Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Tesla for Dummies -en nybegynner guide.

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 11:07

« forrige - neste »

Simen1

Jeg har 230V IT-nett hjemme og enkeltlader i bilen. Jeg lurer på hvilken ladeeffekt jeg kan få med den røde industriadapteren og tilhørende industrikontakt? Får jeg for eksempel 230V 3-fase 16A eller får jeg bare 1-fase?
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Knut Røe

Rød kontakt er bare for 400 volt.
På 230 volt skal du ha blå kontakt.

jkirkebo

Sitat fra: Simen1 på søndag 22. oktober 2017, klokken 00:13
Jeg har 230V IT-nett hjemme og enkeltlader i bilen. Jeg lurer på hvilken ladeeffekt jeg kan få med den røde industriadapteren og tilhørende industrikontakt? Får jeg for eksempel 230V 3-fase 16A eller får jeg bare 1-fase?

En ladestasjon tilkoblet en 32A 3-fase kurs er beste løsning. Da vil du få 7,4kW lading, fordelt over 2 faser. 8,5kW om du hadde hatt dobbeltlader/høyeffektlader.

Alternativt kan du bruke det blå adapteret og 32A 1-fase, men mange nettselskaper er ikke så glade i så store 1-fase laster. Det kan også skape mer krøll på husets strømsystem, om du ikke har hovedsikring på 63A eller mer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Simen1

Jeg har 63A hovedsikring.

Hvorfor bør ladestasjonen tilkobles 3-fase dersom den bare belaster 2 av fasene?

Jeg vurderer å gå for 32A 1-fase (med IT blir det vel lasten fordelt over 2 av fasene siden det ikke er noen nøytralleder) og sette andre natt-laster som varmepumpe og varmekabler på de ledige fasene.

PS. Jeg skal oppgradere innmaten i sikringsskapet fra eldgamle skrusikringer nå i vinter så det er gode muligheter for re-balansering av lastene.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

jkirkebo

Sitat fra: Simen1 på søndag 22. oktober 2017, klokken 14:06
Jeg har 63A hovedsikring.

Hvorfor bør ladestasjonen tilkobles 3-fase dersom den bare belaster 2 av fasene?

Fordi du trenger 3 faseledere for å belaste 2 faser. Vi har 3 faseldere, L1, L2 og L3. Samt 3 faser som kan belastes: L1+L2, L1+L3 og L2+L3. Hvis L1 kobles til L1 på ladestasjonen, L2 til L2 og L3 til N vil bilen trekke strøm mellom L3+L1 og L3+L2. Den vil ikke trekke strøm mellom L2+L1. Altså 2-fase lading (sk. V-kobling).

Sitat
Jeg vurderer å gå for 32A 1-fase (med IT blir det vel lasten fordelt over 2 av fasene siden det ikke er noen nøytralleder) og sette andre natt-laster som varmepumpe og varmekabler på de ledige fasene.

Med 32A 1-fase blir lasten fordelt over 2 _faseledere_ men kun på 1 fase. Lasten på faselederne blir hhv. 32A, 32A og 0A. Altså en skjevlast på hele 32A.
Med 2-fase lading på 3-fase tilførsel blir faselederne belastet med hhv. 16A, 16A og 28A for samme ladeeffekt (7,4kW). Skjevlasten blir bare 12A, nesten en tredjedel av 1-fase alternativet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

leafolainen

Mange hurtigladestasjoner har 6 kontaktpunkter, 2 Chademo, 2 CCS og 2 Type 2. Jeg har skjønt at man kan bruke chademo med et adapter, men kan man også bruke Type 2 uten adapter? Hvilken ladehastighet kan man få av den i så fall?


Sent from my iPad using Tapatalk

o.b.lix

Du trenger vanligvis en type2 kabel, da disse normalt ikke har fastmontert kabel men er bare en kontakt. Det finnes ulike kabler beregnet for ulike effekter, og da kan din tesla lade med 22, 16,5 eller 11kW alt etter hvilken lader bilen er satt opp med.

Det vi betegner som type2 på ladestasjoner, er AC-lading, dvs i realiteten en veggkontakt som tillater høyere strøm (og som ikke slår på strømmen før bilen er klar, som en del av dette) enn shcuko (vanlig stikkontakt)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

moderator 2

En AC ladestasjon (Mode 3 lading) er i realiteten en ladestasjon der kladden på den vanlige ladeledningen er skrudd fast. Man har så koblet til med tykkere ledninger inn i boksen, og ut-ledningen er vanligvis erstattet med en kabel du selv har med.

Det som begrenser hvor mye du lader bilene med er:

enten
- hvor mye ladestasjonen kan levere
eller
- hvor mye ladeledningen din er beregnet for
eller
- hvor mye bilen din kan bruke

Med en Tesla kan du lade med relativt høy hastighet ( 22, 16,5 eller 11kW ) alt etter hvilken lader bilen er satt opp med, mens en Mitshibushi i-Miev bare kan lade med 3kW. Kongen på haugen var de første ZOE'ne som kunne ta imot 43kW, men så endret de dette til 22kW.

Type2 ladestasjonene til Fortum og Grønn Kontakt er som regel på 22kW.
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

leafolainen

Takk for utfyllende svar! Jeg har prøvd å lete i dokumentasjonen, men finner ikke ut hvor stor den innebygde laderen er. Noen tips om hvordan jeg kan finne det ut (har ikke fått levert bilen enda, men det er en S75D med standard utrustning bygget i aug/sept)?


Sent from my iPad using Tapatalk

MyMuffin

Sitat fra: leafolainen på tirsdag 24. oktober 2017, klokken 14:40
Takk for utfyllende svar! Jeg har prøvd å lete i dokumentasjonen, men finner ikke ut hvor stor den innebygde laderen er. Noen tips om hvordan jeg kan finne det ut (har ikke fått levert bilen enda, men det er en S75D med standard utrustning bygget i aug/sept)?


Sent from my iPad using Tapatalk

Det står på "view-spec" PDF'en, denne finner du på "mytesla".
Har du "høy strømstyrke-lader" så har du 16.5kw lader.

Endringen skjedde ved juni/juli skiftet, biler bestilt etter 1 juli tror jeg har det standard.


2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

leafolainen

Den er god, har «høy strømstyrke-lader» ja.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lindberg

Betyr det at vi kan lade med max 16,5 kwh på typiske "betale-hurtigladestasjoner" a la Fortum og Grønn kontakt med oppgradert lader i bilen?

Jeg forstår det slik da at dette vil være begresningen mtp type2-lading uansett, (bortsett fra strømstyrke i ladestasjonen selvfølgelig), eller er det begrensninger på den blå mennekes-kabelen som fulgte med også?

Muffinman

Kabelen som følger med bilen er 32A trefase, så den takler opptil 22kW fra et ladepunkt som støtter det.

Simen1

Jeg har et for dummies-spørsmål: Hvordan ser man hvor mye batterikapasitet man har mistet? Må det testes spesielt eller oppdateres det direkte på batteriindikatoren?

Min P85 viser 296 km ved 80% fullt.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

GOS

Sitat fra: Simen1 på torsdag 01. februar 2018, klokken 09:19
Jeg har et for dummies-spørsmål: Hvordan ser man hvor mye batterikapasitet man har mistet? Må det testes spesielt eller oppdateres det direkte på batteriindikatoren?

Min P85 viser 296 km ved 80% fullt.
Da har du mistet ca 20 tkm ved det nivået tenker jeg, men det kan også være softwaren din som ikke estimerer riktig dersom det er lenge siden den har vært nær =5 og 100%. Du må måle med CanBus for å få vite sikkert.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA