Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla Wall Connector med tilførselskabel?

Startet av Tønsberg, torsdag 16. mars 2017, klokken 11:34

« forrige - neste »

Tønsberg

Er det mulig (eller lov) til å få en elektriker til å montere en tilførselskabel og CEE-støpsel på Tesla sin vegglader?
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

jkirkebo

Sitat fra: Tønsberg på torsdag 16. mars 2017, klokken 11:34
Er det mulig (eller lov) til å få en elektriker til å montere en tilførselskabel og CEE-støpsel på Tesla sin vegglader?

Det er mulig men ikke lovlig da Wall Connector ikke er godkjent for Mode 2 bruk. Bl.a kreves integrert jordfeilvern og en kapsling som tåler overkjøring av bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tønsberg

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. mars 2017, klokken 11:42
Sitat fra: Tønsberg på torsdag 16. mars 2017, klokken 11:34
Er det mulig (eller lov) til å få en elektriker til å montere en tilførselskabel og CEE-støpsel på Tesla sin vegglader?

Det er mulig men ikke lovlig da Wall Connector ikke er godkjent for Mode 2 bruk. Bl.a kreves integrert jordfeilvern og en kapsling som tåler overkjøring av bil.

Takk for svar. Trenger ladestasjonen jordfeilvern, hvis kursen har det i sikringsskapet?
Som du skjønner er jeg ganske grønn på området  ::)
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

jkirkebo

#3
Sitat fra: Tønsberg på torsdag 16. mars 2017, klokken 14:28
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. mars 2017, klokken 11:42
Sitat fra: Tønsberg på torsdag 16. mars 2017, klokken 11:34
Er det mulig (eller lov) til å få en elektriker til å montere en tilførselskabel og CEE-støpsel på Tesla sin vegglader?

Det er mulig men ikke lovlig da Wall Connector ikke er godkjent for Mode 2 bruk. Bl.a kreves integrert jordfeilvern og en kapsling som tåler overkjøring av bil.

Takk for svar. Trenger ladestasjonen jordfeilvern, hvis kursen har det i sikringsskapet?
Som du skjønner er jeg ganske grønn på området  ::)

Nei, er ladestasjonen koblet fast og det er jordfeilvern i skapet trengs det ikke i ladestasjonen.

Som regel er det vesentlig billigere å droppe jordfeilvern i skapet og heller bruke en ladestasjon med dette integrert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#4
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. mars 2017, klokken 16:35
Sitat fra: Tønsberg på torsdag 16. mars 2017, klokken 14:28
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. mars 2017, klokken 11:42
Sitat fra: Tønsberg på torsdag 16. mars 2017, klokken 11:34
Er det mulig (eller lov) til å få en elektriker til å montere en tilførselskabel og CEE-støpsel på Tesla sin vegglader?

Det er mulig men ikke lovlig da Wall Connector ikke er godkjent for Mode 2 bruk. Bl.a kreves integrert jordfeilvern og en kapsling som tåler overkjøring av bil.

Takk for svar. Trenger ladestasjonen jordfeilvern, hvis kursen har det i sikringsskapet?
Som du skjønner er jeg ganske grønn på området  ::)

Nei, er ladestasjonen koblet fast og det er jordfeilvern type B i skapet trengs det ikke i ladestasjonen.

Som regel er det vesentlig billigere å droppe jordfeilvern i skapet og heller bruke en ladestasjon med dette integrert.
Og type B jordfeilvern må det også være om det settes opp en CEE stikkontakt uansett om ladestasjonen har jordfeilbryter eller ikke. Det er også liten grunn til å sette opp en CEE stikkontakt for å benytte en  ladestasjon ment for fast montasje.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

daktari

Mener jeg så dette i Teslas verksted på Rud (Bærum) forrige uke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Griffel

Hva så, det er sikkert mye nødløsninger rundt på div. verksteder. Uten at det dermed blir lovlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hodetelefoner

Google gir dere jordfeilbryter for 1200kr. Fungerer like fint som dyre. Det sitter akkurat den samme bryteren i ladestasjoner med jordfeilbryter.

daktari

Sitat fra: daktari på torsdag 16. mars 2017, klokken 18:41
Mener jeg så dette i Teslas verksted på Rud (Bærum) forrige uke.
Sitat fra: Griffel på torsdag 16. mars 2017, klokken 18:45
Hva så, det er sikkert mye nødløsninger rundt på div. verksteder. Uten at det dermed blir lovlig.

Nja, litt pussig at de som selger redskapen velger å montere den slik når/hvis det ikke er godkjent. Skulle tro dem, av alle, kjente produktets begrensninger best.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Griffel

Sitat fra: daktari på torsdag 16. mars 2017, klokken 21:59
Nja, litt pussig at de som selger redskapen velger å montere den slik når/hvis det ikke er godkjent. Skulle tro dem, av alle, kjente produktets begrensninger best.
Nja, de på verkstedet jobber med biler og har ikke nødvendigvs noen ansatte som lov til å instalere ladestasjoner. Så kunskap om forskrifter om elektriske anlegg er nok ikke en selvfølgelighet der.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA