Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjemmelading, hva velger jeg?

Startet av Simkin, søndag 29. september 2019, klokken 19:59

« forrige - neste »

Simkin

Har nettopp kjøpt en Model 3, og hjemmelader er neste på lista.

Jeg har ca 7m fra husveggen og bort til ladeporten på bilen. Jeg har tenkt på Tesla sin egen lader til 5000kr, men ledningen der er 7.5m, det blir kanskje i snaueste laget?

Må jeg ha ladeboks? Kan jeg få elektrikker til å legge opp ny kurs med kontakt å bare bruke en kabel? Bør jeg ha minst 10m kabel når det er 7m til bilen?

Har allerde hatt elektrikker på en liten inspeksjon, og det kan legges opp 25A 1-fas kurs hos meg.
2021 Tesla Model 3 Performance Midnight Silver Metallic
2019 Tesla Model 3 Performance Pearl White (Solgt)

Carl Anton Stenling

Det er nok både ryddigst og smartest å få på plass en veggladeboks.

Er situasjonen her at bilen er parkert på gårdsplassen el.l. et stykke fra huset?

Det finnes jo en rekke andre ladebokser som er egnet hvor man kan bruke ladekabel med valgfri lengde. Jeg har f.eks. Ecolite ladeboks med løs 10 meter kabel. Anbefaler Chargeking ladekabel siden den har utløserknapp for Teslas ladeport.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Simkin

Det er selveier leilighet. Jeg har (heldigvis) nærmeste leilighet mot parkeringsplassen, og fra enden på veggen og til bilen er det 7m. Da tenker jeg at 10m kanskje er mer passende enn en 7.5m.

Ja, jeg vet det finnes mange ladebokser. Det lokale elselskapet her kan installere for en fast pris, da med Defa sin ladeboks.

Hvor mye koster den 10m kabelen? evt link?
2021 Tesla Model 3 Performance Midnight Silver Metallic
2019 Tesla Model 3 Performance Pearl White (Solgt)

Handyman

7.5m kabel er for kort. Du vil ikke ha kabelen som som en tørkesnor!

Laderen(e) sitter i bilen, det du spør om er ladeboks, ladeuttak, ladepunkt el.

Du kan lovlig lade fra en vanlig Schuko på en dedikert kurs, sikret med 10A (2.3kW), og beskyttet med jordfeilvern type B.
Trenger du mer en 10A, må du installere CEE kontakt. Den medfølgende UMC gen 2 kan lade 16A 3.6kW
Kjøper du en UMC gen 1 kan du lade på 3-fas opp til 11kW.
Ladebokser kommer i utallige utgaver, med fast og løs kabel i ulike lenger.

PS denne tråden hører hjemme under seksjonen "Lading av Tesla":
https://elbilforum.no/index.php?board=76.0
Her finner du antakelig svar på alle dine spørsmål dersom du søker litt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

elektrolux

Ville forsøkt å flytte ladestasjonen nærmere P plassen. Ikke bra med lange ladekabler fra ladestasjon. Må du likevel det selger vi Ratio med 10m kabel.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Handyman

Denne veilederen bør alle med elbil lese:
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Siden du har lang avstand håper jeg ikke det skyldes at det er et fortau/gangvei du må krysse:
Under ingen omstendigheter må kabel legges over fortau eller vei der den kan bli skadet eller forårsake skade.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Simkin

#6
Takker for svar.

Er klar over at lengre avstander ikke er gunstig, men det blir den beste løsningen for meg slik jeg bor nå.
Den skal over gressplenen og rett bort til bilen, den skal verken over fortau eller gangvei nei :)
Skal jeg ha en annen løsning så blir boksen på en fellesbod og jeg må grave i plenen, det orker jeg ikke styre med. Dessuten kan boksen stå under tak på inngangspartiet.

Er 10m ansett som "for langt"? Jeg ser jo det selges ladekabler på 17m og 20m også.
2021 Tesla Model 3 Performance Midnight Silver Metallic
2019 Tesla Model 3 Performance Pearl White (Solgt)

jlan

Jeg har sett 25m nevnt som maks lengde, og da er det kapasitans i signalkablene som er begrensningen.  Det er ganske bra kvadrat på 32A ladekabler (6mm2), så det blir ikke noe særlig spenningsfall på 10m. Under 2 Volt ved 25A.  Og det får du vel uansett, om du graver ned en kabel med samme kvadrat frem til ladeboksen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Carl Anton Stenling

Denne kabelen er grei for Model 3: https://www.evchargeking.com/en/

Husk også om at dersom dette er et borettslag eller sameie så må løsningen avklares med styret.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA