Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 09:26

« forrige - neste »

minibiti

In theory yes, all you need is a trafo and then any charging point after that.
The newer trafos have very little loss so I am not sure it is worse it with the switch to use it or not.
The best option is probably to put the trafo after the PWC as it will then work for sure and not affect the PWC.
I guess the TWC does not have its own Type 2 connector? If so, putting the trafo before the PWC could then allow you to charge directly from the PWC and no need for a dedicated charging point.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Rævedilter

TWC har fast kabel med standard type 2, så trafo må da foran om eg skal bruke TWCen.
Tap på ein 4KVA Nortel lavtapstrafo med 15 timer tomgang (15W) og 7 timer fulllast (180W) (Tesla) i døgnet er på 540 kWh i året, for det monterer eg kjapt ein bryter.
Garasjen er varm nok...

elektrolux

Sitat fra: Rævedilter på fredag 20. august 2021, klokken 11:21
Kva koster at ein rimeleg ladestasjon (ex. innstallasjon) som kan brukes på Zoe? Klarer oss lenge med 16A/3,6kW tilført.

13500.- for vår ladetrafo. Kan kobles inn på Tesla ladestasjonen din via en adaptorkabel til kr 1500.- eller direkte innpå eget stikk.

https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/renault-zoe-3-kw-universell-ladetrafo?tm=ladestasjoner
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rævedilter


Rævedilter

Eit anna newbie spørsmål; er det vanlig at det følger med "reisetrafo" når ein kjøper brukt Zoe? Eller kjøpes og omsettes dei uavhengig?

TB

Slik jeg har forstått har dette variert en del.

- De har 400 V TN hjemme trenger ikke trafo hjemme, men noen kan trenge det "på reise".
- De som bare har brukt bilen på korte avstander har gjerne ikke behov for reiselader / trafo.
- Osv...

Det har vært mange kampanjer der nye Renault Zoe blitt solgt med enten fastmontert, eller portabel lader inkludert.
Ønsket en begge deler har det vært pristillegg.
Kan godt være det har vært kampanjer der både fastmontert og portabel var inkludert.

Ved bruktsalg er det opp til selger hva som følger med. Om det var en fastmontert lader som ble innkjøpt følger den gjerne ikke med salget da demontering og montering koster en stor andel av en slik installasjon - det vil ikke lønne seg for selger eller kjøper å selge inkludert en slik lader.

Dvs, annonsen må si hva som "følger med" ved kjøp av brukt - det er ingen annen fasit.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rævedilter

Har kommunisert litt med eit par selgere, men når ein skriv "Reiselader og hjemmelader følger med" og han veit ikkje om det er med eller uten trafo, kva kan eg anta da? Eg ba ein av dei å sende meg bilde.....

minibiti

You have to double check very precisely indeed.
Reiselader usually means the ladebøtte or the Zaptec (both with internal trafo).
Hjemmelader can mean both the podpoint with the trafo but also a plain normal charger like the Easee charger which does not have a trafo.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Rævedilter

#83
Denne er vel ein "standard" "reise"lader uten trafo slik eg forstår.
Antar da at "heime"lader er også uten trafo.
Da kjem det fort 15-20000kr (eller meir) i tillegg på prisen når eg må da både heime og reiselader (til hytta)

minibiti

These "standard" chargers for schuko are not usually sold in Norway when you buy a new car, for the good reason that it does not work on IT grids.
These are usually sold with imported cars, from France or Sweden or other EU countries.
This is why I wrote "usually" :)
And this is why you have to triple check ;)

The "ladebøtte" is easy to carry with you when you go to the hytte. But it charges very slow and on schuko (unless you have a Type 2 adapter to connect it to your home charger) so it is not always a good solution for charging at home on a daily basis anyway.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Rævedilter

Fekk bekreftet nå fra selger at hjemmelader kun fungerer på TN nett, så trippelsjekk er påkrevd ja.

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

minibiti

Thanks for the link @Rav4_EV!
The first one is interesting, all in one  :+1:
Any idea of the prices? I guess the hyttelader is around 11kNOK like everywhere else?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

HCO

2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Fosnes

Gammel tråd, men interessant for nye Zoe-kjøpere. Jeg lurer på om noen kan si noe klokt om tetthet av ladestasjoner som funker på gamle Zoe - altså AC-ladere, og også noen erfaringer om hvordan det er å bruke/lade gamle Zoe på langtur. Jeg har sett kartet som finnes her i forumet. Funker det fremdeles? Er det snakk om at disse laderne etter hvert tas ned, eller tenker dere at de blir stående?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA