Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tips og anbefalinger til kjøp av brukt Model S - forskjell mellom årsmodeller mv

Startet av Lars-Erik Kjellesvig, torsdag 16. mars 2017, klokken 00:03

« forrige - neste »

Lars-Erik Kjellesvig

Er det forskjell i slitestyrke og varighet på deler og komponenter på P85+ og vanlig Model S? Slites performance delene fortere siden de er laget for ytelse? Og er det dyrere deler siden de er laget færre av? Og dekk og felg 22" er vel dyrere enn 19"? Og de brede bakhjulene på P85+? Og 21 slites raskere?

nie

Hvis du skal ha panoramatak ville jeg prøvd å finne en bil produsert etter ca juni 2015. Da forandret Tesla designet på panotaket etter at det ble rapportert endel problemer med lekkasje på den første versjonen av taket.

Lars-Erik Kjellesvig

Takk for tips om panoramatak! Noen flere som har erfaringer gode eller dårlige med panoramatak på 13-14 modeller?

Øyvind.h

Nytt tak har små lokk trukket inn fra kanten. En del eldre biler har fått nytt tak ved behov (eller pga tilfeldigheter/verkstedskløn).

Min 2013 mod fikk justering pga plystring i høy hastighet. Ellers tett og feilfritt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lars-Erik Kjellesvig

Takk! Noen som har erfaringer med eller synspunkter på forskjellene mellom vanlig S og P85+ i forhold til varighet, priser osv. på deler?

Tuxedo

Har ikke hørt om noen spesielle forskjeller på delepriser mellom P85 og vanlig 85, men det kan jo skyldes at alle Tesla model S til privatkunder fremdeles er under garanti eller under forbrukerkjøpsloven. Men tror uansett ikke at dette vil utgjøre noen forskjell på sikt.


Brede

Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på fredag 24. mars 2017, klokken 08:35
Hvordan er det med 21" hjul og sporing?

Med korrekt hjulstilling og gode dekk vil jeg påstå at sporing er bortimot ikkeeksisterende.


Muffinman

Det er prinsipielt en forskjell, men dekk har veldig mye å si. For eksempel sporer min 85D mer med 19" og Sottozero II-dekkene jeg kjører på nå enn 21" Lexani med 245 foran og 285 bak. 19" Hakka 8 som jeg tok av i forrige uke sporer mindre enn 21" sommerhjulene igjen.

Lars-Erik Kjellesvig

Takk, skjønner at valg av dekk er viktig her. Hva med veigrep med så brede dekkk på glatt føre?

Muffinman

245 er jo standard, så det fungerer fint det. Bredden har mindre å si så lenge man velger at et godt vinterdekk. Lexani-dekkene jeg nevner er sommerdekk.

Lars-Erik Kjellesvig


Cobos

Sitat fra: Lars-Erik Kjellesvig på fredag 24. mars 2017, klokken 20:58
Ok, takk:-) Hvilke sommer og vinterdekk anbefaler du til 19/21?
Mine personlige preferanser på 19''
kjøring på autobahn i vinterhalvåret - Pirelli Sottozero
kjøring i vinter Norge - Nokian R2 hvis fremkommelighet er aller viktigst, eller Michelin X-Ice som kompromiss

Cobos

Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA