Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dashkamera

Startet av Miss, fredag 17. mars 2017, klokken 17:50

« forrige - neste »

Miss

Jeg har hatt noen par tilfeller hvor noen har kjørt i bilen min og ikke gitt beskjed. Det har hovedsaklig skjedd på parkeringsplassen hvor jeg bor og jeg er lei. Jeg har lenge tenkt på å kjøpe et dashkamera og valget har kommet på det nye flaggskipkameraene til DOD. Jeg lurer på om andre har erfaring med dashkamera og eventuelt parkeringsovervåking? :)

geear

Har dashcam, men bruker det ikke under parkering enn så lenge. Det er utfordrende med tanke på strømforbruk. Selv på en elbil med svær batteripakke er det nok utfordrende, iallfall når den ikke er tilkoblet lader så er det vel bare 12V batteriet du får brukt. Står den tilkoblet lader så lader den sikkert 12V samtidig?

I tillegg KAN det være utfordrende å fange opp alt rundt bilen, spesielt skader i sidene. Da må du bare håpe du kan fange opp bevegelser/lyd og få tatt skiltnummeret mens bilen kjører bort.

cra

12V lades far hovedbatteriet ved behov, enten du er tilkoblet lading eller ikke. Regner med dette gjelder for alle varianter av elbiler; noe annet ville være merkelig. Så strømbehovet på et dashcam er ikke særlig utfordrende, så lenge du finner en grei plass å ta strøm fra. Det finnes også egne "UPS"-løsninger for slike kameraer, men de er nok mest tenkt for fossilbiler som ikke kan lade 12V mens de står parkert uten å være tilkoblet ekstern strøm.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

#3
Mener du at selv når bilen er av og ikke tilkoblet strøm så lader den fra hovedbatteriet til 12V? Er det noe du er sikker på?

Det er mange kameraer med innebygget batteri, men felles for alle er at de ikke varer lenge nok til å dekke en handletur engang. De er stort sett laget for å fortsette å filme ved en ulykke. Dessverre viser det seg også at siden de blir kjørt helt tomme og gjerne ikke ladet skikkelig hver gang bilen brukes, så ryker batteriene forholdsvis fort. Jeg har kamera med kapacitator/kondensator i stedet, slik at den har strøm til noen sekunder etter en ulykke/bortfall av strøm.

cra

Sitat fra: gr på fredag 17. mars 2017, klokken 21:00
Mener du at selv når bilen er av og ikke tilkoblet strøm så lader den fra hovedbatteriet til 12V? Er det noe du er sikker på?

Ja.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Sitat fra: cra på lørdag 18. mars 2017, klokken 16:24
Sitat fra: gr på fredag 17. mars 2017, klokken 21:00
Mener du at selv når bilen er av og ikke tilkoblet strøm så lader den fra hovedbatteriet til 12V? Er det noe du er sikker på?

Ja.
Mulig dette gjelder noen, men hvordan forklarer du at Soul og Ioniq-eiere har problemer med at 12V-batteriene går tomme og at bilene er helt døde?

cra

Sitat fra: gr på onsdag 22. mars 2017, klokken 10:54
Mulig dette gjelder noen, men hvordan forklarer du at Soul og Ioniq-eiere har problemer med at 12V-batteriene går tomme og at bilene er helt døde?

Feil i programmering eller hardware, alternativt slett arbeid av ingeniørene bak hvis de ikke har laget mulighet for lading av batteri ved behov. Unntaket er shutdown for å ikke "bricke" hovedbatteriet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA