Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lademuligheter i Oslo

Startet av THE, torsdag 16. mars 2017, klokken 13:45

« forrige - neste »

THE

Skal en dagstur til Oslo i jobbsammenheng, og vil gjerne finne en ladeplass med mulighet til å få fylt opp batteriet i løpet av ca 3 timer med avtaler. Kunne tenkt meg å finne parkering med 7 eller 11 kW lading i nærheten av Solli plass.

Slik det ser ut for meg nå er det beste alternativet Aker Brygge P-hus. Er det noen som har erfaring med om det er mulig å finne ladeplass her på dagtid, og evt. hva man kan forvente av ladeeffekt?

Er det andre alternativer som jeg eventuelt kan bruke?

Vil veldig gjerne starte returen hjem med fullt batteri for å redusere behov for hurtiglading på hjemveien da jeg uansett må ha minst 4 ladestopp for å komme hjem.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rav4_EV

6 av 8 tilgjengelige ladepunkter på 22kW akkurat nå i følge LadeiNorge som opererer betalingen der.

Har selv funnet plass der på dagtid.

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Orbit

Vestre Vika parkeringshus er et alternativ (Munkedamsveien 21) med 11/22kW ladepunkt. Parkeringen er også bittelitt rimeligere (-10%) enn på Aker Brygge. Det er normalt flere ledige ladeplasser her også.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

THE

Takk. Da er det i alle fall håp om å finne parkering. Vestre Vika er absolutt et bra alternativ.

I verste fall blir det en ekstra stopp på 43kW AC i Sandvika.

Hvis jeg tar elbil, så blir det den lengste dagsturen jeg har kjørt (2x330 km). Planleggingen min viser at jeg vil bruke omtrent like mye tid med elbil som med fly. Nå skyldes det selvfølgelig at det ikke går alt for mange fly i løpet av dagen mellom Sogndal og Gardermoen, og at det dermed blir mye venting på flyplass. Jeg kan også klare meg med 43kW lading på turen bortsett fra noen minutter med 22kW lading på tur hjem.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

LeafPendler

Hva med å kjøre til nærmeste jernbanestasjon?

THE

Tog er ikke et veldig godt alternativ når man bor i Indre Sogn. 40 km til Flåm evt 120 km til Gol, og ikke alt for mange togavganger i løpet av dagen heller. Buss er omtrent like praktisk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"


AppleKnocker

La mannen kjøre bil. Dette er da ikke et togforum :police:
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

THE

Joda, tog et OK, men skal hjem også. Hvis jeg tar elbil et jeg hjemme ca kl21-22 på kvelden. Første topic som passer er nattoget til Bergen, og da må jeg vente 5,5t på Myrdal fra kl 04:30 til 10:10. Blir ikke noe jobb dagen etter for å si det sånn.

Ute i distriktene er det slik at bil ofte faktisk er den eneste muligheten for å reise. Jeg har tatt mye tog da jeg bodde i Gudbrandsdalen og i Trondheim, men ikke i Sogn.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Orbit

#9
Off Topic: Er den siste delen fra Flåm til Myrdal i det hele tatt kjørbar? De siste 3-400 høydemeterne går i ~20 hårnålssvinger opp til stasjonen, og ser på flyfoto ikke ut som en vei som har vinterbrøyting.

Edit:
Sitat fra: Wikipedia
Stasjonen ligger 867 meter over havet. Det er ingen veiforbindelse til Myrdal. Den gamle rallarveien opp Flåmsdalen fra Flåm er imidlertid i bruk som sykkelvei i sommerhalvåret.

Jobbtur fra Sogn til Oslo med innlagt skietappe er vel å ta det litt vel langt  ::)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Goggen123

Hehe, herlig utvikling på tråden  :police: ;D

THE

Kan jo forklare litt hvilke alternativer jeg har.

Fly:

Reise fra hjemme mandag kl 08:08, da rekker jeg akkurat ferga som er mellom hjem og flyplass.
Kommer hjem 22:05 (hvis flyet fra Oslo ikke er forsinket)

Her er det en usikkerhet i om flyet går da regulariteten på Sogndal lufthavn vinterstid ikke er av de beste pga. mye tåke.


Tog:

Reise fra hjemme søndag kl 16:00 for å rekke toget til Myrdal  fra Flåm  kl 16:50, kommer til Oslo kl 22:35, og må overnatte på hotell.
Tog fra Oslo S 23:25, Myrdal kl. 04:35. vente på Myrdal til kl 10:05, ankomst Flåm kl 10:55. Er hjemme ca kl 11:40 tirsdag formiddag.

Alternativt Kjøre 120 km til Gol i bil, og toget til Oslo.
Reise fra hjemme kl. 01:30
Tog Gol - Oslo  03:18, ankomst 06:25 (6 timer venting i Oslo)
Tog Oslo - Gol 23:25 ankomst Gol 02:31
Bil hjem med ankomst ca kl 04.


Buss:
Her må jeg inn på flere forskjellige ruteopplysninger og bussoperatører for å finne alle alternative reiser, så har kun tatt en rask kikk. Det kan derfor finnes andre alternativer.

Fordelen med buss er at det tar to minutter å gå til busstoppen.

Avgang: søndag 23:25 ankomst Oslo kl 06:00 (7 timer venting i Oslo, jeg får aldri sove på buss, så blir en lang dag.)
Hjemreise: mandag kl 17:05 ankomst 23:25

Elbil:
Reise fra hjemme mandag kl 07:00, ankomst Oslo ca kl 13:00
Reise hjem mandag kl 15:00, ankomst hjem ca kl. 21:30??

Dieselbil:
Reise fra hjemme ca kl 08, kommer hjem ca kl 20. Med dieselbil kan jeg velge raskeste vei via Rv7 Hallingdal, og sparer både kjøretid og ladetid. Med elbil velger jeg E16 Valdres pga. tilgang på 43kW ladestasjoner.



Spørsmålet mitt om muligheter for rask lading ved parkering i Oslo skyldes at jeg da ikke vil bruke alt for mye tid med elbil sammenlignet med dieselbil. Jeg har aldri forsøkt meg på tur til Oslo med elbil før, og nå har jeg muligheten til å prøve da familien ikke er med og insisterer på at det tar for lang tid. For arbeidsgiver vil det ikke medføre ekstra kostnader sammenlignet med andre reisemåter, og jeg har i tillegg mulighet til å reise med nullutslipp.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

THE

Sitat fra: Orbit på fredag 17. mars 2017, klokken 08:19
Off Topic: Er den siste delen fra Flåm til Myrdal i det hele tatt kjørbar? De siste 3-400 høydemeterne går i ~20 hårnålssvinger opp til stasjonen

Kjørbar med trøsykkel, dette er en del av Rallarvegen, og er en populær tur på to hjul. Bil er nok ikke anbefalt på strekningen (selv om enkelte har forsøkt https://www.nrk.no/sognogfjordane/utradisjonell-tur-opp-rallarvegen-1.11967143). Fra Flåm til Myrdal er det tog som gjelder. En tur med Flåmsbanen er vel verdt det for turen sin egen del, men i mitt tilfelle nå er det nok ikke en hensiktsmessig og effektiv transportmåte.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA