Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 11:07

« forrige - neste »

Rolfi84

Hei, jeg er helt fersk i elbilverdenen og tenkte at det kanskje var på tide og gi det en sjanse.
Jeg har kjøpt et hus hvor det er lagt opp egen kurs med 20a til lader. Denne laderen ble tatt ned av forrige eier (er i familie). Og kabelen ble blendet i koblingsboks. Det viser seg at de ikke får brukt denne laderen og jeg fikk denne tilbake. Har googlet litt, men er langt utenfor komfortsonen med alt som har med strøm og gjøre. Så jeg kommer til og henge boksen opp på samme sted den var, og får en elektrikker til og koble opp igjen. Så til spørsmålet. Laderen er av typen Keba ( https://elhandel.no/elektromateriell/elbil/ladestasjon/keba-elbil-lader-kecontact-p30e-23-46kw-type-2-kontakt/1558100 ) og ble brukt til og lade en volvo xc60 t8.
Vil denne være «plug n play» på bilen som er på vei inn? Eller må det justeres noe i laderen mtp at det er ren elbil kontra hybrid som den ble brukt på tidligere?
Bilen jeg har valgt og prøve elbillivet med falt på en 2013 Tesla s p85


JorEl

Her er en grei oppsumering for lading :)
Men "arrester" gjerne forfatteren av youtube-videoen..
https://youtu.be/TOxTDew6kvo?t=38
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Cem

#123
Hvilket av valgene er billigst? Eller, er det forskjell? (hjemmelading 2021 M3 LR)

Bruker nesten 10% batteri hver dag.

-  å lade hver natt opptil 80%
- å lade når det er under 20%, opptil 80%



Handyman

Sitat fra: Cem på tirsdag 09. mars 2021, klokken 18:09
Hvilket av valgene er billigst? Eller, er det forskjell? (hjemmelading 2021 M3 LR)

Bruker nesten 10% batteri hver dag.

-  å lade hver natt opptil 80%
- å lade når det er under 20%, opptil 80%
Neppe vesentlig forskjell, Tesla anbefaler å ha bilen tilkoblet når du kan.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: Cem på tirsdag 09. mars 2021, klokken 18:09
Hvilket av valgene er billigst? Eller, er det forskjell? (hjemmelading 2021 M3 LR)
Hvis det er ekstremt kaldt, så kan det koste litt strøm å varme opp batteriet før det lades. Så da kan det være litt å spare på å lade sjeldnere. En kan jo også lade rett etter eller rett før bruk, men hvis strømprisen varierer over døgnet, så må det tas i betraktning også.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

TerjeFjern

Hei
Takk for info.

Jeg sitter igjen som et stort spørsmålstegn etter at elektriker monterte hjemmelader hos meg i går. Mulig jeg som er litt Fjern, som nicket mitt tilsier ;)

Setter pris på om dere kan hjelpe meg litt:

- Kjøpte Model Y nylig. På tesla.com fant jeg en lokal elektriker som Tesla anbefalte. De kom hjem til meg og anbefalte en Easee hjemmelader. De mente det var bedre enn Tesla sin hjemmelader.

- Etter at elektrikeren nå har gjort seg ferdig, så har jeg en Easee lader men ingen andre kabler enn de som fulgte med bilen. Er tanken at man skal bruke den mode 3-kabelen som fulgte med bilen til hjemmelading? Og pakke den ned i bilen hver gang man antar at man kan få bruk for den på turen? Eller bør man kjøpe en dedikert kabel som står i laderen hjemme? Det er jo fort gjort å glemme å pakke ned kabelen hver gang. I så fall, burde vel dette fulgt med i tilbud/leveranse fra elektrikeren?

- Mens jeg har ventet på å få installert lader hjemme, så har jeg brukt Tesla sin mode 2-kabel som fulgte med bilen. Den har sensorer etc så det er jo såre enkelt å koble til og fra. Men mode 3-kabelen som fulgte med har jo ingen sånne sensorer. Så bil og kabel kommuniserer jo ikke så enkelt som man ser i videosnuttene på tesla.com

(F eks: Dvs at for å starte lading må jeg enten
1) Håpe at bilen ser at jeg har bluetooth på sånn at jeg kan åpne ladeluka. Min erfaring er at bilen til tider ikke ser mobilen selv om bluetooth er på. Og det forutsetter jo også at man alltid har mobilen med seg.
2) Gå inn i appen for å åpne ladeluka. Eller gå inn i bilen for å trykke åpne på skjermen.

Og enda mindre sømløst er det når vi skal avslutte lading. Med mode 2 kunne man bare trykke på knappen på ladekabelen så fikk man løs kabelen. Men nå sitter den jo helt fast hvis man ikke avbryter ladingen via appen eller skjermen inni bilen. OK, dette er litt i-landsproblemer men håpte at ting skulle fungere litt bedre enn dette)

Har flere ting jeg lurer på også men tror jeg gir meg der. På forhånd takk, fra fjerne TerjeFjern.

jlan

-Et lett trykk på ladeluken gjør at den åpner. Hvis det er en stund siden du gikk ut av bilen må du kanskje åpne førerdøren først.
-Du kan få kjøpt kabel med knapp - bare å google "type 2 kabel med tesla knapp"

Det finnes også diverse hjemmeautomasjonssystemer som kan kommunisere med Teslas API, slik at du kan definere forskjellige handlinger som kan låse opp kabelen. For eksempel når du åpner garasjedøren.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

#128
Sitat fra: TerjeFjern på fredag 22. oktober 2021, klokken 15:46
tesla.com fant jeg en lokal elektriker som Tesla anbefalte. De kom hjem til meg og anbefalte en Easee hjemmelader. De mente det var bedre enn Tesla sin hjemmelader.
At en elektriker med Tesla-avtale anbefaler en teslaeier å installere Easee uten å informere om de viktige ulempene det gir, er veldig merkelig. Ikke minst info om tilleggskostnadene for en kabel med knapp.
Har man Tesla, er knappen på kabelen en viktig del av brukeropplevelsen.
Jeg ville faktisk prøvd å angre kjøpet og fått dem til å bytte til Teslas ladeboks dersom det ikke er funksjoner med Easee du må ha. Det finnes feks. gode apper som kan styre ladingen til tiden når strømprisen er lavest.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: TerjeFjern på fredag 22. oktober 2021, klokken 15:46
Hei
Takk for info.

Jeg sitter igjen som et stort spørsmålstegn etter at elektriker monterte hjemmelader hos meg i går. Mulig jeg som er litt Fjern, som nicket mitt tilsier ;)

Setter pris på om dere kan hjelpe meg litt:

- Kjøpte Model Y nylig. På tesla.com fant jeg en lokal elektriker som Tesla anbefalte. De kom hjem til meg og anbefalte en Easee hjemmelader. De mente det var bedre enn Tesla sin hjemmelader.

- Etter at elektrikeren nå har gjort seg ferdig, så har jeg en Easee lader men ingen andre kabler enn de som fulgte med bilen. Er tanken at man skal bruke den mode 3-kabelen som fulgte med bilen til hjemmelading? Og pakke den ned i bilen hver gang man antar at man kan få bruk for den på turen? Eller bør man kjøpe en dedikert kabel som står i laderen hjemme? Det er jo fort gjort å glemme å pakke ned kabelen hver gang. I så fall, burde vel dette fulgt med i tilbud/leveranse fra elektrikeren?

- Mens jeg har ventet på å få installert lader hjemme, så har jeg brukt Tesla sin mode 2-kabel som fulgte med bilen. Den har sensorer etc så det er jo såre enkelt å koble til og fra. Men mode 3-kabelen som fulgte med har jo ingen sånne sensorer. Så bil og kabel kommuniserer jo ikke så enkelt som man ser i videosnuttene på tesla.com

(F eks: Dvs at for å starte lading må jeg enten
1) Håpe at bilen ser at jeg har bluetooth på sånn at jeg kan åpne ladeluka. Min erfaring er at bilen til tider ikke ser mobilen selv om bluetooth er på. Og det forutsetter jo også at man alltid har mobilen med seg.
2) Gå inn i appen for å åpne ladeluka. Eller gå inn i bilen for å trykke åpne på skjermen.

Og enda mindre sømløst er det når vi skal avslutte lading. Med mode 2 kunne man bare trykke på knappen på ladekabelen så fikk man løs kabelen. Men nå sitter den jo helt fast hvis man ikke avbryter ladingen via appen eller skjermen inni bilen. OK, dette er litt i-landsproblemer men håpte at ting skulle fungere litt bedre enn dette)

Har flere ting jeg lurer på også men tror jeg gir meg der. På forhånd takk, fra fjerne TerjeFjern.
Helt sykt at en elektriker som er anbefalt av Tesla ikke kan forklare deg fordeler og ulemper og faktisk anbefale deg den nye Tesla wall connectoren. Neppe oppdatert. TWC3 er billigere enn Easee, OG har kabel med knapp på håndtaket integrert (for 5100,-), så du slipper å låse opp ladekabel inni bilen eller i app, bare være i nærheten med tlf og trykke på knappen. I tillegg til at du slipper å kjøpe ekstra type 2 kabel eller pakke inn og ut kabelen hver gang du skal på tur.

T1nT1n

Sitat fra: geear på lørdag 23. oktober 2021, klokken 12:24
Sitat fra: TerjeFjern på fredag 22. oktober 2021, klokken 15:46
Hei
Takk for info.

Jeg sitter igjen som et stort spørsmålstegn etter at elektriker monterte hjemmelader hos meg i går. Mulig jeg som er litt Fjern, som nicket mitt tilsier ;)

Setter pris på om dere kan hjelpe meg litt:

- Kjøpte Model Y nylig. På tesla.com fant jeg en lokal elektriker som Tesla anbefalte. De kom hjem til meg og anbefalte en Easee hjemmelader. De mente det var bedre enn Tesla sin hjemmelader.

- Etter at elektrikeren nå har gjort seg ferdig, så har jeg en Easee lader men ingen andre kabler enn de som fulgte med bilen. Er tanken at man skal bruke den mode 3-kabelen som fulgte med bilen til hjemmelading? Og pakke den ned i bilen hver gang man antar at man kan få bruk for den på turen? Eller bør man kjøpe en dedikert kabel som står i laderen hjemme? Det er jo fort gjort å glemme å pakke ned kabelen hver gang. I så fall, burde vel dette fulgt med i tilbud/leveranse fra elektrikeren?

- Mens jeg har ventet på å få installert lader hjemme, så har jeg brukt Tesla sin mode 2-kabel som fulgte med bilen. Den har sensorer etc så det er jo såre enkelt å koble til og fra. Men mode 3-kabelen som fulgte med har jo ingen sånne sensorer. Så bil og kabel kommuniserer jo ikke så enkelt som man ser i videosnuttene på tesla.com

(F eks: Dvs at for å starte lading må jeg enten
1) Håpe at bilen ser at jeg har bluetooth på sånn at jeg kan åpne ladeluka. Min erfaring er at bilen til tider ikke ser mobilen selv om bluetooth er på. Og det forutsetter jo også at man alltid har mobilen med seg.
2) Gå inn i appen for å åpne ladeluka. Eller gå inn i bilen for å trykke åpne på skjermen.

Og enda mindre sømløst er det når vi skal avslutte lading. Med mode 2 kunne man bare trykke på knappen på ladekabelen så fikk man løs kabelen. Men nå sitter den jo helt fast hvis man ikke avbryter ladingen via appen eller skjermen inni bilen. OK, dette er litt i-landsproblemer men håpte at ting skulle fungere litt bedre enn dette)

Har flere ting jeg lurer på også men tror jeg gir meg der. På forhånd takk, fra fjerne TerjeFjern.
Helt sykt at en elektriker som er anbefalt av Tesla ikke kan forklare deg fordeler og ulemper og faktisk anbefale deg den nye Tesla wall connectoren. Neppe oppdatert. TWC3 er billigere enn Easee, OG har kabel med knapp på håndtaket integrert (for 5100,-), så du slipper å låse opp ladekabel inni bilen eller i app, bare være i nærheten med tlf og trykke på knappen. I tillegg til at du slipper å kjøpe ekstra type 2 kabel eller pakke inn og ut kabelen hver gang du skal på tur.

Litt kjedelig å høre dette nå - jeg fikk også Easee, men totalt sett er jeg fornøyd nok.
Jeg har en kabel i bilen og en annen på laderen. Da trenger du ikke bytte. Den planlegger godt nok, men det hadde vært fint å vite om kabelen med knapp før, og at Tesla-laderen er billigere. Så vi lærer.

o.b.lix

Sitat fra: geear på lørdag 23. oktober 2021, klokken 12:24
TWC3 er billigere enn Easee, OG har kabel med knapp på håndtaket integrert (for 5100,-), så du slipper å låse opp ladekabel inni bilen eller i app, bare være i nærheten med tlf og trykke på knappen. I tillegg til at du slipper å kjøpe ekstra type 2 kabel eller pakke inn og ut kabelen hver gang du skal på tur.

Men Easee har innebygd jordfeilbryter, noe TWC3 ikke har, og som dermed må monteres ekstra, og det er ikke gratis heller, koster vel omtrent det samme som type2-kabel?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Handyman

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 03. februar 2022, klokken 11:26
Sitat fra: geear på lørdag 23. oktober 2021, klokken 12:24
TWC3 er billigere enn Easee, OG har kabel med knapp på håndtaket integrert (for 5100,-), så du slipper å låse opp ladekabel inni bilen eller i app, bare være i nærheten med tlf og trykke på knappen. I tillegg til at du slipper å kjøpe ekstra type 2 kabel eller pakke inn og ut kabelen hver gang du skal på tur.
Men Easee har innebygd jordfeilbryter, noe TWC3 ikke har, og som dermed må monteres ekstra, og det er ikke gratis heller, koster vel omtrent det samme som type2-kabel?
Feil, TWC3 trenger ikke jordfeilvern type B, sitat:
Wall Connector har innebygget RCD Type A + DC 6 mA. Fordelen med denne beskyttelsen er at jordfeilbryter Type-B ikke er påkrevd ved installering av tredje generasjon Wall Connector. Sjekk med lokale forskrifter angående type jordfeilbryter du trenger.
Kilde side 13: https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

o.b.lix

Sitat fra: Handyman på torsdag 03. februar 2022, klokken 11:36
Feil, TWC3 trenger ikke jordfeilvern type B, sitat:
Wall Connector har innebygget RCD Type A + DC 6 mA. Fordelen med denne beskyttelsen er at jordfeilbryter Type-B ikke er påkrevd ved installering av tredje generasjon Wall Connector. Sjekk med lokale forskrifter angående type jordfeilbryter du trenger.
Kilde side 13: https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf

Jeg las s4 i samme manual:
Frakoblingsmidler: Ekstern jordfeilbryter
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Handyman

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 03. februar 2022, klokken 11:49
Sitat fra: Handyman på torsdag 03. februar 2022, klokken 11:36
Feil, TWC3 trenger ikke jordfeilvern type B, sitat:
Wall Connector har innebygget RCD Type A + DC 6 mA. Fordelen med denne beskyttelsen er at jordfeilbryter Type-B ikke er påkrevd ved installering av tredje generasjon Wall Connector. Sjekk med lokale forskrifter angående type jordfeilbryter du trenger.
Kilde side 13: https://www.tesla.com/sites/default/files/support/charging/Gen_3_Wall_Connector_Manual_Norwegian.pdf

Jeg las s4 i samme manual:
Frakoblingsmidler: Ekstern jordfeilbryter
He he, ja det er nok bare et av mange eksempler på Teslas katastrofalt dårlige oversettelser.
I den engelske manualen står det:
Means of Disconnect: External branch circuit breaker
Altså at det skal være en forankoplet sikting for frakobling. Ingeting om jordfeilbryter.

I linjen under står det jo også spesifikt at det er innebygget jordfeilbryter med DC-vern:
Residual Current DetectionIntegrated (Type A + DC 6 mA)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA