Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

EV Current Status in Thailand

Startet av GOLF-raider, fredag 10. mars 2017, klokken 08:07

« forrige - neste »

GOLF-raider

Det er mange nordmenn (og kvinner) som ferierer eller bor fast i Thailand
til enhver tid. Flyrutene nedover til TH ser ut til å være
fullbooket hele tiden. Kona mi er thai og hun har ei datter som har
to døtre. Dem snakker vi med på Skype hver dag. De er i
utgangspunktet fattig; men vi har sørget for at de har to biler,
mopeder og nytt hus å bo i. Derfor er det naturlig at vi reiser dit
så ofte vi kan. Det var meningen at vi skulle disponere en bil når vi
er der men det har ikke blitt noe av da «Gok» stiller opp som
privatsjåfør hele tiden. «Gok» er faren til barna og har ikke noen
jobb annet enn å ha tilsyn med to mangohaver der han skall høste
og selge mangofrukt til inntekt for familien. Bilene er en Honda Civic
2011 modell og en Toyota Vigo Pickup diesel 2013 mod. Civicen blir
no snart ni år og er snart moden for utskifting. Jeg argumenterer for
at det må bli en elektrisk bil fordi det er miljømessig mest riktig.
Drivstoffutgiftene for familien vil da bli mindre men ingen der i bygda
har sett en elektrisk bil så forslaget mitt er foreløbig lagt på is. Vi
var der nå i seks uker og jeg speidet hele tiden etter elektriske biler.
Alt jeg så var en ny Toyota personbil som det sto HYBRID bakpå.
En "farrang" i Pattaya bar ut et nyladet batteri til mopeden sin; og
en guttunge raste rundt i nabolaget med en trøsykkel med feite
dekk på som tydeligvis var elektrisk. Om lørdagen var jeg et par
timer på den norske Sjømannskirken i Pattaya. De har et tilbud om
at folk kan komme å spise risengrøt hver lørdag. Sjømannspresten
satte seg ved bordet og pratet med meg. Jeg nevnte at i Norge
kjører jeg elektrisk bil og er veldig godt fornøyd med det. Han lurte
jo på type og kjørelengde; så jeg svarte at eGolfen min kan jeg
kjøre 150 km (++) med på en varm sommerdag i Norge. De på
kjerka burde gå over til elektriske biler for å drøye busdjettet!
Presten svarte at de viste ikke hvem som solgte slike biler i TH,
eller hvor og hvordan de kan lades på tjenesteturer uti distriktet
(12 mil til flyplassen BKK / 16 mil til Bangkok). På flyet hjem til Norge
ble jeg sittende ved siden av en ung mann som fortalte om
oppdraget sitt i TH. Han var forskningsstipendiat utsendt fra NTNU
med oppdrag ved den Norske Ambasaden i Bangkok. De hadde
vært i byen Krabi for å studere planene om etablering av et nytt
kullkraftverk sør i landet. TH importerer nå store mengder strøm
fra naboland for å dekke opp underskuddet. Planene går ut på
å importere to store skipslaster med kull i døgnet fra Indonesia for
å fyre dette kraftverket som skal eliminere dagens kraftunderskudd;
uten tanke på forurensning.  Ambasaden og NTNU har en agenda
overfor myndighetene i landet om at de heller burde velge å satse
på fornybar energiproduksjon i fremtiden; sol / vann og vindkraft.


https://youtu.be/KQRHxKbqIzc

Så jeg vil konkludere med å si at elektrifiseringen av transporten
der i landet åpenbart nu er i oppstartfasen.
Jeg fant en offisiell link om: «EV Current Status in Thailand»:
http://www.jari.or.jp/Portals/0/resource/pdf/AAI%20Summit/H25/3.%20EV%20TAI.pdf

TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

kaiat

Foreløpig er vel det prisen som hindrer at det blir noe særlig salg av elbiler i fattigere deler av verden. Renault/Nissan-sjef Carlos Ghosn har jo snakket om å lage elbiler som skal koste 8-10.000 euro. Da begynner det jo å hjelpe på. Renault/Nissan-alliansen satser forøvrig mye på billige biler for markeder med lav kjøpekraft.

Jeg ser ellers på det amerikanske Nissan Leaf-forumet at det er brukere der fra Sri Lanka, Afrika, Midt-østen og Sør-Amerika som har importert seg brukte Leafer fra USA, Europa eller Japan.

GOLF-raider

#2
Da har også Thailand fått sin «Electric Vehicle Association»
http://www.evat.or.th/15704066/grand-opening-of-evat

De har ikke så mange medlemmer enda (40 personer):
http://www.evat.or.th/15704340/current-members

2nd International Electric Vehicle Technology Conference/2017
http://www.evat.or.th/16438369/ievtech-2017
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

GOLF-raider

#3
Bangkok Post 24 mars 2017:
Thailand Board of Investment approved four investment applications
worth more than 161 billion baht and a promotion scheme for electric cars:
http://www.bangkokpost.com/business/news/1220608/b161bn-investment-pledges-electric-car-perks-approved
(1 Thai Bath = 0,25 Nkr)

B.P. 29 mars 2017:
http://www.bangkokpost.com/business/news/1222908/carmakers-call-for-ev-support
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

GOLF-raider

#4
India vil slutte med sine incentiver for Hybridbiler. De virket vistnok
ikke noe særlig for å få ned utslippene i trafikken der:
http://www.bangkokpost.com/auto/news/1226319/india-ends-incentives-for-mild-hybrid-cars-to-fight-air-pollution

iEVTech 2017 er gjennomført:
http://www.evat.or.th/16438369/ievtech-2017
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

PK snekker

Elbiler i Thailand ligger nok mange år fremover.
Det er ganske store sosiale forskjeller i Thailand de fattige har stort sett en skuter eller eldre bil.

Middelklassen som kanskje kunne hatt råd, kjøper nok heller en ny bensinbil. Du får en ny fiesta for rundt 120 000kr full spekket. En Elbil koster nok rundt 200 000 og man får mye bensin for 80 000kr ....

Dette er ett spørsmål og ikke en påstand.
De kjører jo på venstresiden, regner med at Nissan osv lager biler for å kjøre på feil side, men gjør tesla og de europeiske bilprodusentene det?

Så har man den elektriske infrastrukturen i Thailand, jeg er ikke elektriker, men jeg er skeptisk til å lade tlf min der....
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

kaiat

Sitat fra: PK snekker på fredag 21. juli 2017, klokken 11:20
Dette er ett spørsmål og ikke en påstand.
De kjører jo på venstresiden, regner med at Nissan osv lager biler for å kjøre på feil side, men gjør tesla og de europeiske bilprodusentene det?

Selvsagt, både Japan og UK er brukbart store elbilmarkeder og der kjører de jo på venstre side. Eneste elbilen du ikke får i høyreratt-versjon er Bolt/Ampera-e.


PK snekker

1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

GOLF-raider

#8
De statlige incentivene trigger bilindustrien i Thailand
til å holde oppe tempoet med elektrisk bilproduksjon:
http://www.thaiauto.or.th/2012/news/news-detail.asp?news_id=3838

BMW Group gives Thai electric vehicle technology a boost:
http://www.thaiauto.or.th/2012/rss/thumbnail.asp?w=600&h=380&img=317256095637.jpeg
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

GOLF-raider

#9
Thailand legger 80 % toll på biler og annet maskingods som
importeres fra andre land. Og når varen (bilen) selges til
forbruker i Thailand plusses det på 7 % VAT (moms). Det
gjør at TESLA og andre lands elbiler ikke kan konkurere på
pris i Thailand. Landet har en proteksjonistisk politikk som
favoriserer landets egen industri. En elbil vil jo fremdeles
være dyrere i produksjon enn samme kjerra med bensinmotor.
Når landet også subsidierer fossilt drivstoff for alle som
vil kjøpe så blir situasjonen at godstrafikk på jernbane blir
ignorert til fordel for veitransport. Thailands jernbanenett
er dieseldrevet, smalsporet (1000 mm) og lider av mangel på
oppgradert innfrastruktur. Dobbeltspor og godsbanestasjoner
av særlig dimensjon har jeg ikke sett enda. Landet trenger
utvilsomt et krafttak for å flytte godstrafikken over fra vei
til bane. Alle hovedveier i landet er overbelastet med mopeder,
lastebiler, busser, pickupper og personbiler. En god idè måtte
være å slutte å subsidiere prisen på diesel og bensin og gjøre
det attraktivt for alle som vil skaffe seg solcellepaneler og vind-
møller. Det ville gjøre det mere interessant for folk å skaffe seg
elektriske transportmidler. TESLA har til nå ikke satt opp
en eneste ladestasjon i landet fordi markedet
for å selge TESLA er fraværende pga skattesystemet.     
Tesla-Bjørn har laget en film om elbiler i Thailand:

https://youtu.be/bJc-cvoCcpc
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

GOLF-raider

Samarbeidet mellom forskjellige ladeselskaper i Thailand har
til hensikt å øke landets bestand av elektriske kjøretøy.  ::)
Antallet elkjøretøy var over 172.000 jfr. Land Transport
Department sommeren i 2020. 1854 ladepunkter var
tilgjengelig på bensinstasjoner rundt om i landet   :D
https://www.nationthailand.com/news/30392112

En lade-app for mobiltelefon skall også være tilgjengelig   ???

https://youtu.be/emBCC0LwJAg 

TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA