Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 13:49

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Wibla på fredag 10. mai 2019, klokken 18:54
Flatkabel er tullete dyrt.

Jævla fancy, men tullete dyrt.

Dyrt å kjøpe, billig å installere. Stjernekabling er ikke mye billigere å kjøpe pga. behov for mye mer kabel. Dessuten er det MYE mer jobb. Så alt i alt tror jeg flatkabelen kommer godt ut.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Hvordan kobler en på en avgrening på denne flatkabelen?

TeddyT

Dere sier at løsningen vi går for er lite fremtidsrettet. Hva tenker dere at vi vil savne med dette anlegget i fremtiden, hva er de åpenbare ulempene?

Salto har sagt at vi kan administrere anlegget selv med avregning, eventuelt hadde de en veldig beskjeden månedspris for å ta seg av fakturering.

Kan forøvrig nevnte at flatkabel i vårt tilfelle først lønner seg når vi passerer 80% elbilandel.
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

jkirkebo

#168
Sitat fra: KjellG på fredag 10. mai 2019, klokken 21:19
Hvordan kobler en på en avgrening på denne flatkabelen?

Det er egne avtappingsbokser som presses over kabelen. Akkurat som slike "strømtyver" man bruker på biler innimellom, men for 5G kabel. Montering kan altså skje uten å ta strømmen til anlegget. Man kan skru opp bakplaten, koble den til avtappingsboksen og så montere boksen på flatkabelen mens strømmen er på, om jeg har skjønt systemet korrekt.

Mer info her: https://www.wago.com/no/koblingsteknikk/pluggbart-kablingssystem/pluggbartkablingssystem/elbil

Prisen på kabelen er etter hva jeg skjønner drøye 300,- pr. meter eks. mva. Usikker på om det er pris til installatør eller til sluttkunde, jeg mistenker at det er til installatør. Typisk vil det gå ca. 3-4m kabel pr. parkeringsplass.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: TeddyT på fredag 10. mai 2019, klokken 21:24
Dere sier at løsningen vi går for er lite fremtidsrettet. Hva tenker dere at vi vil savne med dette anlegget i fremtiden, hva er de åpenbare ulempene?

Den åpenbare ulempen er vel at ingen får over 13A 1-fase (3kW), noensinne. Siden den begrensningen ligger i kablingen etter hva jeg skjønner. Det kan jo fort bli litt begrensende da. Et bedre anlegg ville ihvertfall tilbudt minimum 16A 3-fase (11kW) og fortrinnsvis også 32A 1-fase og 3-fase.

En bil med 100kWh batteri som må lades helt opp vil bruke over 1,5 døgn på 3kW, gitt 11% tap i lader. Du kan påregne å få inn ca. 64kWh per døgn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. mai 2019, klokken 22:50
Sitat fra: KjellG på fredag 10. mai 2019, klokken 21:19
Hvordan kobler en på en avgrening på denne flatkabelen?

Det er egne avtappingsbokser som presses over kabelen. Akkurat som slike "strømtyver" man bruker på biler innimellom, men for 5G kabel. Montering kan altså skje uten å ta strømmen til anlegget. Man kan skru opp bakplaten, koble den til avtappingsboksen og så montere boksen på flatkabelen mens strømmen er på, om jeg har skjønt systemet korrekt.

Mer info her: https://www.wago.com/no/koblingsteknikk/pluggbart-kablingssystem/pluggbartkablingssystem/elbil

Prisen på kabelen er etter hva jeg skjønner drøye 300,- pr. meter eks. mva. Usikker på om det er pris til installatør eller til sluttkunde, jeg mistenker at det er til installatør. Typisk vil det gå ca. 3-4m kabel pr. parkeringsplass.
Vi monterte Wago flatkabel her jeg bor høsten 2017. Vi betalte 450 kr pr meter pluss mva, inkl montering.
For vår del ble det kostnaden lik som for tradisjonell kabel, ved at vi ikke trengte å montere koblingsbokser for senere tilkobling.

Argumentet for flatkabel er enklere tilkobling i etterkant. En kan også koble til uten å slå av strømmen. Avtappingboks har skruer som skrues inn i kabel som nettopp er laget for denne typen bruk.

Slik jeg har forstått er det tre ulike grunnprinsipper for å legge opp kabel:
- Tradisjonell stjerne kabling. Egen kabel til hver ladeboks. Ved lange avstander må en da sette opp underfordelere der en kan trekke kabel mot. Fordel er en kan benytte tynnere kabel da en kabel bare skal levere til ett ladepunkt.

- Legge opp en rundkabel, som en kan koble flere ladebokser til. Det må da bli tatt hensyn til senere tilkobling av flere ladebokser. Enten ved å sette opp alle koblingsboksene med det samme, eller lage sløyfer som kan benyttes ved senere tilkobling.

- Benytte flatkabel, eller strømskinne, som i prinsippet blir mye lik ved at det kan kobles avtapping på i etterkant, gjerne med påsatt spenning. Flatkabelen er mer fleksibel enn en strømskinne - skinner kan gjerne belastes mer, men krever gjerne egen sikring i avtappingboksen.

Om en legger en lang flatkabel, som gjerne dekker 30 plasser eller flere i starten, men bare noen få faktisk benytter denne vil dette fungere fint. Senere når flere er tilkoblet og kapasiteten blir knapp vil det være mulig å kappe flatkabelen i to, eller flere deler og fremføre rundkabel til der den er kappet. Dermed få øket kapasiteten, men beholder selve kablingen. (Forutsetter en har mulighet for nok strøm inn til bygget.)

Vi har totalt 110 plasser, fordelt på 7 kurser med flatkabel, med 18 ladebokser pr idag. Det er 5 ladebokser tilkoblet den kurs som har flest pr idag. Ved stjernekabling måtte vi ha 18 kurser.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

E_S

Vi har 140 parkerinsplasser, delt på to separate installasjoner (nord og syd) som i tillegg er delt i to (øst og vest) slik at man i praksis har fire seksjoner. Hver av disse fores med 63A 3-fas (TN-nett). Det er lagt opp flatkabel som dekker alle parkeringsplassene med unntak av noen singel-plasser hvor dette ikke er hensiktsmessig. På denne måten er det minimal jobb for installatør å sette opp en ladestasjon, og selve monteringen av ladestasjonen tar stort sett ikke mer enn en times tid. Bare å sette på "klossen" på flatkabelen og en liten kabelstump til stasjonen. Det støttes inntil 22kW effekt.

Per i dag har vi installert ca. 35 ladestasjoner og utnyttelsesgraden for alle anleggene er fremdeles relativt lav, altså er det mye å gå på.

Poenget mitt er at å installere et nytt anlegg med stjernekabling er, såfremt det ikke er snakk om særdeles korte avstander (vi snakker da under 15 meter kabel til hver stasjon), utrolig lite fremtidsrettet, og det blir da i mine øyne å spare noen tusenlapper her og nå for å så få en løsning hvor hver stasjon som skal monteres i fremtiden blir fryktelig dyr, da det blir mye jobb og materiell som må til for å koble opp en ny stasjon.

Kostnaden per parkeringsplass kom på rett under 4000,- for denne infrastrukturen, så det ble ikke stort, og da har vi en løsning som er tilstrekkelig for fremtiden uansett hvor mange stasjoner man får opp etter hvert.

I tillegg er det lite hensiktsmessig å ikke kable for 3-fas med en gang. Trenden er at flere og flere biler støtter 3-faslading, og det er både mer brukervennlig (på 11kW er for eksempel en Tesla Model 3 ladet fra nesten tom til nesten full på noen timer) og mer praktisk for anlegget når det blir flere biler, da det ikke er nødvendig at alle bilene står og suger litt strøm i evigheter, men heller får mer effekt en kort stund og blir ferdigladet. Nå skal det riktignok sies at de fleste overvurderer hvilket behov de har for rask hjemmelading, men igjen, kostnaden er jobben, ikke materiellet, det utgjør bare en bagatell. Det er snakk om flatkabel for ca. 800,- pr. plass, gitt standard parkeringsplassbredde.
:)

jkirkebo

Sitat fra: TB på lørdag 11. mai 2019, klokken 00:18
Vi monterte Wago flatkabel her jeg bor høsten 2017. Vi betalte 450 kr pr meter pluss mva, inkl montering.
For vår del ble det kostnaden lik som for tradisjonell kabel, ved at vi ikke trengte å montere koblingsbokser for senere tilkobling.

Hva ble den totale kostnaden for kabel og kurser da? Uten avtappingsbokser, bakplater og ladestasjoner, som jeg antar den enkelte bekostet selv? Vi hører jo gjerne om prisanslag i området 3-5000,- pr. plass, greit å vite om det faktisk stemmer.

7 kurser på 110 plasser er ganske mye faktisk, om man har 400V TN. I prinsippet hadde det holdt fint med 3, mens med IT burde man nok hatt 4-5.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

#173
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 11. mai 2019, klokken 09:51
Sitat fra: TB på lørdag 11. mai 2019, klokken 00:18
Vi monterte Wago flatkabel her jeg bor høsten 2017. Vi betalte 450 kr pr meter pluss mva, inkl montering.
For vår del ble det kostnaden lik som for tradisjonell kabel, ved at vi ikke trengte å montere koblingsbokser for senere tilkobling.

Hva ble den totale kostnaden for kabel og kurser da? Uten avtappingsbokser, bakplater og ladestasjoner, som jeg antar den enkelte bekostet selv? Vi hører jo gjerne om prisanslag i området 3-5000,- pr. plass, greit å vite om det faktisk stemmer.

7 kurser på 110 plasser er ganske mye faktisk, om man har 400V TN. I prinsippet hadde det holdt fint med 3, mens med IT burde man nok hatt 4-5.
Total kostnad for 110 plasser inkludert avtappingbokser til de som ble installert samtidig som prosjektet ble gjennomført. Uten bakplater og ladestasjoner ble 280 000,- inkl mva. I tillegg kom graving av totalt ca 60 meter grøft, som uansett måtte gjøres for å utbedre feil på gamle strømkabler. Det var ingen rør lagt opprinnelig.

Dvs ca 3200 pr plass inkludert graving som vi måtte ha gjort uansett.

Årsak til 7 kurser 230 V IT er praktiske årsaker, garasjene er frittliggende rekker. En kurs forsyner i utgangspunktet en rekke. Tre mindre rekker blir forsynt av en kabel, som føres videre til neste rekke. Her er var det praktisk å gjøre det slik.

Vi har valgt å nedbetale selve infrastrukturen med 50% på de som de som har ladeplass. Pr idag er utgjør dette litt under 1000 kr pr plass - ca totalt 17000 kr pr år. Resten fordeles på alle som har muligheten for å koble seg til. Utgjør ca 137 kr pr år, men er del av faste utgifter. Dermed ikke behov for å betale noe innskudd for å koble seg til - beboer som t.d. venter 5 år vil ha betalt ca 680 kr i perioden - og kan koble seg rett til. De som koblet seg til tidlig vil måtte betale noe mer, men vil også ha nytte av løsningen i perioden.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TeddyT

Sitat fra: jkirkebo på fredag 10. mai 2019, klokken 23:20
Sitat fra: TeddyT på fredag 10. mai 2019, klokken 21:24
Dere sier at løsningen vi går for er lite fremtidsrettet. Hva tenker dere at vi vil savne med dette anlegget i fremtiden, hva er de åpenbare ulempene?
Den åpenbare ulempen er vel at ingen får over 13A 1-fase (3kW), noensinne. Siden den begrensningen ligger i kablingen etter hva jeg skjønner. Det kan jo fort bli litt begrensende da. Et bedre anlegg ville ihvertfall tilbudt minimum 16A 3-fase (11kW) og fortrinnsvis også 32A 1-fase og 3-fase.

En bil med 100kWh batteri som må lades helt opp vil bruke over 1,5 døgn på 3kW, gitt 11% tap i lader. Du kan påregne å få inn ca. 64kWh per døgn.

Ja, jeg er kjent med disse tallene, men har også blitt beroliget av både Salto og installatøren om at de som krever så mye energi hver dag utgjør kun en liten prosentandel. Har du andre erfaringer, ettersom du jobber med dette? Vi er også kringsatt av hurtigladere og SuCs disse eventuelle langpendlerne kan benytte for å få det lille ekstra.

Jeg fant et dokument hvor leverandøren faktisk har priset 32A og 7,4kW installasjon fra laststyring og ut til ladeboksene også, så da burde det uansett være noenlunde innafor. :)

Jeg kan selvfølgelig høre hvor mye dyrere det blir med 3-fas, men budsjettet og pristilbudet er allerede vedtatt på generalforsamlingen. Personlig tenker jeg derimot at anlegget vårt, med vår beboerdemografi, vil holde i mange år fremover.

Angående flatkabel, så lønte det seg først når vi passerer 80% elbilandel hos oss. For stor investering når interessen blant beboerne er svært liten. Det er faktisk ingen utenom meg som er interessert i å etablere ladeplass, men alle så nytten av å ha infrastrukturen på plass. Er glad for at vi fikk vedtatt ladeanlegg. :)
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

TB

Sitat fra: TeddyT på lørdag 11. mai 2019, klokken 23:35
Angående flatkabel, så lønte det seg først når vi passerer 80% elbilandel hos oss. For stor investering når interessen blant beboerne er svært liten. Det er faktisk ingen utenom meg som er interessert i å etablere ladeplass, men alle så nytten av å ha infrastrukturen på plass. Er glad for at vi fikk vedtatt ladeanlegg. :)
Styrken til flatkabel er gjerne størst der få ønsker strøm fra starten. Da legges kabel bare forbi - uten noe mer arbeid - og enkelt å koble til senere. Stjernenett er rimelig fra starten av, men blir gjerne mer kostbart over tid pga. mer kabel og arbeid pr stasjon.

At det er priset høyt med flatkabel er trolig at installatør eller produsent har priset flatkabel høyt pga. stor etterspørsel? Flere leverandører av rundkabel, men flatkabel er det få leverandører av gjør at prisforskjellen blir kunstig høy?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

rda

Sitat fra: TeddyT på torsdag 09. mai 2019, klokken 23:36
Borettslaget holder på å etablere infrastruktur for lading med Salto. Vi er et lite borettslag med 28 leiligheter, ingen har elbil enda. Mulig jeg kjøper meg en TMS 75D/Standard Range. Tror ikke det blir noen veldig stor pågang med elbiler her de første to årene. Hovedsikringen blir 4*63A (TN-Nett) fordelt på to garasjer med 40A / inntil 28kW hver.

Noen momenter:
1. Selv med masse strøm tilgjengelig og få biler, ønsker ikke leverandøren å tilby mer enn maks 3kW per ladeplass fordi det er fordyrende å bl.a. trekke tykkere kabler til hver ladeboks. Tenker 7,4kW sikkert kan være kjekt ved forvarming av bil om man trenger maks kapsitet på vinteren, men at vi sannsynligvis klarer oss veldig godt med 3kW. Tanker om dette?


Tesla pre-heating trekker 6kW, om du har 3kW vil du tappe batteriet ved forvarming av bilen. Det høres ikke ut som noe jeg ville foretrukket å ha som en begrensning i det daglige.

Wibla

Et lite hjertesukk etter å ha fått montert opp et ladestikk (20A kurs, 32A CEE-stikk, seriemåler + b-vern) i felles garasjekjeller:

Krakilske gamle damer som er redd for brann og mener at lading av elbiler i garasje må opp i generalforsamling. Det er visst knekkende likegyldig at dette er godkjent av styret, og at jeg betaler for strømmen som blir brukt, her skal det lages bråk.
2018 Tesla Model S 75D

Vollis47

Sitat fra: Wibla på onsdag 15. mai 2019, klokken 19:48
Et lite hjertesukk etter å ha fått montert opp et ladestikk (20A kurs, 32A CEE-stikk, seriemåler + b-vern) i felles garasjekjeller:

Krakilske gamle damer som er redd for brann og mener at lading av elbiler i garasje må opp i generalforsamling. Det er visst knekkende likegyldig at dette er godkjent av styret, og at jeg betaler for strømmen som blir brukt, her skal det lages bråk.

Nå er det jo fritt fram for eiere å fremme en sak for generalforsamling/årsmøte. Om de får tilstrekkelig mange med kan de også kreve ekstraorinært møte. Tviler på at de kan vinne særlig frem med slik brannfrykt dersom en presenterer fakta på en overbevisende måte. Men frykt skal en ta på alvor. Riktig informasjon er derfor viktig.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Wibla

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 15. mai 2019, klokken 20:14
Sitat fra: Wibla på onsdag 15. mai 2019, klokken 19:48
Et lite hjertesukk etter å ha fått montert opp et ladestikk (20A kurs, 32A CEE-stikk, seriemåler + b-vern) i felles garasjekjeller:

Krakilske gamle damer som er redd for brann og mener at lading av elbiler i garasje må opp i generalforsamling. Det er visst knekkende likegyldig at dette er godkjent av styret, og at jeg betaler for strømmen som blir brukt, her skal det lages bråk.

Nå er det jo fritt fram for eiere å fremme en sak for generalforsamling/årsmøte. Om de får tilstrekkelig mange med kan de også kreve ekstraorinært møte. Tviler på at de kan vinne særlig frem med slik brannfrykt dersom en presenterer fakta på en overbevisende måte. Men frykt skal en ta på alvor. Riktig informasjon er derfor viktig.

Ja, jeg prøver på ingen måte å bagatellisere hennes frykt, problemet oppstår når vedkommende nekter å en gang høre på forklaring om hvordan ting fungerer, både fra styreleder som har vært på diverse seminarer om elbillading i regi av USBL, og fra meg som er ingeniør og jobber med elektro i det daglige...

Særs frustrerende greie, selv om vi egentlig regna med at det kom til å bli litt støy rundt dette her.
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA