Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading for Dummies -en nybegynnerguide.

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 10. mars 2017, klokken 09:54

« forrige - neste »

Nordlands

Det spørs litt hvordan du bruker det, det er en kombinasjon av at batteriet blir ladet høyt og tiden det blir stående med høyt ladenivå som reduserer levetiden/restkapasiteten. Jeg synes kurvene på side 28 i dokumentlinken under er greit beskrivende - batteriet taper seg opptil dobbelt så raskt om du bruker 0-100% vs. 0-80%, mens opptil 90 % er det liten forskjell så om du kan unngå å bruke nederste 10 % er det så vidt bedre med 10-90% enn 0-80%. Aller best er det da å bruke bare f.eks. 20-80%.

http://mat4bat.eu/wp-content/uploads/2014/03/Cycling-Aging-of-Lithium-Ion-batteries_Grolleau_EIGSI.pdf

Selv vil jeg lade som følger:
- Lade til 80 % hver natt jeg er hjemme dersom det holder i hverdagen, alternativt opptil 90%.
- Lade til 100 % rett før eller natten før jeg skal på langtur eller har behov for mer enn 70-80% av batteriet i løpet av en dag, og minst annenhver måned for balansering.
- Hurtiglade ved behov, fortrinnsvis opptil 80 %.
- Prøve å ha rundt 60 % på batteri ved langtids parkering.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

KjellG

#106
Gitt IT 63A hovedsikringer.
En har 25kW inn gitt ideell fordeling. En setter opp en «akseptabel» enspenningsladestasjon på 32A. Denne vil gi 7,4kW til bilen, men stikke av med 12,7 kW av kapasiteten. Rest til huset under lading: 12,3kW.

Gitt TN 40A hovedsikring
En har nå ca 27,6kW inn gitt ideell fordeling. En setter opp en «ikke akseptabel» enspenningsladestasjon på 32A. Denne gir 7,4 kW til bilen. Rest til bruk i huset er 20,3kW

Hvorfor er 12,3kW akseptabelt mens 20,3kW ikke er akseptabelt?

En ser også fordelen ved at eGolf har to ladere som i IT kan kobles i open delta eller V-kobling. Med 63A hovedsikringer har en fortsatt tilgang til 17,7kW. En har fått tilgang til 5,4 kW ekstra. Om en klarer å utnytte dette er en annen sak, men en står litt friere i fordelingen.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på tirsdag 07. august 2018, klokken 22:26
Gitt IT 63A hovedsikringer.
En har 25kW inn gitt ideell fordeling. En setter opp en «akseptabel» enspenningsladestasjon på 32A. Denne vil gi 7,4kW til bilen, men stikke av med 12,7 kW av kapasiteten. Rest til huset under lading: 12,3kW.

Nja, det kommer an på fordelingen av lastene i resten av huset. Er den god vil du ha mer rest enn 12,3kW. Og alle faser vil ha minimum 32A ledig.

Sitat
Gitt TN 40A hovedsikring
En har nå ca 27,6kW inn gitt ideell fordeling. En setter opp en «ikke akseptabel» enspenningsladestasjon på 32A. Denne gir 7,4 kW til bilen. Rest til bruk i huset er 20,3kW

Hvorfor er 12,3kW akseptabelt mens 20,3kW ikke er akseptabelt?

Fordi at fasen med lading på kun har 8A tilgjengelig. Dvs. at du ikke kan ha NOE strømkrevende utstyr som f.eks komfyr eller stekeovn på samme kurs. Har man i tillegg 3-fase utstyr, som f.eks stor induksjonstopp eller vann/vann varmepumpe (vi har begge deler) spiser de også av de 8A og du har kanskje overlast allerede der.

Kort sagt vil du i et TN-nett fordele de 32A på 1 av 3 faseledere mens du i et IT-nett fordeler samme strømstyrke på 2 av 3 faseledere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

IT 63A
Du setter inn en enspenningslader som trekker 32A
Da har du tilgjengelig 31A, 31A, og 31 + (32A) i faselederne
(32A) kan ikke brukes da den ikke har noen returvei.
31*230*1,73=12,3 kW tilgjengelig, alt som tilgjengelig 3-faseeffekt.

TN 40A
40*230*3 = 27,6kW totalt tilgjengelig
Minus ladeffekt 7,4kW, rest tilgjengelig: 20,2kW, betydelig mer enn i IT 63A.
Derav som 3-faselast: 8*230*3= 5,5kW

En ser, som jkirkebo påpeker, at med 3-faselaster er det mindre tilgjengelig. Imidlertid, de fleste v/v varmepumper er på ca 6-9 kW. Med en cop på 3 trekker de 3kW. Det er innafor. Kanskje er ikke kompressoren 3-fase heller. Kanskje har de varmepatroner, da kan det butte. Kanskje kan ett element frakobles og likevel har en effekt nok?
Alle induksjonstopper jeg har sett har vært 2P+N. De vil mao kunne kobles på de to faselederne som ikke bærer ladingen.

Generelt ser en at fordelingen kan skape problemer, jevn fordeling i en enebolig er nær umulig i praksis. Likevel stusser jeg over at en ikke tillater seg større frihet i valg av løsning.

For norske forhold er å håpe at flere elbilprodusenter tillater V-kobling/open delta i IT-nett. En har dette hos eGolf, Tesla (og i koketopper).

jkirkebo

Du har nok ikke sett på store nok induksjonstopper. De med mer enn 4plater (og som dermed har 3 coiler) kobles som regel til ekte 3-fase. Vi har en slik i huset selv. 3x2,8kW.

Dessuten blir det problemer med å bruke vanlige samleskinner om ingen eller svært få andre kurser skal kobles til samme fase.

Vår vann/vann varmepumpe har 3-fase kompressor som trekker inntil 4kW samt 3x3kW varmeelementer.

I tillegg kan det jo være at man etterhvert skal lade en elbil til, som har 3-fase lader.

Konklusjon: Med 3x40A TN inn ville jeg lagt opp 3x16A til lading, maks 3x20A. 1-fase biler får da 16A eller 20A. Vil man ha 32A nør hovedsikring påågraderes til 3x63A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars_F

Her er en ny video som viser hvordan man lader på BKK og Lyse sine ladestasjoner.

http://www.youtube.com/watch?v=dqyPiEaUcy4
Jobber med hurtiglading i Eviny

raathass

Sitat fra: kiwiehelt på onsdag 01. august 2018, klokken 12:44
Ser det står mye forskjellig her, men mitt spørsmål er. Kjøpte nettopp en VW E-up 2014 modell, og har fått egen lader (Zaptec). Hvor mye taper batteriet seg hvis jeg lader batteriet 100%, kontra noen plasser har jeg sett at folk nevner 80-90%?

Fullt mulig dette har står et sted, men tenkte at "nybegynnerguide" var rett plass  :)

Jeg kan ikke svare på hvor mye det har å si, men batteriet i eUp er så lite at det skal godt gjøres å ikke måtte lade det fullt hver gang for å ha nytte av bilen :-).

Vi har kjørt 55 000 km med vår eUP de siste 5 årene, og batteriet er ladet til 100% hver eneste gang.  Litt lavere kapasitet har det fått, men ikke dramatisk.

charliefoxtrot

Kan noen anbefale en god og hyggelig priset Type2 til Type2-kabel (Mode 3) og hvor man får tak i den?

Orbit

Du kan ta en titt her: https://elbil.no/her-kan-du-kjope-ny-ladekabel/ Prisene er ikke oppdatert, men det er i all fall mange leverandører, kanskje også noen i ditt nabolag så du slipper frakt. Ellers er det mange som selger kurante kabler på Finn rimeligere priser (bare ta en rimelighetssjekk på at selger har anskaffet kabelen på lovlig vis  :police:)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

charliefoxtrot

Takk for det, men jeg tar gjerne også i mot konkrete kjøpstips og -anbefalinger fra erfarne elbilister. Eksempelvis:

Er det noen kabelmerker som utmerker seg negativt kvalitetsmessig?
Finnes det en markedsledende produsent?
Hva med spiralkabel vs. rett kabel?
Anbefalt minimumslengde?


elektrolux

Du kan nok trygt kjøpe fra hvilken som helst leverandør. Tror ingen skiller seg negativt ut på kvalitet.

Vi har f.eks alltid hatt beste pris, og tross tusenvis av kabler på markedet kan vi telle på en hånd de vi har fått tilbake for fix.

Dyrere kabler er ofte gjerne kun teoretisk bedre når kvaliteten uansett er på et generelt høyt nivå.

Husk også at dess bedre kvalitet dess lavere påslag kreves, noe som betyr ironisk nok at de rimeligste gjerne er de mest problemfrie.

Spiralkabler er en annen sak. Her er det viktig å se at de holder formen når de henger i sin egen vekt. Kun de beste gjør det, og noen er så slakke at de egentlig bare er en plage.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sylwester

Hold deg unna Ali Baba og andre kinesiske nettbutikker da deres kabler ofte ikke er godkjent. Så lenge kabelen er CE-merket og selges i Norge er du safe og selv den billigste vil være helt grei, men legg merke til at den rimeligste kan hende har maks 16A og da vil ikke en 32A-bil lade mer enn 16A igjennom den kabelen selv om begge ender støtter høyere hastighet. I praksis er det MIN(bil, kabel, ladestasjon) som gjelder.

Ang lengde så merker jeg at 5m jeg har på 2012 er akkurat hakket for kort til å unne parkere begge veier, mens 2018-leafen kom med 6m som også er enklere å kveile. Jeg syns faktisk 6m-ern er letter siden den er tynnere selv om begge er 32A-varianter.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Skeptikeren

Hei folkens!

Er det noen her som kan anbefale en hjemmelader med innebygget DC RCM modul, som er justerbar og gjerne opp mot 32A?

Har bestilt Ioniq, og jeg skal installere hjemmelader med DC RCM modul på eksisterende 16A-kurs til frittstående garasje med foranliggende A-vern, slik at krav til jordfeilovervåking av alt på kursen blir ivaretatt (forsyner lys, stikk og motor i garasje)

Bare for å ha sagt det, har planer om å låse laderen på 13-16A men ønsker å kjøpe en som kan justeres til 32A slik at jeg er rustet for fremtiden og eventuelt måtte ønske å «oppgradere» kursen med en underfordeling i garasjen senere. Vet hva som skal til for å få til det

Traktor

Hvorfor må man ha RFID kort for å lade på gratis offentlig ladeplass?

jkirkebo

Sitat fra: Traktor på mandag 07. januar 2019, klokken 01:48
Hvorfor må man ha RFID kort for å lade på gratis offentlig ladeplass?

For at ikke andre skal kunne avslutte ladingen din?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA