Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading for Dummies -en nybegynnerguide.

Startet av Lars C. Krogenæs, fredag 10. mars 2017, klokken 09:54

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 25. mars 2017, klokken 15:34
Sitat fra: trykkertor på lørdag 25. mars 2017, klokken 14:08
Som han sa. Det er greit å nødlade/besøkslade i en Schucko. Men å basere den daglige drift på dette var langt mot e-verkenes anbefaling.

Slike uttalelser er litt merkelige om man tenker seg om, "jeg/vi skal bare denne ene gangen".
Er det NULL risiko hvis man bare gjør det 1 gang? Men livsfarlig hvis man gjør det 20 ganger?
Nei, litt av argumentet var slittasje på stikkene over tid.
Når det gjelder risikoregning over tid, så kan en ikke isolere 1 tilfelle og tro samme resultat skjer hver gang.
Hvis det er 0.01% sjangse for at du blir skadet på vei til jobb hvis du går 1 gang.
Så er det høyere sjangse for at du blir skadet på vei til jobb i løpet av 500 arbeidsdager.
Det er ikke slik at en kan nullstille sjanseregnskapet for hver dag.
Da kunne du sluttet å levere lottokupong hvis du ikke vant på første innleverte kupong.

nr1rayner

#31
@Griffel og Trykkertor
:+1:
Det er jo akkurat denne slitasjen på schuko som jeg jo også nevner. Det kan vel også være vanskeligere å se slitasjen på en schuko enn CEE, og da derfor viktig å holde et øye med tilstanden og event. varmgang i kontakten.
Ser selvsagt poenget med slitasje og risikoen av den grunn.
Tanken om statistikkberegning er jo grei den, deres kommentar sagt med andre ord, er det 10% sjanse for å bli påkjørt hvis man krysser en vei er man ekstremt heldig hvis man ikke blir påkjørt hvis man krysser gata hver dag, men høyst sannsynlig går det bra den første gangen.

Så, jeg mener at hvis schuko er så farlig å bruke over tid, er den også farlig å bruke 1 gang og da burde en slik løsning vært forbudt, eller endret til et lavt A-trekk.
Mtp slitasje burde det vel være et krav om jevnlige inspeksjoner for å utelukke "sløvpeiser" som bare plugger inn og først gjør noe når det, i beste fall lukter svidd.

Hjemme kan man ha god kontroll på ladepunktet, f.eks. vite at det er B-vern, at det er dedikert ladekurs osv.
Et problem med slike "av og til" schukoer er at man mest sannsynlig ikke tar seg bryet med å gå kursen etter i sømmene.
Kanskje går kursen gjennom flere dodgy fordelingsbokser og/eller andre schukoer, tynn kabel den siste biten til den schukoen du bruker, gammel slitt kontakt osv osv osv. Noe som kan funke på LED-arbeidslampa, eller en vinkelsliper i 1 min, men langt fra egnet til lading.
Så i mange tilfeller kan det vel være verre å bruke et "av og til" schuko-punkt enn et dedikert schuko-punkt hjemme i garasjen...

Får tolke konklusjonen som dere vil, men vi er vel alle enige om at schuko er langt fra den beste løsningen   :police: ;)

Sidenote:
Defa vannvarmer for fossiler ligger på ca 500w såvidt jeg husker, kupevifter leverer de i 1400w, 1900w og 2100w.
500+1900w= 2400w
Disse kan gjerne stå på i 3 timer i slengen, på schuko, men ingen nevner vel der at det er skummelt...  ???
Jeg ville i det minste ofret det tanken
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Griffel

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 25. mars 2017, klokken 20:50
Defa vannvarmer for fossiler ligger på ca 500w såvidt jeg husker, kupevifter leverer de i 1400w, 1900w og 2100w.
500+1900w= 2400w
Disse kan gjerne stå på i 3 timer i slengen, på schuko, men ingen nevner vel der at det er skummelt...  ???
Jeg ville i det minste ofret det tanken
Jo DSB advarer mot dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

LittleHammer

Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

mzziaz

Forstår det slik at jordfeilvern type B er et krav for nye ladestasjoner hjemme.

Hva er fordeler og ulemper med separat vern,kontra integrert vern i ladestasjonen?

elektrolux

Fordel med vern i boksen er totalprisen blir rimeligere. Typisk 2000 kr forskjell. I tillegg tar et jordfeilvern type B mye plass, noe ikke alle har i skapet.

Fordelen med å ha det i sikringskapet er at også kabelen blir sikret av dette vernet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no


Arha

Går det med B-vern i boksen når det er A-vern på kursen i sikringsskapet, eller er det best å la det kun være A-vern?
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Lars C. Krogenæs

#39
Ja det går fint.

(Noen vil sikkert hevde at dette ikke er i henhold til NEK, mens andre vil hevde at det er det)

Keba og Salto har innebygget jordfeilvern, mens du kan få det som ekstra modul oppsjon på Viridian sin.

(Sikkert flere som har dette innebygget)

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

jkirkebo

#40
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 19. mai 2017, klokken 11:00
Keba og Salto har innebygget jordfeilvern, mens du kan få det som ekstra modul på Viridian sin.

Nja, det er ingen ekstra modul. Den er helt integrert, men kan også leveres uten. Vi leverer ca. 90% av EcoLite-ladestasjonene med integrert jordfeilbryter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

65lars

Veldig nyttig lesing, Side 1, og takker for det!
(Den interne diskusjonen på de neste 2 sidene, er vel litt over mitt hode.)

I dag gikk ladekladden min på streik, eller (forhåpentligvis) gikk sikringen der jeg ladet, på jobb.

Men jeg forstår det jo slik, at jeg trenger å kjøpe en "ny type" ladekabel, slik at jeg f.eks. kan lade ved Mosseporten.  Er ikke sikker på hva den kabelen heter, eller hvor jeg kjøper den, til en rimelig pris.


Trilling, bestilt KIA

Lars C. Krogenæs

Til C-zero trenger du en Mode3 kabel: Type2 til Type1.

Du får ingen glede av kabler sterkere enn 16A.

Noen butikker:
Nofuel.no
Elbilhjelpen.no
Ladespesialisten.no
Gronnemil.no
Elbilgrosisten.no
Ladefabrikken.no

Og mange fler
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

ASK1973

Hei dere!

Jeg er ny her, men har hatt Leaf i 3,5 år. Vi installerte en KEBA KeContact P20 (ladeboks) i garasjen på en egen 1-fase 32A kurs med jordvern osv.
Vi har nå kjøpt Tesla X (selger Leaf'en) og ønsker tilrettelegging for sikker og god lading i garasjen. Kan vi bytte kabel på P20 boksen slik at den passer til Tesla eller "må" vi ha ny hjemmelader fra Tesla?

Forhåpentligvis flere her som er i samme situasjon.

65lars

Takk skal du ha - notert - og vil bestille.
Heldigvis var det kun sikringen på jobb-ladingen, og ikke kladden, men det er på tide med en "back-up".   :)

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 01. juni 2017, klokken 20:59
Til C-zero trenger du en Mode3 kabel: Type2 til Type1.

Du får ingen glede av kabler sterkere enn 16A.

Noen butikker:
Nofuel.no
Elbilhjelpen.no
Ladespesialisten.no
Gronnemil.no
Elbilgrosisten.no
Ladefabrikken.no

Og mange fler
Trilling, bestilt KIA

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA