Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nye sommerdekk til e-golfen

Startet av torgrand, mandag 13. mars 2017, klokken 22:13

« forrige - neste »

torgrand

Hei!
Etter drøye 60.000 er det nok på tide med nye sommerdekk.

Noen som har en god anbefaling som er ett godt kompromiss mellom støy, trillemotstand og komfort? (I den rekkefølgen)

Jeg vurderer sterkt å la e-felgene bli vinterfelger og spandere på meg noe som ser litt mere ordentlig ut. Blir uansett ikke mer enn 17' siden jeg er litt i grenselandet på rekkevidde, og kan ikke sløse vilt....

Sarwar


ahmnasir

Vet dere om rekkevidden reduseres betraktelig med 17" felger?

Joe DiMaggio

Sitat fra: ahmnasir på lørdag 28. oktober 2017, klokken 15:24
Vet dere om rekkevidden reduseres betraktelig med 17" felger?

10% i følge leverandør. Leser jeg flere steder på forumet.

Ed_Eng87

2023 Tesla MYP Quicksilver

JorEl

Sitat fra: Joe DiMaggio på torsdag 26. april 2018, klokken 17:55
Sitat fra: ahmnasir på lørdag 28. oktober 2017, klokken 15:24
Vet dere om rekkevidden reduseres betraktelig med 17" felger?

10% i følge leverandør. Leser jeg flere steder på forumet.
Jeg har 16" på sommer og 15" vinter.
Er 15" og foretrekke mtp rekkevidden?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

hkurt

Høres litt rart ut at man skal miste rekkevidde av betydning kun ved å gå opp i felgstørrelse. Bredden på dekkene er forståelig at man mister rekkevidde da man får større anleggsflate.
Ser at på en del av innleggene her har de som satt på større felger også gått opp til både 215 og 225 brede dekk. Og om man holder seg til 205 50 17 tenker jeg at man da ikke skal oppleve særlig stor, om i hele tatt noen forskjell på disse enn 205 55 16 som vel er originalt på en del av disse. Men er klart det er forskjell på rullemotstand på dekk i forhold til både merker og hvilke egenskaper dekkene er konstruert for.

JorEl

Når jeg legger om fra 15"vinterdekk til 16"sommerdekk så virker bilen sprekere/kvikkere. Er dette kun pga dekkene eller er det de større felgene som gjør dette?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

hkurt

Tror nok heller dette kommer av at det er betydelig mindre rullemotstand i sommer enn vinterdekkene. Har du merket forskjell i rekkevidde på de?
Hadde ikke forventet at det skulle være noen særlig godt merkbar forskjell. Er vel mere vanlig at bilen blir litt fastere og noe mer stabil med sommerdekk. Klart det er forskjell på ulike dekktyper også da.

geear

Sitat fra: hkurt på søndag 29. april 2018, klokken 14:51
Høres litt rart ut at man skal miste rekkevidde av betydning kun ved å gå opp i felgstørrelse. Bredden på dekkene er forståelig at man mister rekkevidde da man får større anleggsflate.
Ser at på en del av innleggene her har de som satt på større felger også gått opp til både 215 og 225 brede dekk. Og om man holder seg til 205 50 17 tenker jeg at man da ikke skal oppleve særlig stor, om i hele tatt noen forskjell på disse enn 205 55 16 som vel er originalt på en del av disse. Men er klart det er forskjell på rullemotstand på dekk i forhold til både merker og hvilke egenskaper dekkene er konstruert for.
Det er ikke bare rullemotstand som gjør seg gjeldende på dekk, luftmotstanden er også betydelig, halve dekket har hele tiden retning MOT lufta, i dobbel hastighet av bilen. Vekt betyr også noe for alle aksellerasjoner, men der igjen spiller det inn hva slags tur man er på. Luftmotstanden til selve felgen spiller også en trille. e-Golf sine standardhjul er nesten helt tette (som i3, Soul m.fl.), og om man bytter ut de mot noen tunge og åpne 17 eller 18" med bredere dekk så er det mange små bekker som gjør en stor å.

JorEl

Sitat fra: hkurt på søndag 29. april 2018, klokken 15:13
Tror nok heller dette kommer av at det er betydelig mindre rullemotstand i sommer enn vinterdekkene. Har du merket forskjell i rekkevidde på de?
Hadde ikke forventet at det skulle være noen særlig godt merkbar forskjell. Er vel mere vanlig at bilen blir litt fastere og noe mer stabil med sommerdekk. Klart det er forskjell på ulike dekktyper også da.
Når jeg bytter fra sommer- til vinterdekk eller omvendt, så er det jo også skifte av årstid..Neste gang jeg legger om skal jeg ta en kort liten langtur for å lese av hvor mange kw jeg bruker. Men jeg merker, helt bestemt, at bilen min responderer bedre når jeg akselererer. Jeg har standard 15" og 16" dekk og felger.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Kav2

24 kwh Leaf 2014
Philips Barbermaskin

eivhelle

Sitat fra: JorEl på mandag 30. april 2018, klokken 10:10
Sitat fra: hkurt på søndag 29. april 2018, klokken 15:13
Tror nok heller dette kommer av at det er betydelig mindre rullemotstand i sommer enn vinterdekkene. Har du merket forskjell i rekkevidde på de?
Hadde ikke forventet at det skulle være noen særlig godt merkbar forskjell. Er vel mere vanlig at bilen blir litt fastere og noe mer stabil med sommerdekk. Klart det er forskjell på ulike dekktyper også da.
Når jeg bytter fra sommer- til vinterdekk eller omvendt, så er det jo også skifte av årstid..Neste gang jeg legger om skal jeg ta en kort liten langtur for å lese av hvor mange kw jeg bruker. Men jeg merker, helt bestemt, at bilen min responderer bedre når jeg akselererer. Jeg har standard 15" og 16" dekk og felger.
Vinterdekkene er veldig myke og gir mer ullen følelse mot underlaget. De har i tillegg dårligere veigrep og spinner lettere.

Ellers er min erfaring at de smale vinterdekkene (195/65 15) er minst like økonomiske i drift som sommerdekkene (205/55 16). Dette til tross for at vinterdekkene er C ratet mot sommerdekkene som har A rating på rullemotstand. Så det er mulig at det kan være litt å hente forbruksmessig på å bruke sommerdekk i samme dimensjon om man fant rette kombinasjon av felg og dekk.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Piggdekk i 195/65-15" bruker iallfall betydelig mer enn standard Conti og Bridgestone i 205/55-16", men at bredden betyr mye er det ikke tvil om. Er ganske sikker på at redusert forbruk er hovedgrunnen til at i3 går på sykkelhjul (selv om nok plassbesparelse innvendig også er en grunn).

Men for de som har slitt ut originaldekkene på e-Golf er iallfall mitt tips at man får de originale Bridgestone-dekkene fra nye biler nå kastet etter seg på Finn, kun kjørt fra forhandler og hjem for å så bruke felgene til vinterhjul.

eivhelle

God erfaring med originale sommerdekk på facelift e-golf.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA