Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 13. mars 2017, klokken 09:26

« forrige - neste »

El-boy

@jkirkeno
Det ser ut for at det blir Zoe til kona nå.
Iforbindelse med 32A uttaket så er idet i samsvarserkleringen til elektriker notertat at utvendig kabel er godkjent for Max 46A og er på 3x6mm^2 utv kabel.
Kan vi da oppgradere til 40A på kursen i sikringsskapet og installere 2x20A underfordeling? Tenker da på kabelen som er 3x6mm^2 og ligger utvendig installert i 2013...
Ideelt skulle det vært lagt ny kurs men jeg er lite lysten på nok en utvendig kabel på veggen og hull igjennom betongen når den som er der etter mitt skjønn er tilstrekkelig.
Er forslaget innenfor regelverket Pr. 2017 ???

jkirkebo

Sitat fra: El-boy på onsdag 10. mai 2017, klokken 13:44
@jkirkeno
Det ser ut for at det blir Zoe til kona nå.
Iforbindelse med 32A uttaket så er idet i samsvarserkleringen til elektriker notertat at utvendig kabel er godkjent for Max 46A og er på 3x6mm^2 utv kabel.
Kan vi da oppgradere til 40A på kursen i sikringsskapet og installere 2x20A underfordeling? Tenker da på kabelen som er 3x6mm^2 og ligger utvendig installert i 2013...
Ideelt skulle det vært lagt ny kurs men jeg er lite lysten på nok en utvendig kabel på veggen og hull igjennom betongen når den som er der etter mitt skjønn er tilstrekkelig.
Er forslaget innenfor regelverket Pr. 2017 ???

40A blir nok drøyt mye til lading på 1 fase på 3x63A inntak. Da må det i så fall sørges for at det ikke er noen andre forbrukere på samme fase, og det krever gjerne større ombygging av sikringsskap.

Vil du ha mer enn 16A til hver bil ville jeg vurdert to stk. EcoLite med lastdeling istedenfor. Da får du 32A når kun en lader. Ulempen er at du ikke kan bruke PodPoint-løsningen til Renault da og skilletrafo for 32A blir mye dyrere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El-boy

#17
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. mai 2017, klokken 10:42

Først, Wallbox på 3,6kW er 230V, ikke 400V. 400V er for 3-fase, typisk 11kW og oppover.

@jkirkebo
For en maskinmann å forstå dette; du skriver at Zoe lader på 230V når Wallbox er på 3.6kW.
Er det slik å forså at det er en ren Isolasjons-transformator som blir installert da (3.6kW)? altså 1:1 inn-ut slik vi finner på båter/skip for å unngå aggresiv korrosjon pga krypstrøm fra land-nettet?
Aksepterer bilen å bli ladet på en-fas 230V? Jeg trodde den måtte ha tre-fas 400V TN for å lade???

Betyr det at bilen vil lade på vanlig schuko stikkontakt på TN-nett ???

Rav4_EV

SitatBetyr det at bilen vil lade på vanlig schuko stikkontakt på TN-nett ???

Lader perfekt på TN-nett dersom det ikke er lange strekk.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

jkirkebo

Sitat fra: El-boy på fredag 19. mai 2017, klokken 21:28
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 06. mai 2017, klokken 10:42

Først, Wallbox på 3,6kW er 230V, ikke 400V. 400V er for 3-fase, typisk 11kW og oppover.

@jkirkebo
For en maskinmann å forstå dette; du skriver at Zoe lader på 230V når Wallbox er på 3.6kW.
Er det slik å forså at det er en ren Isolasjons-transformator som blir installert da (3.6kW)? altså 1:1 inn-ut slik vi finner på båter/skip for å unngå aggresiv korrosjon pga krypstrøm fra land-nettet?
Aksepterer bilen å bli ladet på en-fas 230V? Jeg trodde den måtte ha tre-fas 400V TN for å lade???

Betyr det at bilen vil lade på vanlig schuko stikkontakt på TN-nett ???

Det er en  ren skilletrafo ja, og du kan fint lade på 1-fase 230V TN med en helt standard schuko-ladekabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

siapelan

Hei - du skriver:

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 13. mars 2017, klokken 09:26
Dersom man har 3 fas i huset og nok kapasitet, kan man betale et mellomlegg for å få et ladepunkt på 11kW. Har man mulighet er 11kW løsningen på anbefale.

Jeg har 3-fase, men hva betyr "nok kapasitet" i praksis?

Jeg vurderer å kjøpe brukt Zoe 40. Det følger med hjemmelader, jeg antar dette er 3,6 kW versjonen. Kan denne laderen oppgraderes til 11 kW (dersom jeg har "nok kapasitet"), eller trenger jeg en ny 11 kW hjemmelader til 20-30.000?

N00b

Om du er heldig å har 400V til huset ditt trenger du bare en helt vanlig type 2 ladestasjon til 5-6.000

Den kan være på 11 eller 22 kwh (16 eller 32A)

N00b


JANSSA

Zaptec kom i år med en ny Zapteclader tupe 2, som kan lade både med 10A og 16A.  Dette reguleres ved skifte av 'Kladden'  Kladd for 10A har Schuko kontakt, kladd for 16A har to muligher, T2 kontakt eller enfas blå industrikontakt IEC 60309 (CEE Blue).  I brosjyren står det at Schuko er standard, og fritt valg mellom T2 og CEE Blue.  Dette må forståes riktig.  Jeg antok at den ble levert med standard Schuko  og en av de to andre.  DETTE VAR FEIL !!!  Schuko som var 'opprinnelig' kobling for Zaptec lader må jo alle ha da det er eneste mulighet for å lade ZOE på 'vanlig' norsk husholdningsnett.  T2 og CEE Blue vil være for spesielle installasjoner. Hadde installert CEE Blue på hytten for raskere lading , men fikk 'bakoversveis' da jeg oppdaget at den ekstra 'kladden' for å lade med 16A var priset til rundt 6500 ......  Hvor er fornuften i en slik prissetting?  Zaptec priser seg selv ut av markedet...  Etter som jeg har forstått har også samarbeidet med RGI opphørt, så resultetet blir vel at Zaptek snart er ut av markedet, og det har jeg full forståelse for.  Hadde vært greit og høre har fått samme opplevelser.

hsa77

Glem Zaptec, fantasipriser som ikke hører hjemme i virkeligheten. For bortelading av ZOE vil jeg anbefale nofuel lademugge. Den tar forholdsvis liten plass i bagasjerommet  og med et par overganger (type2->schuko og 16A blå industristikk->schuko) får man ladet de aller fleste steder. Ulempen er jo selvfølgelig kun 10A lading, men dersom man er avhengig av regelmessig bortelading på 16A IT er vel ZOE ganske enkelt feil bil....
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Thorbjørn Hellehaven

Er IT/TN problematikken fortsatt et tema på nye Zoe? Jeg har hørt at det skal ha kommet uttalelser fra Renault om at de innrømmer en blemme i forhold til den norske elbilsuksess og utfordringen med lading fra IT-nett.

HCO

Det er fortsatt et tema på de bilene som leveres nå. Sannsynligvis gjør de noe med det til "Zoe 2" (hva nå det måtte bli, og når).
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Initium

Låner tråden litt, da en venn av kona akkurat har bestillt Zoe:
stemmer det at Zoe IKKE kan hurtiglades, altså med 50KW ladepunkt som vår egen I3

Og jada, jeg vet at I3 ikke tar imot mer enn rundt 45KW vanligvis, men jeg oppfatter det dithen at Zoe klarer max 22KW, som er halvparten av I3 og i praksis ikke i nærheten av noe som kan kalles hurtiglading. Vel har Zoe lengst rekkevidde i klassen, men noen ganger er man jo på langtur...

minibiti

The Zoe can only charge with max 22 kW AC (not DC) via a type 2 cable indeed.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

ladov

Du har *to* motorvarianter på Zoe ZE40, Q og R. R-varianten som selges i Norge lades med max 22kW AC. Q-varianten, som ikke selges i Norge, kan lade på 43kW AC.

Du klarer nok å få tak på en Q-variant også her men da går du glipp av et par 'norske' tilpasninger på utstyr(sikkert noe med kaldt vær å gjøre), dessuten er vel Q-varianten litt mindre effektiv? Kanskje de burde kalt den 'ZE38'? ;)

Også er det ikke så mange 43kW type2 ladestolper i Norge så med mindre du har 'flaks' med dine lokale hurtigladere får du liten glede av å ha en Q-variant. :(
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA