Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading for Dummies -en nybegynnerguide.

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 10. mars 2017, klokken 09:54

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Stemmer ikke:

Vanlig schuko/husholdningskontakt skal begrenses til 10A.

For industrikontakt (i samsvar med NEK EN 60309-2) er det derimot ikke noen begrensing.

NEK 722.55101.2

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS


eltex

veldig dumt at bildene er forsvunnet fra original-artikkelen. kan moderator se på dette? ser ut til å være noe tilgangsproblem
Tesla ModelY LR 23

Birdi

#138
Hallo og takk for et flott forum for oss nye elbil eiere ;)
Har kjøpt en 17 mod. I3 som jeg er veldig fornøyd med. Nå er det sånn at bilen kan bli kjørt ganske tom for strøm av og til, da hadde det vært greit å kunne lade den opp litt hurtig, men laderen er ikke enig med meg. Har tenkt å legge inn en bedre kurs i garasjen når snøen tiner og det våres, men må klare meg med "Kladden" inntil videre.
Spårsmålet er? Har en 16A kurs til garasjen, og når jeg plugger "Kladden" som er innstilt på 16A eller 13A så går den ned til 10A.
Men hva styrer dette?
Laderen har ikke vært i sikringsskapet mitt, så hvordan kan den vite hva jeg har der ;)
Men hvis jeg justerer opp laderen etter at jeg har plugget den i, så får jeg ladet med 13A og 16A.
Dette er "Kladden": https://evconnectors.com/portable-ev-charger/Portable-Mode-2-62196-2-EVSE-Schuko-Domestic-Plug
PS: Har oppgradert laderen med Blått stikk for 16A.
I3

Orbit

Er bilen stilt inn på maksimal under Innstillinger -> Lading -> Strømstyrke ladekabel
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Birdi

I3

Orbit

#141
Spekulativt: Det kan være kladden alltid starter på 10A, og manuelt må skrus opp til høyere strømstyrker. Jeg har selv en Charge Amps Ray, og den husker siste innstilte strømstyrke dersom den er 10A eller lavere. Dersom kabelen er stilt inn på 11-16A, vil den gå tilbake til 10A ved neste gangs bruk. Dette er for at en bevisst skal gjøre en vurdering hver gang på om dette er forsvarlig. Kan det være kladden din har samme funksjon? Sjekket bruksanvsiningen?

(Jeg har også samme kladd som deg som orginallader til i3, men den som BMW leverer er allerede begrenset fra fabrikk til 10A/8A, avhengig av årsmodell).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Birdi

Hei. Du har nok rett. Står "Start charging current 10 A" det betyr vel at den starter på 10A !
I3

ElbilEirik

Hei,
Sikker et idiotspørsmål, så beklager det med en gang:
Har akkurat skaffet meg i3, 2018 modell. Måtte selv kjøpe inn ny ladekabel da denne ikke fulgte med. Lader fra zaptec pro ladestasjon.
Ladekabelen jeg kjøpte inn var 32A, 3 fase, hvilket betyr at den lader fast med 7,3kW.

Sliter lading på 7,3 kW mer på batteriene enn lading på 3,7 kW?

Vollis47

Sitat fra: ElbilEirik på lørdag 26. september 2020, klokken 14:50
Hei,
Sikker et idiotspørsmål, så beklager det med en gang:
Har akkurat skaffet meg i3, 2018 modell. Måtte selv kjøpe inn ny ladekabel da denne ikke fulgte med. Lader fra zaptec pro ladestasjon.
Ladekabelen jeg kjøpte inn var 32A, 3 fase, hvilket betyr at den lader fast med 7,3kW.

Sliter lading på 7,3 kW mer på batteriene enn lading på 3,7 kW?

Nei, det gjør det neppe. 7,3 kW er betydelig mindre enn hva du oppnår på SuC. Selv lader jeg vanligvis på 10 - 14 kW.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Josen

Hei!
Blir snart elbil eier Audi Q4 og lurer på hvilken type Ladekabel Mode3 Type 2 til Type 2 32A 1fas eller 3 fas kabel jeg skal kjøpe inn.
Har montert Easee lader hjemme med 230v 1fas 40A sikring, kabelen som er trekt er en 4 leder 10mm2  med tanke på fremtidig bruk på 230v 3fas (bare å bytte sikring på kursen).
Spørsmålet er kan jeg bruke Ladekabel Mode3 Type 2 til Type 2 32A 3fas på 1fas lading nå? , eller må jeg bruke Mode3 Type 2 til Type 2 32A 1fas?
Tenker på at det hadde vært greit å slippe å bytte til Ladekabel Mode3 Type 2 til Type 2 32A 3fas den dagen det blir aktuelt å lade på 3fas.

Orbit

Gå for 3-fas 32 A. (Det følger slik kabel med bilen, men du vil kanskje ha en ekstra?)

Generelt kan du bruke både under- og overspesifiserte type-2 kabler i forhold til ladestasjon og bil. Automatikken og koding i kabelen velger høyeste forsvarlige ladeeffekt med den kombinasjonen du har. På din bil trenger du 32 A kabel for å kunne utnytte ladestasjoner med høy strøm på 1-fase (som hjemme hos deg), og 3-fase for å kunne bruke det der dette finnes. 32 A 3-fas TN vil du riktignok aldri kunne maksimere (22 kW) med din bil, men du bør likevel ha en kabel som støtter dette for å kunne utnytte det du kommer over av destinasjonsladere maksimalt.

PS: Ta en titt her før du evt vurderer å gå til 230V IT 3-fas. Q4 og ID.4 har samme oppsettet for lading: https://elbilforum.no/index.php?topic=57421.0

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Josen

Hei
Takker for utfyllende svar, kabelen som følger bilen med er for kort må ha en 7m kabel hjemme.
Har sett på forumet at det skal gå an å lade med 230v 3fas på Id.4 så vurderer å prøve det senere mht bedre lastfordeling. Ser ut som man da må begrense strømmen noe fra laderen for at det skal være trygt å lade med 230v 3fas.

Kniffen

Hei
Får snart elbil for første gang, er helt grønn ang elbil og lading.
Det jeg har stressa mest med er de brikkene.
forsto at man kunne registrere elbilforeningens brikke hos alle operatører, men det jeg forstår nå er at du kan registrere hvem som helst RFID brikke hos alle Operatører trenger ikke være Nav eller elbilforeningen sin.
https://www.circlek.no/elbillading/ladenytt/sporsmal-om-ladebrikke

Men jeg har ett spørsmål ang lading på kommunale plasser i Oslo.
forstår man må registrere seg hos fortum med ladebrikke, men hvordan betaler man for ladingen? er det til fortum via brikken eller betaler man via parkeringsautomaten eller easy appen?


Orbit

Ang brikker: Circle-K sin informasjon er feil. De tillater at du registrerer vilkårlig brikke hos dem, men dette gjelder langt fra alle operatører (selv om du har lest ut RFID-koden fra brikken). F.eks Fortum og Mer tillater bare egne brikker, og noen spesielt utvalgte som Elbilforeningen eller NAF.

Kommunale plasser i Oslo: Du starter lading med app/ladebrikke registrert hos Fortum, men selve ladingen er gratis. Du betaler kun for parkering, men da via Oslo kommune sin Bil i Oslo-app, eller på nærmeste parkeringsautomat. Ladestoplene har parkeringssone 3051-3054. Alle disse plassene har ladeplikt, dvs du må være tilkoblet lader når bilen står der. (Du kan også betale for parkering med EasyPark, men jeg tror de legger på litt på prisen for egen inntjening).

Generelt betaler du enklest for lading ved å ha en konto hos de forskjellige operatørene, og registrere ett betalingskort som beløpet blir trukket fra. Da kan du starte lading med app/brikke, og blir automatisk trukket for beløpet når du er ferdig.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA