Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Slippe gassen charge problem?

Startet av Henke, fredag 10. mars 2017, klokken 16:58

« forrige - neste »

Henke

Hei!

Kjøpte en ny i3 for et par uker siden og har opplevd et par problemer med den siste uken. Skal ned på verksted mandag for å sjekke det ut men tenkte å spørre er først om noen kan relatere til det samme problemet jeg har.

Er det normalt at bilen ikke bremser ned og lader når man  slipper gassen? Merker at bilen kun noen få ganger faktisk bremser ned bilen når jeg slipper gassen og når den bremser er det ofte under 12 kmt. Selv når jeg er i høy fart går bilen nesten i fri og charger bare 2 barer.

Trodde det først kunne være temperaturen. Men idag var en fin dag med masse plussgrader. De første 1000 km var uten dette problemet.

Selv om jeg slipper gassen på motorveien glir bilen og lader ikke.

Noen? Er det et problem eller er jeg bare for gal og kresen.

Takk på forhånd!

Ingeniøren

Skal ikke være slik. Hender den slår av på lading hvis det er glatt, men ikke på f.eks tørr/ikke glatt asfalt.

Ta en sjekk på verksted du !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

02jan

Så lenge du ikke kjører med aktivert cruisekontroll, skal det være svært glatt( speilblank is), hvor bilen ikke bremser ned farten.

Fra ca 60 km/t og nedover , vil den bremse kraftig ned ved hurtig slipp av fartspedal.

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Henke

Tusen takk for svar folkens. Kjenner jeg blir veldig deprimert av å ventet 3 mnd på bilen og hatt den så lite før det er noe feil :(

Selger fortalte først at det var helt normalt, selv om jeg tviler sterkt på dette.

Ingeniøren

Regenering kan og redusere hvis det er meget kaldt - du skrev ikke noe om temperatur.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Egil Fonn

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 11. mars 2017, klokken 08:12
Regenering kan og redusere hvis det er meget kaldt - du skrev ikke noe om temperatur.

Regenerering/lading til batteriet avtar hvis batteriet er nedkjølt. Men bilen bremser tilsvarende ved å bruke bremsene når effekt pedalen slippes.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Henke

Sitat fra: Egil Fonn på lørdag 11. mars 2017, klokken 08:26
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 11. mars 2017, klokken 08:12
Regenering kan og redusere hvis det er meget kaldt - du skrev ikke noe om temperatur.

Regenerering/lading til batteriet avtar hvis batteriet er nedkjølt. Men bilen bremser tilsvarende ved å bruke bremsene når effekt pedalen slippes.

Har prøvd precondition og hatt bilen i garasje og kjørt på en dag med 8 + grader men ingenting funker.. :(

Prøvde igår kveld å slippe pedalen rundt 80-100kmt. Og da lader den ish rundt 20 kWh. Helt til jeg kommer ned til 40 da greier ladingen å ta mer i.

Virker nesten som den ikke greier å bremse bilen, fordi noen ganger funker den akkurat som den skal under 20 kmt.

Autowinder

Det er nok en feil med bilen slik du beskriver det. Håper det ordner seg  :)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Henke

kom tilbake fra verksted og fikk beskjed at ingenting var feil, kommer til å laste opp video for å se hva andre syntes..

Frank J. Josefsen

Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 09:24
kom tilbake fra verksted og fikk beskjed at ingenting var feil, kommer til å laste opp video for å se hva andre syntes..
Vær obs på at hvis du slipper gassen bare litt, slik at indikatoren som viser enten power eller charge står i midten, så går den i frihjul, uavhengig om du kjører med cruisekontrollen på eller ikke. Har du koblet cruisekontrollen til, og trykker lett på gassen i nedoverbakke, går den i "fri" og bremser ikke.
Regner med du slipper gassen helt ut for å se om den bremser/lader?
BMW I3 2017
MB 250 GLK
Harley Davidson Screamin Eagle CVO Roadking

Henke

#10
Sitat fra: Frank J. Josefsen på mandag 13. mars 2017, klokken 09:35
Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 09:24
kom tilbake fra verksted og fikk beskjed at ingenting var feil, kommer til å laste opp video for å se hva andre syntes..
Vær obs på at hvis du slipper gassen bare litt, slik at indikatoren som viser enten power eller charge står i midten, så går den i frihjul, uavhengig om du kjører med cruisekontrollen på eller ikke. Har du koblet cruisekontrollen til, og trykker lett på gassen i nedoverbakke, går den i "fri" og bremser ikke.
Regner med du slipper gassen helt ut for å se om den bremser/lader?

Jepp, jeg slipper gassen helt ut. Den lader litt, men den tar liksom ikke i bilen. Han fra verkstedet akselererte flere ganger i opp mot 100 km/t og måtte alltid bruke bremsen for å bremse ned bilen nok til å stanse, han sa dette var helt normalt. Altså bilen lader, men den tar liksom ikke i.. "one pedal drive" filosofien finnes ikke i det heletatt og må konstant bruke bremsen med mindre jeg planlegger 100m i forveien på alt under 50 kmt.

EDIT: finnes det noen i oslo som kunne vært med på en kjapp tur bare for å se om det er jeg som er helt gal eller det faktisk er et problem her? Jeg er så usikker, både selger og mekaniker sier det er helt normalt, men syntes det er så rart der bakker jeg før måtte holde gassen ned nå bare ruller ned uten at motorbremsen tar i.

Frank J. Josefsen

Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 09:40
Sitat fra: Frank J. Josefsen på mandag 13. mars 2017, klokken 09:35
Sitat fra: Henrich95 på mandag 13. mars 2017, klokken 09:24
kom tilbake fra verksted og fikk beskjed at ingenting var feil, kommer til å laste opp video for å se hva andre syntes..
Vær obs på at hvis du slipper gassen bare litt, slik at indikatoren som viser enten power eller charge står i midten, så går den i frihjul, uavhengig om du kjører med cruisekontrollen på eller ikke. Har du koblet cruisekontrollen til, og trykker lett på gassen i nedoverbakke, går den i "fri" og bremser ikke.
Regner med du slipper gassen helt ut for å se om den bremser/lader?

Jepp, jeg slipper gassen helt ut. Den lader litt, men den tar liksom ikke i bilen. Han fra verkstedet akselererte flere ganger i opp mot 100 km/t og måtte alltid bruke bremsen for å bremse ned bilen nok til å stanse, han sa dette var helt normalt. Altså bilen lader, men den tar liksom ikke i.. "one pedal drive" filosofien finnes ikke i det heletatt og må konstant bruke bremsen med mindre jeg planlegger 100m i forveien på alt under 50 kmt.

EDIT: finnes det noen i oslo som kunne vært med på en kjapp tur bare for å se om det er jeg som er helt gal eller det faktisk er et problem her? Jeg er så usikker, både selger og mekaniker sier det er helt normalt, men syntes det er så rart der bakker jeg før måtte holde gassen ned nå bare ruller ned uten at motorbremsen tar i.
Høres ikke riktig ut i mine ører i allefall. Min bremser veldig, og må skjelden bruke bremsepedalen. Har du prøvd (noe du sikkert har gjort) å gjøre det samme i EcoPro+ ? Det er sikkert noen i Oslo som kan møte deg med sin I3 så kan dere sammenligne. Er jo gjort på et øyeblikk :)
BMW I3 2017
MB 250 GLK
Harley Davidson Screamin Eagle CVO Roadking

Henke

Samme i alle moduser :( Ja håper det, takk for hjelpen :)

Jeronan

#13
From which dealer did you buy the car?  I find it unbelievable a reputable mechanic would tell you your car behaves as it should, if it is as you describe.

Our BMW i3 (new model) brakes really heavily when I suddenly let go of the gaspedal and the charging meter jumps all the way to the left towards maximum charging. It doesn't matter what speed I am driving.

Only times when it did not do that or at a significant reduced level is when you go down a steep hill or when it's wet / slippery roads. Then you don't feel the regenerative braking so much and you will need to assist with brake pedal.

Almost sound like the "regenerative braking" is disabled on your car (if that is even possible to disable. I haven't found such setting yet).

PS. Here is an article with a test video of the regenerative braking to show you how strong it is:
http://insideevs.com/bmw-i3-regenerative-brakes-stopping-distance-test-video/
(there are probably even better videos out there)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

mlello


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA