Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i borettslag/sameier for Dummies -en innføring

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 13:49

« forrige - neste »

Orbit

#255
Dersom borettslag/sameie har inngått kontrakt hvor et eksternt firma som drifter og innkrever betaling for lading, er det ofte lang bindingstid på kontrakten og lite å få gjort på kort sikt.

Det kan uansett være en idé og stille som kandidat til styret. Dersom du blir valgt inn blir det lettere både å gjøre endringer, og sørge for at prosessen ikke stopper opp.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

#256
Sitat fra: MNA på fredag 10. januar 2025, klokken 16:14Jeg fikk akkurat regning for ELbil lading i Q4 2024. Totalt kostet hver kwt 3.1NOK. Ren galskap. 150 boenheter. Ingen vil gjøre noe. Det er faktisk billigere å hurtiglade hos Tesla.

Vet dere hvilken offentlig etaten man kan henvende seg til angående dette? Noen må rydde og komme med tydeligere regelverk/krav.

Tviler på det er noe å hente ved noen offentlige etater om det er inngått ufordelaktige avtaler.
Som forrige innlegg skriver løsningen: Kan være mulig å komme ut av avtalen ved å lese avtalen godt. Er noen muligheter å komme seg ut avtalen på en rimelig måte?. Ved at avtalen er skrevet av leverandøren er det ofte leverandøren som er favorisert.

Årsak til avtalene er inngått er ofte for å slippe å involvere seg.

For å vurdere om avtalen er "god" eller "dårlig" må en kjenne hva er grunnlaget for kWh pris på 3,10 kr.
Er dette ren strømpris høres det høyt ut. Forklaring kan være at forbruket er lavt, men høyteste effekt er høy, slik en stor andel av kostnad er nettleie.

Det kan også være bakt inn leie eller nedbetaling av ladeboks eller infrastruktur. Det skal strengt tatt ikke betales over forbruket.

https://elbil.no/om-lading-i-borettslag-og-sameier/
https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/etablering-av-ladepunkt-kostnadsfordeling-ved-leie-av-ladeinfrastruktur/id2835317/

Her jeg bor fakturerer vi selv. Ladeboksen kjøpes og eies av beboer. Vi har ingen leieordning.
Vi har 35 kr fast pr mnd.
Strøm uten noe ekstra påslag.
Pris pr kWh for hele 2024 i listen under.
Gjennomsnitt siste kvartal 1,20 kr.

Januar 2024    1,44
Februar    1,40
Mars    1,44
April    1,44
Mai    1,45
Juni    1,26
Juli    1,10
August    0,86
September    1,04
Oktober    1,23
November    1,37
Desember    0,99
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

MNA

Avtale ble inngått med ett selskap som gikk konkurs i for noen år siden. Noen kjøpte konkursboet og driver videre uten noe som helst utvikling, kun "melking".
Ladere er EN+ som jeg hørte fra styre kan kun drives med nåværende selkapp samem med software fra selskap som gikk konkurs. Appen er utviklet i kina og ser dårlig ut. Appen er faktisk ikke i bruk da styre ikke vil ha det. Appen heter fortsatt det samme som selskap som gikk konkurs.

Beboere eir disse ladere. Man eier ikke noe når man ikke kan bytte selskap.
Konkursboet driver med fakturering pva. boretslag. boretslag har 150 boenheter, ca. 100 lade punkter foreløpig.

Det er boretsalg som definerer prisen. fastpris per kwt, servicegebyr og faktura gebyr.
Faktura man motar inneholder kun antall kwt. Ingen beskrivelse for når og hvor mye man fakturerte.
Jeg ble fortalt at diferanse mellom det som faktureres og kost for strøm skulle komme til gode for borettslag. Borettsalg har ikke fått et eneste krone ila årene. Dette ble bekreftet at styre og regnskap. De driver å snakke om dette med hverandre.

Dette må være østlandetds dårligeste avtale og drift. Er det mulig. Jeg får dessverre ikke medfølelse fra andre beboere for å endre dette. Alle bare betaler og aksepeterer. Styre og selskaper bare trenerer hverande og man kommer ikke noe sted.

Alt er ellendig.

Vollis47

Sitat fra: MNA på fredag 10. januar 2025, klokken 16:14Jeg fikk akkurat regning for ELbil lading i Q4 2024. Totalt kostet hver kwt 3.1NOK. Ren galskap. 150 boenheter. Ingen vil gjøre noe. Det er faktisk billigere å hurtiglade hos Tesla.

Vet dere hvilken offentlig etaten man kan henvende seg til angående dette? Noen må rydde og komme med tydeligere regelverk/krav.

Kan du gi litt mer informasjon? Antall kWt, totalt betalt, månedlig fastpris, gebyr eller annet?
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

TB

#259
Sitat fra: MNA på lørdag 11. januar 2025, klokken 22:48Avtale ble inngått med ett selskap som gikk konkurs i for noen år siden. Noen kjøpte konkursboet og driver videre uten noe som helst utvikling, kun "melking".
Ladere er EN+ som jeg hørte fra styre kan kun drives med nåværende selkapp samem med software fra selskap som gikk konkurs. Appen er utviklet i kina og ser dårlig ut. Appen er faktisk ikke i bruk da styre ikke vil ha det. Appen heter fortsatt det samme som selskap som gikk konkurs.
(..)
Dette må være østlandetds dårligeste avtale og drift. Er det mulig. Jeg får dessverre ikke medfølelse fra andre beboere for å endre dette. Alle bare betaler og aksepeterer. Styre og selskaper bare trenerer hverande og man kommer ikke noe sted.
Ved at selskap har gått konkurs og blitt overført til annet selskap kan åpne opp for at avtalen kan sies opp.
Her må ordlyden i avtalen undersøkes.

Om avtalen blir misligholdt ved at mellomlegg for faktisk forbruk til strøm og det beboere betaler inn ikke betales ut kan det være en annen årsak til å avslutte avtalen. Stikkord er hva ordlyden i avtalen sier.

Ved at kWh pris fastsettes av borettslaget må det undersøkes hvordan prisen er satt, og hva den eventuelt skal justeres til.

Tiden nå er perfekt for å melde seg til valg når generalforsamling avholdes på våren. Da kan du si du vil ta tak i dette om du blir valgt. Det burde være mulig å få innsyn i avtalen og forbruk før den tid også.

Så lenge som EN+ ladere støtter OCPP ( Open Charge Point Protocol) skal det være mulig å avregne dem via andre systemer.
Viktig å lese godt igjennom avtalene til alternative leverandører.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA