heller. Bruker "kroppsfølelsen" :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Øyvind.h

Samme her.

I 2013/2014 var det tidvis nærmest hysteri rundt moment. Alle måtte ha momentnøkkel, og moment fikk skylden for litt av hvert av rar oppførsel.
I 3,5 år (7-8 dekkskift på Tesla) har jeg brukt en helt ordinær stang med justerbar arm. Veldig kjapt og enkelt. Drar til med armen ute og passelig med trykk. Ikke overdrevent, og når hjulene tas av merker jeg at alle mutterne fortsatt sitter jevnt og godt.  Ingen smøring. Ingen variasjon i hvor enkle de er å løsne. Ingen merkelig oppførsel fra understell. Kun erfaring og sunn fornuft :)

Kjøpte noe lignende denne på Statoil for 100,-. https://bilpleiekongen.no/produkt/hjulmutternokkel-171921-og-23mm-med-justerbar-arm-32-50cm/

Men klart – er man av typen som tenker det er OK å hoppe på hjulkorset/legge hele kroppsvekten sin på denne armen så kan momentnøkkel være lurt, så ikke man ødelegger noe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dnn .

Man skal IKKE smøre hjulbolter!
Helst skal man bruke momentnøkkel, men du bygger deg fort opp ca hvor mye du skal dra til uten. Husk at du burde sjekke boltene etter par mil på alu felg.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


nortrahof

Det hadde vært rart om TM ikke spesifiserer at hjulbolter ikke skal ha smøring? - De er ellers kvikke med advarsler som kan bli "juristmat" i USA. Uten smøremiddel vil det være varierende hvor fast hjulet er skrudd - alt etter korrosjon og ruhet.
Regner med at TM hadde sagt eller kommentert dette da de skiftet bremseklosser? - Er dette en viktig sikkerhetsfaktor, så hadde det vært uansvarlig å sende ut bilen dersom smøremidlet hadde vært et problem?
Jeg bruker alltid kobberpasta og trekker til foreskrevet moment. Har aldri opplevd problemer med dette - og hjulene løsner når det er tide for hjulbytte.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

keepitsimple

Ser at det brukes forskjellige oljer uten problem med korrosjon elller reaksjoner så da bruker jeg vel bare det jeg har hjemme og trekker til.
Tesla Model S 75D - 2016 Solgt 2022
Model Y Long range - 2022

tkjoerlaug

Er det noen som bruker noe  smøremiddle mellom felgen og hjulfestet (dvs. ikke boltene)? På min forrige bil (ikke Tesla) opplevde jeg at hjulet satt nesten bom fast etter at alle skruene var skrudd ut og jeg måtte sprake løs på det for å få det av. Dette er noe jeg helst vil slippe å gjøre flere ganger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA