Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 13:49

« forrige - neste »

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

John Brandsvik

I ett borettslag i Oslo øst med rundt 80 parkeringsplasser og 35 garasjeplasser har generalforsamlingen stemt for styrets forslag om at det opprettes 6 til 12 felles ladeplasser. Alle utgifter, infrastruktur og ladestasjoner, betales gjennom prisen for lading.
Generalforsamlingen har ikke fått informasjon om kostnader eller mulighet for videre utvidelse av anlegget senere.
Hva tenker dere om denne løsningen?
Det strider mot mine rettferdighetspeinsipper at vi som eier elbil nå finansierer ladeanlegg for de som kommer senere gjennom der som trolig blir høye kwh-priser.
Er det bare jeg som reagerer på dette?
Er det noen som har forslag til hva som eventuelt kan gjøres, eller må vi bare godta?



E_S

Jeg er i utgangspunktet både negativ og skeptisk til planer om felles ladeplasser i garasjeanlegg der beboerne har egne parkeringsplasser. Det blir veldig mye styr med flytting av biler, opptatt/ledig og lignende og veldig vanskelig å få til i praksis, og med en slik løsning som skisseres her vil trolig også kWh-prisen bli skyhøy slik at det blir mer fristende å fortsette med dårlige ladeløsninger i stikkontakt fremfor å bruke anlegget.

Forslaget bærer veldig preg av at noen som ikke vet noe særlig om lading av elbil har funnet på det.

Hva er begrunnelsen for å ikke tilby ladestasjon på parkeringsplassen til de beboere som er interessert i dette, men å gå for felles ladeplasser? Og hva er begrunnelsen for å prøve å ta inn infrastrukturkostnaden gjennom høy kWh-pris fremfor å fordele den på alle parkeringsplassene med dertil hørende verdistigning?
:)

John Brandsvik

Begrunnelsen for felles ladeplasser var, i følge styret, kapasitet i inntakskablene. Att alle kostnader ble lagt i ladepriser ble begrunnet med "ingen økning i felleskostnader for beboere"

Forslaget til avstemming i generalforsamlingen var i utgangspunktet å danne ladekomité som utarbeider kravspesifikasjon, innhenter tilbud og legger fram forslag med kostnadsfordeling til avstemming ved ekstraordinær generalforsamling. Forslaget ble først forslått forkastet av styret. Når endring av borettslagsloven ble lagt ut på høring kom styret med det nye forslaget med felles ladeplasser, nedbetalt gjennom pris for lading, en uke før generalforsamlingen. Verdiøkning virker uinteressant for styret.

Jeg tenker dette er en saksgang mange "elbilhatende" styrer kan gjennomføre, og således er enringer i borettslagsloven nytteløse.
Spørsmålet er hvilken muligheter vi som elbileier har i dette tilfellet?

En mulighet er selvsagt å flytte:)
En annen å forsøke å samle elbileierne i felles resolusjon om å boikotte anlegget.
En tredje er vel å prøve vedtaket juridisk.

Er veldig usikker på om det er verdt kampen, og om der er like greit å svelge den bittre pillen. Takk for svar.









Thomas Parsli

Sitat fra: John Brandsvik på fredag 31. mai 2019, klokken 12:02
Begrunnelsen for felles ladeplasser var, i følge styret, kapasitet i inntakskablene. Att alle kostnader ble lagt i ladepriser ble begrunnet med "ingen økning i felleskostnader for beboere"

I praksis må man vel enten bruke egenkapital, eller låne penger for å gjøre investeringen. Det vil si at alle beboere er med på å bygge felles ladeplasser.

Så skal man betale de ned ved å legge på strømprisen -og det er her det blir spennende:

* Skal man betale ned investeringen over f.eks 5 år, må man legge ekstremt mye på strømprisen (~1,-/kWh)
* Siden det er vanskelig å ta betalt for parkering på ladeplassen, må man legge ekstra på strømprisen
(Setter jeg bilen der klokken 16 med 50% ladet batteri og den blir fulladet på 3 timer, er det ingen inntekter når jeg står der til 08:00 dagen etter)
* Infrastruktur for betaling koster penger
* Håndtering av betaling koster penger

Har de regnet ut hva ivesteringskostnadene blir?
Har de regnet ut hva ladeprisen blir?
Ser de virkelig for seg at beboerene er billige til å betale så mye?
Hva gjør de hvis laderene ikke blir brukt pga. for høye priser -skrur opp prisen?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

KjellG

«Begrunnelsen for felles ladeplasser var, i følge styret, kapasitet i inntakskablene. »

En få ikke mer kapasitet om en samler ladingen til ett sted. Behovet er antall km kjørt pr døgn.

Kunne en strategi være å planlegge for full utbygging til alle en gang i fremtiden, men nå å stokke om på p-plassene slik at elbilene blir noenlunde samlet og starte bygging av et fremtidig stort anlegg i det små? Dvs bygge noe som kan vokse ved behov uten nye ombyggninger?

jkirkebo

Sitat fra: John Brandsvik på fredag 31. mai 2019, klokken 12:02
Begrunnelsen for felles ladeplasser var, i følge styret, kapasitet i inntakskablene. Att alle kostnader ble lagt i ladepriser ble begrunnet med "ingen økning i felleskostnader for beboere"

Forslaget til avstemming i generalforsamlingen var i utgangspunktet å danne ladekomité som utarbeider kravspesifikasjon, innhenter tilbud og legger fram forslag med kostnadsfordeling til avstemming ved ekstraordinær generalforsamling. Forslaget ble først forslått forkastet av styret. Når endring av borettslagsloven ble lagt ut på høring kom styret med det nye forslaget med felles ladeplasser, nedbetalt gjennom pris for lading, en uke før generalforsamlingen. Verdiøkning virker uinteressant for styret.

Jeg tenker dette er en saksgang mange "elbilhatende" styrer kan gjennomføre, og således er enringer i borettslagsloven nytteløse.
Spørsmålet er hvilken muligheter vi som elbileier har i dette tilfellet?

En mulighet er selvsagt å flytte:)
En annen å forsøke å samle elbileierne i felles resolusjon om å boikotte anlegget.
En tredje er vel å prøve vedtaket juridisk.

Er veldig usikker på om det er verdt kampen, og om der er like greit å svelge den bittre pillen. Takk for svar.

Kapasitenen til inntaktskablene har ingenting med om det er felles ladeplasser eller lading på hver eiers egen P-plass å gjøre, man benytter samme type lastbalansert anlegg uansett.

Om all kostnad legges på lading med kort nedbetalingstid blir ladeprisen såpass høy at ingen vil bruke anlegget uansett (lite aktuelt for de fleste å betale mer enn for hurtiglading vil jeg tro), dermed blir det heller ingen penger til nedbetaling av anlegget. Og en evt. verdiøkning kan man nok se langt etter om lademuligheten er felles plasser med dritdyr strøm.

Si at anlegget koster 30.000,- pr. plass og at dette skal nedbetales på 5 år. Om hver ladestasjon i snitt leverer 10kWh per dag blir det rundt 2,- pr. kWh inkl. rentekostnader på toppen av strømprisen samt kostnader til fakturering. Altså en pris på 3-3,50 pr. kWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

#187
Sitat fra: John Brandsvik på fredag 31. mai 2019, klokken 02:05
I ett borettslag i Oslo øst med rundt 80 parkeringsplasser og 35 garasjeplasser har generalforsamlingen stemt for styrets forslag om at det opprettes 6 til 12 felles ladeplasser. Alle utgifter, infrastruktur og ladestasjoner, betales gjennom prisen for lading. Generalforsamlingen har ikke fått informasjon om kostnader eller mulighet for videre utvidelse av anlegget senere.

Hva tenker dere om denne løsningen?

Det strider mot mine rettferdighetspeinsipper at vi som eier elbil nå finansierer ladeanlegg for de som kommer senere gjennom der som trolig blir høye kwh-priser.
Er det bare jeg som reagerer på dette?
Er det noen som har forslag til hva som eventuelt kan gjøres, eller må vi bare godta?

Å opprette felles plasser kan sammenlignes med fellesvaskeri. Ladeplass og vaskemaskin er begge deler to ting som ikke brukes hele tiden, men det er praktisk det står klar til bruk når en trenger det.

Fordel med å opprette en felles løsning er at disse kan bygges samlet, og dermed blir det mulig en litt enklere installasjon. Spesielt installasjon utendørs, med stolper og graving øker kostnadene mye. Ved at bilene som nå leveres har større batteri vil en gjerne kunne lade 1-2 ganger pr uke om en ikke kjører så mye, og utnyttelsesgraden på plassene blir dermed større - og kostnadene mindre - i teorien. Beboere slipper å selv betale for ladestasjonen, betaler bare for bruken.

Men, der er også ulemper med en slik felles løsning:
- Er det ledig plass når beboer ønsker / må / vil lade?
- Når bilen er ferdig ladet må bilen flyttes for å ikke sperre for andre.
- Om biler ikke blir flyttet, det er ofte normalt med betaling frem til kabel kobles fra bilen.
- dvs, om bilen kjøpes på kvelden er ferdig ladet på natten, men først flyttes kl 08 neste morgen kan det være betaling hele perioden. Øker intensjonen for å flytte bilen, men gjør løsningen mindre praktisk å benytte.
- De som kjører mye og dermed trenger mye lading vil betale en stor del av investeringen ved at kostnaden avgrenses igjennom bruk. For disse vil en høyere inngangkost, og normal pris for strøm lønne seg.
- Blir prisen pr kWh høy vil det lønne seg for beboer å benytte hurtiglading i stedet for.
- Om plassene blir lite benyttet vil det gå lang tid å nedbetale systemet.
- For 6-12 plasser må en uansett installere et laststyringsystem, som trolig kanskje kunne gitt lading til flere plasser.

Du skriver "generalforsamlingen stemt for styrets forslag".

Slik jeg tolker dette er det gjort et vedtak på ordinær generalforsamling om å gå for en slik løsning.
Da er det to alternativer.
- Gå for løsningen som det er gjort vedtak om.
- Innkalle til ekstraordinær generalforsamling, og gjøre om vedtaket / Velge en annen løsning.

Styret kan på egenhånd innkalle til ekstraordinær generalforsamling.
Om 10% av andelseiere krever en ekstraordinær generalforsamling må den avholdes.

Riktig fremgangsmåte vil være å avklare hva forslaget faktisk innebærer. Om den tekniske løsningen som benyttes legger til rette for at det kan gjøres om fra felles til faste plasser, og det vil være mulig å utvide senere er det bare å inngangsette.

Om løsningen som velges ikke kan gjenbrukens, og er kostbar i forhold til andre bedre løsninger bør det gjøres tiltak for å unngå feilaktig investering.

Det er eksempler på borettslag som har satt opp denne typen felles løsninger, for å senere montert infrastruktur for hvor enkelt plass. Da er spørmålet om investering for fellesplasser blir en kostbar løsning, eller ei.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Carl Anton Stenling

Slik forslaget til endring i borettslagsloven foreligger, så er jeg usikker på om det er tillatt å velte hele investeringskostnaden over på de som velger å lade.

Departementet har angitt følgende i høringsnotatet: "Hvis ladepunktet settes opp på et område der alle seksjonseiere/andelseiere har tilgang (ikke fast plass), er det naturlig å anse det som et felles gode for beboerne. I så fall er det naturlig at ladepunktet betales av fellesskapet, og blir en del av felleskostnadene. "
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

TB

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 31. mai 2019, klokken 17:17
Slik forslaget til endring i borettslagsloven foreligger, så er jeg usikker på om det er tillatt å velte hele investeringskostnaden over på de som velger å lade.

Departementet har angitt følgende i høringsnotatet: "Hvis ladepunktet settes opp på et område der alle seksjonseiere/andelseiere har tilgang (ikke fast plass), er det naturlig å anse det som et felles gode for beboerne. I så fall er det naturlig at ladepunktet betales av fellesskapet, og blir en del av felleskostnadene. "

Godt poeng. Om det er tilfelle vil beboere som benytter felles ladeplasser betale for bruken / strømmen. Selve plassene vil dekkes over felleskostnadene. Da er spørsmålet om det er ledig plass....?  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog


emurof

Sitat fra: John Brandsvik på fredag 31. mai 2019, klokken 02:05
I ett borettslag i Oslo øst med rundt 80 parkeringsplasser og 35 garasjeplasser har generalforsamlingen stemt for styrets forslag om at det opprettes 6 til 12 felles ladeplasser. Alle utgifter, infrastruktur og ladestasjoner, betales gjennom prisen for lading.
Generalforsamlingen har ikke fått informasjon om kostnader eller mulighet for videre utvidelse av anlegget senere.
Hva tenker dere om denne løsningen?
Det strider mot mine rettferdighetspeinsipper at vi som eier elbil nå finansierer ladeanlegg for de som kommer senere gjennom der som trolig blir høye kwh-priser.
Er det bare jeg som reagerer på dette?
Er det noen som har forslag til hva som eventuelt kan gjøres, eller må vi bare godta?

Ekstremt lite fremtidsrettet. Hva skal gjøres når alle har elbil? Det snakkes jo om forbud mot salg av fossilbiler i 2025.

Hva skal elbilmotstanderne gjøre når de selv tvinges til å kjøpe elbil?

Eller hva skal de gjøre når de skal selge leiligheten sin og det er en dårlig løsning på lading, og andre borettslag og sameier med bedre løsning på lading får langt høyere pris for sine leiligheter?

Lars C. Krogenæs

Trist...

Har man begrenset kapasitet, blir det viktig med felles infrastruktur som dekker alle plasser. Da kan bilene stå og lade gjennom hele natten.

Har man et ladetorg vil bilene erfaringsmessig bli ferdig ladet fort, men bilene blir stående på samme plass, fordi ingen går ut og flytter bilen kl 01.00 om natten.

Et forsøk kan være å ringe Elbilforeningen, for å få dem til å ta en telefon til styret. Jeg kunne gjort det jeg, for gode løsninger for elbilister er noe jeg brenner for, men nå er jeg inhabil i slike saker.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RodeoKlovn

Blir lite klok av å søke etter passende ladeløsninger til vårt borettslag på nett. Vi har ca 200 parkeringsplasser som leies ut i dag, samt garasjer i rekker. Det blir uaktuelt å legge opp tilstrekkelig med strøm til alle plasser/garasjer i første omgang, så vi har et vedtak om å opprette et såkalt ladetorg på 18-20 plasser som skal være tilgjengelig for alle i borettslaget.

Hvilke løsninger og tilbydere lønner seg i et slikt tilfelle? Vi ønsker å kunne styre og regulere kostnader for lading selv, og selvfølgelig regulere tilgang.
2016 BMW i3
2018 BMW i3s
2019 Jaguar I-Pace HSE First Edition

TB

#194
Sitat fra: RodeoKlovn på tirsdag 11. juni 2019, klokken 12:39
Blir lite klok av å søke etter passende ladeløsninger til vårt borettslag på nett. Vi har ca 200 parkeringsplasser som leies ut i dag, samt garasjer i rekker. Det blir uaktuelt å legge opp tilstrekkelig med strøm til alle plasser/garasjer i første omgang, så vi har et vedtak om å opprette et såkalt ladetorg på 18-20 plasser som skal være tilgjengelig for alle i borettslaget.

Hvilke løsninger og tilbydere lønner seg i et slikt tilfelle? Vi ønsker å kunne styre og regulere kostnader for lading selv, og selvfølgelig regulere tilgang.
Det er egentlig flere spørsmål du stiller her:

- "Det er uaktuelt å legge opp tilstrekkelig med strøm til alle plasser/garasjer i første omgang."
Det trenger ikke være så kostbart å legge til rette for strøm i alle garasjer. På utvendige plasser kan det bli noe mer kostbart ved at det må graves, men om det finnes vegger å montere på vil kostnaden kunne holdes nede.

- "vedtak om å opprette et såkalt ladetorg på 18-20 plasser som skal være tilgjengelig for alle i borettslaget."

Å opprette felles plasser kan sammenlignes med fellesvaskeri. Ladeplass og vaskemaskin er begge deler to ting som ikke brukes hele tiden, men det er praktisk det står klar til bruk når en trenger det.

Fordel med å opprette en felles løsning er at disse kan bygges samlet, og dermed blir det mulig en litt enklere installasjon. Spesielt installasjon utendørs, med stolper og graving øker kostnadene mye. Ved at bilene som nå leveres har større batteri vil en gjerne kunne lade 1-2 ganger pr uke om en ikke kjører så mye, og utnyttelsesgraden på plassene blir dermed større - og kostnadene mindre - i teorien. Beboere slipper å selv betale for ladestasjonen, betaler bare for bruken.

Men, der er også ulemper med en slik felles løsning:
- Er det ledig plass når beboer ønsker / må / vil lade?
- Når bilen er ferdig ladet må bilen flyttes for å ikke sperre for andre.
- Om biler ikke blir flyttet, det er ofte normalt med betaling frem til kabel kobles fra bilen.
- dvs, om bilen kjøpes på kvelden er ferdig ladet på natten, men først flyttes kl 08 neste morgen kan det være betaling hele perioden. Øker intensjonen for å flytte bilen, men gjør løsningen mindre praktisk å benytte.
- De som kjører mye og dermed trenger mye lading vil betale en stor del av investeringen ved at kostnaden avgrenses igjennom bruk. For disse vil en høyere inngangkost, og normal pris for strøm lønne seg.
- Blir prisen pr kWh høy vil det lønne seg for beboer å benytte hurtiglading i stedet for.
- Om plassene blir lite benyttet vil det gå lang tid å nedbetale systemet.
- For 18-20 plasser må en uansett installere et laststyringsystem, som trolig kanskje kunne gitt lading til flere plasser.

Det er eksempler på borettslag som har satt opp denne typen felles løsninger, for å senere montert infrastruktur for hvor enkelt plass. Da er spørmålet om investering for fellesplasser blir en kostbar løsning, eller ei.


Min erfaring: Vi la opp høsten 2017 strøm via flatkabel til alle garasjer, og 25 utendørsplasser som var i umiddelbar nærhet til garasjer. (For å slippe kostbare stolper). Pris pr plass ca 3000 kr inkludert graving vi uansett måtte utføre pga feil på kabler.

Selve ladeboksen dekkes og eies av beboer som benytter den. Vi er nå 19 stk som har ladeboks. Er rimelig sikker på at ingen av disse ville byttet bort ladeboks på egen plass mot felles ladetorg, selv mot lavere kostnad.

Ved felles ladetorg må borettslaget stå for alle kostnader, også selve ladeboksen. En helt ferdig plass tilsvarer gjerne 10-20 plasser med bare infrastruktur.

"Vi ønsker å kunne styre og regulere kostnader for lading selv, og selvfølgelig regulere tilgang. "

Kan absolutt anbefale ladestasjonen ZapCharger Pro som støtter adgangskontroll via RFID, NFC, blåtann, app - samt avregning selv fra portalen. Har ingen faste kostnader for basisfunksjonene til motsetning til flere andre systemer. Stor fordel er at en slipper kontroller, og andre sentrale ting for å styre - bare koble til en til, og legge den til.

Jeg la senest til en ny sist uke, trenger serienummer, og vite hvor den skal inn i systemet, det er virkelig gjort på ett minutt. Regulering av effekt gjøres automatisk i forhold til bruken.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA