Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leafspy-nerde-kos?

Startet av Burg, mandag 27. mars 2017, klokken 21:09

« forrige - neste »

Burg

Hei
  Runder et år som Leaf-eier, og er svært fornøyd. Noen nerder overvåker batteriet iherdig.. Jeg har ikke denne trangen. Skitur, klatring, dykking eller en fisketur, det er så mange andre ting å ta seg til, - i stedet for å analysere og spionere på sitt eget batteri. Hva er grunnen til at noen skruer gjør dette? Menn har systemer, og mange kvinner koser seg med intriger... Står vi her overfor batteri-mysterier jeg ikke har forstått? Eller er det nok at jeg har en 12-bar-batteri-bil og trenger ikke vite mer....??

nr1rayner

Det enkleste er ofte det beste, kos deg med dine andre sysler du  ;)

Leafspy er et kjekt verktøy i fbm forbrukstester og hvis man "må" tyne den siste lille skvetten ut av batteriet, men i det daglige holder det lenge med data i bilen.
Batterihelsen i Leafspy hopper litt opp og ned etter "vær og vind", så kan nok være litt gjettekonkurranse hvor godt batteriet egentlig er, og hvilken bruk/lademønster som egentlig er best for batteriet.

Jeg liker å ta skjermbilder på fulladet batteri innimellom for referanse og etter hvert kanskje få et estimat om hvor lang levetid batteriet har.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Burg

Etter en fin skitur har jeg tatt opp ideen om å ta bilde av "ladestatus" ved fulladet batteri hver mnd, for å følge med. Da kan jeg følge med hvordan batteriet svekkes, og kanskje kunne forutsi når første bar forsvinner. Takk for godt råd:) :D

Trekkoppbil

Så lenge man har ett år gammelt batteri eller nyere, så forstår jeg godt at man er fornøyd.
Men for oss som har eldre batteri, så er batterihelsa avgjørende for om vi kommer oss fram dit vi skal, om vi rekker barnehage, og om vi kommer hjem fra barnehagen, og vi rekker ulike avtaler og om vi klarer å gjennomføre planer eller ikke. Vi har så mange andre ting å ta oss til, enn å bli stående langs veien å nødlade.
2 mil til eller fra på rekkevidda kan være avgjørende i mange sammenhenger.
Med ett år gammelt batteri, har jeg vært på langtur hvor jeg kan lade 8-10 minutter hver 5. mil, og få ca 47 kw omtrent hele tida.  Med et gammelt batteri, må man kanskje lade 15-20 minutter foran ett hopp på 5 mil.

nr1rayner

@Burg
Bare ikke få panikk når verdiene dropper utpå sommeren, det er normalt med svingninger gjennom året med bedre verdier om vinteren. F.eks droppet min SOH fra 92% til 88% fra mars/april til juli/august i fjor.
Verdiene mine er nå (nesten) like høye som de var i fjor vår.

@Trekkopp
Men det er ikke noe man MÅ ha Leafspy for.
Om du har svakere batteri kan avgjøre om du rekker over alt, men da er det bare bytte av bil, planlegging eller lading som hjelper, ikke Leafspy. Så er det heller ikke sånn at batteriet er dårlig på tirsdag, bra på onsdag og elendig på torsdag...
Min blir 4 år til sommeren, på langtur (eller i hverdagen) bruker jeg egentlig aldri Leafspy. Eneste er hvis jeg av en eller annen grunn vil se ladefart på QC.
Uansett om du har spiller nytt batteri eller et slitent USA-batteri forsvinner prosentene med ganske fast rate.
Vet du at du normalt sett bruker 30% fra A til B og plutselig bruker 50% hjelper det ikke mye å ha Leafspy, prosentene er like mye borte. I et slikt tilfelle kan man kanskje se hva som er galt, men det fikser det ikke der og da.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA