Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

BMW fraskriver seg garanti om en lader bilene deres på Salto ladestasjon. NOT!

Startet av elektrolux, torsdag 09. mars 2017, klokken 09:19

« forrige - neste »

elektrolux

Må blåse ut litt frustrasjon, og samtidig be Elbilforeningen ta en alvorsprat med bilforhandlerene, og da spesielt BMW og Nissan.

Fikk denne mailen fra en kunde som har en Salto ladestasjon med kabel og type 1 pistol, og som ber oss om en type 2 pistol:

har fått noen signaler om at jeg ikke kan benytte min Salto boks til å lade BMW'n, da fraskriver BMW seg garantiansvaret? Kan de det? Har du hørt dette fra andre? Og hvordan vet de hvor jeg har lada bilen?

Vi får slike henvendelser stadig vekk, og værstingene er Nissan og BMW, som forsøker å lure kundene sine til å tro at kun deres ladeutstyr opprettholder bilens garanti.

Dette er selvfølgelig tøv, og alle som f.eks har ladet på offentlig ladepunkt har fremdeles full garanti på bilen sin.

Kan Elbilforeningen vennligst ta en prat med bilimpotørene om dette, eller lage en artikkel om tema.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Det er vel noe å ta med Salto også ??  Så de kan ta det med bilforhandlerene ?

Men når det er sagt så forstod jeg ikke helt denne
Sitat fra: elektrolux på torsdag 09. mars 2017, klokken 09:19
. . . en kunde som har en Salto ladestasjon med kabel og type 1 pistol, og som ber oss om en type 2 pistol:
Hvis ladestasjonen har fast type2 kabel så er det jo klart at han ikke kan lade BMWen ???

Men har det har noe som helst med garanti å gjøre er jo uansett tull.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Griffel

Sitat fra: Elmo på mandag 13. mars 2017, klokken 11:27
Hvis ladestasjonen har fast type1 kabel så er det jo klart at han ikke kan lade BMWen ???

Men har det har noe som helst med garanti å gjøre er jo uansett tull.
Har dette med adapter å gjøre?
Et adapter fra type 1 til type 2 må i dette tilfelle være godgjent av Salto for bruk med deres boks, eller av BMW for bruk med deres bil, og merket for slik bruk for å være lovlig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Er dette så vanskelig å forstå?

Kunden har en Salto ladestasjon han har brukt på en Leaf. Kjøper nå BMW som mumler om at han mister garantien om han lader bilen via en "ikke BMW type ladestasjon" Altså Salto stasjonen sin.
'
Kunden tenker å bytte kabel med type1 pistol til en kabel og type 2 pistol.

Hadde kunden hatt type2 stikk ville kanskje problemstillingen vært mer synlig. Han ville da benyttet en "original" Nissan type 2 til type 1 ladekabel for å ikke miste garantien på Leaf'en, og må nå kjøpe en "original" type 2 til type 2 ladekabel fra BMW. Men fremdeles er ladestasjonen "feil"
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på mandag 13. mars 2017, klokken 12:52
Kjøper nå BMW som mumler om at han mister garantien om han lader bilen via en "ikke BMW type ladestasjon"
Ja dette må være mumling uten rot i virkeligheten.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Det var denne jeg ikke forstod (at han skulle bytte den faste kabelen) - sorry:
Sitat fra: elektrolux på mandag 13. mars 2017, klokken 12:52
Kunden tenker å bytte kabel med type1 pistol til en kabel og type 2 pistol.

Men som jeg også sa. Bare tull fra BMW å bable om å miste garanti.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Stemmer det, men vi hører om slikt stadig vekk.

Syntes det er en uredelig måte å opptre på.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

JTGjøby

Så lenge ladestasjonen oppfyller kravene i gjeldene standarder og har nødvendige samsvarserklæringer på det, samt at installasjon er forskriftsmessig utført av elektrofagmann, skal garantien gjelde.

Hvis en privatperson selv skal bytte fra Type 1 til Type 2 plugg er det mer tvilsomt. Da er ikke arbeidet utført av fagmann, og siden pluggen er endret, ikke byttet til tilsvarende, mister ladestasjonen den opprinnelige CE merkingen og den har ikke samsvarserklæringene i orden lengre. Skal pluggen byttes til ny type må ny samsvarserklæring skrives og da ligger hele ansvaret for alt i ladestasjonen på den som utfører arbeidet og den opprinnelige garantien gjelder ikke lengre.

Alternativet er å få Salto til å bytte plugg, men da er det vel like lurt å bytte ladestasjon.
Rådgiver lade- og batteriteknologi i NAF

elektrolux

Tror du her blander sammen BMW og DSB.

Så lenge bilene til BMW og Nissan og for den saks skyld andre biler får tilført 230V AC på faselederene og 12V DC kontroll signal vil ikke bilens lader, eller om du vil girkasse kunne bli skadet. En slik ladestasjon er jo i sin enkleste form kun et rele mellom byggets strøm og bilens lader. Så lenge eventuelle feil på bilen ikke kan tilskrives følgeskade, kan derfor ikke bilfabrikantene pålegge bileier hvilken type ladeutstyr som skal brukes. En tenkt følgeskade kan være feilkoblet fase og neutral leder slik at bilens lader tilføres 400V, eller CP leder fører 230V, og da er det forståelig at bilfabrikant ikke vil dekke skader på bilens lader.

DSB derimot kan stille krav til at ladeutstyr har gyldig samsvarerklæring. Eller i praksis er CE merket og forskriftsmessig montert. Å påstå at det kreves ny godkjenning etter bytte av utdatert kabel blir bakstrebersk. Ladekabelen til bilen er en slitedel, og skal folk frykte at bytte av en slik del går ut over både lovligheten av el anlegget og garantien på bilen er vi ute og kjører. Da vil vi om få år se skadde og farlige kabler som burde vært fornyet bli brukt videre forde en normalt fornuftig priset vedlikehold blir ansett som søknadspliktig eller til fare for garantier og lovlighet.

For å ta en sammenligning: Bytter du støpsel på en Biltema skjøtekabel fordi det "originale" støpselet er slitt; skal da hele skjøtekabelen inn til ny godkjenning?

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

JTGjøby

Jeg skiller på BMW og på DSB :). Jeg prøver også å skille på den virkelige verden og jusens verden.

Hvis en elbil har en skadet lader og det kommer fram den har vært ladet på en ladestasjon som har vært modifisert av en privatperson kan leverandøren av bilen nå fram juridisk når de hevder at garantien ikke gjelder uavhengig om ladestasjonen fungerer som den skal eller ikke.

Hvis bilen har vært ladet på en ladestasjon som er produsert og installert i henhold til alle standarder og forskrifter vil ikke leverandøren kunne fraskrive seg ansvaret.



Rådgiver lade- og batteriteknologi i NAF

elektrolux

Tror nok leverandøren vil fraskrive seg ansvaret også om en godkjent og forskriftsmessig montert ladestasjon gjør noen sprell slik at bilens lader får tilført feil strøm og blir skadet. ;)

Hele debatten er hypotetisk, og ikke hjemmlet i det virkelige liv.

Men for å ta dette videre. Skal Biltema kabelen inn til ny godkjenning etter bytte av slitt støpsel. ( I praksis beholdet det gamle eller hive kabelen ) eller er det greit å bytte til uoriginalt støpsel gjerne kjøpt i samme butikk: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Kontakt-strombryter-og-dimmer/Jordet-stopsel-2000017391/
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Robert Sund

Potensielle kunder burde spørre BMW "er det noe galt med BMW i3 som gjør at de ikke kan lades fra en standard ladestasjon?"

Jeg antar at det da ville bli avklart rimelig raskt.

Elmo

Sitat fra: Robert Sund på lørdag 25. mars 2017, klokken 23:49
Potensielle kunder burde spørre BMW "er det noe galt med BMW i3 som gjør at de ikke kan lades fra en standard ladestasjon?"
:+1: :+1: :+1: :+1: :+1:
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

JTGjøby

Sitat fra: elektrolux på lørdag 25. mars 2017, klokken 10:40
Tror nok leverandøren vil fraskrive seg ansvaret også om en godkjent og forskriftsmessig montert ladestasjon gjør noen sprell slik at bilens lader får tilført feil strøm og blir skadet. ;)

Hele debatten er hypotetisk, og ikke hjemmlet i det virkelige liv.

Men for å ta dette videre. Skal Biltema kabelen inn til ny godkjenning etter bytte av slitt støpsel. ( I praksis beholdet det gamle eller hive kabelen ) eller er det greit å bytte til uoriginalt støpsel gjerne kjøpt i samme butikk: http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Kontakt-strombryter-og-dimmer/Jordet-stopsel-2000017391/

Hvis det er en feil på ladestasjonen så f.eks. nettspenning slår over til styrespenningen og på den måten skader bilen så er det mulig å gå tilbake til leverandøren av ladestasjonen/installasjonen hvis denne har gjort hele jobben. Hvis man har modifisert eller montert ladeutstyret selv så har man ikke mye man skulle ha sagt uansett hvor feilen oppstår.

Når det gjelder sammenligningen med kabelsnelle så vet vel du også at at apparat som en ladestasjon og en skjøtekabel ikke behandles helt likt i lovverket.

Uansett kan folk gjøre som de vil for meg, men hvis de vil være sikre på at garantien skal holde så kan det være lurt å ikke ta unødige sjanser.
Rådgiver lade- og batteriteknologi i NAF

nr1rayner

Aldri hørt om fossilbiler hvor det eksplisitt er påpekt at bilen KUN kan brukes med Shell sitt drivstoff  ;)

Ligger sikkert et kullfilter i de "originale" ladestasjonene, så man kan garantere å kjøre kun på ren norsk vannkraft  8) :police:
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA