Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Au au au... nesten brann

Startet av Helge, mandag 20. mars 2017, klokken 09:35

« forrige - neste »

Helge

Ja... da har jeg opplevd det også og det var ikke noen hyggelig opplevelse....!

Den eldste av de 3 EL-PSA'ene vi har nå (2001 P106) stod til lading i går kveld og var kommet opp til ca 100 % på meteret, men ikke litt over 100 % der ladingen normalt avsluttes. Jeg kom akkurat kjørende hjem med den ene Saxoen og hørte da jeg var kommet meg ut av den en litt dempet poff-lyd som jeg først trodde kom fra Webastoen jeg nettopp hadde slått av i Saxoen.

Men etter at Webastoen var ferdig med å brenne ut drivstoffet og sto og kjørte etterkjølingen kom det enda et poff før jeg hadde rukket å lukke garasjen og gå opp til huset. Da hørte jeg det ikke kom fra Saxoen, men fra P106'en som sto til lading rett utenfor garasjen. Når jeg gikk bort til P106'en kjente jeg det luktet brent plast samtidig som det "poffet" enda en gang og jeg ble raskt litt mer nervøs :o !  Da jeg fikk åpnet panseret så jeg at det kom litt røyk ut av og rundt lokket til 3'er kassen  :o :o  ...og gjennom et lite rundt hull (en plastplugg som manglet på høyresiden i fartsretningen) så jeg gul flamme  :o :o :o !!!

Koblet selvsagt først av ladekabelen og fikk deretter god hjelp av en av mine nevøer som raskt var på pletten så vi var 4 hender som relativt hurtig fikk hektet av alle kabler på toppen av batterikassen, fjernet noen få "kasseklips" og fikk løftet vekk lokket. Da var allerede flammen sluknet... så det kan virke som om den ble drevet av energien fra ladestrømmen. Men det så godt svidd ut rundt den ene batteripolen der en god del av plasten i batteriet var smeltet.

Jeg må si jeg var glad for at når dette først skjedde... så skjedde det før jeg hadde gått og lagt meg. Bilen sto rett ved siden av garasjeporten/garasjen med ytterligere 2 biler i garasjen. Jeg begynte å tenke på hva som kunne ha vært årsaken til denne nedsmeltingen og det mest nærliggende syntes jeg var dårlig kontakt på tilskruingen av metallskinnen på batteripolen. Men så begynte jeg å tenke at under kjøring går det jo VELDIG mye større strømmer så man burde kanskje da først ha oppdaget dette under kjøring...? En alternativ årsak kunne kanskje være et batteri som var blitt dårlig slik at det oppsto eksplosjon under lading(?), men da kunne det ikke være noen kraftig eksplosjon dette ...definitivt ikke. Så selv om jeg er litt usikker heller jeg til dårlig kontakt. Batteripolen og skinnen bærer jo preg av kraftig varmgang.

Slik som den ene batteriblokken nå ser ut er det vel tryggest å bytte ut alle de tre blokkene i denne kassen? Det er vel en reell fare for kjølevæske i batterivannet ikke minst på det havarerte batteriet, men dermed også noe i de to andre???



2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

elektrolux

Antakelig løs kobling på batteriet. Er spenningen på de andre blokkene like er nok de OK.

Trenger du deler til å reparere dette har vi det på lager.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Jeg har hatt tilsvarende "erfaring" midt i 11'er kassen en gang, men da under kjøring. PakTracR'en gikk helt bananas (alle mulige rare verdier og feilmeldinger) så jeg forstod fort at noe var galt. Tror årsaken bare var at jeg hadde dratt til ene mutteren litt for dårlig.

Ang. om du må bytte alle 3 batteriene. Hvis du har fått kjølevæske i elektrolytten så blir spenningen dønn null, så hvis du har spenning er de OK.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Helge

Takk til begge for tips mht kjølevæske/elektrolytt  :+1:
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA