Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 13:49

« forrige - neste »

rda

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 25. april 2019, klokken 23:25
Charge365 bruker Wilh. Kolstad AS i Drammensområdet, så du kan kontakte Charge365 for å komme i gang.

Ellers lanserer nå Circle K lading for borettslag og sameier, der CK skal bruke easee ladestasjoner (versjon for flere enn 3 stasjoner som balanserer mot hverandre). Disse fungerer likt som Zapcharge, men har i tillegg innebygget 4G modem/WiFi og kommuniserer trådløst med hverandre, slik at man kan se bort fra alt som har med WIFI og PLC. Balanseringen fungerer også ved bortfall av internett.

Det gir i prinsippet billigere infrastruktur, i tillegg til at boksene er noe rimeligere enn ZapCharge.

Lars

Hvorfor involvere Charge365 om vi vil administrere og fakturere alt selv?

Vil Circle K sitt system gjøre at vi har 0 administrasjonskostnader/abonnement og gjøre alt selv?

-Raymond

rda

Sitat fra: TB på fredag 26. april 2019, klokken 07:33
For å finne hvor mye strøm dere disponerer:
Sjekk størrelsen på hovedsikringen.
Da kjenner du maks effekt.
Videre sjekker du forbruket på nettleverandør sine nettsider. Med AMS måler skal det være rimelig nøyaktig time for time. Da ser du avstanden mellom teoretisk og faktisk forbruk. Er avstanden liten må en vurdere økning. Men, dere er ikke mange som har ladbar bil idag, vi klarer å lade 11 biler der det er reservert 45 Ax230x1, 7 = 18 kW av en total på 80 A

Ved flere ladebokser vil snitt pr boks gå ned ved at ikke alle lader samtidig.

Takk! Skal ta å undersøke.

jkirkebo

Sitat fra: rda på fredag 26. april 2019, klokken 07:39
Hvorfor involvere Charge365 om vi vil administrere og fakturere alt selv?

Jeg anbefalte de pga. at de er en av aktørene med høyest kompetanse på Zaptec-produkter. De tilbyr avregning ja (rimeligst i markedet så vidt jeg vet) men man trenger absolutt ikke å bruke de til det. Man kan fint gjøre det selv om man ønsker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rda

Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. april 2019, klokken 12:24
Sitat fra: rda på fredag 26. april 2019, klokken 07:39
Hvorfor involvere Charge365 om vi vil administrere og fakturere alt selv?

Jeg anbefalte de pga. at de er en av aktørene med høyest kompetanse på Zaptec-produkter. De tilbyr avregning ja (rimeligst i markedet så vidt jeg vet) men man trenger absolutt ikke å bruke de til det. Man kan fint gjøre det selv om man ønsker.

Ja skjønner, takk for forklaringen.

Jeg bare tenkte på zaptec.no referer de direkte til installatører. Charge365 er vel ikke en installatør så de blir jo et mellomledd, tenkte det økte kostnadene. Men om de er installatør har jeg misforstått rollen deres.

rda

Jeg har nå vært i sikringsskapet i bodbygget.

Hovedbryteren er i dag 3x40 sikringer med 3x25 inntakskabel. Ifølge strømleverandør kan disse lett oppgraderes til 3x63 sikringer uten problemer.

Tilførsel til garasjene er 3x32 sikringer og 3x6 kabler. Hvor mange ladeplasser kan man støtte med denne kabeltykkelsen? Er det mulig å oppgradere sikringene her og?

Vi har 10 garasjeplasser og ideelt sett skulle vi hatt installert bakplater i alle 10 så de er klare for ladebokser om brukerne vil installere disse.

jkirkebo

Sitat fra: rda på lørdag 27. april 2019, klokken 13:53
Jeg har nå vært i sikringsskapet i bodbygget.

Hovedbryteren er i dag 3x40 sikringer med 3x25 inntakskabel. Ifølge strømleverandør kan disse lett oppgraderes til 3x63 sikringer uten problemer.

Tilførsel til garasjene er 3x32 sikringer og 3x6 kabler. Hvor mange ladeplasser kan man støtte med denne kabeltykkelsen? Er det mulig å oppgradere sikringene her og?

Vi har 10 garasjeplasser og ideelt sett skulle vi hatt installert bakplater i alle 10 så de er klare for ladebokser om brukerne vil installere disse.

Du kan ikke oppgradere til mer enn 32A med 6mm2 kabel. Ligger kabel i rør?

3x32A er 12,7kW. Til 10 plasser er det 1,2kW per plass om vi antar at 700W går til diverse som lys og slikt. Det holder nok fint vil jeg tro. Men om brukerne også skal ha schuko-kontakter tilgjengelig til diverse ting, så kan det bli litt snaut. Om vi setter av en hel 16A kurs til annet er det bare 9kW igjen. I praksis får du 16A tilgjengelig på en fase og 20A på den andre. Dvs. at 5 biler kan lade samtidig (6A er minimum pr. bil). Det kan holde i starten men fort bli for dårlig på sikt. En løsning kan da være om systemet kan lastbalansere mot sikringen, slik at kapasiteten kan brukes til lading når den ikke brukes til andre ting. I så fall kan 9 biler lade samtidig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rda

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 27. april 2019, klokken 16:46
Sitat fra: rda på lørdag 27. april 2019, klokken 13:53
Jeg har nå vært i sikringsskapet i bodbygget.

Hovedbryteren er i dag 3x40 sikringer med 3x25 inntakskabel. Ifølge strømleverandør kan disse lett oppgraderes til 3x63 sikringer uten problemer.

Tilførsel til garasjene er 3x32 sikringer og 3x6 kabler. Hvor mange ladeplasser kan man støtte med denne kabeltykkelsen? Er det mulig å oppgradere sikringene her og?

Vi har 10 garasjeplasser og ideelt sett skulle vi hatt installert bakplater i alle 10 så de er klare for ladebokser om brukerne vil installere disse.

Du kan ikke oppgradere til mer enn 32A med 6mm2 kabel. Ligger kabel i rør?

3x32A er 12,7kW. Til 10 plasser er det 1,2kW per plass om vi antar at 700W går til diverse som lys og slikt. Det holder nok fint vil jeg tro. Men om brukerne også skal ha schuko-kontakter tilgjengelig til diverse ting, så kan det bli litt snaut. Om vi setter av en hel 16A kurs til annet er det bare 9kW igjen. I praksis får du 16A tilgjengelig på en fase og 20A på den andre. Dvs. at 5 biler kan lade samtidig (6A er minimum pr. bil). Det kan holde i starten men fort bli for dårlig på sikt. En løsning kan da være om systemet kan lastbalansere mot sikringen, slik at kapasiteten kan brukes til lading når den ikke brukes til andre ting. I så fall kan 9 biler lade samtidig.

Takk for infoen.

Jeg vet ikke om kablene ligger i rør, du tenker at om de ligger i rør er det lett å trekke nye kabler?

Nå er det slik at vi er bare 2 som har elbil, og 1 til som har bestilt. Den personen som har bestilt har garasje i dag. Vi to som har elbil parkerer ute. Så vi kan sikkert klare oss en god stund med den effekten vi har i dag.

Vil de ute langs bodbygget kunne være på en annen kurs enn de i garasjen og fortsatt lastbalansere mellom alle ladestasjonene, både ute og inne i garasjen?

jkirkebo

Sitat fra: rda på lørdag 27. april 2019, klokken 17:35
Jeg vet ikke om kablene ligger i rør, du tenker at om de ligger i rør er det lett å trekke nye kabler?

Nå er det slik at vi er bare 2 som har elbil, og 1 til som har bestilt. Den personen som har bestilt har garasje i dag. Vi to som har elbil parkerer ute. Så vi kan sikkert klare oss en god stund med den effekten vi har i dag.

Vil de ute langs bodbygget kunne være på en annen kurs enn de i garasjen og fortsatt lastbalansere mellom alle ladestasjonene, både ute og inne i garasjen?

Ja, jeg tenkte på at det er enkelt å trekke inn 16mm2 om det ligger i rør ja.

Ikke noe problem å begynne med den effekten dere har tilgjengelig pr. nå og så oppgradere strømtilførselen ved behov senere.

Hvis systemet kan lastbalansere mot to sikringer så går det bra. Jeg er usikker på om Zaptec fikser det, da må du nok sjekke med noen som kan systemet mer inngående. Men foreløpig er det vel mer enn nok kapasitet i bodbygget om kursen oppgraderes til 3x63A? Da kan ladestasjonene på bodbygget få sin egen 3x32A som lastbalanseres mot inntaket mens de i garasjen kobles på 3x32A kursen og lastbalanseres mot den. Eneste fordel med å koble de to systemene sammen er at de på bodbygget da kan utnytte mer enn 3x32A. Men det behovet er der ikke pr. nå ihvertfall.

Kan det legges nye kabler i samme rør så kobles alt på samme 3x63A kurs og lastbalanseres mot inntaket på 3x63A. Eksisterende kabel på 6mm2 forsyner lys og stikk som i dag. Dette er den klart beste og enkleste løsningen, og fungerer med Zaptec og deres APM-løsning: https://zaptec.com/zaptec-apm/

Alternativ så graver man ned en ny 4G16 kabel. Evt. 5G16 som Zaptec anbefaler, i tilfelle man monterer trafo senere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TeddyT

Borettslaget holder på å etablere infrastruktur for lading med Salto. Vi er et lite borettslag med 28 leiligheter, ingen har elbil enda. Mulig jeg kjøper meg en TMS 75D/Standard Range. Tror ikke det blir noen veldig stor pågang med elbiler her de første to årene. Hovedsikringen blir 4*63A (TN-Nett) fordelt på to garasjer med 40A / inntil 28kW hver.

Noen momenter:
1. Selv med masse strøm tilgjengelig og få biler, ønsker ikke leverandøren å tilby mer enn maks 3kW per ladeplass fordi det er fordyrende å bl.a. trekke tykkere kabler til hver ladeboks. Tenker 7,4kW sikkert kan være kjekt ved forvarming av bil om man trenger maks kapsitet på vinteren, men at vi sannsynligvis klarer oss veldig godt med 3kW. Tanker om dette?

2. Får vi normale strømregninger på dette, eller er det noen sjanse for at vi ser skrekkeksempelet med rådyre effektledd som nevnt i første post? Det som blir spesielt er at vi har en romslig hovedsikring på 4x63A når vi enn så lenge kanskje bare blir én eller to biler som lader med 3kW hver. Vi har Hafslund.
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

E_S

Er det TN er det tullete å ikke trekke frem 3-fase til stasjonene. Med flatkabel/skinne blir også kostnaden ikke rare greiene, og differansen i meterpris på kabel er som en fjert i den store helheten.
:)

Erik Ola Ulvestad



Sitat fra: E_S på fredag 10. mai 2019, klokken 02:19
... Med flatkabel/skinne blir også kostnaden ikke rare greiene, og differansen i meterpris på kabel er som en fjert i den store helheten.

Er ikkje flatkabel vesentlig dyrare? Ein installatør ga ganske nøyaktig dobbel pris på flatkabelløsning....

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TeddyT

Pristilbudet med flatkabel var vesentlig dyrere og gjorde valget enkelt, spesielt når vi ikke har en kø av folk som kommer til å etablere lader på egen parkeringsplass fra start. Det var omtrent dobbel pris her også.
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

E_S

Likevel vil å ikke trekke frem 3-fase være utrolig lite fremtidsrettet og etter min mening være å spare noen få kroner nå, men å trolig måtte gjøre om hele opplegget senere, da man ikke har mulighet hverken for 3-faslading eller fasedeling.

Regner med du også er klar over at Salto skal ha (om det ikke er endret nylig) abonnementspris per ladestasjon?
:)

Erik Ola Ulvestad

Sitat fra: E_S på fredag 10. mai 2019, klokken 16:01
Likevel vil å ikke trekke frem 3-fase være utrolig lite fremtidsrettet og etter min mening være å spare noen få kroner nå, men å trolig måtte gjøre om hele opplegget senere, da man ikke har mulighet hverken for 3-faslading eller fasedeling.

Regner med du også er klar over at Salto skal ha (om det ikke er endret nylig) abonnementspris per ladestasjon?
3fase, sjølvsagt, iallefall for 400V TN. Men det kan vere alternativ å vurdere om ein vil gå for 11kW kabling først og la 22kW vente på dei som vil påkoste oppgradering av sin kabelstump seinare.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Wibla

Flatkabel er tullete dyrt.

Jævla fancy, men tullete dyrt.
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA