Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 13:49

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: LarsMa på tirsdag 21. mars 2017, klokken 23:24
Vi har nylig oppgradert vår fellesgarasje fra 25kW til 80kW for å ha kapasitet til lading av elbiler....for vårt antatte forbruk så betyr det en dobbling av strømkostnaden  ...og er det noen vei rundt dette?
Dersom nylig betyr noen få måneder er det dere så langt har sett de dyeste månedene i året november, desember, januar, februar, mars resten av året er mye lavere.
Dette kommer av nettleie som da har fått et saftig effekttillegg i vinter-mnd.

Siden dette ikke er fellesmåling med husholdning men kun for elbil, gir det ingen gevinst å lade om natten mens husholdningen bruker lite strøm. Samme ordningen vil i et borettslag med fellesmåling for alt, kunne gi en besparelse i total kWh pris med litt inteligent styring.

Missforholdet komme av forholdet mellom effekt og kWh forbruk. Dere vil nok spare en god del på å justere ned tillatt totaleffekt fra 80 kW til et tall som passer bedre med antallet elbiler dere har i dag for eksempel til 20- 30kW, og øke dette tallet i takt med antall elbiler og redusere det basert på erfaring.

På grunn av et system med lastdeling vil dere oppleve en god ladehastighet og få energi nok selv med en slik reduksjon. Måneds-regningen for desember vil kanskje reduseres med 7-8000,- mens regning for april vil bare bli 600,- lavere med et slik tiltak.

Hva har dere lagt opp til av maksimaleffekt på de enkelte boksene?

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 22. mars 2017, klokken 08:56
Dersom nylig betyr noen få måneder er det dere så langt har sett de dyeste månedene i året november, desember, januar, februar, mars resten av året er mye lavere.
Dette kommer av nettleie som da har fått et saftig effekttillegg i vinter-mnd.

Dette avhenger av område. Vi har effektavgift her jeg bor, betaler kr. 66,25 pr. kW toppeffekt pr. måned. Men denne er da lik hele året, null forskjell fra sommer til vinter. Den variable nettleien er dog forskjellig, den ligger på 27,9 øre på vinteren og 25,6 øre på sommeren. Marginal forskjell altså.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LarsMa

#18
Sitat fra: Griffel på onsdag 22. mars 2017, klokken 08:56
Sitat fra: LarsMa på tirsdag 21. mars 2017, klokken 23:24
Vi har nylig oppgradert vår fellesgarasje fra 25kW til 80kW for å ha kapasitet til lading av elbiler....for vårt antatte forbruk så betyr det en dobbling av strømkostnaden  ...og er det noen vei rundt dette?
Dersom nylig betyr noen få måneder er det dere så langt har sett de dyeste månedene i året november, desember, januar, februar, mars resten av året er mye lavere.
Dette kommer av nettleie som da har fått et saftig effekttillegg i vinter-mnd.

Siden dette ikke er fellesmåling med husholdning men kun for elbil, gir det ingen gevinst å lade om natten mens husholdningen bruker lite strøm. Samme ordningen vil i et borettslag med fellesmåling for alt, kunne gi en besparelse i total kWh pris med litt inteligent styring.

Missforholdet komme av forholdet mellom effekt og kWh forbruk. Dere vil nok spare en god del på å justere ned tillatt totaleffekt fra 80 kW til et tall som passer bedre med antallet elbiler dere har i dag for eksempel til 20- 30kW, og øke dette tallet i takt med antall elbiler og redusere det basert på erfaring.

På grunn av et system med lastdeling vil dere oppleve en god ladehastighet og få energi nok selv med en slik reduksjon. Måneds-regningen for desember vil kanskje reduseres med 7-8000,- mens regning for april vil bare bli 600,- lavere med et slik tiltak.

Hva har dere lagt opp til av maksimaleffekt på de enkelte boksene?

Vi har ikke hatt dette i drift veldig lenge, men har gjort en liten simulering av kostnadene basert på et forventet bruksmønster. Har da tatt hensyn til at effektleddet varierer mye gjennom året.

Litt av poenget med oppgraderingen var å ha tilgjengelig kapasitet for hurtigere lading enn ved en 10A kurs ved behov samt bra lade kapasitet selv om alle lader samtidig.

Maksimal uttak på hver ladeboks er pr nå satt til 25A.

Det hører også med til historien her at lastfordelingsystemet til Salto ikke blir så smart i praksis som det kan høres ut som i teorien bla fordi vi har 3 fase inn til garasjen, men ikke på ladeboksene. Og antall ladebokser overskrider antallet hver styringsboks (CLU) kan håndtere (og de snakker ikke sammen), derfor er anlegget i virkeligheten delt i 6 soner som gir veldig dårlig utnyttelse av tilgjengelig total effekt. Derfor vil en ytterligere begrensing av totaleffekt gi for store begrensninger.

Griffel

#19
Ulempen er den stor forskjellen mellom effektuttak og det lave energiforbruket til en elbil. Et eksempel kan være en husholdning som bruker typisk 2000kWh i januar med maksimalt effekt 4kW, og en elbil som trenger 200kWh og trekker 6 kW. Da er det enkelt å se at et effektleddet har mye større betydning for elbil enn for en normal husholdning.

Nå hadde det vel vært mulig med 3 soner i stedet for 6 altså grupper av 12,
(Clue kan vel ha 16), og forsøke å redusere maksimal effektutaket på hver av gruppene i forhold til hvor mange elbiler som hører til gruppen, ladeeffekten kommer uansett i praksis til å bli ganske god og bedre enn dere forventer. Start med f.eks 1,5kW per elbil og se om det går bra, trolig kan dere gå enda lavere uten at noen merker problemer i det daglige (Minimum 6kW slik at en som lader alene kan få det, selv om det kun er 2 i gruppen.). På grunn av samtidighet vil ladeeffekten til de som lader være større. Er det mange som har spesielt høyt forbruk i en gruppe kan en jo ta hensyn til det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#20
Sitat fra: LarsMa på tirsdag 21. mars 2017, klokken 23:24
Det vi ikke var klar over er at nå som hovedsikringen er på over 125A så blir vi belastet som bedriftskunde (hos Hafslund), og etter å ha regnet litt på det for vårt antatte forbruk så betyr det en dobbling av strømkostnadene i forhold til om vi hadde vært en privatkunde.
Jeg tittet "tilfeldigvis" på Hafslund nettleie der står det om større privatkunder:
Sitat
Større privatkunder avregnes etter effekttariffer på lik linje med øvrige større anlegg (hovedsikring over 125 A ved 230 volt, over 80 A ved 400 volt samt timemålte anlegg med årsforbruk over 100 000 kWh).
At dere har 125A sikring er klart, men 100000kWh bruker dere vel ikke før alle 36 har elbil, og snaut nok da. Derfor må det vel kunne gå å forhandle med Hafslund om privattariff så lenge antall elbiler er lavt.

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 21. mars 2017, klokken 10:34
Legger ved et pristilbud på ZapTec pro til en fellesgarasje med faste plasser. Da skal interesselaget betale for felles-delen, mens hver enkelt betaler for sin boks.

Hafslund skal i tillegg ha ha 27.000 for å oppgradere til 80-100A. Så kommer utgifter til graving.
Jeg ser av vedlegget at det er 125A sikringer her også, hva slags nettabonnement fikk disse?

Dette er antagelig en meget aktuell problemstilling i Oslo og Akershus, og som kan gjøre strøm til elbillading i fellesanlegg rådyr om en ikke passer på å begrense effektuttaket.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

65lars

Dette med lading i Borettslag - er ikke like lett.
Jeg flyttet inn i et, januar 2017, 25-26 beboere, alle over 55, de fleste godt over 65 ("senior-boliger") og der var et styremøte, som jeg ikke var invitert til, og de bestemte at jeg, med El-bil, fikk ordne ladningen selv.

Sjekket med noen leverandører, sjekket med kommunen (som betalte opp til 50% av installasjonen) - men allikevel snakker vi vel om rundt kr. 20K for en Salto lader, med strøm trukket opp til min bolig.

Jeg lar det bare ligge, foreløpig.  Kanskje finner jeg ut at de 17 medlemmene i borettslaget, som bor i "det andre" bygget, 200 meter unna, har en El-bil eller tre, og da skal jeg ta det opp på neste styremøte.  :)

Trilling, bestilt KIA

Griffel

#22
Sitat fra: 65lars på fredag 14. juli 2017, klokken 17:03
Dette med lading i Borettslag - er ikke like lett.
Jeg flyttet inn i et, januar 2017, 25-26 beboere, alle over 55, de fleste godt over 65 ("senior-boliger") og der var et styremøte, som jeg ikke var invitert til, og de bestemte at jeg, med El-bil, fikk ordne ladningen selv.

Sjekket med noen leverandører, sjekket med kommunen (som betalte opp til 50% av installasjonen) - men allikevel snakker vi vel om rundt kr. 20K for en Salto lader, med strøm trukket opp til min bolig.

Jeg lar det bare ligge, foreløpig.  Kanskje finner jeg ut at de 17 medlemmene i borettslaget, som bor i "det andre" bygget, 200 meter unna, har en El-bil eller tre, og da skal jeg ta det opp på neste styremøte.  :)
Det er jo sjelden en blir invitert til styremøter om en ikke er medlem av styret, er en ikke fornøyd med styret er neste nivå generalforsamling der har en krav på å bli innkalt.

Men det var jo fint av styret at du får lov å sørge for dette selv, slipper unna med 20K, og enda sier du at det ikke er lett! Dette var et bra tilbud fra styret, ingen grunn til sutring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

65lars

Hahaha... "ingen grunn til sutring"

(Men Griffel, jeg er jo norsk, og om jeg ikke klager og sutrer, føler jeg meg jo nesten u-norsk! :-) )

Neida, jeg sutrer ikke, sier bare at det ikke alltid er like lett, uansett hva "loven" sier, i dag eller i morgen.  Jeg blir medlem av styret nå til høsten, varamann nr. 2 eller noe slikt, og jeg har tenkt til å bli mer aktiv mht. alt dette - og når det kommer til lading, har jeg egentlig ikke noe problem med å betale 25-50 kroner i uken, på hurtigladere, om det kommer til det.

Eller henge skjøtekabelen ut av vinduet, og lade hjemme...  :)
Trilling, bestilt KIA

Henning Johnsen

Hei, jeg er styreleder i Skinstø borettslag.
Er 300 pr. bil pr. mnd. en grei fastpris for mulighet for å benytte ladepunktene?
Skal dekke deler av investeringen, vedlikehold og strøm.
Det ble en del kostnader knyttet til disse punktene da vi måtte grave frem strøm til parkeringsplassene.

Områdekart:
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/styret/public/5901d8813719c1.29875237.jpg
i4 m50 - E-Golf

Griffel

Gjennomsnittlig strømpris i 2016 var ca 92 øre/kWh inkludert nettleie (Hele Norge).
Strømforbruk elbil gjennomsnittlig settes til 2600kWh/år = 2400kr/år =200kr/mnd
Da har du 1200 pr år til nedbetaling av investeringen og vedlikehold, så kan du vurdere dette opp mot investeringen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

65lars

Gode tilbakemeldinger, takk!
Der hvor jeg bor er det vel under 30 medlemmer i borettslaget, og kun 2 kjører el-bil, en i hver bygning.
Og "there is no way in hell" at styret vil godkjenne ladepunkter kun for oss to!  :)
Samtidig trenger jeg normalt kun lading en gang i uka, så lite som jeg kjører.
Så en 20 meter skjøteledning, eller hurtiglading, er et godt alternativ for meg!  ;D
Trilling, bestilt KIA

Griffel

Sitat fra: 65lars på mandag 09. oktober 2017, klokken 16:58
Så en 20 meter skjøteledning, eller hurtiglading, er et godt alternativ for meg!  ;D
Skjøteledning er uansett ikke et godt alternativ for noen, men det kan jo tenkes at hurtiglading er det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

65lars

Sitat fra: Griffel på mandag 09. oktober 2017, klokken 19:59
Sitat fra: 65lars på mandag 09. oktober 2017, klokken 16:58
Så en 20 meter skjøteledning, eller hurtiglading, er et godt alternativ for meg!  ;D
Skjøteledning er uansett ikke et godt alternativ for noen, men det kan jo tenkes at hurtiglading er det.


Unnskyld meg, Griffel - dette er en tung, industriell skjøteledning, beregnet på utendørs bruk, og ser ikke helt hva problemet her er, for mange.
Trilling, bestilt KIA

Griffel

#29
Det er jo ikke bare skjøteledningen, som uansett kvalitet er en nødløsning. Det er også et spørsmål om det som er i andre ende enn bilen er forskriftsmessig. I en fellesgarasje har en også ansvar ovenfor de øvrige.

Eierseksjonsloven:
Gyldig fra 1.1.2018
Sitat
§ 25.Seksjonseierens rett til å bruke bruksenheten og fellesarealer

Seksjonseieren har enerett til å bruke sin bruksenhet. Seksjonseieren har også rett til å bruke fellesarealene til det de er beregnet til eller vanligvis brukes til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene. En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte å samtykke dersom det foreligger en saklig grunn.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA