Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TIng jeg lurer på med Zoe!?

Startet av PionerThink, fredag 17. mars 2017, klokken 11:28

« forrige - neste »

PionerThink

Hadde en prøvetur med Zoe 400 km i går under relativt "greie" forhold med noen få grader i lufta og bygevær.
Når jeg startet så sto den på 218 km rekkevidde(100% oppladet), men uten varmeseter på. Siden det var litt kjølig i bilen skrudde jeg disse på, men det tok jaggu meg over halve turen på 16 km før de ble varme. Er dette normalt på Zoe?
Etter å ha kjørt frem- og tilbake så sto vel rekkevidden på rundt noen og 192-193, som må være greit etter å ha kjørt 34-35 km.(relativt flatt terreng med noen bakker i hver ende)
Eneste jeg savner litt på bilen var litt kraftigere regenerering mot kryss og i bratte nedoverbakker. På i-Miev har vi muligheten til å sette gearvelger i B når man ønsker litt kraftigere regen, og C på motorvei hvis ikke behovet er så stort. Følte at Zoe i "Drive" minte mye om C på i-Miev, og derfor litt "svak" til tider for å kunne optimalisere regenerering ved både kort- og langturkjøring? Noen innspill om det er mulig å påvirker dette ved å bruke gass- eller bremsepedal?
Til slutt så lurte jeg litt på dette med Zaptec Portable lader og muligheten for å kjøpe denne i tillegg til veggboksen man får med Zoe. Mine foreldre har et hus med IT-nett og i tillegg ved besøk andre steder er det jo greit å ha denne laderen, men hva koster det å kjøpe den separat, og hvem selger den?
Ellers syntes både jeg og fruen at bilen var veldig hendig og grei, men kanskje litt trang i fotbrønnen på passasjersiden for langbente personer.
Var en del ting på en gang dette, og når jeg først er i gang, vet forresten noen om det finnes takstativ til Zoe?
På forhånd takk for alle svar!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

pudderjagar

Regenereringen på Zoe kan du få opp mot 50kw effekt ut av. Du styrer den ved eit veldig lett trykk på bremsepedalen før bilen begynner å bruke bremseklossene. Trykker du for hardt bruker den bare bremseklossene.

Når batteriet er fullt slek som på din tur så får du ikkje så mykje regenerering. Når du kjem under 85% så nærmer du deg full regen.

Zoe har ein av markedets kraftigste regen funksjon.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

PionerThink

Du har nok helt rett i at den var nok litt for "full" til å få noe særlig regen, og når vi skulle motsatt vei var det fruen som kjørte. Fikk derfor ikke prøvd ut dette med å bruke pedalen litt mer "aktivt" :D
Vet du noe om de andre tingene og takstativ?
Takk for innspill! :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

eriksj

Varmesetene på vår bil blir varm med en gang hvertfall. Syntes tilogmed at steg 1 på bryteren er litt for varmt.
2017 Renault Zoe R90 Z.E. 40 Intens

Krok

Zaptec kan kun kjøpes hos forhandler. Jeg er usikker på om prisen er 16 000 eller 20 000. Vi var lenge fast bestemt for å kjøpe zoe, men pris på lading kostet mer en det smakte. Kjøpte en annen bil. Forhandleren vi var i kontakt med måtte også teste 3 forskjellige ladebøtter før de fant en som ladet zoe 40. Lykke til!

AppleKnocker

Sitat fra: PionerThink på fredag 17. mars 2017, klokken 11:28
Hadde en prøvetur med Zoe 400 km i går under relativt "greie" forhold med noen få grader i lufta og bygevær.
Når jeg startet så sto den på 218 km rekkevidde(100% oppladet), men uten varmeseter på. Siden det var litt kjølig i bilen skrudde jeg disse på, men det tok jaggu meg over halve turen på 16 km før de ble varme. Er dette normalt på Zoe?
Etter å ha kjørt frem- og tilbake så sto vel rekkevidden på rundt noen og 192-193, som må være greit etter å ha kjørt 34-35 km.(relativt flatt terreng med noen bakker i hver ende)
Eneste jeg savner litt på bilen var litt kraftigere regenerering mot kryss og i bratte nedoverbakker. På i-Miev har vi muligheten til å sette gearvelger i B når man ønsker litt kraftigere regen, og C på motorvei hvis ikke behovet er så stort. Følte at Zoe i "Drive" minte mye om C på i-Miev, og derfor litt "svak" til tider for å kunne optimalisere regenerering ved både kort- og langturkjøring? Noen innspill om det er mulig å påvirker dette ved å bruke gass- eller bremsepedal?
Til slutt så lurte jeg litt på dette med Zaptec Portable lader og muligheten for å kjøpe denne i tillegg til veggboksen man får med Zoe. Mine foreldre har et hus med IT-nett og i tillegg ved besøk andre steder er det jo greit å ha denne laderen, men hva koster det å kjøpe den separat, og hvem selger den?
Ellers syntes både jeg og fruen at bilen var veldig hendig og grei, men kanskje litt trang i fotbrønnen på passasjersiden for langbente personer.
Var en del ting på en gang dette, og når jeg først er i gang, vet forresten noen om det finnes takstativ til Zoe?
På forhånd takk for alle svar!
Takstativ finnes i flere varianter, sjekk blant annet her: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=27214.0

Når det gjelder lading ville jeg droppet Wallbox og fått med Zap Portable. Da jeg kjøpte Zoe kunne jeg velge det ene eller andre uten mellomlegg. Mulig det koster noen lapper i mellom nå. Så kan man kjøpe en ladeboks for mye mindre enn Renault tar. Ikke mye over 5000,- for en som gir 11kw.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

pudderjagar

Forutsatt at du har TN nett. Ellers kjem ein trafo i tillegg. Denne kan fint kjøpast på Finn til 4000 kr.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

geear

Sitat fra: pudderjagar på fredag 17. mars 2017, klokken 11:36
Regenereringen på Zoe kan du få opp mot 50kw effekt ut av. Du styrer den ved eit veldig lett trykk på bremsepedalen før bilen begynner å bruke bremseklossene. Trykker du for hardt bruker den bare bremseklossene.

Når batteriet er fullt slek som på din tur så får du ikkje så mykje regenerering. Når du kjem under 85% så nærmer du deg full regen.

Zoe har ein av markedets kraftigste regen funksjon.
Hva baserer du denne påstanden på?

Med tanke på at Zoe har en av de minste motorene på markedet, så faller dette på sin egen urimelighet.

AppleKnocker

Målt i KW er regen kraftigere på Zoe enn Leaf, trilling, Soul. Model S RWD har såvidt litt mer.

Hvordan er det på andre biler?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

pudderjagar

Den har den minste motoren ja, men regenerering har mange andre parametre også slek som at frekvensomformeren skal klare å ta imot strømmen frå motoren og likerette den for at den skal kunne gå inn på batteriet. Her har næmleg Zoe den største omformeren og dermed er ikkje dette begrensa slek som i andre bilar.

Da er ikkje alltid den minste er den svakaste skjønna du :D
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

geear

#10
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 18. mars 2017, klokken 16:12
Den har den minste motoren ja, men regenerering har mange andre parametre også slek som at frekvensomformeren skal klare å ta imot strømmen frå motoren og likerette den for at den skal kunne gå inn på batteriet. Her har næmleg Zoe den største omformeren og dermed er ikkje dette begrensa slek som i andre bilar.

Da er ikkje alltid den minste er den svakaste skjønna du :D
Igjen ser jeg påstander jeg ikke får helt til å stemme, og fortsatt ingen dokumentasjon. Du skriver at Zoe har den største omformeren av alle, hvordan kan de i så fall finne på å putte den største omformeren i en bil med en liten motor? Høres i så fall ut som en dårlig prioritering av pengene bilen koster. Det fornuftige vil være å skalere batteripakke, kabling, elektroniske komponenter og motor i forhold til hverandre. Og hvor er logikken i at Zoe har den største omformeren og allikevel kun kan ta regen på 50kW? Jeg kjørte en liten tur med Golfen i går, og så -68kW inn mot en rundkjøring, selv om det ikke var en veldig hard oppbremsing. Overhodet ingen pro Golf tanker her, stusser bare på påstandene om at Zoe har en av markedets kraftigste regen. Vil anta at Tesla også lett klarer mye mer ettersom de har skalert til å kunne levere 400hk+, og ikke minst har mye høyere egenvekt.

Tar gjerne i mot data for regen og omformer på Zoe og de andre elbilene siden du har oversikten.

pudderjagar

Eg har nok mine ord i behold her.

Ta ein kikk på korleis Zoe er byggd opp med lader, motor og frekvensomformer så forstår du kvifor dei kan gjere dette. Zoe er eit genialt stykke elbil som dei færraste ikkje har skjønt enno. Ein anna elbil har ein motor, eigen AC lader og frekvensomformer. Zoe har ikkje AC lader men bruker motoren som spole og frekvensomformeren som lader når du er tilkobblet strømnettet. Derfor kan den ta imot 43 kw AC. Og bilen er lettere enn andre. Noko ingen annan elbil er i nærheten av.

Desverre så har Renault tatt patent på Cameleon laderen som står i Zoe. Ei ulukke for alle andre elbilar, for hadde ein hatt 22 kw AC lading og CCS lading til hurtig så hadde denne bilen slått knockout på alt av elbilar på markedet i dag. Men da er bare nordmenn som brukar hurtiglading så mykje som dei gjer.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Knut Røe

Hva har alt dette å si for den jevne elbilbruker?
Tror du folk flest elsker at den ikke har DC lading, eller at de fleste plasser må lade med trafo eller en absurd dyr ladekloss?

pudderjagar

Svaret er enkelt. Destinasjonslading.

Kjør til eit kjøpesenter der du kjem fram med tomt batteri og plugg inn bilen i 22kw ladeboks. Etter ein god time returnerer du tilbake til bilen med varene og fullada batteri til heimturen, og gjerne varm bil også.

Dermed slepp du å stå på ein hurtiglader og vente. Da er død tid.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

automat

Hvorfor skal jeg gå å surre inne på et kjøpesenter en hel time, hvis jeg kan nøye meg med 20 min ved en hurtiglader?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA