Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 13:49

« forrige - neste »

Trine2

Det er vanskelig å forsvare nye rådyre løsninger når forbruket går ned og ikke opp. Det er også sjelden at worst-case scenarier oppstår ved at alle lader på en gang. Om dette skulle bli et problem kan man senere vurdere å oppgradere anlegget eller begrense bruken på annen måte.

Det fine med elbil er timerfunksjonen på ladingen som faktisk kan brukes til noe fornuftig. Om sameiet innfører røde dager (begrensninger) så kan man vurdere å lade på hurtiglader og heller betale litt for dette fremfor å ødsle ut titusener på egen ladestasjon.

Hvem vet om hydrogen overtar om noen år, og hele investeringen er bortkastet?! Her er ingen grunn til forhaste seg med noe som helst.

Griffel

I det minste må anlegget tilfredstille forskriftene for lading av elbil. Det gjør nok ikke mange opplegg for motorvarmere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

#47
Sitat fra: Trine2 på tirsdag 30. januar 2018, klokken 15:40
Det er vanskelig å forsvare nye rådyre løsninger når forbruket går ned og ikke opp. Det er også sjelden at worst-case scenarier oppstår ved at alle lader på en gang. Om dette skulle bli et problem kan man senere vurdere å oppgradere anlegget eller begrense bruken på annen måte.

Det fine med elbil er timerfunksjonen på ladingen som faktisk kan brukes til noe fornuftig. Om sameiet innfører røde dager (begrensninger) så kan man vurdere å lade på hurtiglader og heller betale litt for dette fremfor å ødsle ut titusener på egen ladestasjon.

Hvem vet om hydrogen overtar om noen år, og hele investeringen er bortkastet?! Her er ingen grunn til forhaste seg med noe som helst.
Den erfaring eg har frå lading i borettslag er at det ikkje treng å bli "rådyrt". Det kosta ca 2500 pr plass å gjere klart for 110 plasser. Ladboksen kjem i tillegg.

Hadde alt erfart varmgang / smelta koblingsboks i eksisterende el anlegg. For å unngå å komme i ein situasjon der forsikringselskap kunne kreve regress om større skade oppstod hadde styret to alternativ:
- Nekte all lading, som ville gjere det svært upraktisk å bruke ladbar bil for beboere.
- Legge til rette for å lade bilen. (Beboere som ønsker lading må selv dekke ladeboksen.)

Ved å sette nedbetalingstida lang nok vart kostnaden akseptabel, og største kost må brukere uansett ta. Har alt blitt solgt leilighet som hadde plass som var 100% klar til ladbar bil. Om dette medførte ein høgare salgspris skal være usagt, med det trekte nok ikkje ned interessen ved salget.

Det kan bli laga ein mellom løysing, ved legge opp strøm på eit lite antall plasser, men det skalerer ikkje så godt. Skal det gjøres om etter 1-2-3 år blir det fort dyrt totalt sett ved at det gjerne er brukt for tynne kabler som ikke kan brukes videre.

Eigne "ladeplasser" ala "fellesvaskeri" kan og være mulig, men gir mindre komfort. Beboere i borettslag ønsker gjerne samme komfort som de som bor i enebolig, å flytte bilen etter X timer blir dermed ikkje like morsomt, selv om det er billigere.

Oppsummert: Vi valgte å gjøre det "skikkelig", men ikke "rådyrt".
Selv om det aldri blir flere ladbare biler enn det er idag (13%) vil forsatt investeringen være enkel å forsvare. Med tanke på det er på vei nye modeller vil det fort komme opp i 18-20%

Om Hydrogen slår igjennom er det ikke utenkelig bilene blir hybrider, med batteri som kan lades. Dermed kan infrastrukturen brukes også til disse og er følgelig ikke bortkastet. Først når prisen på hydrogen blir under strømprisen vil infrastrukturen være "bortkastet". Regner med at dette ikkje skjer før infrastrukturen er nedbetalt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

#48
Smart strømstyring øker kapasiteten til å lade el-biler
Lading av el-biler påfører strømnettet store nye belastninger. Smartere kontroll gjør at ladekapasiteten kan økes uten å utvide strømnettet.
http://www.cw.no/artikkel/esmart-systems/smart-stromstyring-oker-kapasiteten-til-lade-el-biler

Spesielt for borettslag, sameier og arbeidsplasser / p-hus som har mange biler biler samla på samme stad vil det være aktuelt med "smarte" anlegg for å utnytte den eksisterende kapasiteten. Potensiale å spare inn kostnaden for det smarte systemet.

(Edit 6.2: Betalingsmur på artikkel..)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Lindberg

Sitat fra: TB på mandag 05. februar 2018, klokken 20:59
Smart strømstyring øker kapasiteten til å lade el-biler
Lading av el-biler påfører strømnettet store nye belastninger. Smartere kontroll gjør at ladekapasiteten kan økes uten å utvide strømnettet.
http://www.cw.no/artikkel/esmart-systems/smart-stromstyring-oker-kapasiteten-til-lade-el-biler

Betalingsmur  :-1:

TB

Ser den er pluss artikkel. Var åpen når eg la ut linken, eg kunne lese den uten CW abonnement.
Tydeligvis blitt gjort om..? :o
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

65lars

#51
Interessant og god lesing her. :+1:

Likte Trine2 sitt innlegg - virker sunn fornuftig:

Sitat fra: Trine2 på mandag 29. januar 2018, klokken 20:52
En god løsning for gamle borettslag og sameier med motorvarmeruttak eller lignende er å la el-bileiere betale pr. kjørte kilometer en gang eller to i året. Kr. 2 pr. kjørte mil er vel ikke så langt unna sannheten.

Nå vil jo endel si dette ikke er bra og ikke er noen varig løsning, men nå er det fortsatt svært mange som fortsatt kjører fossilbil, så enn så lenge duger dette lenge.

De som lader på jobb og andre steder i tillegg får en ekstra regning, men å installere eget ladepunkt er såpass kostbart at det ikke er tjent inn før etter mange år.

Og LCK sitt innlegg- selv om det er en liten "party pooper":
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 30. januar 2018, klokken 09:18
Jeg vil sterkt advare mot en løsning med å ta i bruk gamle uttak for motorvarmere.

Det er krav om at det elektriske anlegget brukes til "forutsatt bruk". Lading av elbil er ikke slik forutsatt bruk og strider dermed mot forskriftene. Et slikt anlegg vil være underdimensjonert og mangle Jordfeilbryter TypeB og ofte jordfeilbryter i det heletatt.

Det er stor sjanse for at det noe som ikke skal skje, vil skje.

Lader man på et slikt anlegg og det skjer noe, vil det garantert bli avkortning på forsikring. (Etter forsikringsavtaleloven § 4-9 kan et erstatningskrav reduseres eller falle bort dersom skaden skyldes grov uaktsomhet. Her kan forsikringsselskapet enkelt peke på brudd på forskrifter og dermed konkludere med at dårlig anlegg er årsaken. Så blir det opp til borettslaget å motbevise dette. (Her er det altså omvendt bevisbyrde).

Dersom styret har organisert en slik ladeordning på et anlegg som ikke er i henhold, vil antakelig beboere kunne stille det enkelte styremedlem økonomisk ansvarlig. Det man i hvertfall må gjøre, er å få en installatør til å gå gjennom anlegget og skrive en rapport, der det skal konkluderes med om lading er forsvarlig eller ikke. Har man det, har styret sitt på det tørre i forhold til evt. forsikringsutbetaling. Antakelig vil ikke en installatør gi et slikt OK til lading på et gamelt anlegg.

Det er med andre ord ingen god løsning å anbefale borettslag og sameier å bruke eksisterende elektrisk anlegg til elbiler. Sett heller ned en gruppe for å oppgradere anlegget, der brukere kan kople seg på, etterhvert som behovet dukker opp. Norske Zaptec er trolig det mest fornuftige her, men EVbox, Defa og andre leverer også gode løsninger.

En ting er hva du gjør hjemme i en enebolig, der det bare er deg og din familie det går utover. Noe annet er det i et borettslag/sameie, der man potensielt setter andres liv og helse, samt økonomi i fare ved slike utspill.

Lars

Jeg må finne meg en enebolig!
:)
Trilling, bestilt KIA

Griffel

Sitat fra: 65lars på søndag 11. februar 2018, klokken 15:14
Jeg må finne meg en enebolig!
:)
Eller finne et sameie hvor det er lagt til rette med infrastruktur eller komplett ladestasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

E_S

Sameiet her jeg bor har fått et tilbud på et Zaptec-anlegg.

Det er snakk om et anlegg med 140 plasser. Det er lagt opp til å start med å mate dette i to "seksjoner" med 63A 3-fas (TN-nett) til hver "seksjon". Ingen store kablingsutfordringer, enkel tilgang, men tildels lange strekk enkelte steder. Alle plassene skal få infrastruktur slik at det vil være mulig å montere ladestasjon.

Pristilbudet vi har fått gir en pris per parkeringsplass på ca. 3800,- inkl. mva for infrastrukturen som dekker hele P-huset, og 19500,- inkl. mva per ladestasjon for de parkeringsplasseiere som måtte ønske dette.

Høres dette ut som et vettugt tilbud?
:)

jkirkebo

Sitat fra: E_S på lørdag 07. april 2018, klokken 17:37
Sameiet her jeg bor har fått et tilbud på et Zaptec-anlegg.

Det er snakk om et anlegg med 140 plasser. Det er lagt opp til å start med å mate dette i to "seksjoner" med 63A 3-fas (TN-nett) til hver "seksjon". Ingen store kablingsutfordringer, enkel tilgang, men tildels lange strekk enkelte steder. Alle plassene skal få infrastruktur slik at det vil være mulig å montere ladestasjon.

Pristilbudet vi har fått gir en pris per parkeringsplass på ca. 3800,- inkl. mva for infrastrukturen som dekker hele P-huset, og 19500,- inkl. mva per ladestasjon for de parkeringsplasseiere som måtte ønske dette.

Høres dette ut som et vettugt tilbud?

Prisen høres veldig vettug ut synes jeg. Men når det blir mange ladestasjoner (tenk 5-10 år fremover) kan 2x44kW delt på 140 ladestasjoner fort bli litt snaut. Det er 620W kontinuerlig pr. plass, som gir teoretisk 15kWh per plass per døgn om anlegget ble optimalt utnyttet (noe det selvsagt aldri vil bli). Så jeg ville, om mulig, fått lagt det opp slik at det i fremtiden ikke blir for komplisert å dele det opp f.eks to deler til, med ytterligere 2x44kW mating. Forutsatt at det ikke gir noen større ekstra kostnad da. Ofte er det bare litt planlegging som skal til for å gjøre det enkelt å utvide senere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Sitat fra: E_S på lørdag 07. april 2018, klokken 17:37
Det er snakk om et anlegg med 140 plasser. Det er lagt opp til å start med å mate dette i to "seksjoner" med 63A 3-fas (TN-nett) til hver "seksjon". Ingen store kablingsutfordringer, enkel tilgang, men tildels lange strekk enkelte steder. Alle plassene skal få infrastruktur slik at det vil være mulig å montere ladestasjon.

Pristilbudet vi har fått gir en pris per parkeringsplass på ca. 3800,- inkl. mva for infrastrukturen som dekker hele P-huset, og 19500,- inkl. mva per ladestasjon for de parkeringsplasseiere som måtte ønske dette.

Høres dette ut som et vettugt tilbud?
Tilbudet høyres bra ut. Gode tips er å ha god nok plass i tavler, slik at det er enkelt å legge til / dele opp slik jkirkebo skriv. Eit anna tips er å sikre Wifi / PLC kommunikasjonen blir bra. Med snø på takene har kommunikasjonen vore ustabil i vinter. Men, dette er rimelig å rette opp, WiFi utstyr er rimelig, og krever ikkje elektriker.

Ang. kapasitet - har to områder her, der det største område har 100A , 39 kW. Det er delt i 3 kurser på 63A for Zaptec. Har vore rundt 39 kW korte perioder i vinter pga. bruk av motorvarmer. Men, normal belastning ligg rundt 25 kW. Dette er med 7 biler.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

E_S

Ja, det er tatt høyde for å utvide til mer enn 2x63A i fremtiden. Per i dag er det ca. 10 elbiler i sameiet, så jeg tror ikke det er behov fra dag 1 for noe mer, men det er et ganske nytt bygg med særdeles god plass i tavler og så videre, så det er lett å utvide senere. Det vil bli montert WLAN i hele parkeringskjelleren. Heldigvis er det i det store og hele snakk om 4 rom i forskjellige fasonger, så det er lett å få god WLAN-forbindelse der nede. Rommene har per i dag hhv. tre, fire, null og en elbil, så det er ganske nøkternt enn så lenge.
:)

Morten Christiansen

Jeg bor i et borettslag med rekkehus. Bilen står i en carport direkte ved huset. Hva står i veien for at jeg setter opp en privat ladestasjon på husveggen ut fra mitt eget sikringsskap?


Carl Anton Stenling

Normalt vil det være greit å sette opp ladestasjon når carporten er plassert ved huset, men strengt formelt så behøver du styrets godkjennelse for dette. Dersom du bruker elektriker og setter opp forskriftsmessig så kan jeg ikke se at det skulle være mange styrer som sier nei.

Av saklige grunner så kan det være begrensninger på total strømtilførsel til borettslaget. Det kan også være et ønske om ensartede ladere av estetiske og vedlikeholdsmessige årsaker.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Lassen

Hei,

Holder på å hente inn tilbud på ladeløsning i sameiet.
Er snakk om to garasjer som har 21 og 23 parkeringsplasser.
Hver garasje har hvert sitt sikringskap med 400V 63A hovedsikring.

Vi har fått to tilbud i fra ulike Zaptecleverandører og ett annet med mer simpel løsning på effektfordeling styrt på releer og uttak med industrikontakt..
Zaptecløsningen med Wago flatkabel er ca lik pris på infrastruktur og omtrent samme pris på selve ladestasjonen +- 1500kr.

Har også fått tilbud på effektstyring til hver garasje da, i hver av garasjene er det opplegg for varme og varmtvann.
Effekten her er litt varierende etter årstid og forbruk.
Det er også en tilleggsvarmer på inntill 22kw som blir satt på ved behov.
Prisen på effektstyringen kommer på rundt 80000kr for begge garasjene noe jeg syntes var veldig dyrt!

Så spørsmålet er  om det er noen som har erfaring med Zaptec og effektstyring og kanskje også kan si noe om prisen på dette tillegget?
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA