Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Camera unavailable" (ryggekamera)

Startet av lunitiks, lørdag 11. mars 2017, klokken 17:36

« forrige - neste »

lunitiks

Jeg kjører 90% av tiden med ryggekamera på i 17"-displayet. (Fordi jeg liker det.) I dag skjedde det for første gang siden levering h2015 at ryggekameradisplayet ble sort, med hvit tekst "Camera unavailable". Ingenting spesielt med verken været (-2), føret (snø) eller farta (20-30 km/t).

Varte bare i et sekund eller to, så rakk ikke å ta bilde. Skjedde imidlertid to ganger.

Aldri hendt før. Noen som har opplevd samme? Teorier om årsak?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trallalala

Opplevde det samme første gang for ca 3 uker siden ved rygging (har ikke kameraet kameraet på ved kjøring). Etter dette har det skjedd kanskje 3 ganger til. Den ene gangen forble det svart i noen minutter, de andre gangene har det vært tilbake i løpet av noen sekunder.


Hodetelefoner

Sitat fra: lunitiks på lørdag 11. mars 2017, klokken 17:36
Jeg kjører 90% av tiden med ryggekamera på i 17"-displayet. (Fordi jeg liker det.) I dag skjedde det for første gang siden levering h2015 at ryggekameradisplayet ble sort, med hvit tekst "Camera unavailable". Ingenting spesielt med verken været (-2), føret (snø) eller farta (20-30 km/t).

Varte bare i et sekund eller to, så rakk ikke å ta bilde. Skjedde imidlertid to ganger.

Aldri hendt før. Noen som har opplevd samme? Teorier om årsak?
Bilen vil du skal oppgradere til det nye høyoppløselige kamera. De eldre kameraene som vi med 15 modeller har er grusomme

lunitiks

Det gjør jeg med glede KristofferH!

Har du forresten noen kilde på dette eller antar du her?
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Veggen

#5
Har også hatt dette problemet de siste ukene.
I begynnelsen var det litt av og på, men nå ser det ut til å være permanent "unavailable".
Merkelig at flere opplever dette omtrent samtidig, kan ikke huske å ha lest at dette har vært et utbredt problem tidligere?
Kan det være FW relatert?
Er selv på 2.52.22 på min 2013 P85+.

Trallalala


lunitiks

Jeg går ikke rundt å husker hvilken softwareversjon bilen min har. (SÅ DET, SÅ  ::) .)

Men ja hvis flere har opplevd samme nå nylig så må det være et bløtvareinsekt.

OT: Jeg har lenge vurdert å gå over til AP2-ryggekameraet (tar en beslutning før sommer kommer), men er litt i tvil etter å ha lest tester og sammenligninger på TMC hvor bildekvaliteten ikke blir påvist å være særlig mye bedre, pluss at det nye kameraet visstnok heller ikke har varme på AP1-biler. (Heldigvis kanskje... Gjenstår å høre om vintererfaringer fra autopilot to-folket.)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

o.b.lix

Sitat fra: lunitiks på søndag 12. mars 2017, klokken 08:01
Jeg går ikke rundt å husker hvilken softwareversjon bilen min har. (SÅ DET, SÅ  ::) .)

Står på første side i appen...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Blip

Har opplevd at bildet er speilvendt og delt (2016 AP), men fix på dette var reboot (scrollhjul på rattet). Når det gjelder fw-versjon er tallet i midten ukenummer for release. I 2017 begynte de også med årsnummer i første to siffer. Jeg har versjon 17.4.14 som er releasen uke 4 i 2017.

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Veggen

Og slik ser altså skjermen ut for de som lurer:

lunitiks

Sitat fra: o.b.lix på søndag 12. mars 2017, klokken 09:50
Sitat fra: lunitiks på søndag 12. mars 2017, klokken 08:01
Jeg går ikke rundt å husker hvilken softwareversjon bilen min har. (SÅ DET, SÅ  ::)  .)
Står på første side i appen...

*Facepalm*

Sitat fra: Blip på søndag 12. mars 2017, klokken 12:06
Når det gjelder fw-versjon er tallet i midten ukenummer for release. I 2017 begynte de også med årsnummer i første to siffer. Jeg har versjon 17.4.14 som er releasen uke 4 i 2017.

*Facefist*

Dagens kunnskapsinjeksjon. Takk
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

olemorten76

Hadde dette selv. Viste seg å være et hardwareproblem. Tesla byttet kameraet, og da ble alt stell!
2022 Model Y long range i bestilling
2018 BMW i3 FC LCI

Veggen

Sitat fra: Veggen på lørdag 11. mars 2017, klokken 23:14
Har også hatt dette problemet de siste ukene.
I begynnelsen var det litt av og på, men nå ser det ut til å være permanent "unavailable".
Merkelig at flere opplever dette omtrent samtidig, kan ikke huske å ha lest at dette har vært et utbredt problem tidligere?
Kan det være FW relatert?
Er selv på 2.52.22 på min 2013 P85+.

I dag fungerte plutselig ryggekameraet igjen etter å ha vært borte endel uker.
Oppdaterte til 17.10.42 for et par dager siden, men hadde fremdeles camera unavailable og sort skjerm etter oppdatering.
Kanskje det fine varme været som har fått liv i det igjen?
Får se om det varer...

Veggen

Kameraet funket bare et par dager, nå er det unavailable igjen til tross for godvær.
Får vel bare bestille en time.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA