Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 09:26

« forrige - neste »

lelsrud

Hei alle.
mulig dette står tidligere i tråden, men for å få det inn med teskje:
På jobben har vi 400V TN nett. Kan jeg plugge denne laderen fra thansen

https://www.thansen.no/product.asp?pn=345302&n=6015&regnr=&RegNrRecID=0&tid=125941&group=3650&refloc=2

rett i et hvilket som helst stikk med 10A sikring?

hvis ikke; hva må til?

På forhånd tusen takk for svar.

HCO

Teknisk: Ja, vil fungere

Lovlig (til regelmessig bruk): Nei*

*Da trenger du dedikert kurs (ingen andre uttak på samme kurs) med jordfeilvern type B og uttaket må være dimensjonert "et hakk opp", dvs. 16A for 10A lading, og 20A for 16A lading.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Lottelisehk

Kjøpte Zoe Intens av forhandler i Januar. Veldig usikker på om det var riktig valg i forhold til lading. Jeg spurte flere ganger om lading og om det kunne ta lang tid dersom jeg reiste lange distanser. Forhandler sa selvsagt at dette ikke var noe problem og at jeg ikke ville stå i lange evigheter og lade. Dette gjør jeg med min nye bil da jeg ikke kan ta i bruk hurtigladere. Ville jeg kommet noen vei ved å klage til forhandler? Mener jo at det er å tilbakeholde veldig relevant informasjon, mtp at dette faktisk er drivstoffet mitt.

Speeder

Sitat fra: Lottelisehk på torsdag 02. mai 2019, klokken 13:34
Kjøpte Zoe Intens av forhandler i Januar. Veldig usikker på om det var riktig valg i forhold til lading. Jeg spurte flere ganger om lading og om det kunne ta lang tid dersom jeg reiste lange distanser. Forhandler sa selvsagt at dette ikke var noe problem og at jeg ikke ville stå i lange evigheter og lade. Dette gjør jeg med min nye bil da jeg ikke kan ta i bruk hurtigladere. Ville jeg kommet noen vei ved å klage til forhandler? Mener jo at det er å tilbakeholde veldig relevant informasjon, mtp at dette faktisk er drivstoffet mitt.
Ladetider er etter mitt syn veldig godt opplyst, bla.a. i tabellfomat i "teknisk infomasjon"
https://assets.ctfassets.net/mt8w0y3iajsh/lWB3cp60neqmCQqQGYIeY/24c438b2c70537b437a96bb1352f0ecd/Nye_Zoe_400_des_2016_Teknisk_spesifikasjon.pdf
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Rav4_EV

Hvilken utfordring har du i forhold til lading?

Om du kun har en langtur i løpet av uka så er det neppe farlig om det tar litt lang tid med lading.
Den trenger jo ikke være fulladet dagen etter en langtur så lenge du har nok strøm til den neste dags bruk. Mange med Tesla har det slik.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

magenuss

Hei

Jeg har lest gjennom tråden men fremdeles ikke sett noe som svarer på det jeg lurer på.
Jeg har 230V TT nett + en Easee type 2 lader. Et TT-nett (terre-terre) er lik et IT-nett med den vesentlige forskjellen at transformatorens nullpunkt er jordet. Vil den kunne lade Zoe 40 bilen?
Eks: 97 RS125; 98 CB600F; 92 MX5; 07 A4 Cab S-line 1.8T; 02 R1150RT; 12 Leaf
Nå: 19 Tesla Model 3 LR AWD+, blå/hvit <3, hengerfeste, HW 3.0, Acceleration boost 504,3 hk / 564 Nm.

TB

Zoe krever TN nett for å lades. IT og TT nett krever trafo til TN nett.

Det beste er å koble trafo til før ladeboksen. Da da kan Zoe utnytte opp til 22 kW effekt. Dette er en fastmontert installasjon, som krever elektriker.

Andre alternativer er overgang til schoco kontakt og koble til trafo omtalt som "hyttelader" eller Spark.

Eller, få tak i en Zaptec Portable eller den nyere utgaven, lager av et fransk firma. Felles for de er at de kan kobles mellom ladeboksen og bil med type 2 kontakt. Kan enkelt ta den med til andre steder. Men, lader på maks en fase 10 - 16 A.

Fastmontert trafo med tre faser vil dermed potensielt lade raskere.

Tror det nesten alltid følge med en eller annen lade løsning når Zoe kjøpes ny? Ved kjøp av brukt Zoe vil det variere hva som følger med.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på mandag 05. april 2021, klokken 09:45
Zoe krever TN nett for å lades. IT og TT nett krever trafo til TN nett.

Det beste er å koble trafo til før ladeboksen. Da da kan Zoe utnytte opp til 22 kW effekt. Dette er en fastmontert installasjon, som krever elektriker.

Andre alternativer er overgang til schoco kontakt og koble til trafo omtalt som "hyttelader" eller Spark.

Eller, få tak i en Zaptec Portable eller den nyere utgaven, lager av et fransk firma. Felles for de er at de kan kobles mellom ladeboksen og bil med type 2 kontakt. Kan enkelt ta den med til andre steder. Men, lader på maks en fase 10 - 16 A.

Fastmontert trafo med tre faser vil dermed potensielt lade raskere.

Tror det nesten alltid følge med en eller annen lade løsning når Zoe kjøpes ny? Ved kjøp av brukt Zoe vil det variere hva som følger med.

Dersom man tenker å kjøpe en Zoe, så er min mening at det er på grensen til å bli lurt, dersom man ikke får med ladebøtta eller den nye kabelen som erstatter ladebøtta. Den er nesten viktigere enn varseltrekant, refleksvest, reservehjul/dekkreparasjonskitt til sammen.

Selv om man kanskje ikke trenger den til den daglige ladingen, eller har nyeste versjon som kan hurtiglades, og TN-nett hjemme eller korrekt montert ladestasjon med trafo i forkant/bakkant, så vet du aldri når du står der og har behov for akkurat den.

Vet at man kan få endel kroner for denne på finn (ligger en annonse som forlanger 7 500,-forladebøtta), men dersom den mangler ved kjøp, så skal prisen godt ned, og såpass ned at man kan ha råd til å kjøpe ny fra Renault. Dog, den er vanskelig å få tak i nå, da selv Renault ikke lenger legger den ved som standard, da de så vidt jeg vet, heller har den tilgjengelig lengre.

Det nevnes heller ikke når man bygger bil i konfigurator. Rart om de ikke har løst problemet, og samtidig fjerner løsningen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

#68
Sitat fra: RJK på tirsdag 06. april 2021, klokken 01:16
Dersom man tenker å kjøpe en Zoe, så er min mening at det er på grensen til å bli lurt, dersom man ikke får med ladebøtta eller den nye kabelen som erstatter ladebøtta. Den er nesten viktigere enn varseltrekant, refleksvest, reservehjul/dekkreparasjonskitt til sammen.

Selv om man kanskje ikke trenger den til den daglige ladingen, eller har nyeste versjon som kan hurtiglades, og TN-nett hjemme eller korrekt montert ladestasjon med trafo i forkant/bakkant, så vet du aldri når du står der og har behov for akkurat den.

Vet at man kan få endel kroner for denne på finn (ligger en annonse som forlanger 7 500,-forladebøtta), men dersom den mangler ved kjøp, så skal prisen godt ned, og såpass ned at man kan ha råd til å kjøpe ny fra Renault. Dog, den er vanskelig å få tak i nå, da selv Renault ikke lenger legger den ved som standard, da de så vidt jeg vet, heller har den tilgjengelig lengre.

Det nevnes heller ikke når man bygger bil i konfigurator. Rart om de ikke har løst problemet, og samtidig fjerner løsningen.
Det er nok uheldigvis mye forvirring rundt lading av Zoe. Selgere som ikke har satt seg inn i hvordan det fungerer.

Garantert flere tilfeller der kjøper klager (med rette) på at bilen ikke lar seg lade. De som har TN nett og ikke trenger å lade andre steder (11, 22 og 43 kW stolper vil fungere) kan få en rimelig bil.
(edit: la til 11, og 43 kW)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

minibiti

The Zoe can always charge on any AC charger if it delivers 11 kW or more.

The disadvantage with the "ladebøtte" (or any 10A solution, like the first Zaptecs or the new Raydiall with the schuko plug) is that it charges almost twice as slow (1.7 kW in the battery pack) as a 3.6 kW TN charger (e.g with trafo if on IT grid, giving you 3 kW in the battery).

It is very strange that no one came up yet with a little 3.6 kW charger that would be installed on board and would work with IT. Not to mention Renault Norge itself!
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

TB

Sitat fra: minibiti på tirsdag 06. april 2021, klokken 10:38
The Zoe can always charge on any AC charger if it delivers 11 kW or more.

The disadvantage with the "ladebøtte" (or any 10A solution, like the first Zaptecs or the new Raydiall with the schuko plug) is that it charges almost twice as slow (1.7 kW in the battery pack) as a 3.6 kW TN charger (e.g with trafo if on IT grid, giving you 3 kW in the battery).

It is very strange that no one came up yet with a little 3.6 kW charger that would be installed on board and would work with IT. Not to mention Renault Norge itself!
Å montere en IT til TN trafo, eller en egen IT lader internt i Zoe er helt sikkert teknisk være mulig. Regner med at Renault ikke ser at markedet er stort nok. IT nett er ikke så utbredt i andre land.

Har forstått det som at mange Zoe selges som del av større avtaler, som Vy Bybil.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

minibiti

#71
Sitat fra: TB på tirsdag 06. april 2021, klokken 11:59
Å montere en IT til TN trafo, eller en egen IT lader internt i Zoe er helt sikkert teknisk være mulig. Regner med at Renault ikke ser at markedet er stort nok. IT nett er ikke så utbredt i andre land.

Har forstått det som at mange Zoe selges som del av større avtaler, som Vy Bybil.

I was thinking a little charger by-passing the chameleon one and being able to take AC IT in like all the other cars.
But as you say probably too much work/not worth it for Renault, especially if this is one more thing to have warranty for...

It will be interesting to see what they do for the coming Megane e-Vision :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

RJK

Sitat fra: minibiti på tirsdag 06. april 2021, klokken 10:38
The Zoe can always charge on any AC charger if it delivers 11 kW or more.

The disadvantage with the "ladebøtte" (or any 10A solution, like the first Zaptecs or the new Raydiall with the schuko plug) is that it charges almost twice as slow (1.7 kW in the battery pack) as a 3.6 kW TN charger (e.g with trafo if on IT grid, giving you 3 kW in the battery).

It is very strange that no one came up yet with a little 3.6 kW charger that would be installed on board and would work with IT. Not to mention Renault Norge itself!

Dersom du lader med 11 kW effekt, er det kun i ett tilfelle at du har 230 V og derved IT-nett eller TT-nett, og det er om du kal lade 32 A 3-fase. Zoe vil ikke få ladet her uten ladebøtte eller erstatteren.  I alle de andre tilfellene er det altså 400 V TN-Nett, som Zoe IKKE har problemer med.

Men problemet er ikke egentlig hjemme hos deg selv, da du kan gjøre noe med dette selv ved å få installert en trafo, så må man altså ha med egen trafo på turen for å være sikker på å kunne lade overalt.

Da blir ikke problemet at du bare får halv fart, for NULL fart er ikke dobbelt så raskt. Og halv fart av hva en IT-Nett-kompatibel elbil er mottagelig for, er altså langt å foretrekke fremfor å ikke kunne lade overhode. Og det gjelder jo kun der effekten ellers er 7,4 kW, for den lader vel maks på 3,6 kW der det er IT-nett. Ellers får den vel full fart av hva ladere klarer å gi over AC.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

minibiti

#73
* 11 kW: You are exactly right, but usually in public spaces (charging stations, street chargers, shopping centers) the 11 kW AC chargers are on 400V/32A/1phase.
* of course of course slow charging is better than no charging and this is why the ladebøtte is a good solution for charging on IT away from home. I would not use it as my primary charging solution at home :)
* my main point with 10A vs 16A charging was that the difference in charging time is not 30% but close to 50%, which many people are not aware of.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Rævedilter

Vurderer å kjøpe ein brukt Zoe i tillegg til Teslaen, men på vårt IT nett kan ikkje Zoe lade fra TWCen (Tesla sin ladestasjon).
Kva koster at ein rimeleg ladestasjon (ex. innstallasjon) som kan brukes på Zoe? Klarer oss lenge med 16A/3,6kW tilført.
Er det skilletrafo og kva som helst ladestasjon etterpå?
I så fall kan me vel sette den framfor min einfase 16A TWC?
Og eventuelt ein bryter som enten kobler gjennom trafo eller forbi for å slippe trafotap når me lader Teslaen?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA