Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 09:26

« forrige - neste »

aronesen

Det finnes faktisk en god del 43kW stasjoner. Det er ikke nødvendigvis så dumt med en Q variant. Kommer litt an på hvor du bor og hvor du ferdes. https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1tKiy41u2dk1xtrFE73Zw0I_2C6o&ll=62.76551121735448%2C15.99420275&z=5
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Initium

bilen skal gå hovedsakelig i Oslo.
Ut fra hva jeg kjenner til saken, har selger prata kunden ( singel jente i 30 årene ) trill rundt. Jeg blir sur av sånt, ikke fordi en Zoe med 40kw batteri ikke kan gjøre en kjempegod jobb til en fin pris, men måten ladinga er framstillt på, er rett og slett ikke sannferdig.

Sånt reagerer jeg på.

Trine2

Hei! Jeg har endelig fått lånt meg en Zoe, Q-variant siden fossilbilen er på verkstedet igjen. Nå har jeg tenkt å kjøre til Svinesund og tilbake til Oslo og blir lettere forvirret av ladekartene, og skal prøve å forklare her:

Elbilforenings kart viser 43kw ladere flere steder langs E6 mot Sverige, blant annet Fortum ladestasjoner. Men når jeg går inn på Fortum sitt ladekart er det ingen som er spesifisert med 43 kw. Jeg blir derfor litt frustrert og vet ikke hvor/om jeg får ladet bilen i det hele tatt (bortsett fra 22 kw lader da).

Stemmer det jeg har hørt, at 43 Kw stasjonene skal bygges om/nedlegges? Og er det bare Zoe som kan lade på 43 kw pistolene?

hsa77

#33
Sitat fra: Trine2 på søndag 13. mai 2018, klokken 21:55
Hei! Jeg har endelig fått lånt meg en Zoe, Q-variant siden fossilbilen er på verkstedet igjen. Nå har jeg tenkt å kjøre til Svinesund og tilbake til Oslo og blir lettere forvirret av ladekartene, og skal prøve å forklare her:

Elbilforenings kart viser 43kw ladere flere steder langs E6 mot Sverige, blant annet Fortum ladestasjoner. Men når jeg går inn på Fortum sitt ladekart er det ingen som er spesifisert med 43 kw. Jeg blir derfor litt frustrert og vet ikke hvor/om jeg får ladet bilen i det hele tatt (bortsett fra 22 kw lader da).

Stemmer det jeg har hørt, at 43 Kw stasjonene skal bygges om/nedlegges? Og er det bare Zoe som kan lade på 43 kw pistolene?
Alle biler med type 2 plugg kan forsåvidt lade på 43kw uttak, men det er såvidt jeg vet kun Q varianten av ZOE som klarer å utnytte 43kw. 22kw synes å være den nye standarden for AC lading hos både Fortum og Grønn kontakt og alle ladestolper de har satt opp de siste årene er på maks 22kw. Renault Norge har sluttet å importere ZOE med Q motor og den nye R motoren lader som kjent med max 22kw. Jeg tror du kan stole på ZOE kartet her på forumet for å finne 43kw ladere. Fortum kaller ihvertfall laderen på Minnesund for "400V 63A type2 cable" - dvs 43kw.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Trine2

Jeg dropper hele Sverige-turen. Har fått høre at de som evt vil hurtiglade er ladere fra BKK som koster skjorta, så da handler jeg her hjemme inntil fossilbilen er på veien igjen.

Takk for hjelpen uansett!

HCO

Det er mye misforståelser om Zoe og lading ute og går...

Når det gjelder Oslo-Svinesund med "gammel" Zoe, er det null problem, vi har gjort det flere ganger med vår Zoe R240 (23 kWh batteri). Det finnes mange 22kW-ladere strategisk plassert på norsk side, de fleste av de er Fortum som tar 1kr/min (tilsvarer ca. 3kr/kWh).

Det er også mulig å lade på Nordbysenteret, om det er dit du skal, men vi har alltid sørget for å ha greit med strøm før vi passerer grensen så vi slipper å sette oss inn i hvordan lading fungerer på svensk side. Nå har vi forøvrig oppgradert til Zoe R90 (41kWh batteri), så nå kjører vi tur/retur uten ladestopp.

Jeg har forståelse for at mange ikke vil kjøre langtur med Zoe på grunn av maks. ladehastighet 22kW*, men at det er vanskelig å finne ladere eller at det er dyrere å lade Zoe er feil.

*Q210 (første Zoe) lader raskere, men her på Østlandet er det dårlig med 43kW type2-ladere.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

jkirkebo

Sitat fra: HCO på mandag 14. mai 2018, klokken 17:07
Det er også mulig å lade på Nordbysenteret, om det er dit du skal, men vi har alltid sørget for å ha greit med strøm før vi passerer grensen så vi slipper å sette oss inn i hvordan lading fungerer på svensk side.

Det er masse gratis schuko-uttak på Nordby-senteret, så om man skal være der en stund får man greit med strøm så lenge man har med seg en helt vanlig standardladekabel. Alt av strømnett i Sverige er uansett TN.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

minibiti

Sitat fra: HCO på mandag 14. mai 2018, klokken 17:07
Når det gjelder Oslo-Svinesund med "gammel" Zoe, er det null problem, vi har gjort det flere ganger med vår Zoe R240 (23 kWh batteri). Det finnes mange 22kW-ladere strategisk plassert på norsk side, de fleste av de er Fortum som tar 1kr/min (tilsvarer ca. 3kr/kWh).

Jepp I agree, there are many 22 kW chargers (both Fortum and Grønn Kontakt) between Oslo and Sweden and they work great with the Zoe.

Just a quick comment about the 1 NOK/min...
I have seen several Fortum chargers now charging 2.5 NOK/kWh instead of 1 NOK/min, with no extra per period of time like GK does, which is nice when one can not manage 22 kW because the battery is cold or the on board charger manages max 6 or 11 kW.
Is this Fortum's new policy to make these so called flexi chargers more attractive to people with less powerful on board AC chargers and/or hybrid, so it does not cost them too much to charge per kWh?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

HCO

Sitat fra: jkirkebo på mandag 14. mai 2018, klokken 17:12
Det er masse gratis schuko-uttak på Nordby-senteret, så om man skal være der en stund får man greit med strøm så lenge man har med seg en helt vanlig standardladekabel. Alt av strømnett i Sverige er uansett TN.

Zoe lader ekstremt tregt på 10A (med "bøtta" har jeg målt ca. 1,2kW inn på batteriet), så jeg tror heller jeg ville tatt en kaffestopp på en 22kW-lader. Ca. 45 minutter lading er det man trenger på denne tiden av året for å komme Oslo-Nordbysenteret t/r med en R240.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Trine2

Om jeg forsøker å unngå å lade i Sverige tror jeg at jeg trenger minst 2-3 ladestopp nedover og det samme hjem. Da går det mye tid... Derfor hadde jeg satset på 43kw ladere, men når alle disse tilhører bkk utgår det helt.

Jeg vet ikke hvordan det er å lade i Sverige da jeg har relativt lite erfaring med el-bil og lading av disse. Hadde uansett tenkt å være rask i butikkene slik at å tilbringe flere timer der utgår. Kun billig mat, sigaretter og vin, og sporenstreks rett hjem.

Tar høyde for at bilen går 6 mil mellom ladingene med min kjørestil. Siden jeg har lånt den kjenner jeg den ikke særlig bra, og jeg får kanskje bare ladet til 80% med hurtiglader. Synes det er synd at det ikke finnes flere hurtigladere for Zoe. Hadde faktisk tenkt å kjøpe en Zoe selv, og nå synger fossilbilen på siste verset. Tror jeg begynner å se etter en gammel Leaf siden den i det minste har mulighet for hurtiglading. Vanligvis driver jeg kun med småkjøring og 5-6 mils rekkevidde holder.

HCO

Sitat fra: Trine2 på mandag 14. mai 2018, klokken 18:41
Tar høyde for at bilen går 6 mil mellom ladingene med min kjørestil.

Nå vet ikke jeg hvordan du kjører, men jeg tror du skal slite med å tømme batteriet på en Q210 på 6 mil selv om du går inn for det.

Om du ligger i høyrefila, dvs. i rundt 95 km/t bruker disse bilene rundt 1,5kWt per mil på fine dager som nå (forutsatt originale dekk med godt dekktrykk). Da har du en rekkevidde på rundt 14 mil. Om du f.eks. lader 25 minutter i Fredrikstad på vei ned, og 25 minutter i Vestby eller Nygård (rett før Tusenfryd) på vei hjem så vil du ha mer enn bra nok margin.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Trine2

I teorien blir det som du beskriver. Jeg har litt lenger enn til Oslo, men ikke mye. Hvor mye strøm tar bilen til seg på 22kw ladere? (15kw pr. time kanskje?) Du fikk meg til å se litt lysere på det. Kanskje jeg skulle revurdere igjen...

Trine2

Nå meldte deg seg et spørsmål til her... Er alle 22 kw ladepunkt AC nett? Eller må jeg ha med bøtta? I såfall går det jo supertregt å få ladet.

Rav4_EV

Alle 11kW og 22 kW er TN nett. Dermed perfekt for Zoe  :)
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

hsa77

Sitat fra: Trine2 på mandag 14. mai 2018, klokken 21:51
Nå meldte deg seg et spørsmål til her... Er alle 22 kw ladepunkt AC nett? Eller må jeg ha med bøtta? I såfall går det jo supertregt å få ladet.
Husk å ta med type2 kabelen, på 22kw AC stolper må du bruke din egen kabel.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA