Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 11:07

« forrige - neste »

Jejl

 Bjørn Nyland har laget en video som i detalj beskriver hvordan du selv kan finne nøyaktig ut hvor mye du har mistet.

GOS

Sitat fra: Jejl på torsdag 01. februar 2018, klokken 10:03
Bjørn Nyland har laget en video som i detalj beskriver hvordan du selv kan finne nøyaktig ut hvor mye du har mistet.
Det blir ikke nøyaktig, men det gir en god pekepinn. Kjørestilen og terreng/forhold du kjører under vil gi variasjon på hvor mye som går vekk i indre taps-energi i batteriet og dette vil ikke fremkomme med mindre du måler batteriet. (Å kjøre fra 100% til 0% vil gi riktig pekepinn på hvor mye som er reel energi tilgjengelig til kjøring, men kan ikke sammenlignes med det som er batteriets kapasitet (med fratrekk av brick-protection) når det var nytt. Batteriets kapasitet er oppgitt ved en viss konstant relativt lav belastning som gir en viss tap i indre energi i batteriet, mens når vi kjører til vanlig så vil vi typisk ha noe mer tap.

Om jeg kjører min (S85 RWD) fra 100% til den stopper så vil bilen rapportere at jeg har brukt ca 74.5 kwh, mens den reelle kapasiteten leste av via can-bus er 78 kwh + 4 kwh (brick protection) = 82 kwh
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

endreaa

Forutsetning: Bil står tilkoblet til strøm, og er ferdig ladet til ønsket nivå.

Skal forvarme bilen, med minst mulig bruk av batteri. Hittil har jeg da satt opp chargelimit for å få den til å begynne å lade igjen, for så å starte forvarming. Er dette nødvendig? Vil den trekke det den kan var «veggen» til forvarming uten at lading er igang?

Simen1

Bilen trekker bare f.eks 13A hvis det er det du har begrenset den til. Dette fordeles til oppvarming + lading. Jeg vet ikke hvordan den prioriterer mellom lading og oppvarming, men jeg tenker at hvis du ikke setter opp ladebegrensningen så er du i hvert fall sikker på at alt den trekker går til oppvarming. Sjekk hvor mange ampere den trekker da.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

emurof

Jeg blir ikke helt klok på dette her, jeg. Kan jeg bruke pluggen (type 2?) som følger med Teslaen i f.eks. Fortums hurtigladere? Eller må jeg kjøpe Chademo-adapter hvis jeg ønsker å lade der?

Eller er Chademo nødvendig for hurtiglading hos Fortum, mens standardkabelen bare gir "treg" lading?

Espen Hugaas Andersen

#35
Uten CHAdeMO-adapteret kan du *kun* hurtiglade på Tesla superladere. Saktelading kan gjøres med Type 2, som da er begrenset til 16,5 kW på dagens biler (ved ladepunkter som støtter dette).

Kjøper du CHAdeMO-adapter kan du hurtiglade på de aller fleste vanlige hurtigladestasjoner til Fortum, Grønn Kontakt, osv. (Det finnes noen som kun har CCS, ikke CHAdeMO, og da kan man ikke hurtiglade en Tesla, punktum.) Med CHAdeMO får du ca 45 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Så jeg kan altså lade sakte på Fortum-stasjoner med det som følger med en Tesla? (Kanskje lite poeng i det, men.)

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emurof

Det vil da si en 4-5 timer for å lade opp en 75 D hvis jeg har forstått det riktig. Vel, det er bedre enn ingenting antar jeg :)

Espen Hugaas Andersen

Ja, definitivt bedre enn ingenting. Hovedsaklig kan det være praktisk å f.eks lade opp bilen ved et hotell over natten, eller få fyllt på litt ekstra mens man handler på Ikea eller lignende.

Personlig har jeg ikke hatt veldig mye behov for Type 2. Tror jeg har brukt Type 2 kabelen en gang, foruten et par ganger jeg prøvde den for å se om den fungerte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

geear

Flisespikking, men er usikker på om jeg har sett 45kW på chademo noen gang. 38-42kW er normalen her.

Ellers grenser vel 16,5kW mot å kunne plasseres i semi-hurtig sjangeren. En stor andel elbiler kan kun AC-lade på inntil 3,6kW. 16,5kW er nok til å kunne brukes som "nødlading" uten at det er helt krise, men chademo-adapter gir mye større fleksibilitet og valgfrihet til hvor en stopper.

Simen1

#41
Jeg får ikke tallene i TOCN sin ladeveiledning til å stemme. Tallene for 230V 3-fase er bare 2/3 av det jeg får når jeg regner den vanlige effektformelen U*I*rot(3). Er det feil i tabellen eller en eller annen begrensning som gjør seg gjeldende med 230V 3-fase?

Jeg tror jeg fant ut av det her. Er det kun eldre Teslaer som har denne begrensningen?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Espen Hugaas Andersen

Nei, ingen Teslaer kan lade med ekte 230V trefase. Da trenger man trafo til 400V TN.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

andvib

Hei, har Tesla veggboks med "2-fas" kobling som gir 18-19A i stedet for 16A (230v) til en 2013 P85 med dobbeltlader. Har bestilt ny S75, kan denne også motta 18-19A eller må det kobles om/endres på dip-switcher inni veggboksen til 1-fas? Lader som sitter i nyere biler er vel anneledes enn de gamle?
2019 Model S Long Range
2019 Model 3 Long Range

sjokomelk

Sitat fra: andvib på mandag 21. mai 2018, klokken 13:53
Hei, har Tesla veggboks med "2-fas" kobling som gir 18-19A i stedet for 16A (230v) til en 2013 P85 med dobbeltlader. Har bestilt ny S75, kan denne også motta 18-19A eller må det kobles om/endres på dip-switcher inni veggboksen til 1-fas? Lader som sitter i nyere biler er vel anneledes enn de gamle?
Behøver ikke å gjøre noe som helst. Plug-and-play :+1:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA