Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv

Startet av Lars-Erik Kjellesvig, torsdag 16. mars 2017, klokken 00:03

« forrige - neste »

Cobos

Jeg har hittil bare prøvd de medfølgende Goodyear Eagle RS-A2. De er såkalt helårsdekk, men jeg (og alle andre) bruker de som sommerdekk. De er meget slitesterke og god for litt aktiv kjøring (ikke sammenlignet med sportsdekkene som kommer med 21"). Rullemotstand er litt tja og jeg er ikke fornøyd med de på vått føre. Så helt greie siden de kom med bilen, men kjøper nok noe annet snart, siden mine nok har 0-1 sesong igjen.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013


Simen1

Jeg har noen av de samme spørsmålene som trådstarter. Dvs. Jeg er ute etter en brukt TMS og har bare to absolutte krav: 7 seter og maks 1/2 mill. Resten er forhandlingsbart. Så vidt jeg har skjønt er andre tillegg ganske lavt priset på bruktmarkedet og sånn sett lett å rettferdiggjøre. Jeg ser en hel del 2013-modeller med full pakke eller nært full pakke rundt 1/2 mill. Er de noe å satse på? Eller er det mange feil med de fortsatt?

Hva er mulig å oppgradere etterskuddsvis? F.eks liker jeg fronten på facelift-utgavene. Hva bør jeg se etter av reparerte/oppgraderte komponenter? Hvor mye ekstra bør jeg regne med til årlig vedlikehold når bilen runder 100000 km?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman


Simen1

Hehe, det er den ekte meg ja. :-) Tenkte det var bedre å spørre her enn på diskusjon.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Sitat fra: Simen1 på tirsdag 25. april 2017, klokken 22:09
Er de noe å satse på? Eller er det mange feil med de fortsatt?
Det er mange feil med de tidlige, ja. Det er dokumentert i et høyt antall servicebulletins som beskriver retting eller bytte til oppgraderte deler. Med andre ord, sjekker du at alle disse er utført bør det ikke være flere feil med disse enn med nyere biler om man tar utgangspunkt i en oppgradert, "gammel" bil. Alternativ tar du bilen til verksted selv og får det gjort gratis. Spør gjerne om hjelp på elbilforumet for å få oversikt over alt som kan/skal gjøres.  Faktisk kan du ende opp med en bil som har gått en del som har  mange nye slitedeler som følge av dette. Selv har jeg en 2013 med 121k km på telleren som etter garantiutløp har fått byttet lader, dørhåndtak og parksensor, alle bremseskiver, klosser, hjullagre og nav samt toe links bak på reklamasjon etter passerte 100k.

Styr unna panotak på tidlige biler om du vil redusere risikoen for krøll (må ha det om du skal ha takboks riktignok). Luftfjæring er flott og det har vært minimalt med feil, men når kostnadene kommer der blir de nok betydelige.

Pre-AP biler er veldig dårlig støyisolerte, så der ligger det an til mange timer herlig DIY om man liker slikt. Velg i det minste dekk som er stillegående. Landsail 588UHP er stillest av dem alle, og ruller lett. I tillegg er de billige.

Fordel med "gamle" rwd er største utgave av frunk og helt lydløs drivlinje. Dual-utgavene hviner litt, og har mye mindre frunk. På de nyeste bilene er frunken blitt enda mindre.

Service er frivillig og ikke en forutsetning for å opprettholde garanti, og prisene er økt ekstremt mye den siste tiden. Intervall på 20.000km, og de har lagt til nye punkter. Jeg ville vel kanskje droppet en del av servicene, byttet kjøle/bremsevæske til fastsatte intervaller i tillegg til kupefilteret årlig. Videre demontert bremser, rengjort og smurt opp samtidig med montering av sommerdekk (hvis man er litt "hendt". Da blir det ikke så kostbart, og man kan heller ta en "offisiell" service annet hvert år eller sjeldnere.

kjølholdt

Muffinman sitt innlegg tiltredes . Jeg har en 2013 modell og har fått byttet mye som muffinman sier  på garanti. Jeg har panorama men aldri hatt lekkasje problemer . Men du får mye bil for 500 tusen da !
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Muffinman

Når det gjelder panoramataket er det mange som ikke har hatt problemer, men slik utstyr er en "svakhet" og en potensiell framtidig problemkilde uansett bilmerke. Tesla sin utgave, og spesielt første versjon, er også rikelig omtalt i servicedokumentasjonen så det er nok ikke av de mest solide. Jevnlig vedlikehold er nok en faktor for at det skal fungere over tid.

OleJA

Tror at hvert enkelt bil 'individ' må vurderes separat - det finnes mandagsbiler fra 2013 og mandagsbiler fra 2015...
Se etter biler der selger kan legge frem komplett service / rep historikk og vurder bilen ifra det. Er det en trend at problemene aldri tar slutt, så er det kanskje ikke den bilen du skal ha. Har det derimot blitt byttet en del deler som bremser, DU så er det feil som 'alle' har eller vil få, og teller vel heller positivt.

Merker en klar trend på min 2013 P85 at det blir stadig mindre 'rusk' som må fikses på service. Heller aldri vært problemer med panotak. Satser på å ha bilen lenge, og ville ikke vært redd for å kjøpe en brukt 13 modell.

Muffinman

SitatEr det en trend at problemene aldri tar slutt, så er det kanskje ikke den bilen du skal ha.

Litt uenig i den. Lista over bulletins er lang, og ikke alle tas uten at man tar det opp selv. En eier som ikke er så bevisst dette vil da muligens oppleve at ting dukker opp etterhvert, og man får et bilde av at "ting aldri tar slutt". I mellomtiden begynner bilen å få en del kilometer på nakken, og da dukker naturligvis ting opp som en naturlig følge av det også, sånn at det ser veldig ille ut.

Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en slik "problembil", men ville helst hatt garanti ved kjøpstidspunktet på grunn av eventuelle tvilstilfeller i skjæringspunktet mellom garanti/reklamasjon. Ville i så fall tatt med lista over "alt" fra serviceportalen, samt liste over alt ellers jeg kunne finne på bilen og satt meg ned sammen med Tesla for å oppsummere, og få på plass det som manglet. Da er jeg rimelig sikker på at jeg ville hatt en helt grei bil når den var ferdig :)

Joggamann

Ble det noe kjøp av TMS på trådstarter?

Har selv banet meg inn på en TMS etter lånebil på firmatur i Bergen for en god måned siden, hadde da en 70D.
Prøvd det meste av familiebiler som passat, mondeo, outlander etc. men har skrotet alt som heter diesel og hybrid. TMS virker som det beste alternativ akkurat nå med tanke på at vi ønsker fullelektrisk samt plass (barn på vei).

I den forbindelse hvilke årsmodeller og må ha utstyr anbefaler folk? Jeg går meg vill i jungelen av alle oppdateringer, endringer på TMS og har trålet denne tråden i håp om bedre forståelse.
Viktigste for meg er nextgen seter og bedre lydisolering - Hvilken årsmodell bør en da går for?

steam

Sitat fra: Joggamann på onsdag 18. oktober 2017, klokken 09:52
Ble det noe kjøp av TMS på trådstarter?

Har selv banet meg inn på en TMS etter lånebil på firmatur i Bergen for en god måned siden, hadde da en 70D.
Prøvd det meste av familiebiler som passat, mondeo, outlander etc. men har skrotet alt som heter diesel og hybrid. TMS virker som det beste alternativ akkurat nå med tanke på at vi ønsker fullelektrisk samt plass (barn på vei).

I den forbindelse hvilke årsmodeller og må ha utstyr anbefaler folk? Jeg går meg vill i jungelen av alle oppdateringer, endringer på TMS og har trålet denne tråden i håp om bedre forståelse.
Viktigste for meg er nextgen seter og bedre lydisolering - Hvilken årsmodell bør en da går for?

Sikker på at du skal kjøpe brukt? Er mye bra inventory om dagen, samt god rente. :)
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

alda

Sitat fra: Joggamann på onsdag 18. oktober 2017, klokken 09:52
Viktigste for meg er nextgen seter og bedre lydisolering - Hvilken årsmodell bør en da går for?
Facelift 2016 med skinn har next gen-säten och den fram till nu bästa ljudisoleringen såvitt jag vet. Har en sån bil själv.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

MyMuffin

Er vel liten tvil om at "nyest" er "best". Tesla forbedrer bilene sine hele tiden.

Jeg merket stor forskjell fra 2014 til 2017 på lydisoleringen og motor"støyen". Nå er jo også standard setene både foran og bak fått seg ett betraktelig løft siden slutten av sommeren.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

steam

Sitat fra: MyMuffin på onsdag 18. oktober 2017, klokken 14:41
Er vel liten tvil om at "nyest" er "best". Tesla forbedrer bilene sine hele tiden.

Jeg merket stor forskjell fra 2014 til 2017 på lydisoleringen og motor"støyen". Nå er jo også standard setene både foran og bak fått seg ett betraktelig løft siden slutten av sommeren.

Foran?  ???
Model S 75D 24. oktober 2017
- Premium, Luft, Glasstak, Skinn, Karbon, EAP, FSD

Reservasjon Modell 3 01.04.2016 04:40

- Jeg kan ingenting om bil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA