Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Taxi bruk av Autopilot

Startet av Light, torsdag 19. oktober 2017, klokken 14:14

« forrige - neste »

Light

Hei alle Taxi sjåfører som bruker Tesla som drosje (og de som har annet relevant erfaring å komme med).

Jeg har fått noen kommentarer av mine passasjerer som synes det er litt ubehagelig og veldig overraskende hvor mye det fremstår at jeg stoler på AP. Jeg er svært bevisst på AP sine styrker og svakheter og vært utsatt for min andel drapsforsøk. Dog har jeg har lært av disse få passasjererne og prøver å vise tydlig til de som sitter på at jeg har kontrol på bilen. Jeg ønsker gjerne å høre andres erfaringer med å bruke AP med passasjerer som har liten til ingen kunnskap til systemet. Og samtidig få et inntrykk av hvor utbredt det er å bruke i næringen :)
TMS   90D  2017 AP2
TMS   85    2015 AP1        (SOLGT)
TMS P85+  2014              (SOLGT)
LEAF Tekna


vnm

Er ikke taxisjåfør, men har fått tilsvarende tilbakemeldinger fra passasjerer. Virker som folk er mest ukomfortable til å begynne med. Etter hvert tenker de ikke særlig på det.
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Trustno1

Jeg har kjørt mye langkjøring i jobb der jeg har pendlet til Stockholm sammen med noen kolleger. Ikke mye negativt å høre om min AP bruk der iallefall :)

OK

De fleste av oss er vel litt skeptisk til nye tekniske løsninger som har så stor innvirkning på kjøretøyet. Brukes AP som anbefalt så skulle jeg tro at passasjerene etter hvert mister sin skepsis og faktisk synes det er innovativt og interessant.
2022 Kia EV6 GT-Line Bestilt
2020 Kia Soul EV Exklusive
2015 Kia Soul EV Exklusive
2015 TMS 85D

Lynet

Skal autopilot være umerkelig for passasjer kan den kun brukes på god motorvei med bra merking.
På vanlig norsk vei er den stort sett alt for ustabil. Føles som å sitte på med en nervøs nybegynner.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Brukes den som tiltenkt - med hendene på rattet - har jeg ingen problemer. Slipper sjåføren rattet ber jeg om en annen taxi.

sims

Jeg får klager av kona.... (får ikke bruke den når hun sitter på - og hun har lært seg lyden). I min bil har AP2 fremdeles litt å gå på når det gjelder å holde helt jevne kurver i 110km/t. Kjører mye E6 nordover fra Oslo, det går stor sett bra, men til tider "napper" bilen litt mer i rattet enn jeg selv ville gjordt. Et annet aspekt er fartsøkning / fartsreduksjon i rykkete trafikk, da er bilen heller ikke så skånsom som jeg selv ville vært. Mao brukes AP stort sett når jeg kjører alene så langt.

Elektra

Er ikkje drosjesjåfør, men har tatt litt drosjer på jobbreiser. Fra S klasse limo til Renault 5 i Azerbaijan. Sistnemte gikk tom for bensin og hadde ingen olje i støtdemperne.

Drosje tar man for å slippe å kjøre selv. Man vil da slappe av. Erfaring er at om man sier man skal til flyplassen, kommer det horn i pannen, og det går unna. Og dertil ubehagelig kjøring. Kjøringen skal gjøres slik at passasjerer ikke merker kurver, fartsdumper eller nedbremsing.

Når det gjelder autopilot er denne etter min mening for nervøs som nemnt over, den har heller ikke hensyn til kummelokk eller hull i veien, det gør en god drosjesjåfør. Passasjerer er heller ikke intressert i en tekno leksjon i bilen, men mindre de spør.

Vi er heller ikke intressert i leksjon om hvor idiot alle andre på veien er.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA