Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbruk på vinteren og ved hvilken temperatur

Startet av Kårepåsporet, søndag 12. mars 2017, klokken 09:59

« forrige - neste »

eivhelle

#15
Sitat fra: moby666 på mandag 13. mars 2017, klokken 18:23
Varmeapparatet / varmepumpen er mye mer effektiv i Soul enn i egolf. Dvs soul bruker mindre energi for å holde bilen varm.
Her er et eksempel på forbruket til Soul ved 2 minusgrader (klippet fra videoen til Bjørn Nyland).

En e-golf uten varmepumpe bruker normalt rundt 2.5KW for å holde varmen ved denne utetemperaturen. Når Soul bruker i overkant av 1KW virker det som en helt normal virkningsgrad for varmepumpe. Og jeg vil tro at de som har e-golf med varmepumpe kan bekrefte at forbruket også ligger rundt 1KW for e-golf (1.3KW når man regner med andre forbrukere).

2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Greit å ha tall på dette ja, for om enn forholdsvis nytt i bil, så er ikke varmepumpeteknologi på noe som helst vis nytt, så det skal mye til at det er stor og merkbar forskjell i virkningsgrad fra det ene til andre merket.

Madammen skal kjøre langtur med Golfen i morgen, så jeg har satt varmepumpa i garasjen på 30 grader. Spent på hvor mye det kommer til å utgjøre. :D Bare synd det er et par ferjer på veien som kommer til å kjøle ned og ødelegge for eksperimentet.

Kårepåsporet

Hmmmm, skal en ha varmepumpe i garasjen på full guffe for å få tilstrekkelig rekkevidde på elbilen er kanskje en hybrid løsningen? ;D

Varmepumpen i Soul er ihvertfall effektiv, men ved kald bil trekker den mye strøm i starten, men forbruket faller fort. Fra september-oktober til mars-april ligger forbruket pluss minus 1 kW, men ved noen kuldegrader og gjennomfrossen bil trekker den 4-6 kW de første minuttene.
Men for meg som bruker bilen på jobb og normalt har flere oppdrag hver dag, ofte kalde sådan, så er det helt fantastisk å kunne sette seg i bilen, på med varme i sete og aller helst ratt, samt klimaanlegg.
Skal jeg måtte fryse i bilen, da velger jeg heller bensinbil.

Men nå synes jeg produsentene er treige mtp hengerfeste....ladbar hybrid ser jeg også på som en mulighet, gjerne i kombinasjon med en rimelig trilling som erstatning for bensinbilen med hengerfeste.

geear

Nåja, bare et eksperiment, og første gang den blir kjørt så langt at den har behov for lading underveis. Og det sier mest om hvilken småkjøring den normalt blir brukt til. Garasjen står alltid på minimum 17 grader, men om det går 6-7kW ekstra denne ene gangen så skal jeg stå i det. :)

Vurderte Ioniq før vi kjøpte Golfen, men det ble nå ikke den. Siden vi uansett må ha en fossilbil så trenger vi ikke lang rekkevidde, det er bare det at når en først har elbil så blir det "kjekt" å kunne ta den på billig og miljøvennlig langtur. Vi kunne godt hatt rekkevidden til en TMS/TMX og fått brukt det til en del turer, også opp i 45-50 mil, men så lenge den ikke klarer å dekke alle behovene våre, så må vi uansett ha en stor og sikker familiebil som kan trekke henger, og Tesla er sikkert bra på mye, men konebil er de ikke gode på.

En stor ladbar hybrid og en elbil er nok det optimale for oss, men det får bli senere.

moby666


Hadde vært fint med en video som viser forbruket på varmeapparatet i en egolf i feks 5 min. Hva sa du? Er ikke det heller mulig???  :-X :-X :-X

Sitat fra: eivhelle på mandag 13. mars 2017, klokken 19:37
Sitat fra: moby666 på mandag 13. mars 2017, klokken 18:23
Varmeapparatet / varmepumpen er mye mer effektiv i Soul enn i egolf. Dvs soul bruker mindre energi for å holde bilen varm.
Her er et eksempel på forbruket til Soul ved 2 minusgrader (klippet fra videoen til Bjørn Nyland).

En e-golf uten varmepumpe bruker normalt rundt 2.5KW for å holde varmen ved denne utetemperaturen. Når Soul bruker i overkant av 1KW virker det som en helt normal virkningsgrad for varmepumpe. Og jeg vil tro at de som har e-golf med varmepumpe kan bekrefte at forbruket også ligger rundt 1KW for e-golf (1.3KW når man regner med andre forbrukere).

eivhelle

Sitat fra: moby666 på mandag 13. mars 2017, klokken 22:02

Hadde vært fint med en video som viser forbruket på varmeapparatet i en egolf i feks 5 min. Hva sa du? Er ikke det heller mulig???  :-X :-X :-X

Sitat fra: eivhelle på mandag 13. mars 2017, klokken 19:37
Sitat fra: moby666 på mandag 13. mars 2017, klokken 18:23
Varmeapparatet / varmepumpen er mye mer effektiv i Soul enn i egolf. Dvs soul bruker mindre energi for å holde bilen varm.
Her er et eksempel på forbruket til Soul ved 2 minusgrader (klippet fra videoen til Bjørn Nyland).

En e-golf uten varmepumpe bruker normalt rundt 2.5KW for å holde varmen ved denne utetemperaturen. Når Soul bruker i overkant av 1KW virker det som en helt normal virkningsgrad for varmepumpe. Og jeg vil tro at de som har e-golf med varmepumpe kan bekrefte at forbruket også ligger rundt 1KW for e-golf (1.3KW når man regner med andre forbrukere).
Hadde vært fint om noen sluttet med å spame tråden med påstander de ikke kan dokumentere.  :police:
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

Nå er vel forbruket på VP i IONIQ dokumentert via video, mens forbruket i egolf er det bare kommet med håpløs synsing fra din side. Du kjører jo heller ikke egolf med VP.

e-curious

Vedlegget til innlegg nr.18 i denne tråden skulle vel gi en antydning av e-Golfen sitt forbruk med/uten varmepumpe.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18948.msg310543.html#msg310543

eivhelle

Sitat fra: moby666 på onsdag 15. mars 2017, klokken 11:00
Nå er vel forbruket på VP i IONIQ dokumentert via video, mens forbruket i egolf er det bare kommet med håpløs synsing fra din side. Du kjører jo heller ikke egolf med VP.
Det er du som kommer med påstanden at Soul har mer effektiv varmepumpe enn e-golf. Derfor er det du som må skaffe beviser for at det stemmer. Min påstand er at man klarer seg med rundt 1KW ved temperaturer rundt to minusgrader, og det stemmer med det meste jeg har lest om varmepumpe for e-golf på dette forumet. Du er velkommen til å dokumenter at dette ikke stemmer. Hvis ikke foreslår jeg at du slutter med denne idiotiske drittkastingen. >:(
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: e-curious på onsdag 15. mars 2017, klokken 11:56
Vedlegget til innlegg nr.18 i denne tråden skulle vel gi en antydning av e-Golfen sitt forbruk med/uten varmepumpe.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18948.msg310543.html#msg310543
Står i klartekst at 1KW energi gir omtrent 2.5KW med varme. Altså vil en bil med varmepumpe bruke 1KW når en bil uten varmepumpe bruker 2.5KW.  :-X
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Sitat fra: eivhelle på onsdag 15. mars 2017, klokken 12:42
Står i klartekst at 1KW energi gir omtrent 2.5KW med varme. Altså vil en bil med varmepumpe bruke 1KW når en bil uten varmepumpe bruker 2.5KW.  :-X
Det vil være normal virkningsgrad for en VP, men det er vel en fare for at det går noe mer funksjonalitet som ikke er medregnet? F.eks. varming og avriming av selve uniten (da produserer den jo heller ikke varme). Jeg har et par varmepumper hjemme og de avrimer ganske hyppig når de må jobbe hardt (kaldt/stort varmebehov). Og joda, de leverer sikkert COP på 2,5 selv når det blir kaldt så lenge de går, men at de avrimer i 3-4 minutter rett som det er, er ikke med. Dessuten så starter de også alltid syklusen med avrimingsprosess. Altså slår jeg de av, eller strømmen går, så går begge pumpene jeg har rett på avrimingssyklus og blåser kun kaldt i 2-3 minutter før de begynner å varme.

eivhelle

Sitat fra: gr på onsdag 15. mars 2017, klokken 13:16
Sitat fra: eivhelle på onsdag 15. mars 2017, klokken 12:42
Står i klartekst at 1KW energi gir omtrent 2.5KW med varme. Altså vil en bil med varmepumpe bruke 1KW når en bil uten varmepumpe bruker 2.5KW.  :-X
Det vil være normal virkningsgrad for en VP, men det er vel en fare for at det går noe mer funksjonalitet som ikke er medregnet? F.eks. varming og avriming av selve uniten (da produserer den jo heller ikke varme). Jeg har et par varmepumper hjemme og de avrimer ganske hyppig når de må jobbe hardt (kaldt/stort varmebehov). Og joda, de leverer sikkert COP på 2,5 selv når det blir kaldt så lenge de går, men at de avrimer i 3-4 minutter rett som det er, er ikke med. Dessuten så starter de også alltid syklusen med avrimingsprosess. Altså slår jeg de av, eller strømmen går, så går begge pumpene jeg har rett på avrimingssyklus og blåser kun kaldt i 2-3 minutter før de begynner å varme.
Nå er det ikke helt det samme for en bil. Du har blant annet en del av sløyfa om går via motoren og henter ut restvarme derfra. Og i tillegg er det noe mer luftig rundt radiatoren på en bil enn på en stasjonær varmepumpe.

Når dokumentasjonen til VW sier at man får generert omtrent 2.5KW varme med 1KW tilført elektrisk energi, vil det være ganske ekvivalent med å tilføre 2.5KW til PTC elementet siden man her kan regne med at omtrent 100% blir omsatt som varme.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

Sitat fra: eivhelle på onsdag 15. mars 2017, klokken 21:21
Nå er det ikke helt det samme for en bil. Du har blant annet en del av sløyfa om går via motoren og henter ut restvarme derfra. Og i tillegg er det noe mer luftig rundt radiatoren på en bil enn på en stasjonær varmepumpe.

Når dokumentasjonen til VW sier at man får generert omtrent 2.5KW varme med 1KW tilført elektrisk energi, vil det være ganske ekvivalent med å tilføre 2.5KW til PTC elementet siden man her kan regne med at omtrent 100% blir omsatt som varme.
Jeg må innrømme at jeg ikke har studert varmekretsen, men har forstått det slik at det er et væskebasert system med en PTC-varmer - og i tillegg en varmepumpe på de som har det. Er varmepumpa luft til vann eller er den luft-luft? Går den i en varmeveksler eller blåser den rett inn i kupéen slik at væska da ikke varmes opp (evt. av PTC). Leste noe om at det kun var en liter væske. Må jo være en større krets enn det hvis den går innom motor også?

Og hvis dokumentasjonen til VW sier at man får 2,5kW varmeffekt utav 1kW tilført strøm, så kjenner jeg at det mangler en viktig opplysning, nemlig temperatur. Oppgitit COP er som regel ved +7C, og hvis det er COP på 2,5 de prøver å fortelle noe om, så er det da altså normalt ved denne temperaturen. Effekten vil være signifikant lavere allerede så fort gradestokken går i blått.

eivhelle

Ut fra kurvene VW har oppgitt i sin dokumentasjon, ser det ut som at man har stor fordel av varmepumpen mellom 10 minus og 10 plussgrader. Så jeg vil derfor anta at man i dette området har høyest virkningsgrad.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

geear

#29
Sitat fra: Kårepåsporet på søndag 12. mars 2017, klokken 22:46
Jeg kjører normalt ikke fortere en 80-90 km når rekkevidde er utfordrende, men da er til gjengjeld topografi utfordrende i stedet...mye opp og ned på Vestlandet... Jeg kjører aldri svin, i så fall bare når jeg har total kontroll på rekkevidde og har hjemlengsel :-)
Her har du to eksempel som bør være relevante. Samboeren kjørte akkurat Sandnes - Ågotnes tur-retur. Mye ACC, normal og litt eco i regn på vei opp (238km-turen) og blanding av normal, eco og eco+ med kuling i mot ned igjen (232km), ikke VP og på piggdekk. Hun traff også rushet i Bergen på vei opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA