Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mye juling til ladbare hybrider

Startet av AmocoCadiz, onsdag 22. mars 2017, klokken 17:20

« forrige - neste »

AmocoCadiz

ADAC's miljøtest av ulike biltyper gir topp miljøscore til ren elbil som BMW i3 og avslører at hybridene slipper ut mye mer enn opgitt.
Ingen plugin hybrider ble anbefalt!
Dette har selvsagt vært snakket om og spekulert om en stund, men grundigheten og seriøsiteten til ADAC gir vel mer tyngde til denne konklusjonen.

Den særnorske avgiftsletten av hybrider bør snarest revurderes, til å gjenspeile reelle utslippsverdier.

http://www.dinside.no/motor/plug-in-smell-i-miljotest/67419624

spirrevipp

Interessant, her er det litt lærdom å hente for de høye herrer og fruer.  :+1:
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

sylwester

#2
Det er vel fordi pluginhybridene har for lite batteri. F.eks. så har nye Prius doblet til 8,8kWh, men er fortsatt lite i forhold til kortrekkeviddeelbilene. De kunne kuttet ut det dumme solcellepanelet og heller tilbudt 16kWh isteden. Da ville den hatt elektrisk rekkevidde enn en trilling for omtrent samme prisen.

I praksis er jeg ikke imot å likestille hybrid og elbil hvis det gikk an å lese av at bilen at den brukte veldig lite drivstoff og la det være en vektet etter faktisk forbruk/kmår. Det er lite sannsynlig at rene elbiler kommer til å dominere markedet i fremtiden så jeg tror vi trenger bedre hybrider.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Ipadjove

Kan ikke tysk, men alt til sitt bruk vel? De som har f.eks Ampera og kjører elektrisk 4-6 mil x2 hver dag og kun bruker bensin på noen få turer pr år?

Hvordan måler de utslipp på elbiler? Tar de med alt fra bilen blir bygt? Og regner de strømmen en fyller på elbilene som 'skitten' strøm, som det er i mange land?

Ketill Jacobsen

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 22. mars 2017, klokken 17:20
ADAC's miljøtest av ulike biltyper gir topp miljøscore til ren elbil som BMW i3 og avslører at hybridene slipper ut mye mer enn opgitt.
Ingen plugin hybrider ble anbefalt!
Dette har selvsagt vært snakket om og spekulert om en stund, men grundigheten og seriøsiteten til ADAC gir vel mer tyngde til denne konklusjonen.

Den særnorske avgiftsletten av hybrider bør snarest revurderes, til å gjenspeile reelle utslippsverdier.

http://www.dinside.no/motor/plug-in-smell-i-miljotest/67419624

Det refereres til tre plug-in biler og det brukes en setning som sier at de ikke anbefales av ADAC. Denne undersøkelsen er ganske verdiløs med hensyn til å si noe om hvorvidt disse plug-in bilene har noe for seg eller ikke. Skulle den ha noen verdi måtte den ha underbygget sin konklusjon, noe undersøkelsen over hodet ikke gjør utover nevnte setning. En plug-ins klima/miljøvennlighet avgjøres først og fremst hvordan den brukes og deretter rekkevidden. Mange av disse bilene går halve utkjørt distanse elektrisk (i følge brukerundersøkelser) og det synes jeg er bra. Når nye batterier kommer, øker rekkevidde gjerne til det dobbelte og da begynner det å bli brukbart.

EU's test i dag av plug-in biler er ganske meningsløs da den baserer seg på den valgte lengden av testen (i km). Hadde lengden tilfeldigvis vært den halve hadde forbruket vært 0 liter/mil og dersom dobbelt så lang, så hadde forbruket vært kanskje 50% høyere enn oppgitt i dag.

Øystein16

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 22. mars 2017, klokken 21:54
Denne undersøkelsen er ganske verdiløs med hensyn til å si noe om hvorvidt disse plug-in bilene har noe for seg eller ikke.

EU's test i dag av plug-in biler er ganske meningsløs da den baserer seg på den valgte lengden av testen (i km). Hadde lengden tilfeldigvis vært den halve hadde forbruket vært 0 liter/mil og dersom dobbelt så lang, så hadde forbruket vært kanskje 50% høyere enn oppgitt i dag.

Me har hatt ein ladbar hybrid i halvtanna år og køyrd ca 25 000 kilometer med den. Det som er eit faktum er at lova forbruk i reklamen faktisk står i rimeleg samsvar med det som er vårt totalforbruk, i snitt ca 0,15 l/mil. Då har eg i estimatet rekna 8000 km med 0,5 liter/mil og 17000 km med 0 l/mil. Det er kun på ein tur til Danmark/Tyskland - ca 2000 km - der forbruket var litt over 0,5 l/mil.

Øystein16

Sitat fra: AmocoCadiz på onsdag 22. mars 2017, klokken 17:20
Ingen plugin hybrider ble anbefalt!

Eg brukte fire ord/begrep i Google for å avsløre at dette er "fake news".

spirrevipp

Sitat fra: Ipadjove på onsdag 22. mars 2017, klokken 18:08
Og regner de strømmen en fyller på elbilene som 'skitten' strøm, som det er i mange land?

Det som er vanlig å gjøre mtp utslipp fra strømforbruk er å benytte faktorer fra IEA som tar høyde for hvordan strømmen er produsert. Disse faktorene er landsspesifikke, og varierer naturlig nok fra år til år. Vil tippe at de enten har benyttet IEA faktor for Tyskland, evt. tilsvarende faktor fra den tyske etaten/organisasjonen som har med slikt å gjøre.

Tyskland ligger over snittet i Europa på utslipp fra strøm, faktoren for Tyskland for 2014 er 474 gram CO2 per kWh. Til sammenligning har Norge 8 gram CO2 per kWh for 2014.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Øystein16

Sitat fra: spirrevipp på torsdag 23. mars 2017, klokken 19:39
Sitat fra: Ipadjove på onsdag 22. mars 2017, klokken 18:08
Og regner de strømmen en fyller på elbilene som 'skitten' strøm, som det er i mange land?

Det som er vanlig å gjøre mtp utslipp fra strømforbruk er å benytte faktorer fra IEA som tar høyde for hvordan strømmen er produsert. Disse faktorene er landsspesifikke, og varierer naturlig nok fra år til år. Vil tippe at de enten har benyttet IEA faktor for Tyskland, evt. tilsvarende faktor fra den tyske etaten/organisasjonen som har med slikt å gjøre.

Tyskland ligger over snittet i Europa på utslipp fra strøm, faktoren for Tyskland for 2014 er 474 gram CO2 per kWh. Til sammenligning har Norge 8 gram CO2 per kWh for 2014.

På tur i fjor sommar til Tyskland og Danmark (med ladbar hybrid) lada me ikkje via strømnettet der, då eg som turist i landet uansett reknar med at eg i prinsippet aukar produksjonen av den skitnaste straumen. For kjøring med eldrift i København og Rostock og andre byar lada me like godt med hurtiglading! under fart på motorveg/Autobahn.

Oddaa

Det ville vært mer interessant om plug-in hybridene ble sammenlignet med sine rent bensin- og dieselmotoriserte søsken.

Det ville vært mildt sagt oppsiktsvekkende om de kom likt eller bedre ut enn rene elbiler (overskriftene kan tolkes som om noen forventet det...(?)).


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

ohowl

#10
Sitat fra: Øystein16 på torsdag 23. mars 2017, klokken 20:02
Sitat fra: spirrevipp på torsdag 23. mars 2017, klokken 19:39
Sitat fra: Ipadjove på onsdag 22. mars 2017, klokken 18:08
Og regner de strømmen en fyller på elbilene som 'skitten' strøm, som det er i mange land?

Det som er vanlig å gjøre mtp utslipp fra strømforbruk er å benytte faktorer fra IEA som tar høyde for hvordan strømmen er produsert. Disse faktorene er landsspesifikke, og varierer naturlig nok fra år til år. Vil tippe at de enten har benyttet IEA faktor for Tyskland, evt. tilsvarende faktor fra den tyske etaten/organisasjonen som har med slikt å gjøre.

Tyskland ligger over snittet i Europa på utslipp fra strøm, faktoren for Tyskland for 2014 er 474 gram CO2 per kWh. Til sammenligning har Norge 8 gram CO2 per kWh for 2014.

På tur i fjor sommar til Tyskland og Danmark (med ladbar hybrid) lada me ikkje via strømnettet der, då eg som turist i landet uansett reknar med at eg i prinsippet aukar produksjonen av den skitnaste straumen. For kjøring med eldrift i København og Rostock og andre byar lada me like godt med hurtiglading! under fart på motorveg/Autobahn.

Regner med det var en spøk, men likevel:

Antar konservativt at man kommer 5,5km per kWh, altså at utslippet per km med strømmen du nevner er 84g. En gjennomsnittlig bensin/dieselbil slipper vel ut rundt regnet (om vi skal være  veldig optimistisk) 100g CO2 per kjørte km, så selv med denne skitne strømmen er det en god del bedre rent CO2messig å lade bilen enn å bruke dinosaurjuice.

For ikke snakke om andre utslipp/lokal forurensning.

(Ifølge http://ec.europa.eu/eurostat/tgm/table.do?tab=table&plugin=1&language=en&pcode=tsdtr450 var reelt utslipp for hele flåten _nye biler_ i EU 124g i 2014, inkludert alle typer plugin/elbiler - usikker på om dette er reelle utslipp eller optimistiske pre-dieselgate-tall)
2015 Leaf EU-Tekna
2017 Tesla Model X 100D
2019 Tesla Model ≡ LR AWD

larst

Ser da ut til at de testede hybridene kommer ganske godt ut av det her? https://www.adac.de/infotestrat/tests/eco-test/plugin_hybride/default.aspx?ComponentId=246479&SourcePageId=288860

Har kjørt en volvo v60 dieselhybrid i en måned nå, starta med en langtur på 70 mil som ga et snitt på 4,8. Etter noen uker med småkjøring i byen på strøm er snittet nede i 3,7.
Kjører Volvo V60 Hybrid mens jeg venter på elektrisk stasjonsvogn med firehjulstrekk, takrails til skiboks og hengerkule til sykkelstativ.

jkirkebo

Sitat fra: ohowl på torsdag 23. mars 2017, klokken 21:52
Antar konservativt at man kommer 5,5km per kWh, altså at utslippet per km med strømmen du nevner er 84g. En gjennomsnittlig bensin/dieselbil slipper vel ut rundt regnet (om vi skal være  veldig optimistisk) 100g CO2 per kjørte km, så selv med denne skitne strømmen er det en god del bedre rent CO2messig å lade bilen enn å bruke dinosaurjuice.

100g/km? Langt derifra. En Prius ligger på ca. 155g/km når man regner et realistisk årssnitt (0,52l/mil) og tar med utslipp i forbindelse med produksjonen av bensinen. Nesten alle bensinbiler slipper ut mer enn en Prius så et realistisk gjennomsnitt er kanskje 200g/km.

Bare i drift slipper Priusen ut 120g/km. For å komme ned på 100g/km må man ned på 0,43l/mil for bensin eller 0,38l/mil for diesel. Hvilke biler klarer det i årssnitt i Norge? Vår gamle Touran brukte 0,65l/mil (diesel), det er 169g/km bare for driften og så kommer produksjonsutslipp i tillegg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 23. mars 2017, klokken 23:19
Sitat fra: ohowl på torsdag 23. mars 2017, klokken 21:52
Antar konservativt at man kommer 5,5km per kWh, altså at utslippet per km med strømmen du nevner er 84g. En gjennomsnittlig bensin/dieselbil slipper vel ut rundt regnet (om vi skal være  veldig optimistisk) 100g CO2 per kjørte km, så selv med denne skitne strømmen er det en god del bedre rent CO2messig å lade bilen enn å bruke dinosaurjuice.

100g/km? Langt derifra. En Prius ligger på ca. 155g/km når man regner et realistisk årssnitt (0,52l/mil) og tar med utslipp i forbindelse med produksjonen av bensinen. Nesten alle bensinbiler slipper ut mer enn en Prius så et realistisk gjennomsnitt er kanskje 200g/km.

Bare i drift slipper Priusen ut 120g/km. For å komme ned på 100g/km må man ned på 0,43l/mil for bensin eller 0,38l/mil for diesel. Hvilke biler klarer det i årssnitt i Norge? Vår gamle Touran brukte 0,65l/mil (diesel), det er 169g/km bare for driften og så kommer produksjonsutslipp i tillegg.

Jeg sjekket opp Prius 2016-modell på spritmonitor.de (innrapportert faktisk forbruk i Tyskland) og der ligger de (den) på 0,45 l/mil. Imponerende bra. Under norske forhold under 0,4 vil jeg tippe.

Øystein16

Sitat fra: Oddaa på torsdag 23. mars 2017, klokken 21:33
Det ville vært mer interessant om plug-in hybridene ble sammenlignet med sine rent bensin- og dieselmotoriserte søsken.

Det ville vært mildt sagt oppsiktsvekkende om de kom likt eller bedre ut enn rene elbiler (overskriftene kan tolkes som om noen forventet det...(?)).

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er den faktiske totalbruken av bilen som bestemmer forbruket. Sjøl om me sikkert har hatt temporært forbruk tilsvarande 3 l/mil i løpet av dei siste 3000 kilometrane, er det bruttoforbruket på 0,12 l/mil som er interessant for oss i total samanheng. Elles har faktisk vår ladbare hybrid faktisk betre funksjonalitet på eldrift enn dei aller fleste elbilane innanfor distansar på 30-45 km - ved at me kan ta med meir last, som blant anna er aktuelt nå om våren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA